hoe zag jou honden ras er (meer dan) 100 jaar geleden uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:03

Interessant topic :)
De afghaan is een heel oud ras, en had vroeger wat minder haar (wat vast ook aan de verzorging ligt ;) ) maar verder lijken ze er nog heel veel op. De fokkers van mijn hond fokken ook echt naar het oude bergtype.
Afbeelding
Afbeelding

Tegenwoordig zie je helaas steeds meer show afghanen met héél veel haar, maar die qua bouw helemaal niet goed in elkaar zitten. Het eigenwijze, felle karakter en jachtinstinct wordt eruit gefokt, en de honden zijn gewoon niet meer geschikt om te rennen en te jagen, waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:29

ElfiL92 schreef:
De Duitse herder is al voorbij gekomen dus de foto's van vroeger hoef ik eigenlijk niet meer te plaatsen, maar ik kwam deze tegen en die vond ik wel interessant:

[ Afbeelding ]

En dit is onze knapperd Dex <3 (oud type):

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Daarnaast hebben we ook nog een boomertje (yorkshire terrier x shishu) maar dat is volgens mij geen erkend ras....

Wat een mooie herder!! Echt een prachtig dier!

ElfiL92

Re: hoe zag jou honden ras er (meer dan) 100 jaar geleden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:17

Dank je wel chantalboes! :o

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:12

Podenco Ibicenco rond 1900:
Afbeelding

1972:
Afbeelding

En die van mij nu, de rode was toen ruim 1,5, en de witte 9 maanden :
Afbeelding

Op shows, en dan vooral in Amerka, zie je ook deze types.. steil van voren, veel hoeking achter:
Afbeelding

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:36

@ Mariska_28 Dat de voorhand bijna niet gehoekt is is dus wel gewenst? Apart! :P
Ook ben ik gewend dat de voorbenen kaarsrecht moeten staan terwijl deze hond op die showfoto iets over leunt. Dat is ook gewenst?

Ben wel even nieuwsgierig :+

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:28

Persoonlijk vind ik het jammer dat er door sommige mensen incorrecte berichten worden geplaatst over het hebben van een werklijn labrador, terwijl deze uit pure show lijnen komt danwel geen stamboom heeft. Je kunt niet puur en alleen op uiterlijke kenmerken afgaan en daarmee een bepaalde stempel op de betreffende hond drukken.

Hieronder zal ik proberen wat toe te lichten door middel van foto's. Op onderstaande foto staat Buccleuch Avon (geboorte datum 1885). Hij wordt samen met Buccleuch Ned gezien als de voorouders van alle moderne Labradors.

Afbeelding
Op deze foto kun je goed zien dat ook de vroegere Labrador al aardig wat bone had.

Afbeelding
Munden Sentry (1900). Field Trial Labrador. Mijns inziens een hond zonder enige overdrijving qua bouw, niet overdone of juist ''mager''.

Hieronder staat Dual Champion Banchory Bolo (1915). Hij is de eerste Labrador die de titel Dual Champion draagt doordat hij zowel Show Champion als Field Trial Champion was.
Afbeelding
Op deze foto is goed te zien dat Bolo een hond is met goed bone, mooie ribwelving en prima hoeking.

Afbeelding
Manymills Heron (1990) een prachtige Field Trial Labrador

Afbeelding
Mult Champion & Trialer Foulby Tittle Tattle (1994) Show gefokt

Afbeelding
Veelal de hedendaagse werklijn lab, weinig bone en geen ribwelving en voldoet bijna niet meer aan de rasomschrijving

Afbeelding
Veelal geziene hedendaagse show lab. Naar mijn mening overdone in ieder opzicht.

Afbeelding
Een van mijn jonge honden, showlijn maar ouderdieren allemaal wel met werkcertificaten. Goed bone, prachtige ribwelving, goede hoekingen voor en achter, echter is allemaal niet zo overdreven.

Afbeelding
Drakeshead Vodka, een jonge Field Trial reu uit de UK. Mooie hond, prima ribwelving, goede achterhandshoeking en net bone, maar geen ‘’windhond’’.

Afbeelding
Showlijn gefokt, echter m.i. te weinig bone, massa en substantie, wat hellend bekken en daardoor lage staartaanzet, maar dat maakt de hond uiteraard niet ineens een werklijn labrador. Alhoewel ik vermoed dat die door sommigen waarschijnlijk wel als dusdanig bestempeld zou worden.

