Hond gromt als hij bot krijgt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:28

Sassol schreef:
dees_daan schreef:
Hier escaleert dat als ik het laat gaan met mijn kleinere reu, die heeft een kort lontje en gromt en als dat niet helpt gaat hij er vol in, dus een waarschuwingsgrom is prima maar daarna wil ik dat hij wegloopt, die optie is er ook nog, hij weet dat nu en als ik hé zeg dan is het klaar en loopt hij door.
Wat ze doen als ik er niet ben weet ik niet, dan moeten ze zichzelf idd redden maar als ik er ben wil ik het niet hebben.

Maar als je weg bent kun je ook niet ingrijpen. Dat zou dus betekenen dat als jouw hond gromt, en niet gecorrigeerd wordt hij er dan vol in gaat als je jouw redenatie gebruikt. Toch gaat dat blijkbaar wel goed (of ben je ooit thuis gekomen dat er 1 hond gehavend uitzag)? En is jouw corrigeren overbodig, of misschien zelfs jouw aanwezigheid een reden om na een grom er wel vol in te gaan? (Wat overigens meerdere redenen zou kunnen hebben hoor, ik doel daarmee niet op dat dat is omdat je corrigeert)

En laten we ook niet vergeten dat iedere hond en zeker iedere roedel anders is. Zo zal ik bij een roedel staffords de regels ook duidelijk aanscherpen dan bij een groep labradors bijv.
En ik ben zelf liever wat los dan streng. Maar mijn hond heeft de instelling: als je het 2x wilt zeggen, ook vast wel 10x. Dus die geeft het me meteen op een bordje terug als ik wat verslap in de regels.

De reden dat hij gromt is als het gebeurd bijvoorbeeld omdat als de kleinere reu binnenkomt als hij buiten is geweest de herder bij hem ruikt en die is vrij lomp dus daar houd de kleinere niet van, prima dan mag hij waarschuwen en moet de herder ophouden maar de kleinere wilde nog wel eens blijven staan en dan flink uithalen, dat vind ik niet nodig, hij vind het niet fijn dat mag hij aangeven en hij kan daarna gewoon doorlopen, nu hoef ik nauwelijks meer te corrigeren omdat hij dan ook doorloopt, ik corrigeer alleen als hij na de waarschuwingsgrom blijft staan met een strakke lichaamshouding.
Ik ben nog nooit thuis gekomen en een gehavende honden tegengekomen maar ik denk dat dat ook is omdat de herder zo'n goedzak is dat die gewoon niets terug doet, (of omdat de kleinere reu nog maar 2 voortanden heeft) dus of het gebeurd als ik weg ben of niet, geen idee, mocht het wel gebeuren dan zal dat zijn omdat er iemand aanbelt en de kleinere bij de deur staat en de herder ook, en die is gewoon lomp dus houd er geen rekening mee dat hij even uit moet kijken omdat er nog iemand staat.
Verder kan ik me geen redenen bedenken waarom er een conflict zal ontstaan als ik er niet ben, ze zijn rustig als ik weg ga en ik zorg er wel voor dat ik geen hele lekkere botten oid laat liggen zodat ze eigenlijk geen aanleiding tot een conflict hebben, het is ook niet zo dat het vaak gebeurd en de kleinere reu zoekt zijn eigen plek wel om te liggen en ze laten elkaar dan ook gewoon met rust.
Ze zijn hier normaal gesproken heel tolerant, en ik moet zeggen dat de kleinere reu de enige is die af en toe gromt en dan verder kan gaan, verder is het wel een hechte roedel en zijn er nooit problemen, de enige die minder hecht zijn zijn dus die 2, mijn kleinere tolereert hem maar om nou te zeggen dat ze een band hebben? Dat heeft hij met de andere 2 wel, terwijl ik op de wandelingen juist de herder en de kleinere samen mee neem, maar hij is geen dikke maatjes met hem.
Dat de kleinere reu sneller reageert als ik er ben zou kunnen, dat zal dan zijn omdat hij zich gesterkt voelt, maar het gebeurd niet vaak en als het gebeurd is het niet uit jaloezie.
Het is dus niet zo dat ik bij de eerste grom meteen iets zeg, maar ik voorkom wel dat het escaleert.
De herders die ik heb (gehad) zijn gewoon zo goed van karakter dat zij het laten gaan als die kleine zo reageert dus hij krijgt van hem niet op z'n flikker en leert het op die manier ook niet af, hij heeft het bij de chi 1 keer geprobeerd om een botje af te pakken, die liet dat niet gebeuren en hij heeft nooit weer een grote mond tegen haar gehad en heeft meer respect voor haar met haar 3kg dan voor de herder.

