Welk dier in dit terrarium? 3.00x1.00x1.00m

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:23

Er staat 'niet altijd', heel wat anders dan 'meestal'. Schijnbaar ook door 1 persoon gezegd en niet door meerdere?
Staat overigens ook terrariumdieren en niet alleen reptielen. Daar vallen dus ook dieren zoals insecten onder.

anneliesdj

Re: Welk dier in dit terrarium? 3.00x1.00x1.00m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:25

Het is wel vaker gezegd dat grote hokken niet goed zijn, dat ze niet uit het hok mogen enz.
En dit wordt dan wel weer bejubeld, ben ik toch benieuwd waarom?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:27

Het hok moet toch gewoon naar verhouding zijn? Deze dieren worden 1.20 m en in die kas zitten er blijkbaar 7. Dan is het toch helemaal niet zo heel extreem groot?

Daarbij hangt het natuurlijk vooral van de diersoort af. Geldt ook voor wel/niet uit het hok 'mogen'. Daarnaast verschillen natuurlijk altijd de meningen over dit soort dingen....

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:36

anneliesdj schreef:
Kaygee schreef:
Renske en JP hebben volgens mij hun hele huis omgebouwd tot terrarium. Een mega kas achter het huis, en ze hebben onder het huis een hele kelder uitgegraven. Voor info zit je bij hun zeker goed. Tenminste JP ken ik al bijna 9 jaar van het forum, die weet echt waar hij het over heeft en hij is echt super voor zijn beesten.

En zojuist waren er nog meerderen die zeiden dat voor een reptiel een groter verblijf meestal niet beter is.
>;)

Volgens mij kan je ook iets in stukken verdelen?
Zij hebben meerdere onderkomens voor meerdere dieren. En in die mega kas zitten meen ik ook kaaimannen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:40

En onder mega kas moet je overigens ook geen paprika kas oid verstaan... Ze wonen namelijk gewoon in een rijtjeshuis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:14

Die vraag waarom een verblijf ook te groot kan zijn werd al eerder gesteld en daar werd (bewust?) overheen gekletst, maar ook ik ben er wel erg benieuwd naar. Ik schrok eigenlijk van de OP, dat zo'n grote slang in zo'n klein (in verhouding) terrarium zit, sowieso vind ik veel reptielen er schrikbarend klein bij zitten. Maar goed, ik ben wel erg benieuwd naar goede (onderbouwde) redenen waarom dat dan zo is...

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:32

Zijn skinken misschien geschikt voor dit verblijf??

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:34

Het gaat er niet zo zeer om dat het niet goed is, maar vaak niet nodig. Een varaan van 20 cm hoeft bijvoorbeeld geen terrarium van 3x3 meter. Mooi is het wel. Maar in hoeverre kan je dan nog van je dier genieten en goede zorg bieden vraag ik me af. Het zijn (vaak) geen wilde dieren, en ze zijn afhankelijk van wat jij ze voert. Het is niet zoals in de natuur. Bovendien kun je als je je dier door een groot oppervlak niet goed in de gaten houden als het wat mankeert en ook bijvoorbeeld de luchtvochtigheid kun je slechter reguleren in zo'n grote ruimte. Lastig om een vergelijking te maken en misschien een beetje krom, maar jij zet je paard ook niet op de veluwe omdat meer ruimte beter is toch? Je wilt je paard kunnen verzorgen en zonder dat je het hele gebied uit moet kammen, en hoe kan je daar je paard in de gaten houden?

En een spin kruipt in huis ook in kleine hoekjes en gaatjes, kennelijk omdat hij dat prettig vindt. In een terrarium van 3 meter zal hij dat ook doen. Zonde van de ruimte dan.