Als je het mij vraagt ligt het probleem o.a. bij de mentaliteit van de mensen. Men wil danwel meedraaien op het hoogste niveau in de jacht, danwel continu scoren op de show. De verleiding is dan wellicht groot om in extremen te gaan. Gelukkig zijn er ook talloze fokkers die op een verantwoorde manier omgaan met het ras en hun eigen plan (blijven) trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:42

Drakeshead Vodka, vind ik een prachtige lab. En die laatste zou ik geen werklijn noemen, eerder een mislukte lab. Maar de werklijn die jij laat zien, vind ik ook niet mooi. Naar mijn mening moet het geen worst op poten zijn, maar gewoon een mooie body erop.

Dit is trouwens mijn pup:
Afbeelding

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:46

love_western: mijn ''doel'' met de laatste 5 foto's was om de verschillen te laten zien in uitersten en hoe het wel zou kunnen / moeten zijn (volgens mij). Ik denk dat ik daar ook wel redelijk in geslaagd ben.

Je hebt zelf een erg leuk hondje om te zien, echter is deze volledig show gefokt en absoluut geen werklijn labrador. Ik weet van welke fokker hij afkomstig is :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 09:49

love western helemaal met je eens.. tegenwoordig zie je echt overdreven worsten op poten, zit geen atletisch stukje meer in het lijf.. dat vind ik kapot fokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:54

DeLabrador schreef:
love_western: mijn ''doel'' met de laatste 5 foto's was om de verschillen te laten zien in uitersten en hoe het wel zou kunnen / moeten zijn (volgens mij). Ik denk dat ik daar ook wel redelijk in geslaagd ben.

Je hebt zelf een erg leuk hondje om te zien, echter is deze volledig show gefokt en absoluut geen werklijn labrador. Ik weet van welke fokker hij afkomstig is :)

Tjah ik heb mij niet helemaal verdiept in het ras. Dacht dat je het altijd aan de bouw kon zien. Aangezien Blaz totaal geen worst op poten is. Maar er zit een een body op. Heeft ook een beetje een taille, wat ik juist bij honden mooi vind. Het is niet een rechte lijn.

Maar je kunt de verschil idd mooi zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:00

essiesilly schreef:
love western helemaal met je eens.. tegenwoordig zie je echt overdreven worsten op poten, zit geen atletisch stukje meer in het lijf.. dat vind ik kapot fokken

Klopt, heb zelf ook gekeken naar hoe de ouders van Blaz eruit zagen. En dat waren geen worsten op pootjes. Want ze kunnen wel goede papieren hebben, maar ze moeten in mijn ogen er ook goed uitzien. En Blaz is in mijn ogen mooi atletisch gebouwd.

Maar iedereen heeft zijn eigen smaak. Qua uiterlijk heb ik toch liever een stafford of bordeaux dog. Maar de laatste zou te groot worden in ons huis. En mijn vader heeft absoluut niks met een stafford. Dus we hebben puur gekeken naar wat wij bij ons zou passen, qua beweging en het moest gek zijn op water. En daaruit kwam een lab.

Edit: Krijg helaas wel vaak te horen dat Blaz geen echte lab kan zijn, want volgens die personen is het te smal gebouwd en hij heeft een taille :+

Kan hem wel gaan vetmesten, maar dat is ook weer zo sneu voor het beestje :(:) Zit perfect op gewicht en is zeker niet smal _O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-13 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:05

Vind ik ook, hond moet mi taille hebben :j
Zien ze er veel atletischer uit, en dat zijn ze denk ik ook gewoon..
Dat zware kan toch noot goed voor de gewrichten zijn?
Ik heb liever een happy athlete dan een hond waarbij zijn lijf (of model kop/luchtpijp) hem in de weg zit omdat het 'mooier' is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:14

Te zwaar is voor elk hond niet goed. Wij houden onze berner zelfs expres een beetje aan de schrale kant, sinds hij zijn ongeluk heeft gehad. Waardoor hij niet helemaal goed kan lopen. Maar hij heeft nog steeds geen slijtage aan zijn gewrichten, wat we echt wel verwacht hadden. Omdat hij altijd een beetje sleept met zijn rechter achterpoot. Word straks alweer 7 jaar. En ondanks zijn ongeluk altijd gezond geweest.

