en dit is waarom ik geen! fan ben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:43

Kan ik het alleen maar mee eens zijn, en omdat ik niet zo sociaal correct, beleefd, volwassen, geduldig en verstandig ben als de anderen die je aanspreken; Het valt me niet alleen op in dit topic, maar ook in je andere posts! Erg uit de hoogte dat verleidt nou niet direct tot lezen en open stellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:50

liedje89 schreef:
Ben ik dan meer een leider dan zijn eigen baas? Die hem voert, die hem een veilig gevoel geeft, die hij ook volgt in situaties die hij eng vind?

Dat laatste betwijfel ik dus - dat die hond iemand dan ook echt volgt in enge situaties en situaties van onzekerheid.

Citaat:
Imo is dominantie vaak een verzamelterm voor factoren die niet perce verband met elkaar houden. Vertrouwen, zelfvertrouwen, initatief en "manieren".

Tsja, volgens mij maak je de discussie dan inderdaad wel heel ingewikkeld. Ik zie dominantie vooral als: wie heeft het initiatief in de relatie? En daarbij zou ik willen zeggen dat de relatie niet gelijkwaardig mag zijn, omdat je als eigenaar de verantwoordelijkheid hebt om dingen te doen die de hond niet kan begrijpen: kiezen voor een medische ingreep bv. Essentieel verschil met een relatie tussen 2 gelijkwaardige mensen, waarin je dat soort keuzes niet voor de ander maakt. En als je dat wel doet is de relatie per definitie niet gelijkwaardig en dan is het alleen maar helderder als daar ook geen misverstanden over bestaan.

Citaat:
Door de misdragingen van je hond als een soort karakter eigenschap te zien neem je ten eerste de schuld bij jezelf weg

Dat kan natuurlijk, maar dat hoeft niet en is heel nadrukkelijk ook niet de bedoeling, zeker niet van CM.

Overigens, nieuwsgierig zijn is geen dominant gedrag. De ander willen dwingen, op welke manier dan ook, is dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:04

essiesilly schreef:
nogmaals... er is eind juli een workshop (MET honden dus..) in nederland van ian dunbar
Vrijdag 18 juli: Growl Class Workshop Demo
Deze workshop is voor honden die reactief zijn naar andere honden en voldoen aan de volgende drie criteria:
Je hond is minstens één keer (fysiek) in gevecht geweest met een andere hond
Je hond heeft nog nooit fysiek letstel toegebracht aan een andere hond (i.v.m. bijtrem)
Je hond is niet verlegen, angstig of reactief naar mensen

Als je hond voldoet aan deze drie criteria kun je je aanmelden met je hond. Je ontvangt vervolgens een vragenlijst betreffende je hond en zijn reactiviteit en vechtgedrag. Alleen na het volledig invullen van de vragenlijst kun je met je hond deelnemen.
Uit veiligheidsoverwegingen dragen de honden een muilkorf. Er zal gestart worden met aangelijnde honden. Zodra er vooruitgang wordt geboekt zal er ook getraind worden zonder lijn.

Spreekt zichzelf een beetje tegen, wel in gevecht geweest maar zonder letsel. Dan is de hond niet welkom, honden mag niet onzeker naar mensen zijn want dan is ie ook niet welkom.
Heel ander kaliber dan de honden waar CM gemiddeld mee werkt dus..
Niet om dit af te kraken maar je kan op basis van die dag niet vergelijken want bij CM zijn alle honden welkom en op deze dag alleen honden die uitvallen naar andere honden maar verder oké zijn.
(Zo lees ik het in ieder geval, want als ze écht vechten dan heb je letsel bij de honden)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:11

grappig dat ik toch nog even keek, maar wat voor honden zijn dan wel welkom?
als er geknokt word, is er al snel letsel, maar dan hoef je al niet te komen.
als je een reactieve hond hebt, hoef je al niet te komen
als je hond verlegen of angstig is, hoef je al niet te komen...
klopt dit bericht wel?
want anders heb ik het idee dat vooral gezellige honden zonder al te veel problemen welkom zijn,
onze hond is al niet welkom , is geen probleemhond, maar wel een hond die duidelijke grenzen nodig heeft en het tact van een sloophamer bezit. is reactief op naar mensen als deze onzeker zijn kwa houding en gedrag en zal als een andere reu hem uitdaagt zeker direct confronteren en dan is letsel al snel veroorzaakt
maar goed, daar kunnen ze op die workshop dus al niets mee?
en dit is geen aanval/gekat van mij, ik ben oprecht benieuwd of die tekst wel klopt

als het bij growls en patsen blijft om de rest van de wereld uit de buurt te houden is de oplossing vrij simpel , afleiden en aan zelfverzekerdheid werken met de hond, veel positieve ervaringen , beginnen met bekende hele stabiele honden.
als het verder gaat is de focus meestal zo hevig dat dat brokje, snoepje , speeltje, geluidje etc echt niet meer binnen komt

