Honden en schapen samen --> Nee dus!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:14

Ik heb dit topic pas ontdekt.
Het is inderdaad legaal in België, volgens mij ook in Nederland(voor de zekerheid vraag je dat aan iemand die rechten gevolgd heeft in Nederland), om een loslopende hond op jouw terrein af te maken. Een hond hoort gecontroleerd te worden door de eigenaar, als dat niet lukt en schade veroorzaakt/dreigt te veroorzaken is die hond vogelvrij en wordt die altijd gevaarlijk geacht(BE wet tenminste).
Hoewel de wet het toelaat om aan zo'n hond wat te doen lijkt het me waanzin als iedere schapeneigenaar een wapenverguning gaat halen. Mensen die de verantwoordelijkheidszin al niet hebben om hun hond van andermans terrein te houden, zullen ook niet denken: 'oh, hij veroorzaakte schade, dat was mijn schuld.' Wat als we ons allemaal gaan bewapenen? Totale waanzin.
Het zou wel kunnen helpen als hondeneigenaars gewoon weten dat die wet bestaat. Als ze niets geven om andermans eigendom, misschien wel om hun eigen hond.

Een omheining hondproof maken is absoluut geen oplossing. 1: het is niet de verantwoordelijkheid van de schapeneigenaar om JOUW hond van zijn/haar terrein af te houden. 2: dat kost stukken van mensen. Familie van me kweekt Mechelse herdershonden, die dieren raken over een omheining van 3 meter als ze dat willen. Dat zie je meestal alleen politiehonden doen, maar iemand kwam hier ook langs met het voorbeeld van husky's, die kunnen ook een stuk springen. Om een omheining hondproof te maken moet je sterk gaas overal een schup diep in de grond stoppen + heel hoog maken. Om andermans onopgevoed beest van je terrein af te houden. Waanzin

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:29

magriet schreef:
Ook al heb je een wapenvergunning dan nog mag je niet schieten in zo'n geval.

Ik weet dat mijn hond niet luistert als die los is dus die houd ik altijd aan de riem.

Dan zou ik me nog maar even verdiepen in de wet want dat mag wel degelijk, óók in Nederland. Wat sevenofnine zegt.

Het is alleen niet "normaal" in Nederland maar verboden is het niet.

Overigens heb ik niet officieel rechten gestudeerd maar heb ik op school wel de vakken ethiek en wet & regelgeving gehad omtrent dieren waarbij ook dit soort situaties behandeld zijn.

AmyII

Re: Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:30

Jeetje TS wat een verhaal! Hoe gaat het nu met de kudde? Hoe is het aflammeren verlopen?

Hondeneigenaren staan vaak totaal niet stil bij de overlast die hun lieve fifi veroorzaakt. Op mijn oude stalling liepen twee honden die opgevangen waren vanuit Portugal. Ondanks dat het hele lieve honden waren merkte je dat ze nooit helemaal 100% zouden worden.
Zo heeft een van die honden 'spelenderwijs' mijn pony door het schapengaas gejaagd, de schade had ongelooflijk groot kunnen zijn, ware het niet dat mijn pony zich rustig hield met drie benen vast in het gaas.

Hoewel ik gek ben op dieren ben ik eigenlijk helemaal niet zo gek op honden (en dan met name gek van hun baasjes). Veel mensen (ik zie het hier in de stad heel veel gebeuren op dit moment) hebben geen flauw idee welke verantwoordelijkheden bij het houden van honden komen kijken.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:40

Over het ''maar mijn hond luisterd goed hoor!''
Ook al luistert hij wel goed, onze schapen hebben gewoon al angst als ze een loslopende hond zien omdat ze al zo vaak aangevallen zijn. Dus gewoon aan de lijn houden!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 17:53

AmyII schreef:
Jeetje TS wat een verhaal! Hoe gaat het nu met de kudde? Hoe is het aflammeren verlopen?

