Wat geven jullie aan jullie kalf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:09

Laptopmuis schreef:
Vraag me eigenlijk af waarom ouders een kind van 13 jaar een koe cadeau doen... en een koe tussen je pony's... ben bang dat dat héél erg mis gaat gaan.

nee hoor gaat gewoon goed. Wij brengen in de zomer altijd de droge koeien naar een paardenboer toe. want hij heeft te veel land voor de paarden. Maar gaat gewoon goed hoor. Had vroeger eerst ook een koe bij me eigen paarden gedaan nou der werd er toch 1 paard boos omdat we de koe weg haalde. Gaat dus prima samen!!

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:13

speurneusc schreef:
wat geef ik mijn kalf?????? wat dacht je van zijn moeder???? en gewoon echte verse moedermelk met afweerstoffen van moeders zelf?? had je ws veel da en onkosten bespaard..

maar ja boer heeft weer een melk koe erbij die die kan melken

Alleen de eerste 3 dagen heeft het biest nodig daarna niet meer. En kunstmelk is beter dan gewone melk!

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:14

je kan er ook nog op rijden hoor als je hem mak maakt :Y)
wij hebben ook een rijkoe.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:15

Jolandaa_ schreef:
Mensen zeur eens niet zo. Ts heeft hulp genoeg en deskundige in de buurt. Koeien worden vaak zo gehouden. Als wij de ruimte hadden hadden wij ook een kalf gehad om zelf te mesten.

Er staan zoveel paarden alleen of dagelijks op stal. Honden horen ook in een roedel en die zijn ook vaak alleen.
Beetje jammer dat ts zo de grond in geboord word..

o kom op zeg jij wilde zeggen dat koeien netzoveel aandacht krijgen als ze alleen staan dan paarden en honden?
correct me if I'm wrong

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:20

Jolandaa_ schreef:
Mensen zeur eens niet zo. Ts heeft hulp genoeg en deskundige in de buurt. Koeien worden vaak zo gehouden. Als wij de ruimte hadden hadden wij ook een kalf gehad om zelf te mesten.

Er staan zoveel paarden alleen of dagelijks op stal. Honden horen ook in een roedel en die zijn ook vaak alleen.
Beetje jammer dat ts zo de grond in geboord word..

Dit is dus echt zo'n grote dooddoener, omdat er iets totaal anders erger of net zo erg is kan dit maar gewoon. :O Slaat natuurlijk nergens op. Er is altijd wel iets ergers in de wereld. Als ik TS was zou ik later gewoon een vriendje voor haar kopen, is wel zo leuk als ze samen kunnen staan :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:26

lianne484 schreef:
speurneusc schreef:
wat geef ik mijn kalf?????? wat dacht je van zijn moeder???? en gewoon echte verse moedermelk met afweerstoffen van moeders zelf?? had je ws veel da en onkosten bespaard..

maar ja boer heeft weer een melk koe erbij die die kan melken

Alleen de eerste 3 dagen heeft het biest nodig daarna niet meer. En kunstmelk is beter dan gewone melk!

3 dagen? Wauw, super koe! Biest heeft enkel de 1e 24 uur nut, daarna niet meer

IvankBacardi

Re: Wat geven jullie aan jullie kalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:32

volgesmij heb jij het fout hoor maar k zou t effe aan mijn vader moete vragen, en koe geeft namelijk niet voor niets langer dan 24uur biest.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:33

Ik zie hier steeds staan dat het kalf haast wat MOET mankeren omdat een boer zijn vaarskalfjes NOOIT weg zou doen? Tenzij er wat mis mee is?

Echt niet hoor een boer die genoeg melkkoeien in zijn stal heeft rond lopen. die normaal gezien nog een hele poos mee kunnen (of te wel goed melk geven en geen problemen hebben met drachtig worden en kalfjes geboren te laten worden) en ook nog eens al veel goede vaarskalfjes heeft (of 1 en 2 jarige vaarzen heeft lopen) Die doen echt wel ook goede vaarskalfjes weg. want als je stal VOL is kan er niks meer bij, ook geen goede. (tenzij je een oudere vaars weg doet om de kleine een kans te geven, Maar dat is een risico voor de boer.)

Dus het kan heel best een goed Vaarskalf zijn zonder gebreken.
Verder denk ik dat je al heel goed op weg bent met het voeren zoals je doet.
Het kalf hoeft er niks extra`s bij te hebben NU.
echter vinden oudere koeien wat groente en fruit op zijn tijd best lekker.
Bij ons ligt er altijd wat op de voerplaats als ze van buiten naar binnen komen. En de koeien vallen altijd het eerste aan op het fruit en groente en dan de brok en dan pas het mais.