Amaris

Re: en dit is waarom ik geen! fan ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:31

Ik trok mijn wenkbrauw ook op bij de voorwaarden, ben dus duidelijk niet de enige...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:34

Dat bericht lijkt wel op een workshop paard inrijden met paarden die al M1 lopen :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:37

Wat een onzinnige en dubbele voorwaarden idd :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:41

Shadow0 schreef:
liedje89 schreef:
Ben ik dan meer een leider dan zijn eigen baas? Die hem voert, die hem een veilig gevoel geeft, die hij ook volgt in situaties die hij eng vind?

Dat laatste betwijfel ik dus - dat die hond iemand dan ook echt volgt in enge situaties en situaties van onzekerheid.
Ik zie dominantie vooral als: wie heeft het initiatief in de relatie? En daarbij zou ik willen zeggen dat de relatie niet gelijkwaardig mag zijn, omdat je als eigenaar de verantwoordelijkheid hebt om dingen te doen die de hond niet kan begrijpen: kiezen voor een medische ingreep bv. Essentieel verschil met een relatie tussen 2 gelijkwaardige mensen, waarin je dat soort keuzes niet voor de ander maakt. En als je dat wel doet is de relatie per definitie niet gelijkwaardig en dan is het alleen maar helderder als daar ook geen misverstanden over bestaan.

Overigens, nieuwsgierig zijn is geen dominant gedrag. De ander willen dwingen, op welke manier dan ook, is dat wel.

Door te stellen binnen een goede leider-hond relatie een hond niet opspringt, stel je eigenlijk dat als je een goede relatie met je hond hebt je hem niet kan leren op zijn achterpoten te staan, door hem domweg te belonen als hij op zijn achterpoten staat :j .

Ik denk dus dat je hier een fundamentele denkfout maakt. Als mens leer jij een hond in principe toch zijn hele referentie kader aan. Jij moet hem leren wat normaal is of niet! Wat normaal gedrag is naar een andere hond weet hij misschien ongeveer, maar hij weet ook dat je geen hond bent en normaal gedrag naar een hond is vaak niet eens wenselijk richting een mens, dan is er ook nog een hele grote groep honden die ook naar andere honden geen normaal gedrag vertoont. De hond is helemaal niet in staat tot dwang of initatief in de relatie, als mens ben je slimmer en dankzij technologie kan je ook makkelijk sterker zijn. Als jij toegeeft aan de zogenaamde dwang van je hond dan zal hij die actie blijven herhalen, maar dat is niet omdat hij weet dat hij het initatief heeft of omdat hij de leider is, dat is omdat je hem zelf beloont hebt. Imo schuif je dus wel je verantwoordelijkheid weg als je een hond dergelijke eigenschappen toe gaat schrijven, ook al is het niet de intentie.

Het lijkt mij dat die workshop niet direct met de meest aggresieve honden gedaan word omdat je door een andere opzet juist niet eerst wilt dat de hond overweldigd raakt maar een rustigere opbouw doet. Als je een extremere hond hebt zal je daarmee wel een op 1 moeten beginnen met deze methode ipv in een groep?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 17-01-14 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:51

liedje89 schreef:
Door te stellen binnen een goede leider-hond relatie een hond niet opspringt, stel je eigenlijk dat als je een goede relatie met je hond hebt je hem niet kan leren op zijn achterpoten te staan, door hem domweg te belonen als hij op zijn achterpoten staat :j

Eh, nee. In de verste verte niet. Dan leg je mijn woorden heel verkeerd uit, en concludeer je absoluut niet juist uit wat ik schrijf.

Citaat:
De hond is helemaal niet in staat tot dwang of initatief in de relatie, als mens ben je slimmer en dankzij technologie kan je ook makkelijk sterker zijn.

