Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
anneliesdj schreef:Kaygee schreef:Renske en JP hebben volgens mij hun hele huis omgebouwd tot terrarium. Een mega kas achter het huis, en ze hebben onder het huis een hele kelder uitgegraven. Voor info zit je bij hun zeker goed. Tenminste JP ken ik al bijna 9 jaar van het forum, die weet echt waar hij het over heeft en hij is echt super voor zijn beesten.
En zojuist waren er nog meerderen die zeiden dat voor een reptiel een groter verblijf meestal niet beter is.
RedPassion schreef:Die vraag waarom een verblijf ook te groot kan zijn werd al eerder gesteld en daar werd (bewust?) overheen gekletst, maar ook ik ben er wel erg benieuwd naar. Ik schrok eigenlijk van de OP, dat zo'n grote slang in zo'n klein (in verhouding) terrarium zit, sowieso vind ik veel reptielen er schrikbarend klein bij zitten. Maar goed, ik ben wel erg benieuwd naar goede (onderbouwde) redenen waarom dat dan zo is...
RedPassion schreef:Die vraag waarom een verblijf ook te groot kan zijn werd al eerder gesteld en daar werd (bewust?) overheen gekletst, maar ook ik ben er wel erg benieuwd naar. Ik schrok eigenlijk van de OP, dat zo'n grote slang in zo'n klein (in verhouding) terrarium zit, sowieso vind ik veel reptielen er schrikbarend klein bij zitten. Maar goed, ik ben wel erg benieuwd naar goede (onderbouwde) redenen waarom dat dan zo is...
. anneliesdj schreef:Het is wel vaker gezegd dat grote hokken niet goed zijn, dat ze niet uit het hok mogen enz.
En dit wordt dan wel weer bejubeld, ben ik toch benieuwd waarom?
. Daarnaast hebben zij echt een enorme verscheidenheid aan grotere reptielensoorten (soorten die 100cm of groter worden), waaronder verschillende soorten teju's, leguanen, agamen en zelfs een kaaiman. En als je van die soorten dan ook nog eens meerdere hebt (bijvoorbeeld 4 leguanen), dan red je het niet met een terrarium van 1,5 bij 1,5
. Daar komt bij dat ook niet iedere hagedis bij de andere gezet kan worden, zo kom je dan al snel aan meerdere terraria die behoorlijk groot zijn. En dat neemt ruimte in. _San87_ schreef:RedPassion schreef:Die vraag waarom een verblijf ook te groot kan zijn werd al eerder gesteld en daar werd (bewust?) overheen gekletst, maar ook ik ben er wel erg benieuwd naar. Ik schrok eigenlijk van de OP, dat zo'n grote slang in zo'n klein (in verhouding) terrarium zit, sowieso vind ik veel reptielen er schrikbarend klein bij zitten. Maar goed, ik ben wel erg benieuwd naar goede (onderbouwde) redenen waarom dat dan zo is...
Dat is met name om het voeren, reptielen (maar ook amfibieën en arachniden) moeten hun voedseldieren zo snel mogelijk op kunnen eten en dus ook makkelijk kunnen vinden. Vooral met levend voer is dit belangrijk, een slang die bijvoorbeeld een lagere lichaamstemperatuur heeft en minder actief is, kan makkelijk aangevreten worden door muizen/ratten. Dat wil je als eigenaar niet.
Ook zijn er dieren die van nature een klein territorium hebben (bepaalde spinnensoorten, bijvoorbeeld), die zijn niet per se gebaat bij een hok dat groter is dan ze nodig hebben.
Daarnaast zijn met name slangen geen actieve dieren. Ze liggen het meest lekker opgerold onder de warmtelamp of lekker in hun badje en kruipen af en toe wat rond. Je moet koudbloedige dieren qua activiteit niet vergelijken met warmbloedige dieren, koudbloeden zijn heel energiezuinig en zullen alleen met eten vangen/opeten de meeste energie gebruiken.
Tessa_93 schreef:_San87_ schreef:
Dat is met name om het voeren, reptielen (maar ook amfibieën en arachniden) moeten hun voedseldieren zo snel mogelijk op kunnen eten en dus ook makkelijk kunnen vinden. Vooral met levend voer is dit belangrijk, een slang die bijvoorbeeld een lagere lichaamstemperatuur heeft en minder actief is, kan makkelijk aangevreten worden door muizen/ratten. Dat wil je als eigenaar niet.
Ook zijn er dieren die van nature een klein territorium hebben (bepaalde spinnensoorten, bijvoorbeeld), die zijn niet per se gebaat bij een hok dat groter is dan ze nodig hebben.
Daarnaast zijn met name slangen geen actieve dieren. Ze liggen het meest lekker opgerold onder de warmtelamp of lekker in hun badje en kruipen af en toe wat rond. Je moet koudbloedige dieren qua activiteit niet vergelijken met warmbloedige dieren, koudbloeden zijn heel energiezuinig en zullen alleen met eten vangen/opeten de meeste energie gebruiken.
Mijn Python is juist héél actief, die zou gek worden in een rack![]()
Elke slang is anders
Kaygee schreef:Het gaat er niet zo zeer om dat het niet goed is, maar vaak niet nodig. Een varaan van 20 cm hoeft bijvoorbeeld geen terrarium van 3x3 meter. Mooi is het wel. Maar in hoeverre kan je dan nog van je dier genieten en goede zorg bieden vraag ik me af. Het zijn (vaak) geen wilde dieren, en ze zijn afhankelijk van wat jij ze voert. Het is niet zoals in de natuur. Bovendien kun je als je je dier door een groot oppervlak niet goed in de gaten houden als het wat mankeert en ook bijvoorbeeld de luchtvochtigheid kun je slechter reguleren in zo'n grote ruimte. Lastig om een vergelijking te maken en misschien een beetje krom, maar jij zet je paard ook niet op de veluwe omdat meer ruimte beter is toch? Je wilt je paard kunnen verzorgen en zonder dat je het hele gebied uit moet kammen, en hoe kan je daar je paard in de gaten houden?