Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liedje89 schreef:Ben ik dan meer een leider dan zijn eigen baas? Die hem voert, die hem een veilig gevoel geeft, die hij ook volgt in situaties die hij eng vind?
Citaat:Imo is dominantie vaak een verzamelterm voor factoren die niet perce verband met elkaar houden. Vertrouwen, zelfvertrouwen, initatief en "manieren".
Citaat:Door de misdragingen van je hond als een soort karakter eigenschap te zien neem je ten eerste de schuld bij jezelf weg
essiesilly schreef:nogmaals... er is eind juli een workshop (MET honden dus..) in nederland van ian dunbar
Vrijdag 18 juli: Growl Class Workshop Demo
Deze workshop is voor honden die reactief zijn naar andere honden en voldoen aan de volgende drie criteria:
Je hond is minstens één keer (fysiek) in gevecht geweest met een andere hond
Je hond heeft nog nooit fysiek letstel toegebracht aan een andere hond (i.v.m. bijtrem)
Je hond is niet verlegen, angstig of reactief naar mensen
Als je hond voldoet aan deze drie criteria kun je je aanmelden met je hond. Je ontvangt vervolgens een vragenlijst betreffende je hond en zijn reactiviteit en vechtgedrag. Alleen na het volledig invullen van de vragenlijst kun je met je hond deelnemen.
Uit veiligheidsoverwegingen dragen de honden een muilkorf. Er zal gestart worden met aangelijnde honden. Zodra er vooruitgang wordt geboekt zal er ook getraind worden zonder lijn.
Shadow0 schreef:liedje89 schreef:Ben ik dan meer een leider dan zijn eigen baas? Die hem voert, die hem een veilig gevoel geeft, die hij ook volgt in situaties die hij eng vind?
Dat laatste betwijfel ik dus - dat die hond iemand dan ook echt volgt in enge situaties en situaties van onzekerheid.
Ik zie dominantie vooral als: wie heeft het initiatief in de relatie? En daarbij zou ik willen zeggen dat de relatie niet gelijkwaardig mag zijn, omdat je als eigenaar de verantwoordelijkheid hebt om dingen te doen die de hond niet kan begrijpen: kiezen voor een medische ingreep bv. Essentieel verschil met een relatie tussen 2 gelijkwaardige mensen, waarin je dat soort keuzes niet voor de ander maakt. En als je dat wel doet is de relatie per definitie niet gelijkwaardig en dan is het alleen maar helderder als daar ook geen misverstanden over bestaan.
Overigens, nieuwsgierig zijn is geen dominant gedrag. De ander willen dwingen, op welke manier dan ook, is dat wel.
liedje89 schreef:Door te stellen binnen een goede leider-hond relatie een hond niet opspringt, stel je eigenlijk dat als je een goede relatie met je hond hebt je hem niet kan leren op zijn achterpoten te staan, door hem domweg te belonen als hij op zijn achterpoten staat
Citaat:De hond is helemaal niet in staat tot dwang of initatief in de relatie, als mens ben je slimmer en dankzij technologie kan je ook makkelijk sterker zijn.
Hoppit schreef:@Cer: idem. Ik denk bv dat je dmv progressief desensibiliseren veel rustiger en stabieler tot een goed resultaat was gekomen.
Sonja_vR schreef:essiesilly schreef:Sorry hoor cayenne... Ik heb hier 8 pagina s door gelezen met allemaal een dwingende mening en verklaren me half voor gek dat ik zo n "gemaakt filmpje" geloof en IK ben de gene die open moet staan voor meningen van anderen??laat me niet lachen.. Ik sta juist open voor de mening van andere trainers en daardoor weet ik nu wat ik nu weet. Zolang je niet open staat voor iets anders zal je nooit beter worden. Ik heb open gestaan voor cm, dar beviel me absoluut niet dus die deur ben ik gepasseerd
Air jij wil graag oude koeien uit de sloot halen, prima. Als je de werkwijze van Ian (en idd ook bijv gaus) hebt gevolgd weet je dat zij door leren zoveel meer te weten zijn gekomen en daardoor dus nu al jaren trainen op een positieve manier. Dat ze vroeger een slipketting gebruikte tsja.. Iedereen maakt fouten maar ze hebben er wel van geleerd en dat is een goede trainer zijn
weet je wat mijn probleem is, de manier waarop je het brengt
"alles is slecht en barbaars en alleen de methode die ik hier vertel is goed" iets met oogkleppen en tunnelvisie, honing en azijn etc , denk je nu echt dat je mensen overtuigd krijgt van jouw gelijk als je al wat anders is dan de door jouw gekozen methode de grond in stampt en ze jouw zienswijze door de strot probeert te duwen?
ik probeer je posts telkens weer een kans te geven, maar door het vreselijke toontje van je posts, vergaat de lust tot lezen me meestal direct, dan schiet je je doel toch weer gruwelijk voorbij dunkt me
... zo ook hier weer
Hhilde schreef:Nouja, andersom is het natuurlijk ook zo. Er wordt al pagina's lang gehamerd op TS en er ook methodes waar de mensen die niet blind voor CM gaan worden direct de grond in getimmerd of met kinderachtige vragen en excuses onderuit gehaald. En als jullie vinden dat CM goed bezig is, waarom maken jullie je dan druk om mensen die dat helemaal niet vinden....
Air schreef:Ik hoef ook geen paard die eerst door de deur heen dendert, hij mag voor, mits ik het aanwijs.
Doe je dat niet dan ontstaan er gevaarlijke situaties.
MyWishMax schreef:Het is de bedoeling dat de hond uit respect niet voor je de deur uit gaat, maar dat respect moet je verdienen. Dat verdien je niet door te oefenen dat de hond de deur niet uit mag.