Dan moet je toch eens om je heen kijken, want ik zie het heel erg veel waarbij de hond (en ook het paard) het initiatief heeft. :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:17

weet je, ik had een heel verhaal getikt...maar dan laat ik me gewoon weer verleiden tot een non discussie,
discussiëren is niet mogelijk als er niet opengestaan word voor de mening en visie van een ander en er gelezen word wat men wil lezen ipv hetgeen wat er daadwerkelijk staat...
het lijkt bijna meer op evangeliseren
dus bericht maar gedelete...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:36

Ik heb anders nog nooit een hond een mens zien dwingen iets te doen dat hij of zij niet wilde. Hoogstens worden er vanuit de baas geen duidelijke consequenties of grenzen aan gedrag werden gesteld waardoor de hond maar gewoon doet wat hij het leukst vind. Maar dat is iets heel anders dan het initiatief nemen of de baas dwingen, das gewoon gebruik maken van de ruimte die je krijgt. Als je zo'n grens wel stelt zal de hond daar ook zelden echt strijd tegen leveren, hij is even in de war en daarna accepteert ie de nieuwe grens gewoon.

Als je meteen twijfeld aan de vertrouwensband tussen hond en baas stel je imo wel dat een hond dus op een of andere manier zou moeten weten dat opspringen niet mag en dat hij het dus ook niet doet in een goede relatie al word het toegestaan.
Tuurlijk zie je dit soort misdragingen wel vaker bij mensen die een mindere vertrouwensband hebben met de hond. Als men er al niet in slaagt om zoiets simpels als op 4 poten blijven staan aan de hond over te brengen, dan is de kans dat het op andere vlakken ook niet botert wel groter. Maar als je je hond goed africht maar het niet erg vind dat de hond tegen je opspringt hoeft dat imo niets met vertrouwen en het initiatief hebben te maken te hebben.

EDIT: @Sonja_vr: Waarom dan uberhaubt nog iets posten, alleen om de negatieve sfeer te bevorderen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:46

Hoppit schreef:
@Cer: idem. Ik denk bv dat je dmv progressief desensibiliseren veel rustiger en stabieler tot een goed resultaat was gekomen.

Oh maar daar ben ik het niet mee eens hoor, ik heb teveel correctiewerk gehad aan paarden die foutief positief gereinforced waren en progressief desensibiliseren vind ik een wazige term :-)

Cm heeft meestal aan het eind een stukje van hoe de hond zich later is gaan gedragen. Helaas zie je dan ook regelmatig heel duidelijk dat de eigenaren niet doen wat er gezegd is en dat het dan dus niet werkt ...

@iemand anders: klopt, dat is een hybride :j

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:15

Sonja_vR schreef:
essiesilly schreef:
Sorry hoor cayenne... Ik heb hier 8 pagina s door gelezen met allemaal een dwingende mening en verklaren me half voor gek dat ik zo n "gemaakt filmpje" geloof en IK ben de gene die open moet staan voor meningen van anderen?? :') laat me niet lachen.. Ik sta juist open voor de mening van andere trainers en daardoor weet ik nu wat ik nu weet. Zolang je niet open staat voor iets anders zal je nooit beter worden. Ik heb open gestaan voor cm, dar beviel me absoluut niet dus die deur ben ik gepasseerd

Air jij wil graag oude koeien uit de sloot halen, prima. Als je de werkwijze van Ian (en idd ook bijv gaus) hebt gevolgd weet je dat zij door leren zoveel meer te weten zijn gekomen en daardoor dus nu al jaren trainen op een positieve manier. Dat ze vroeger een slipketting gebruikte tsja.. Iedereen maakt fouten maar ze hebben er wel van geleerd en dat is een goede trainer zijn

weet je wat mijn probleem is, de manier waarop je het brengt
"alles is slecht en barbaars en alleen de methode die ik hier vertel is goed" iets met oogkleppen en tunnelvisie, honing en azijn etc , denk je nu echt dat je mensen overtuigd krijgt van jouw gelijk als je al wat anders is dan de door jouw gekozen methode de grond in stampt en ze jouw zienswijze door de strot probeert te duwen?

ik probeer je posts telkens weer een kans te geven, maar door het vreselijke toontje van je posts, vergaat de lust tot lezen me meestal direct, dan schiet je je doel toch weer gruwelijk voorbij dunkt me :?
... zo ook hier weer :evaw:

Ik kan niks anders zeggen dan dat ik het hiermee eens ben. Het is op zich een reuze interessante discussie, maar deze toon verpest het inderdaad vreselijk. Hoe de TS hier overkomt creëert bij mij de gedachte: grow up. Ik vind het persoonlijk erg interessant om verschillende invalshoeken te bekijken. Er worden hier ook super interessante stukken aangedragen die ook zeker de moeite waard zijn om eens voor te gaan zitten. Ook de filmpjes vind ik reuze interessant om te bestuderen, puur en alleen om er iets van te leren. En niet om een welles-nietes discussie proberen te winnen of mensen te dwingen een andere mening te vormen of wat dan ook. Het is interessant, sta open voor andere dingen. Erger je aan andere mensen? Waarom start je dan zo'n topic? Dit kún je verwacht, sterker nog je wéét gewoon dat dit komt. Vind je Cesar vervelend? Waarom kijk je er dan nog naar? Je hebt je mening al gevormd, waarom wil je deze mening versterkt hebben? Als jij zelf vind dat je goed bezig bent, waarom maak je je dan in vredesnaam zo druk om één persoon? Ik snap echt niet waarom mensen zich zo vreselijk druk maken om zoiets. Steek je energie liever in dingen die echt van waarde kunnen zijn.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:29

Nouja, andersom is het natuurlijk ook zo. Er wordt al pagina's lang gehamerd op TS en er ook methodes waar de mensen die niet blind voor CM gaan worden direct de grond in getimmerd of met kinderachtige vragen en excuses onderuit gehaald. En als jullie vinden dat CM goed bezig is, waarom maken jullie je dan druk om mensen die dat helemaal niet vinden....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:40

Methodes waar mensen niet blind voor CM gaan worden de grond in geboord? Heb je een voorbeeld?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:42

Ik ben niet tegen alternatieven, in tegendeel, ik heb vandaag Jan Fennell leren kennen +:)+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:53

Wat mij persoonlijk tegenstaat is het 'in het diepe gooien' van honden. Daarnaast wordt elke hond (die ik gezien heb in zijn programma) die uitvalt flink gecorrigeerd. Ook honden die reageren vanuit angst. Corrigeren bij angst agressie is iets waar ik absoluut tegen ben. Het kan best dat het uitvallen uiteindelijk stopt, maar je haalt de oorzaak niet weg.

In veel gevallen vind ik het een quick fix, wat er lang niet altijd voor zorgt dat het ook weg blijft. Er zijn per geval andere manieren en die duren vaak veel langer, maar zorgen er vaak wel voor dat het probleem wegblijft. Een goede hondentrainer kijkt naar de baas. Als de baas de manier niet aankan die jij als trainer voorstelt, moet je iets anders proberen.

Een teletac bij een hond die slangen aanvalt of banden van tractoren, ja dat is een quick fix, maar wel in het belang van de hond. Dat kan wel met een langzame weg, maar goed, dat is wel een groot risico voor het leven van de hond.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:03

Hhilde schreef:
Nouja, andersom is het natuurlijk ook zo. Er wordt al pagina's lang gehamerd op TS en er ook methodes waar de mensen die niet blind voor CM gaan worden direct de grond in getimmerd of met kinderachtige vragen en excuses onderuit gehaald. En als jullie vinden dat CM goed bezig is, waarom maken jullie je dan druk om mensen die dat helemaal niet vinden....

Dat viel/valt mij ook op, daarmee dat 'k af en toe er ook tussenspring.

Mijn, volgens mij, redelijk duidelijke uitleg waarom een hond best wel eerst door de deur mag werd kundig genegeerd door de die hard CM'ers. Niemand die er eens 2x over nadenkt of misschien eens toegeeft van 'goh, wat een interessante hoek'.
Niet dat ik zo nodig elke keer bevestiging hoef te hebben dat 'k iets nuttig schrijf hoor, maar dat valt mij wel heel erg op.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:11

Al eens nagedacht Hoppit dat er niemand op reageerd omdat iedereen weet dat dat kan? Cesar doet het zelf ook, maar wel bij de honden waarbij het kan en hij stuurt.

Ik hoef ook geen paard die eerst door de deur heen dendert, hij mag voor, mits ik het aanwijs.
Doe je dat niet dan ontstaan er gevaarlijke situaties.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:18

Oh, ik vind het ook onzin dat een hond niet als 1e de deur uit mag en voer afpakken vind ik persoonlijk hondje pesten. Toch kan ik zonder problemen als 1e door de deur en de voerbak afpakken.

Het gaat niet om het als 1e door de deur heen gaan, als je daar heel krampachtig over gaat doen wordt het een kunstje. Dat heeft niks met leiderschap te maken. Ik heb liever dat mijn honden mijn regels respecteren en mijn persoonlijke ruimte, dan dat ik me druk ga maken dat ze niet als 1e de deur uit mogen. Daar gaan ze me niet meer van respecteren of als leider zien, ze leren alleen een kunstje aan bij een deur. Wij zijn geen honden en onze honden zien ons ook niet als hond. En zelfs de leider van de honden hier in huis maakt zich absoluut niet druk of ze nu wel of niet als 1e van de honden naar buiten loopt. Die maakt zich alleen druk als ze tegen haar aanlopen.