Gaat nu wel goed. Het aflammeren heeft voor een aantal dode lammeren gezorgt. En van circa 40 schapen hebben er 6 hun lam geaborteerd.. Dus dat is een flinke domper geweest.
De schaap met de bijtwonden, en 1 andere uit de sloot hebben we naar de slager kunnen brengen, die waren te slecht om nog een waardig leven te kunnen hebben.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:59

Oh wat sneu TS... Ik kan me jullie verdriet en pijn helemaal voor me halen.
Zó doodzonde dat sommige mensen niet de verantwoordelijkheid voor hun eigen dieren nemen...

Ik heb ook wel eens gezien dat wen hond een sloot, twee afrasteringen, een weide met paarden, nog een sloot en stroomdraden had doorkruist om schapen op te jagen. Uiteindelijk heeft hij er een te pakken gehad en verminkt.
Wat deed de eigenaresse? Zorgen dat haar man de hond snel ophaalde en naar huis bracht, zo kon de hond niet overgedragen worden aan de DB of politie.
Achteraf hoorde ik dat deze hond het wel vaker deed en dat de eigenaren op die manier een straf konden ontlopen --> de hond werd immers nooit op heterdaad betrapt. Sterker nog, de hond was elke keer alweer veilig thuis.

Dan vráág ik je. Dan ben je als hondeneigenaar gewoon doelbewust bezig andermans eigendommen te beschadigen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 18:07

Wij hadden een heel sterk vermoeden (klein dorp), maar de eigenaresse weigerde ook te bekennen. Uiteindelijk de dierenarts daar langs gestuurd met een braakmiddel. (Immers, als hij echt gebeten heeft komt er vlees/wol weer naar buiten.) Maar toen die voor de deur stond konden ze ineens wèl bekennen.

Het stomme was ook nog, ze heeft eerst haar hond gevangen, thuis gebracht en haar man gebeld dat hij thuis moest komen. Daarna hebben ze nog geholpen om de schapen uit de sloot te halen..

Waar haal je het lef vandaan om dan nog te ontkennen??
En waarom ga je überhaupt hartje winter in de sloot staan voor andersmans schapen als je niet zou weten dat er wat was gebeurd?

Maaar goed.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:06

Maar als ik het goed begrijp hebben jullie het dus wel op hun verzekering kunnen verhalen dan ? (aangezien ze wel bekend hebben?). Want een schaap valt toch onder 'eigendom' en daarmee hebben ze eigendom van jullie 'vernield'. Dat zou je dan toch moeten kunnen verhalen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:34

Klopt!
Maar je krijgt toch het geld er niet uit wat je eigenlijk had moeten krijgen. Rammen zijn meer waard dan ooien. Gewicht, tijd van verkopen etc. Speelt allemaal mee.
En zo'n verzekering keert echt het maximale niet uit..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:55

En dat is alleen maar het financiele aspect.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 22:05

Ook.

Al sinds ik me kan heugen hebben we 's winters schapen in de schuur om af te lammeren. En na alles van vorig jaar, en toen alles af gelammerd was, heeft mijn vader heel lang geroepen dat we er mee gingen stoppen.
Die was er echt even helemaal klaar mee.

Gelukkig is dat weer een beetje bij getrokken. Maar het laat wel zijn sporen na.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:26

Ja, dát - het gebeurde- krijg je nooit weer helemaal uitgewist natuurlijk.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:58

Niet het hele topic gelezen, maar wil toch even reageren. In het bos hier in de buurt staat er regelmatig een kudde binnen een hekwerk te grazen. De honden die ik bij me heb reageren hier niet eens op, maar de honden van de herder vallen wel mijn honden aan. Als ik hier iets van zeg krijg ik een grote bek terug. Nee, geen grote mond. Maar echt een grote bek. Dit gebied is een losloopgebied. Laatst heb ik dus één van die honden een rotschop gegeven, omdat hij mijn honden niet zomaar heeft aan te vallen. Vervolgens werd ik dus aangevallen door de eigenaren... Is dit dan wel normaal?? Nee vind ik dus niet. Mijn honden kijken niet eens naar de schapen en hoeven daarom ook niet aangevallen te worden. Zo dat wilde ik toch even kwijt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:02