Voorbeeldje om te laten zien hoe goed van karakter de herder is, hij had hier van mij best even mogen zeggen dat ie geen zin had om te spelen, maar hij laat hem gewoon z'n gang gaan en reageert verder niet, en die kleine vind het wel tof dat ie zo'n grote beer heeft om op om te springen en te doen.
(Dit is de kleine puber, niet het reutje waar ik het verder over heb)

http://youtu.be/6hbKNlgo5wA

Sammy_xxs

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:00

Nou bij mij mogen ze ook doen wat ze willen hoor, probeer ook helemaal niet de baas te spelen.
Ze luisteren naar me, ( buiten is met 1 wat lastiger met luisteren maar hij is een uber puber ) maar binnen, nou zijn het 2 slaapkoppen, en doen niks. Ze stoeien regelmatig waar flink gegrom uitkomt, maar dat laat ik ook gewoon hoor. Ze redden zichzelf wel, en als dr 1 genoeg van heeft stopt het vanzelf, soms blijven ze heel lang doorgaan en zeg ik er wat van omdat ik niks meer kan horen, omdat ze zoveel herrie maken. Maar dan is "Klaar" al genoeg.
En bij mij komen ze ook lekker op bed, op de bank, ze liggen vaak genoeg half over mij heen, of ze zitten volledig op mij :') Ik zoen ze ook plat, en ik mag altijd aan hun eten komen, help ze soms met bot vast houden zodat ze het makkelijker kunnen eten, soms word wel een s mn vinger mee gepakt omdat ze dan niet opletten, en dan zeg ik "Auw!" en kijken ze gelijk zo van sorryy...
Nee de baas spelen doe ik niet, in het begin werd mij verteld dat je het wel zo moet doen, maar ben er al heel snel achter gekomen dat het helemaal niet werkt zo, en hoe ik het nu doe ben ik helemaal tevreden mee, vind het Heeerlijk als ze lekker tegen me aan komen kruipen :D Daar heb je toch honden voor genomen, om lekker te kroelen, en te spelen :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:46

Ik ben de baas maar ik kroel en lnuffel ook de hele dag met ze.... Het schijnt maar niet aan te komen dat dat ook samen kan gaan.Een hond is trouwens veel gelukkiger als hij zijn plaats weet,zo regelen ze het onderling ook namelijk. Eigelijk net als met kinderen,die zijn ook gelukkiger bij duidelijkheid. Maae die heb ik niet....ik heb honden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:52

ik ben hier ook de baas,alleen niet zo dat honden niet mogen grommen/communiceren met elkaar of dat ze daarom verplicht achter mij moeten lopen,als laatste de deur uit moeten gaan of op de grond moeten blijven liggen...

ben hier niet de hele dag bezig met "baas" spelen, of bezig met duidelijkheid scheppen,dat is gewoon helemaal niet nodig ( godzijdank)...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:56

Hier gelukkig ook niet. Ze lopen vanzelf allemaal achter mij aan. Breekt ook geregelt bijna mijn nek. :D

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:07

@ Geerke, dat snap ik ook wel, maar jullie hebben waarschijnlijk een andere opvoeding gegeven, wat uiteindelijk wel hetzelfde resultaat geeft.
Maar ik vind altijd zo belachelijk om te horen, dat een hond niet op de bank mag want dan is hij dominant, hond mag niet als eerst de deur uit e.d., mijn honden rennen de deur uit, dat mag van mij, ( ik woon in een flat en als ik mn deur open doe rennen ze naar de lift en wachten ze daar op mij ) dusja maar dominanter als mij nee dat zijn ze niet.