Houd de longontsteking in de gaten op dag 3 moet het echt wel flink verbeterd zijn na een spuit. en anders weer de veearts bellen.

En verder aan iedereen hier Ik snap dat je het heel goed bedoelt, echter sommige hier roepen maar wat, vanuit hun gevoel maar niet met het verstand en zo loopt het topic heel rommelig, en reageert ieder op elkaar en lijkt het net of TS onwaarheden verteld.
Ze drukt zich misschien niet altijd heel helder uit, Maar he ze is 13! Het is misschien niet het verstandigste om een kalf te kopen en die alleen te laten zitten. er zijn echter wel wat "buitenlandse" vriendjes de paardjes.

En verder opmerkingen over dat het kalf bij de moeder had moeten blijven? Wat denk je zelf, als het kalf nog bij de boer was geweest, dan had het kalf ook echt niet meer bij de mama gezeten hoor, want de mama is nodig voor de melk. en als het kalf niet bij TS was geweest had het voor een kleine 7 mnd in een (groep) hok gezeten voor de slacht......

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:34

En melkwaardes in het kunstmelk is afgestemd op het kalf.
Waardes van melk van een koe zijn veel te hoog, en dat is niet bevordelijk voor de groei van het kalf.

@ wendy

Een goede boer, gaat dan in zijn stal neuzen: Welke heeft een goede melkwaarde en een net doorgevend celgetal? Welke koe heeft al eerder en vaker problemen gehad, die genetisch doorgegeven kunnen worden? Dus die kalveren, die kan ik er al uit doen.

Als je een goede boer bent, met overschot? Ga je eerst selecteren bij de volwassen koeien. Dan bij de pinken en als laatst bij de kalveren.
Heb je een kalveroverschot? Dan zou ik als boer, het eerste naar de moederkoe kijken, en kijken wat voor waardes uit zowel de vader als de moeder zijn gekomen. En wat de verwachte waarde is van het kalf.

Dan is het kalf niet "slecht" Maar wel minder hoog in productie.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 23-08-13 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:36

IvankBacardi schreef:
volgesmij heb jij het fout hoor maar k zou t effe aan mijn vader moete vragen, en koe geeft namelijk niet voor niets langer dan 24uur biest.

alleen in de eerste 24 tot 36 levensuren staat de darmwand open voor deze afweerstoffen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:36

Wij geven de kalfjes ALTIJD melk van de koe. we hebben altijd wel koeien die niet in de tank gemolken mogen worden die melken we in de emmer. en deze melk is voor de kalfjes. Zodra de kalfjes wat ouder worden, wordt het verdund met water

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:38

Leffroi schreef:
IvankBacardi schreef:

alleen in de eerste 24 tot 36 levensuren staat de darmwand open voor deze afweerstoffen.

klopt heb het net aan me vader gevraagd die zij tot ongeveer 2 dagen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:38

maralyn volgens mij had de TS al met de boer afgesproken dat ze een kalf kreeg voor het dier geboren was? Dan hebben ze (de boer) er wss gewoon rekening mee gehouden. Dat meende ik gelezen te hebben in het topic, maar weet het niet zeker.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:40

maralyn schreef:
Dan is het kalf niet "slecht" Maar wel minder hoog in productie.

Dat snap ik, Maar hier wordt gezegd dat ze nooit een "goede" kalf kan hebben, en dat deze dus rijp voor de slacht zou zijn, OMDAT een boer NOOIT zijn vaarsjes weg doet die goed zou zijn.

Nou ik kan je zeggen wij hebben een kalfopfok bedrijf en om de ronde hebben we een stal vol staan met vaarsjes hoor! dus er gaan er meer weg dan je denkt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:46

Fiffil, dan lijkt mij dat al meer dan logisch. Een minder goede koe, voor zn laatste lactatie, een goedkopere stier. Heb je nog een gezond kalf, maar minder hoog in productie.

Wendy
Dan hebben mensen dus nog geen kaas gegeten van boeren leven.
Want hier gaan ook ontzettend veel minder goede kalveren weg. Kalveren waarvan hun moeder de laatste lactatie ingaat vanwege bijvoorbeeld een aankomende 2 speen ipv 3 speen door wrang. Ja, die wil je dan niet langer houden, en is het een goede gezonde koe, dan laat je die nog 1 lactatie ronde doorgaan, en gooi je bijvoorbeeld een slechtere stier er over of een belgisch witblauwe stier.
(Lekker voor in de diepvries)

Ook wij zijn aan het voorbereiden voor als het melkquoten er af gaat.
En dan kun je beter minder koeien hebben die meer geven (dus ook minder kosten) dan veel koeien die maar 15 kg melk produceren per melk ronde in hun volle lactatie tijd.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:02

Tja dan gooi je een slechtere stier er over, maar wat heeft dat met een hobby kalf te maken? dat je er een slechtere = goedkoper-met minder op de melkvee gerichte eigenschappen opgooit. Kan nog een best kalf uit komen met goed droog beenwerk.(en ja soms zelfs best een goed uier) Welke voor de hobby om thuis te houden zoals TS doet heel goed is.