Dit is hoe ik het zie hoor.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:41

RedPassion schreef:
Die vraag waarom een verblijf ook te groot kan zijn werd al eerder gesteld en daar werd (bewust?) overheen gekletst, maar ook ik ben er wel erg benieuwd naar. Ik schrok eigenlijk van de OP, dat zo'n grote slang in zo'n klein (in verhouding) terrarium zit, sowieso vind ik veel reptielen er schrikbarend klein bij zitten. Maar goed, ik ben wel erg benieuwd naar goede (onderbouwde) redenen waarom dat dan zo is...

Mij is verteld dat een te groot terrarium ervoor kan zorgen dat het reptiel (met name de wat kleinere en misschien 'luiere' -bij gebrek aan beter woord- reptielsoorten) zijn prooi niet kan vinden. Daarnaast zijn het ook niet allemaal van die extreme beweeg-beesten en kan jij, zoals Kaygee ook zegt, het dier niet goed in de gaten houden op eventuele infecties.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 19:16

Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar de blauwe Teju :j
Kost alleen 400 euriess.. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:17

RedPassion schreef:

Dat is met name om het voeren, reptielen (maar ook amfibieën en arachniden) moeten hun voedseldieren zo snel mogelijk op kunnen eten en dus ook makkelijk kunnen vinden. Vooral met levend voer is dit belangrijk, een slang die bijvoorbeeld een lagere lichaamstemperatuur heeft en minder actief is, kan makkelijk aangevreten worden door muizen/ratten. Dat wil je als eigenaar niet.

Ook zijn er dieren die van nature een klein territorium hebben (bepaalde spinnensoorten, bijvoorbeeld), die zijn niet per se gebaat bij een hok dat groter is dan ze nodig hebben.

Daarnaast zijn met name slangen geen actieve dieren. Ze liggen het meest lekker opgerold onder de warmtelamp of lekker in hun badje en kruipen af en toe wat rond. Je moet koudbloedige dieren qua activiteit niet vergelijken met warmbloedige dieren, koudbloeden zijn heel energiezuinig en zullen alleen met eten vangen/opeten de meeste energie gebruiken :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:23

anneliesdj schreef:
Het is wel vaker gezegd dat grote hokken niet goed zijn, dat ze niet uit het hok mogen enz.
En dit wordt dan wel weer bejubeld, ben ik toch benieuwd waarom?

De opzet die deze mensen hebben is wel vrij uniek in zijn soort :). Daarnaast hebben zij echt een enorme verscheidenheid aan grotere reptielensoorten (soorten die 100cm of groter worden), waaronder verschillende soorten teju's, leguanen, agamen en zelfs een kaaiman. En als je van die soorten dan ook nog eens meerdere hebt (bijvoorbeeld 4 leguanen), dan red je het niet met een terrarium van 1,5 bij 1,5 :). Daar komt bij dat ook niet iedere hagedis bij de andere gezet kan worden, zo kom je dan al snel aan meerdere terraria die behoorlijk groot zijn. En dat neemt ruimte in.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 19:26

_San87_ schreef:
RedPassion schreef:

Dat is met name om het voeren, reptielen (maar ook amfibieën en arachniden) moeten hun voedseldieren zo snel mogelijk op kunnen eten en dus ook makkelijk kunnen vinden. Vooral met levend voer is dit belangrijk, een slang die bijvoorbeeld een lagere lichaamstemperatuur heeft en minder actief is, kan makkelijk aangevreten worden door muizen/ratten. Dat wil je als eigenaar niet.

Ook zijn er dieren die van nature een klein territorium hebben (bepaalde spinnensoorten, bijvoorbeeld), die zijn niet per se gebaat bij een hok dat groter is dan ze nodig hebben.

Daarnaast zijn met name slangen geen actieve dieren. Ze liggen het meest lekker opgerold onder de warmtelamp of lekker in hun badje en kruipen af en toe wat rond. Je moet koudbloedige dieren qua activiteit niet vergelijken met warmbloedige dieren, koudbloeden zijn heel energiezuinig en zullen alleen met eten vangen/opeten de meeste energie gebruiken :).