Mn nek breken heb ik ook vaak last van, wil ik een stap opzij of achteruit zetten struikel ik over mn hond, dan kan ik wel is gaan vloeken tegen ze :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:26

Mijn hond mag dus veel maar ook veel niet, zo mag hij niets van tafel of het aanrecht pakken, schooien mag hij ook niet, hij weet donders goed hoe het zit en wat de regels zijn.
Maar hij mag wel op de bank en ik schuif idd voor hem op als hij erbij wil.
Hij weet dit, hij weet wat hij mag en niet mag.. Als ie wat sluipt of schuldig kijkt dan heeft ie iets gedaan wat niet mag. Dan pak ik het af, laat hem weten dat het stout is dmv hem boos toe te spreken of hem op zijn plaats te sturen en daarna is het ook weer klaar.
Maar eigenlijk gebeurt dat zelden :)
Hij is ondanks dat ie alles mag en van nature toch wel dominant is, voor mensen vreselijk lief en betrouwbaar.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:03

Voor mij is een hond een hond. Of hij nu groot of klein is. Ben gek op ze. Maar het zijn geen mensen. Niet op bed, niet op de bank. Voor mij is er onderscheid.
Buiten mogen ze niet trekken aan de riem, niet zomaar tegen een boom aan plassen als ze dat willen. Ik ben met hun aan het lopen en niet omgekeerd.
Het onder controle hebben van je honden houdt juist in, dat je er niet de hele dag mee bezig hoeft te zijn. Je hoeft niet te verbieden, want ze weten precies wat wel en niet mag.
Ook mijn paarden waren opgevoed. Geen gras onderweg eten. Stilstaan op de wasplaats, etc. Onder controle is ook een stukje veiligheid.
Maar het betreft toch geen competitie wie het het beste doet? Iedereen doet wat hij of zij denkt dat goed is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:15

Nee, het wordt steeds gekker met jou Johanna, nou mogen ze ook al niet tegen een boom aan plassen als ze dat willen??

Damn!

Johanna59 schreef:
Voor mij is een hond een hond. Of hij nu groot of klein is. Ben gek op ze. Maar het zijn geen mensen. Niet op bed, niet op de bank. Voor mij is er onderscheid.
Buiten mogen ze niet trekken aan de riem, niet zomaar tegen een boom aan plassen als ze dat willen. Ik ben met hun aan het lopen en niet omgekeerd.
Het onder controle hebben van je honden houdt juist in, dat je er niet de hele dag mee bezig hoeft te zijn. Je hoeft niet te verbieden, want ze weten precies wat wel en niet mag.
Ook mijn paarden waren opgevoed. Geen gras onderweg eten. Stilstaan op de wasplaats, etc. Onder controle is ook een stukje veiligheid.
Maar het betreft toch geen competitie wie het het beste doet? Iedereen doet wat hij of zij denkt dat goed is.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:20

Ik ben niet de hele dag onze honden aan het opvoeden (wel grotendeels mee bezig, lopen, spelen ect). Heel erg het tegenovergestelde zelfs. Maar ze mogen hier wel alles. Op de bank, op bed, tegen elke boom aan plassen die hun willen ect ect. Snap eigenlijk sowieso niet waarom dit niet zou mogen :'). Naar buiten gaan, is uitlaten = behoefte doen waar hun willen. En ook dan is er onderscheid tussen mens en dier. En durf toch echt te zeggen dat ik de controle heb ;).

Maar inderdaad wat je zegt het is geen competitie. Dit is onze manier en werkt voor ons het beste. Hierbij heb ik een goed gevoel en zijn mijn honden en wij gelukkig.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:26

De enige boom waar die van ons NIET tegenaan mogen plassen, is de kerstboom in huis..... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:27

briitje schreef:
Ik ben niet de hele dag onze honden aan het opvoeden (wel grotendeels mee bezig, lopen, spelen ect). Heel erg het tegenovergestelde zelfs. Maar ze mogen hier wel alles. Op de bank, op bed, tegen elke boom aan plassen die hun willen ect ect. Snap eigenlijk sowieso niet waarom dit niet zou mogen :'). Naar buiten gaan, is uitlaten = behoefte doen waar hun willen. En ook dan is er onderscheid tussen mens en dier. En durf toch echt te zeggen dat ik de controle heb ;).

