Sassol schreef:dees_daan schreef:Hier escaleert dat als ik het laat gaan met mijn kleinere reu, die heeft een kort lontje en gromt en als dat niet helpt gaat hij er vol in, dus een waarschuwingsgrom is prima maar daarna wil ik dat hij wegloopt, die optie is er ook nog, hij weet dat nu en als ik hé zeg dan is het klaar en loopt hij door.
Wat ze doen als ik er niet ben weet ik niet, dan moeten ze zichzelf idd redden maar als ik er ben wil ik het niet hebben.
Maar als je weg bent kun je ook niet ingrijpen. Dat zou dus betekenen dat als jouw hond gromt, en niet gecorrigeerd wordt hij er dan vol in gaat als je jouw redenatie gebruikt. Toch gaat dat blijkbaar wel goed (of ben je ooit thuis gekomen dat er 1 hond gehavend uitzag)? En is jouw corrigeren overbodig, of misschien zelfs jouw aanwezigheid een reden om na een grom er wel vol in te gaan? (Wat overigens meerdere redenen zou kunnen hebben hoor, ik doel daarmee niet op dat dat is omdat je corrigeert)
En laten we ook niet vergeten dat iedere hond en zeker iedere roedel anders is. Zo zal ik bij een roedel staffords de regels ook duidelijk aanscherpen dan bij een groep labradors bijv.
En ik ben zelf liever wat los dan streng. Maar mijn hond heeft de instelling: als je het 2x wilt zeggen, ook vast wel 10x. Dus die geeft het me meteen op een bordje terug als ik wat verslap in de regels.
De reden dat hij gromt is als het gebeurd bijvoorbeeld omdat als de kleinere reu binnenkomt als hij buiten is geweest de herder bij hem ruikt en die is vrij lomp dus daar houd de kleinere niet van, prima dan mag hij waarschuwen en moet de herder ophouden maar de kleinere wilde nog wel eens blijven staan en dan flink uithalen, dat vind ik niet nodig, hij vind het niet fijn dat mag hij aangeven en hij kan daarna gewoon doorlopen, nu hoef ik nauwelijks meer te corrigeren omdat hij dan ook doorloopt, ik corrigeer alleen als hij na de waarschuwingsgrom blijft staan met een strakke lichaamshouding.
Ik ben nog nooit thuis gekomen en een gehavende honden tegengekomen maar ik denk dat dat ook is omdat de herder zo'n goedzak is dat die gewoon niets terug doet, (of omdat de kleinere reu nog maar 2 voortanden heeft) dus of het gebeurd als ik weg ben of niet, geen idee, mocht het wel gebeuren dan zal dat zijn omdat er iemand aanbelt en de kleinere bij de deur staat en de herder ook, en die is gewoon lomp dus houd er geen rekening mee dat hij even uit moet kijken omdat er nog iemand staat.
Verder kan ik me geen redenen bedenken waarom er een conflict zal ontstaan als ik er niet ben, ze zijn rustig als ik weg ga en ik zorg er wel voor dat ik geen hele lekkere botten oid laat liggen zodat ze eigenlijk geen aanleiding tot een conflict hebben, het is ook niet zo dat het vaak gebeurd en de kleinere reu zoekt zijn eigen plek wel om te liggen en ze laten elkaar dan ook gewoon met rust.
Ze zijn hier normaal gesproken heel tolerant, en ik moet zeggen dat de kleinere reu de enige is die af en toe gromt en dan verder kan gaan, verder is het wel een hechte roedel en zijn er nooit problemen, de enige die minder hecht zijn zijn dus die 2, mijn kleinere tolereert hem maar om nou te zeggen dat ze een band hebben? Dat heeft hij met de andere 2 wel, terwijl ik op de wandelingen juist de herder en de kleinere samen mee neem, maar hij is geen dikke maatjes met hem.
Dat de kleinere reu sneller reageert als ik er ben zou kunnen, dat zal dan zijn omdat hij zich gesterkt voelt, maar het gebeurd niet vaak en als het gebeurd is het niet uit jaloezie.
Het is dus niet zo dat ik bij de eerste grom meteen iets zeg, maar ik voorkom wel dat het escaleert.
De herders die ik heb (gehad) zijn gewoon zo goed van karakter dat zij het laten gaan als die kleine zo reageert dus hij krijgt van hem niet op z'n flikker en leert het op die manier ook niet af, hij heeft het bij de chi 1 keer geprobeerd om een botje af te pakken, die liet dat niet gebeuren en hij heeft nooit weer een grote mond tegen haar gehad en heeft meer respect voor haar met haar 3kg dan voor de herder.
Voorbeeldje om te laten zien hoe goed van karakter de herder is, hij had hier van mij best even mogen zeggen dat ie geen zin had om te spelen, maar hij laat hem gewoon z'n gang gaan en reageert verder niet, en die kleine vind het wel tof dat ie zo'n grote beer heeft om op om te springen en te doen.
(Dit is de kleine puber, niet het reutje waar ik het verder over heb)
http://youtu.be/6hbKNlgo5wA
Ik zoen ze ook plat, en ik mag altijd aan hun eten komen, help ze soms met bot vast houden zodat ze het makkelijker kunnen eten, soms word wel een s mn vinger mee gepakt omdat ze dan niet opletten, en dan zeg ik "Auw!" en kijken ze gelijk zo van sorryy...
Daar heb je toch honden voor genomen, om lekker te kroelen, en te spelen 
. 
ik stop altijd als mijn paard moet poepen, vind dat ook weer helemaal niet belangrijk....gaan we daarna weer vrolijk verder!
.