Je kan het die honden niet kwalijk nemen dat ze hun kudde beschermen. Waarschijnlijk zijn er in het verleden wel incidenten geweest. Als je weet dat je een schapenwei moet passeren hou dan even je honden aan de leidband. Losloop gebied of niet. De herder kan niet weten of jou honden schapen aanvallen of niet.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:05

Als mijn honden gewoon strak naast me lopen als ik de kudde passeer, die notabene binnen een afgerasterd stuk staan, dan hebben die honden gewoon bij de herder te blijven en niet ongevraagd mijn honden lastig te vallen (lees aan te vallen). De herder staat er notabene zelfs bij te lachen.. Tot ik zijn honden corrigeer.. Dan is het ineens lijden en last..

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:29

Snap dat van die boeren heel goed dat ze op die honden gaan schieten.
Als die koeien over de zeik zijn geven ze geen melk en geen melk is geen inkomen voor die boer.
Die baasjes moeten die beesten aan de lijn houden bij onze buren waren ook honden los gebroken van die husky´s maar wel een halve kudde schapen dood gebeten.
Vond dat echt erg ik ben zelf geen honden liefhebber maar een tijdje terug was er een topic over een meisje met paard op het strand hoe dat beest die hond dus dat paard aan viel.
Het is gewoon van te zotte om los te lopen mensen moeten honden aan de riem houden dan is iedereen tevreden want niet iedereen houdt van honden ik houdt ook niet van honden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:27

Baasjes moeten honden bij zich kunnen houden. Dat hoeft niet per sé met een riem. :)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:46

Loveskary schreef:
Vond dat echt erg ik ben zelf geen honden liefhebber maar een tijdje terug was er een topic over een meisje met paard op het strand hoe dat beest die hond dus dat paard aan viel.
Het is gewoon van te zotte om los te lopen mensen moeten honden aan de riem houden dan is iedereen tevreden want niet iedereen houdt van honden ik houdt ook niet van honden.

Dat jij niet van honden houdt dat is prima.. Maar als een mens zoals jij die niet van honden houdt in een losloopgebied gaat wandelen en mijn honden komen je toevallig gedag zeggen dan hoef ik ook geen snauw of grauw te krijgen dat ik ze aan moet lijnen.. Ga dan ergens in een niet-losloopgebied lopen.. Buiten dat.. Honden hebben ook hun beweging en renmomenten nodig.. Dus alleen maar aanlijnplicht omdat jij niet van honden houdt.. Sorry, gaat veel en veel te ver. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:51

rainbow8 schreef:
Loveskary schreef:

Dat jij niet van honden houdt dat is prima.. Maar als een mens zoals jij die niet van honden houdt in een losloopgebied gaat wandelen en mijn honden komen je toevallig gedag zeggen dan hoef ik ook geen snauw of grauw te krijgen dat ik ze aan moet lijnen.. Ga dan ergens in een niet-losloopgebied lopen.. Buiten dat.. Honden hebben ook hun beweging en renmomenten nodig.. Dus alleen maar aanlijnplicht omdat jij niet van honden houdt.. Sorry, gaat veel en veel te ver. :D

Losloopgebied betekent niet je goddelijk gang gaan gebied. ;) Honden laat je niet op vreemde mensen en vreemde honden afgaan. Iemand die niet van honden houdt is niet bezig met een losloop of aanlijngebied, die gaat gewoon lopen in een stukje natuur.

Aanlijnplicht, nee, aanlijnen als je iemand tegen komt, alleen als je je hond niet zonder lijn bij je kan houden. Ik houd wel van honden, maar ik hoef geen honden tegen me aan of half door me heen. Als elke hondeneigenaar zich aan de losloop etiquette zou houden (waar schapen ook in voor zouden moeten komen, vind ik), zou de overlast onder hondeneigenaren onderling en tussen hondeneigenaren en andere mensen een stuk minder groot zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:11

petraaken schreef:
Je kan het die honden niet kwalijk nemen dat ze hun kudde beschermen. Waarschijnlijk zijn er in het verleden wel incidenten geweest. Als je weet dat je een schapenwei moet passeren hou dan even je honden aan de leidband. Losloop gebied of niet. De herder kan niet weten of jou honden schapen aanvallen of niet.