Maar inderdaad wat je zegt het is geen competitie. Dit is onze manier en werkt voor ons het beste. Hierbij heb ik een goed gevoel en zijn mijn honden en wij gelukkig.

Omdat je anders naar elke boom gesleurd word?
Hier is het tijdens de wandelingen ook zo dat ze eerst de ruimte krijgen om te plassen en te poepen als ze nodig moeten, daarna moeten ze een stukje naast lopen, is er een stuk waar ze lange lijn krijgen, dan een stuk waar ze naast moeten (langs een fietspad) tot we in het stuk komen waar ze los gaan, dan kunnen ze zelf bepalen waar ze plassen, poepen, ruiken, rennen of waar ze dan maar zin in hebben. Terugweg hetzelfde, op de stukken waar ze naast lopen wil ik ook niet dat ze overal tegenaan plassen, mijn herder was niks gewend toen hij kwam en sleurde me in het begin letterlijk naar de bomen, daar heb ik geen zin in, naast =naast en dan moeten ze gewoon volgen, hebben ze lange lijn of zijn ze los dan mogen ze hun behoefte doen (behalve in het begin dan, dan moeten ze vaak gewoon eerst even plassen)
Ik loop per wandeling meestal rond een uur, dus het is voor hen niet zo dat ze alleen uitgelaten worden omdat ze hun behoeftes moeten doen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:48

Mag hij bij mij ook niet hoor. Dan sleurt hij mij aan de riem mee van boom tot boom en wordt het voor mij wel erg vervelend om steeds een ruk in mijn arm te krijgen als hij weer een andere boom op het oog heeft. Hij mag het wel als hij losloopt.
Wist wel dat dit topic zo ging eindigen en dat er een hoop foto's gingen gepost worden die iedereen gewoon kan posten en die niets bijdragen aan het topic. Wat voegt het toe om een hond te posten op de bank terwijl het topic over grommen gaat en het possesief reageren op een been.
Bij mij wordt er wel eens gegromd, maar nooit naar mij. Dat wil ik ook niet. En daar ging het topic ook over. Als je de video ziet die TS postte dan zie je een hond die erg onzeker is en zijn bot beslist niet wil afgeven en dreigt. Ik zou een onzekere hond niet nog meer angst aanjagen, maar hem wel op zijn plaats zetten. Kan niet geloven dat julie dit gedrag OK vinden. Mijn honden mogen ook op de bank, maar als ik ik naar de grond wijs is het af. Mensen die dieren mishandelen zijn niet ok, maar tegenwoordig die mensen die honden echt als babies behandelen en alles toelaten aan hun dieren inclusief wakker worden met een hoop hondenhaar in bed... honden zijn ook echt niet ongelukkiger omdat ze niet op bed mogen hoor. Honden zijn geen mensen en mensen zijn geen honden. Honden begrijpen dit, maar sommigen hier ?!? Ik hoef dan ook geen hondentaal te spreken om begrepen te worden thuis ook al leer je met de tijd wel hun taaltje heel goed te begrijpen. Werd hier in het topic al aangevallen omdat ik mijn honden strenger opvoedt als de meesten hier. Nu ook Johanna. Ik krijg hier echt de rillingen van. De honden bepamber brigade op zijn top. Deze reactie is misschien hard, maar in dit topic werden meerdere mensen waaronder ik bijna weggejaagd omdat ze hun honden bepaalde dingen niet toelaten. Wie zijn jullie om dit te veroordelen ? Waarom is grommen en dreigen naar mensen niet beter als het wel toe te laten ? Expressie ? Er zijn veel manieren om expressief te zijn zonder te dreigen. Als een kind zegt laat me met rust of ik ga u slaan ... dan is dat ook ok, want hij drukt zich tenminste uit. En als je een klop krijgt is het dan je eigen schuld want je was verwittigd... dat is althans jullie stelling. Honden zijn ongeveer even slim als een 3-4 jarig kind en kunnen net zo goed leren om zich niet agressief op te stellen en om hun speelgoed te delen...
Iets toelaten is veel gemakkelijker als nee te zeggen en nee zeggen wil niet zeggen dat je je hond minder graag ziet of wat dan ook. Graag zien is soms ook nee kunnen zeggen. We weten allemaal dat als een hond bijt die een spuitje krijgt en het gedaan is, maar volgens sommige hier is het zijn hond zijn goed recht om te bijten als hij gelijk heeft !? Zoals iemand hier vertelde over de visite die een knap kreeg en dat nog goedkeurde ook, want hond had gelijk ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:56