De voerbak afpakken oefen ik nooit en toch kan ik in de buurt komen zonder te grommen en zelfs in noodgevallen de bak afpakken. En dat komt omdat mijn honden mij vertrouwen, ze weten dat ze gewoon mogen eten. Het noodgeval zorgt er alleen voor dat ze stom kijken wat ik ga doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:23

Juist Cesar hamert er op HOE het gebeurt. Als het als een kunstje gebeurt werkt het inderdaad niet.

Daarnaast kan je correct opgevoede honden niet reflecteren aan de honden waar Cesar mee te maken krijgt, waarom dat dan toch doen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:28

Air schreef:
Ik hoef ook geen paard die eerst door de deur heen dendert, hij mag voor, mits ik het aanwijs.
Doe je dat niet dan ontstaan er gevaarlijke situaties.

Precies. En iedereen die ik moet begeleiden met minder ervaring leer ik toch steevast: jij bepaalt het tempo, /jij/ gaat eerst door de deur. Daar kunnen ze vanaf wijken als ze mijn aanwijzingen niet meer nodig hebben, maar tot die tijd...

Dat het in een boel situaties anders kan, prima, mee eens. Maar dat zijn dan ook meestal niet de situaties dat er wat veranderd of geleerd moet worden. Dat zijn dan niet de situaties waarin er problemen zijn - van welke aard dan ook. Maar zijn die er wel, dan gauw weer terug naar de basis.

Ik heb overigens een paar keer gezien hoeveel het 'kunstje' uitmaakte. Met kwetsbare ruiters, die ik langzaam wilde leren hoe ze zelf een pony konden begeleiden. Door veel meer te letten op dit soort simpele details ging het zoooo veel beter - je zag de verandering in de houding van de pony's van een beetje drammen en als het even kan stiekem de voerbak induiken naar 'oh, bedoel je dat, helder' en als makke schapen achter de ruiters aanhobbelen. Dat was voor mij echt een eye-opener. Zo iets simpels, en het maakte zoveel uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:33

Ik reflecteer geen correct opgevoede honden aan de honden waar hij mee werkt hoor. Mijn ene hond is verre van correct opgevoed, angst agressief en reactief naar mensen. En dat is maar één van de voorbeelden die ik meegemaakt op van honden die absoluut niet correct opgevoede honden zijn.

Ik vind de manier van Cesar een kunstje, hoewel dat nodig is om de mensen te helpen om normaal de deur uit te gaan. Het is de bedoeling dat de hond uit respect niet voor je de deur uit gaat, maar dat respect moet je verdienen. Dat verdien je niet door te oefenen dat de hond de deur niet uit mag. Dan leert de hond alleen dat hij de deur niet uit mag. Respect verdien je in de hele omgang. En ja, bij de mensen waar hij komt is het al fout gegaan, maar dat heeft niet te maken met die deur, maar met het onbetrouwbaar zijn. Cesar zelf heeft gewoon een hele goede houding/uitstraling/energie/hoe je het wilt noemen. Dat ben ik zeker eens, alleen de manier waarop hij het anderen aan probeert te leren vind ik te weinig de kern aanpakken. Net als baknijd, de hond valt uit, omdat hij degene die langsloopt niet vertrouwt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:40

Waar pakt hij het dan aan volgens jou? De kern is toch de houding en energie van de eigenaar die moet veranderen?
De eigenaar moet dan wel weten dat hij het kan, en daarin is de eerst door de deur een van de simpelste en meest duidelijke dingen.

Blijkbaar heb jij ook de juiste energie en is het daarom bij jou niet nodig, maar dat is wel heel wat anders dan de eigenaren waarbij het juist fout is gegaan.

Leren de juiste energie te krijgen vind ik geen kunstje, het is juist 1 van de belangrijkste dingen in dierentaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:42

MyWishMax schreef:
Het is de bedoeling dat de hond uit respect niet voor je de deur uit gaat, maar dat respect moet je verdienen. Dat verdien je niet door te oefenen dat de hond de deur niet uit mag.

Dat is nou typisch wel een manier waarop de hond dat leert. Het is niet alles, want zeker, ook in de rest van de omgang moet dat terugkomen... maar het is er zeker deel van. Juist dieren nemen dat soort dingen best wel simpel op.

Want elke keer dat de hond de deur niet uit mag, leert 'ie ook om daarbij op jou te letten. En dat is waar het om gaat.