Sony dat is meten met twee maten. Als je verantwoordelijk bent voor je hond als hij een kudde schapen passeert ben je dat volgens mij ook als je een kudde schapen hebt...

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:24

Bij ons is dat aanlijnen verplicht doe je dat niet fikse boete.
Helaas houd niet iedereen van honden.

En sommige mensen vinden het normaal als die achter dieren aan gaat maar voor de boer is het wel zijn inkomsten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:55

Loveskary schreef:
Snap dat van die boeren heel goed dat ze op die honden gaan schieten.
Als die koeien over de zeik zijn geven ze geen melk en geen melk is geen inkomen voor die boer.
Die baasjes moeten die beesten aan de lijn houden bij onze buren waren ook honden los gebroken van die husky´s maar wel een halve kudde schapen dood gebeten.

Maar je zegt dat die husky's waren losgebroken? Lijkt me geen opzet. Die mensen houden ze wellicht altijd aan de riem en hebben dit ook niet voorzien.

MWM: ja je houden aan die etiquette zou goed zijn. Maar hondenhaters in een losloopgebied is natuurlijk vragen om je te gaan ergeren. Een hond is geen robot. Als mijn herder in lage onderdanige houding in de richting van iemand loopt en die persoon begint op grote afstand al te schreeuwen dat ze vast moet... tja weinig kans dat ik daar dan in meega. Het hebben van een hond, hoe lief en gehoorzaam ook, is blijkbaar altijd reden om onbeschoft behandeld te mogen worden. Op die manier zul je weinig medewerking vsn hondeneigenaren krijgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:11

Nikass schreef:
Maar je zegt dat die husky's waren losgebroken? Lijkt me geen opzet. Die mensen houden ze wellicht altijd aan de riem en hebben dit ook niet voorzien.

MWM: ja je houden aan die etiquette zou goed zijn. Maar hondenhaters in een losloopgebied is natuurlijk vragen om je te gaan ergeren. Een hond is geen robot. Als mijn herder in lage onderdanige houding in de richting van iemand loopt en die persoon begint op grote afstand al te schreeuwen dat ze vast moet... tja weinig kans dat ik daar dan in meega. Het hebben van een hond, hoe lief en gehoorzaam ook, is blijkbaar altijd reden om onbeschoft behandeld te mogen worden. Op die manier zul je weinig medewerking vsn hondeneigenaren krijgen.

Nee, tuurlijk, maar sommige mensen kunnen ook gewoon echt geen idee hebben dat er ergens een losloopgebied is. Toen ik geen honden had gingen wij ook gewoon ergens lopen, zonder te weten of er honden zouden zijn. Geen reden om onbeschoft te worden, natuurlijk! Dat is gewoon belachelijk. En bloed irritant, helemaal als jouw hond er nog niet eens bij in de buurt is. Maar dat vind ik van de altijd blije tegen je op springende en beukende honden ook. Ik zit daar niet op te wachten, mijn honden ook niet. Het is alleen jammer dat er aan beide kanten (hondenbezitters en niet hondenbezitters) mensen zijn die onredelijk zijn en geen rekening met de ander houden... In zo'n situatie als met jouw hond had ik niet gereageerd, die zal zelf wel inschatten of ze op ons af kan komen of niet.

Nu houd ik die rotherders altijd bij me en heb meer last van mensen die dat niet doen met hun honden, dan van mensen die gaan schreeuwen (doen ze wel eens, maar die van mij doen net alsof die mensen niet bestaan)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:12

Loveskary schreef:

Houd je nu wel of niet van honden? Je hebt zelf wel een hond gehad, maar houdt er niet van? Ik volg het even niet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:20

Klopt MWM, moet van beide kanten gewoon normaal gedaan worden. Ik hou ook niet van die "ik wals even over je heen honden" :n

Maar wij hebben in het super drukke Amsterdamse bos ook mensen die bijna gaan huilen van angst bij het zien van een hond. Dan denk ik idd: wat doe je hier?