Ik sluit mij helemaal bij je aan... Het is jammer dat je hond opvoeden hier in dit topic gelijk staat aan hem mishandelen of drillen...veel mensen vergeten de oorsprong van de hond,de wolf....zeker als je meerdere honden hebt komt dat gedrag heel sterk naar voren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:01

Het gaat er bij sommigen ook niet om dat je niet mag optreden wanneer de hond gecorrigeerd dient te worden, maar dat er wel degelijk gekeken mag worden naar de situatie.
Bij ons staan de benchen nog in huis, omdat de honden daar zo graag in liggen. Een van de honden is heel erg onzeker en wanneer hij dan in zijn bench ligt, is dat nogal een 'enge' afgesloten ruimte wanneer mensen daar toch zo nodig hem nog even zouden willen aaien. Als ik dan meerdere keren zeg laat hem nu maar met rust en ze doen het tóch, zal ik hem absoluut niet corrigeren wanneer hij gromt!
En per hond kunnen/moeten correcties ook niet altijd hetzelfde zijn. Als een stabiele hond iets doet wat niet mag, kun je die strenger toespreken dan wanneer een onzekere hond iets doet (wat vaak ook nog voortkomt omdat hij/zij zich geen houding weet met een bepaalde situatie) Als de onzekere hond dan iets doet uit zijn/haar onzekerheid en baasje wordt ook nog eens heel boos, hoe moet dat beestje dat dan plaatsen?!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:08

nou nou dat is toch ook wel overdreven,er is nergens gezegd dat hier een hond mishandeld wordt,en als ik mijn honden niet zou "opvoeden"dan zou het hier 1 grote chaos zijn vrees ik,dus ja natuurlijk voed je een hond op,lijkt me nogal logisch,alleen persoonlijk zie ik niets maar dan ook helemaal niets in het afleren van grommen,iets wat 100% honds is in mijn ogen ( net zo goed als bv een kat blaast of ook gromt als deze het niet bevalt,leer je toch ook niet af?? )

enne betadine :
wat een gefrustreerde reactie zeg :')

een van mijn honden heeft overigens nog eens geprobeerd mijn hand eraf te bijten,maar geen haar op mijn hoofd die eraan gedacht heeft hem daarvoor in te laten slapen...snap ook al die snelle "hond moet maar dood"- acties niet die ik vaak wel lees...

oww enne ..als je je hond afleert aan een lijntje te trekken,trekt ie je ook niet van boom naar boom,maar dat terzijde :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:13

Waarom wou hij je hand eraf bijten dan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:19

om een kluifje,hahaha... :+

mijn koningin eiste het kluifje op van een nieuwkomer in de roedel,een grommer....een hele erge grommer zelfs,hond gromde naar koningin en die pikte dat niet dus zette de aanval in,ik trok koningin weg,mijn vriend trok de grommer weg,maar liet deze schieten en die viel de koningin aan,alleen daar zat mijn hand,en hij beet hard...errug hard...

maar t ging allemaal om een kluifje,das dan wel weer waar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:21

kimmie261 schreef:
nou nou dat is toch ook wel overdreven,er is nergens gezegd dat hier een hond mishandeld wordt,en als ik mijn honden niet zou "opvoeden"dan zou het hier 1 grote chaos zijn vrees ik,dus ja natuurlijk voed je een hond op,lijkt me nogal logisch,alleen persoonlijk zie ik niets maar dan ook helemaal niets in het afleren van grommen,iets wat 100% honds is in mijn ogen ( net zo goed als bv een kat blaast of ook gromt als deze het niet bevalt,leer je toch ook niet af?? )

enne betadine :
wat een gefrustreerde reactie zeg :')

een van mijn honden heeft overigens nog eens geprobeerd mijn hand eraf te bijten,maar geen haar op mijn hoofd die eraan gedacht heeft hem daarvoor in te laten slapen...snap ook al die snelle "hond moet maar dood"- acties niet die ik vaak wel lees...