Mijn Python is juist héél actief, die zou gek worden in een rack :Y)
Elke slang is anders :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:29

Tessa_93 schreef:
_San87_ schreef:

Mijn Python is juist héél actief, die zou gek worden in een rack :Y)
Elke slang is anders :j

Natuurlijk is iedere slang anders. Maar de gemiddelde slang is geen racemonster en is echt niet heel actief. Boompythons bijvoorbeeld, verlaten bijna nooit hun tak en blijven lekker hangen tot ze een keer gevoerd worden of trek hebben in een andere tak om rond te hangen, boomboa's net zo.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:32

Landschilpadden :D
Of Afrikaanse reuzen slakken :wow:

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 20:02

getver, nee slakken is geen optie haha, hartstikke leuke diertjes hoor! Maar ik heb ze liever gewoon buiten met dat slijm, dat zal namelijk niet goed zijn voor mijn terra :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:46

Kaygee schreef:
Het gaat er niet zo zeer om dat het niet goed is, maar vaak niet nodig. Een varaan van 20 cm hoeft bijvoorbeeld geen terrarium van 3x3 meter. Mooi is het wel. Maar in hoeverre kan je dan nog van je dier genieten en goede zorg bieden vraag ik me af. Het zijn (vaak) geen wilde dieren, en ze zijn afhankelijk van wat jij ze voert. Het is niet zoals in de natuur. Bovendien kun je als je je dier door een groot oppervlak niet goed in de gaten houden als het wat mankeert en ook bijvoorbeeld de luchtvochtigheid kun je slechter reguleren in zo'n grote ruimte. Lastig om een vergelijking te maken en misschien een beetje krom, maar jij zet je paard ook niet op de veluwe omdat meer ruimte beter is toch? Je wilt je paard kunnen verzorgen en zonder dat je het hele gebied uit moet kammen, en hoe kan je daar je paard in de gaten houden?

Tjah ik kan mijn paard ook niet meer op de weide zetten maar alleen in de paddock, dat scheelt mij ook een wandeling tot achterin de weide. Maar of het paard daar ook beter van wordt...

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:49

Ik gaf ook het voorbeeld van een kleine hagedis in een heel groot hok, is niet te vergelijken met een paard in een weide waar je hen altijd ziet of een paddock. Ik zei al misschien een kromme vergelijking. Maar de vergelijking met een paddock is nog krommer...

Plus in mijn vergelijking ging het niet om de gemakzucht van de mens maar om het welzijn van het dier. Misschien niet goed verwoord.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:14

Nouja, je hebt het over het in de gaten kunnen houden van het dier en het voeren is lastiger (?) dat klinkt toch echt als gemakzucht van de mens.
Het hok van ts is 3 meter lang. Als je daar een hagedis van 30cm in zet, heeft die 'maar' 10 keer zijn lichaamslengte om in rond te rennen. Is dus vergelijkbaar met een paard in een paddock/rijbak van 25 meter lang.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:19

Er zijn niet veel hagedissen die 'rondrennen', het gros van de hagedissen ligt op één plek, meestal onder de warmte lamp of daar in de buurt. Zoals gezegd, koudbloedigen zijn qua activiteit niet hetzelfde als warmbloeden.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:26

Zo interpreteer jij dat. Gelukkig heb ik ervaring met reptielen en weet ik hoe het in de praktijk in zijn werk gaat.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 22:49

Zullen we gewoon weer ontopic gaan? *\o/* :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:59

Tessa_93 schreef:
Zullen we gewoon weer ontopic gaan? *\o/* :D

Goed plan ;)

Ik denk dat een blauwe teju wel zou kunnen bij jou. Je terra is misschien net wat te ondiep.. Maar JP/Renske kunnen daar wat meer over vertellen. Anders is het misschien een optie om het terrarium in twee te delen?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:39

Wat betreft het glas van je terrarium: is er geen mogelijkheid om er dikker/steviger materiaal in te laten zetten?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 00:40

Oja, ik had een bericht terug van Renske en ze zei dat mijn terrarium een prima formaat heeft voor alle soorten en goed stevig is :D