Dat het voor een melkveehouderij een niet goed kalf is dat snap ik dan ook wel weer.
en tja als je je koeien dekt kun je het ene jaar heel veel stiertjes hebben, en het volgende jaar echt ineens heel veel vaarsjes. en als je je stal dan al vol hebt lopen met GOEDE koeien, Dan kan je soms beter een jong kalfje weg doen, dan een goede koe (onder het motto je weet wat je hebt en niet wat je krijgt!)
Nu moet ik zeggen dat wij even goed redelijk oude koeien hebben lopen en dat we ze lang aanhouden en we nog steeds altijd te veel melk hebben en dus altijd bij moeten huren.

wij waren heel erg ingekrompen, omdat van de 13 koeien die moesten kalfen, maar 1 vaarsje kwam.
en van de eerstekalfs vaarzen er wat terug kwamen.

Nu dit jaar zijn er al 8 vaarsjes geboren (ja wij zijn niet groot en hebben nu maar 24 koeien aan de melk dit was 4 jaar terug nog 34 a 36. nu zitten we weer goed in het jongvee.)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:27

Maar dan heb je ook niet zoveel plek.

Ken een mvh met 120 melkkoeien, die elke maand kalven, en zo'n 10 iglo's vol hebben. En dan ook nog een groeps iglo van 5 kalveren.
Als zij vol zitten, dan gaat de rest in 1 van de afkalfstallen.
Ideaal afkalfstallen.

Tuurlijk, wat ts heeft hoeft helemaal niet slecht te zijn :D

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:34

Klopt wij hebben idd niet zoveel plek,maar beleid blijfd het zelfde.maar het ging mij meer om dat veel bokkers TS even vertelde hoe het moest,en daarbij gevoel lieten spreken ipv dat ze weten hoe het moet.
Wij verzorgen hier elke dag 1200 kalveren en hebben daarbij nog een melkveebedrijf. Weet dus echt wel iets hoe het er aan toe gaat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:39

wendyenbram schreef:
Klopt wij hebben idd niet zoveel plek,maar beleid blijfd het zelfde.maar het ging mij meer om dat veel bokkers TS even vertelde hoe het moest,en daarbij gevoel lieten spreken ipv dat ze weten hoe het moet.
Wij verzorgen hier elke dag 1200 kalveren en hebben daarbij nog een melkveebedrijf. Weet dus echt wel iets hoe het er aan toe gaat.

Loop hier op een melkveehouderij van familie, en heb stage gelopen op die van 120 melkkoeien. Dus ik vind dat ik ook mag mee praten over koeien.
Puur omdat ik meer heb gezien, dan van afstand.
Heb zelf lopen afkalven, aant speen zetten, dood kalf moeten wegbrengen, dode koeien weg brengen, melken de hele riedeltje er omheen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:40

Maralyn volgens mij gaat het er ook niet om dat jij niet mee zou mogen praten over koeien maar meer over de mensen die hier roepen dat het zielig is en dat zo'n kalf bij z'n moeder moet blijven etc. etc. terwijl dat gewoon op 'n bedrijf ook niet zo is. Gaat niet om jou, gaat om die bokkers.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:45

aahhh nu snap ik m pas. Mag ik mijn blondheid op kop geven? ghe ghe.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:23

Haha geeft niet hoor :P

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 00:29

Als je blond bent mag je dat de schuld geven ;-)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:05

Maarre TS hoe gaat het met je kalfie?

Volgens mij loopt er een koeientopic, is misschien leuker voor de TS als 'jullie' daarin verder gaan? :o
Wat ik verder nog wil zeggen: elke veehouder heeft weer een ander management wbt kalveropfok e.d. en daar is niets mis mee. :)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 13:33

Ik ben weer terug uit Duitsland en hij heeft net weer melk gehad! Hij wou eerst niet dat ik hem aaide,maar dat kan ook niet anders na 3 dagen. Mijn moeder heeft hem gisteren ingespoten met vliegenspul voor koeien. Nou is het al wat minder met de vliegen! En waarschijnlijk komt er nog wel een 2de hoor!

* En willen jullie je discussie ergens anders verder bespreken?