oww enne ..als je je hond afleert aan een lijntje te trekken,trekt ie je ook niet van boom naar boom,maar dat terzijde :)

Dat laatste staat met elkaar in verhouding ja, maar dat betekend dus wel dat ze niet tegen elke boom mogen plassen, of ik moet bij elke boom stil gaan staan maar dan ben ik na 3 uren nog niet terug vrees ik.
Ik vind het ook apart dat het zielig zou zijn dat ze niet tegen elke boom mogen plassen, ze krijgen genoeg beweging, genoeg mogelijkheid om tegen bomen of graspollen te plassen als ze los zijn of lange lijn hebben maar mogen dat niet als ze naast lopen en moeten volgen, in dat stukje mogen ze het dus niet zelf weten.
Is ook voor hun eigen veiligheid, als ze nou net tegen die boom aan de andere kant van het fietspad willen plassen en er komt een scooter aan?
Korte lijn met 'naast' is gewoon volgen, bij 'vrij' mogen ze zelf weten of ze plassen poepen of iets anders doen.
Met de vorige herder heb ik geskeelerd en gefietst, zou wat zijn als hij ook tegen elke boom mocht plassen, dan was ik vast een paar botbreuken rijker geweest.

Kimmie, jou honden grommen en dan is het klaar zoals ik het lees, dan hoef je idd niet te corrigeren, dan lossen ze het onderling prima op, hier is dat met 1 hond dus niet zo, die ging door en heeft dat heel af en toe nog steeds, de ander reageert niet terug en laat het gebeuren dus dan vind ik het mijn taak om te voorkomen dat het escaleert, ze leren er niks van namelijk, ja dat die kleinere wel kan pakken want hij komt er dan gewoon mee weg, juist iets wat hij niet moet leren.
Het is per hond verschillend, per roedel verschillend.
Hij doet het nu nauwelijks meer en waarschuwt en loopt door, dus het heeft in ieder geval effect gehad.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:09

[quote="Ceriadwen"]
Nee, het wordt steeds gekker met jou Johanna, nou mogen ze ook al niet tegen een boom aan plassen als ze dat willen??

Dam!

Dus hij mag op eigen initiatief naar een boom lopen en daar gaan plassen, terwijl hij aangelijnd zit?
Ik weet dat hij uit moet. Dus ik loop naar de plek toe, waar hij mag plassen.
Als een paard moet poepen als je rijdt, stop je toch ook niet. Dan rijdt je door.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:16

geerke schreef:
Ik sluit mij helemaal bij je aan... Het is jammer dat je hond opvoeden hier in dit topic gelijk staat aan hem mishandelen of drillen...veel mensen vergeten de oorsprong van de hond,de wolf....zeker als je meerdere honden hebt komt dat gedrag heel sterk naar voren.

Krijg ook geregeld er van langs.
Maar ja, ik heb dan ook geen grommende honden. Maar opgevoede honden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:19

dus...een grommende hond = geen opgevoede hond...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:23

Wbt het plassen, ben ik het mee eens. Niet bij elk sprietje stilstaan als je aangelijnd bent, Los zal het me een rotzorg zijn.,

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:36

Ik heb mijn honden sowieso heel zelden aangelijnd. En ja als ze aangelijnd zijn dan mogen ze zelf weten waar ze plassen. Maar mijn honden trekken ook niet.

nou ik er over na denk, plassen ze eigenlijk nooit aan de lijn. Ik heb heel dat probleem geloof ik niet.
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 11-12-13 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:41

:o ik stop altijd als mijn paard moet poepen, vind dat ook weer helemaal niet belangrijk....gaan we daarna weer vrolijk verder!

Ik vind mijn honden onderling ook erg tolerant, ze wisselen zonder grom van kluif (mijn teef vind het fijn als er alvast een beginnetje is gemaakt), slapen op elkaars plekje, eten zij aan zij. Mijn teef hoeft eigenlijk nooit te laten merken dat ze de oudste rechten heeft.

Johanna59, grommende honden heeft niets met opvoeding te maken. Grommen is gewoon een uiting en heel normaal natuurlijk gedrag. Ik vind een hond grommen afleren net zo iets als iemand die een jachthond koopt en dan het jagen af gaat leren 8)7 .