Een hond is mijn ogen mooi als het een mooie body heeft + een taille. Goede bespiering en geen te korte snuit of extreem veel huid. Of vacht met te veel onderhoud.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:30

Snollygoster schreef:
Ik vind het heel erg voor wat je hebt meegemaakt maar die site is echt bullshit. Geen enkele hond is gevaarlijk, een hond wordt pas gevaarlijk door verkeerde opvoeding.

Er zijn zàt incidenten met honden waarvan de eigenaar het "niet aan heeft zien komen"
oftewel: "zoiets doet ie anders nooit".
Sommige van die gevallen had een hondenexpert wèl kunnen zien aankomen door aanwijzingen in het gedrag maar ja, niet iedereen is een expert...

Ook bestaan er wel degelijk honden met een erfelijke aanleg tot agressie, zo is er een foute factor binnen de golden retriever broodfok die door allerlei Jantjes wordt verder gefokt en waar officiële retrieverfokkers van gruwen, omdat die het hele ras in discrediet brengen. Die honden hebben ècht aanleg voor agressie zijn wandelende tijdbommetjes...

Zonder dat ze dat is aangeleerd.

In de VS is een probleem met een bepaalde lijn van blauwe Staffordachige honden... staan ook slecht bekend ook al heeft Cesar een goeie blauwe opvolger van Daddie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:46

Er zullen vast zat mensen bijzitten die de taal van de honden niet kennen. Hoe vaak ik wel hoor dat doet ie anders nooit. Terwijl je aan de hele houding kunt zien dat die hond gaat aanvallen :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:50

DeLabrador schreef:
[ Afbeelding ]
Een van mijn jonge honden, showlijn maar ouderdieren allemaal wel met werkcertificaten. Goed bone, prachtige ribwelving, goede hoekingen voor en achter, echter is allemaal niet zo overdreven.

Wauw dat vind ik nou echt een prachtige hond! Erg mooi!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:36

Ben heel erg benieuwd wat jullie van mijn Lab vinden :)
Hebben hem als 9 weken oude pup op marktplaats gevonden omdat de mensen erachter kwamen dat ze toch niet genoeg tijd voor een hond hadden..
Hij is wel erg groot (73 cm) maar vind het zelf een prachtige hond, uiteraard vind iedere particulier dat van zijn eigen hond :=

Afbeelding
Afbeelding

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 11:50

73 cm?? Dan kan t nooit een volle lab zijn ;) mijn beauceron reu is nog niet eens 73 cm :)
Wel mooi hondje verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:57

Weet je zeker dat je zijn hoogte niet verkeerd schat?

Maar ik vind hem prachtig. Vooral op de laatste foto. Zo moeten er meer labjes uitzien.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:00

Mijn poedel is 67 en vindt dat al een behoorlijk end.
Buurhondjes Duitse dog is 74 cm. Weet je zeker dat je lab zo groot is ?
Want zulke grote poten heeft die niet.
M'n poedel heft echt stelten

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:07

Leuk om zo veel verschillen te zien in de labradors. :) Suus_, die van jou is wel groot zeg!!

*Letten we er wel op dat we ontopic blijven? O:)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:23

kani_ejj schreef:
Mijn poedel is 67 en vindt dat al een behoorlijk end.
Buurhondjes Duitse dog is 74 cm. Weet je zeker dat je lab zo groot is ?
Want zulke grote poten heeft die niet.
M'n poedel heft echt stelten

De vader van mijn Malamute was ook 72 cm hoog (die van mij werd "maar" 68 cm) en die had volgens mij ook geen "stelten", hij toonde ook niet zo hoog. :o

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:02

Leg is uit hoe ik m moet meten dan :D
Ik heb m op z'n paards gemeten dus op de schoft zeg maar

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:09

Zo heb ik hem ook gemeten, hoor. :)
Ik geloof je ook zeker, juist omdat hij op de eerste foto hoog toont terwijl de vader van mijn Malamute niet hoog toonde en toch hoog was. :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:36

Wow dat is groot voor een lab, heb net ff mijn rottweiler gemeten ter vergelijking en die is 'maar' 68 cm. En dan krijg ik altijd al te horen dat hij groot is :D

Een labrador wordt normaal niet groter dan 60 cm toch? Ga dan ook denken dat het een kruising is, vind het wel een mooie hond :j