ongeholpen honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw hond geholpen?

ja
135 (48%)
nee
144 (51%)

Totaal aantal stemmen: 279

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:43

Jolliegirl schreef:
Je helpt je hond niet..maar jezelf.

hier ben ik het niet mee eens....dan moet je de natuur zijn gang laten gaan.Want daarom zijn teefjes loops....om zich te vermenigvuldigen :+

HC@osteoporose krijgen vrouwen zowiezo wel,dat is een natuurlijk hormonaal proces.Hoef je verders niets voor te doen alleen maar oud genoeg worden :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:45

geerke schreef:
en jullie reu gaat niet de hort op als de buurhondteef loops is?

Nee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:45

Als we het over de natuur gaan hebben, in de natuur krijgt ook niet iedere teef pups ;)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:47

Mijn hond was niet geholpen en heb daar nooit problemen mee gehad. Zelfs als er loopse teven in de buurt waren luisterde hij ook. De teven liepen achter hem maar hij had enkel oog voor mij en de bazen maar roepen op hun honden.
Enkel met andere ongecastreerde mannetjes was er af en toe spanning maar zolang je als baas rustig blijft en niet panikeert bij de eerste snauw zullen ze elkaar meestal gewoon negeren daarna. Die 2 of 3 gevechten die wel zijn gebeurt komt omdat de andere baas opeens begon te panikeren omdat 1 van de 2 (of allebei) de tanden toonden of eens gromden maar bij die 'gevechten' is er nooit meer dan wat krasjes overgebleven.
1 woord of teken van mij en al de rest bestond niet meer voor hem (hij liep dan ook altijd los). Dat is een opgevoede hond, wat ik tegenwoordig op straat zie lopen krijg ik gewoon de kriebels van.
Rukken aan de leiband, schreeuwen ... honden hebben daar geen respect voor. Mensen lijken geen tijd te hebben voor een band op te bouwen met hun hond. Volgens mij is het probleem niet of ze gecastreerd zijn of niet maar of ze opgevoed zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:51

geerke schreef:
HC@osteoporose krijgen vrouwen zowiezo wel,dat is een natuurlijk hormonaal proces.Hoef je verders niets voor te doen alleen maar oud genoeg worden :+

Dat schrijf ik :)*
Het is een bijeffect van oestrogeen.
Niks ´sowieso´; haal op relatief jeugdige leeftijd de eierstokken weg en het is een stuk minder want minder oestrogeen dus minder ´natuurlijk hormonaal proces´.

Ruud_O

Re: ongeholpen honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:53

Ongeholpen reu. Hij is 10,5 en heeft nog nooit een poot uitgestoken naar een teefje. Wel zijn tanden ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:59

Lauratje_88 schreef:
wat ik tegenwoordig op straat zie lopen krijg ik gewoon de kriebels van.
Rukken aan de leiband, schreeuwen ... honden hebben daar geen respect voor. Mensen lijken geen tijd te hebben voor een band op te bouwen met hun hond. Volgens mij is het probleem niet of ze gecastreerd zijn of niet maar of ze opgevoed zijn.

Is dat naar/met/bij relaties en kinderen anders??
...en vervolgens ´ja maar jij hebt altijd geluk´ roepen naar iemand die wel in kwali-tijd investeert :roll:

Blijft dat hormoongestuurd gedrag een realiteit is, dit niet altijd gewenst gedrag is en soms écht moeilijk te beheersen/veranderen omdat de motivatie erdoor nu eenmaal hormoongestuurd is. Het is lang niet altijd een punt wat door opvoeding op te lossen is.
Kijk naar pms. Ook al ben je bewust van de door hormonen veranderde perceptie en idem gedrag dan kun je er nóg vaak heel moeilijk voor je omgeving gewenst gedrag van maken. Dieren hebben dat bewustzijn niet.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:12

geerke schreef:
en jullie reu gaat niet de hort op als de buurhondteef loops is?

Nee. En hij eet gewoon, doet gewoon normaal, ligt niet de hele dag te janken... En dat mét ballen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:13

Ik snap het niet: als je geen loopsheid wil, geen gedoe daarmee, waarom neem je dan een teef? Ik snap echt niet dat mensen in hun gezonde hond laten snijden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:16

MyWishMax schreef:
Als je niet wil dat een hond zich voortplant is de makkelijkste weg castratie ipv opletten en tegen de problemen van een reu zou opvoeden een goede keuze zijn. Dus je maakt het jezelf makkelijk door te laten castreren. Medische dingen help je je hond mee.

En over mensen, moet jij als jonge vrouw maar eens vragen of ze alles eruit willen halen, doen ze ook niet. Helemaal niet voordat je volgroeid ben, maar bij honden is dat ineens niet erg. Ook al zijn er al onderzoeken waarin bewezen wordt dat vroegcastratie nadelige gevolgen heeft voor een hond.

Zorgen dat er geen reu bijkomt die 4 dagen per jaar is toch niet zo moeilijk? ik snap jouw argument niet helemaal geloof ik....

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:17

Ik heb 3 honden. 1 castraat (reu) en 1 volle reu. Die volle reu blijft ook gewoon vol. De buurhond was pas loops en ik heb niks aan hem gemerkt!
Wel wordt mn teefje gecastreerd. Aangezien ik geen goede mogelijkheden heb in huis om ze te scheiden en ik geen zin heb ik gedoe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:22

suuzepuus schreef:
MyWishMax schreef:
Als je niet wil dat een hond zich voortplant is de makkelijkste weg castratie ipv opletten en tegen de problemen van een reu zou opvoeden een goede keuze zijn. Dus je maakt het jezelf makkelijk door te laten castreren. Medische dingen help je je hond mee.

En over mensen, moet jij als jonge vrouw maar eens vragen of ze alles eruit willen halen, doen ze ook niet. Helemaal niet voordat je volgroeid ben, maar bij honden is dat ineens niet erg. Ook al zijn er al onderzoeken waarin bewezen wordt dat vroegcastratie nadelige gevolgen heeft voor een hond.

Zorgen dat er geen reu bijkomt die 4 dagen per jaar is toch niet zo moeilijk? ik snap jouw argument niet helemaal geloof ik....

Dat bedoel ik dus ook :P Maar de mensen die castreren om geen nestjes te krijgen vinden dat blijkbaar wel moeilijk. Dus dan help je jezelf(door het jezelf makkelijker te maken) en niet de hond. Bij medische noodzaak help je de hond.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:22

Hhilde schreef:
Ik snap het niet: als je geen loopsheid wil, geen gedoe daarmee, waarom neem je dan een teef? Ik snap echt niet dat mensen in hun gezonde hond laten snijden.

Ook ex-reuen en ex-teven zijn verschillend. Het enige is dat het hormoongestuurde deel afwezig is.

Zo zijn niet hengstige merries en ruinen ook in het geheel niet hetzelfde. Een ruin is gewoon een hengst zonder seizoenshormonen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:24

MyWishMax schreef:
Dat bedoel ik dus ook :P Maar de mensen die castreren om geen nestjes te krijgen vinden dat blijkbaar wel moeilijk. Dus dan help je jezelf(door het jezelf makkelijker te maken) en niet de hond. Bij medische noodzaak help je de hond.

Inderdaad.

Met de kanttekening van de negatieve effecten van hormonen en de het frustrerende aspect van beperking in natuurlijk gedrag.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:27

geerke schreef:
ach ik heb door de jaren heen aardig wat honden gehad en uit mijn eigen ervaring vind ik het wel waar.
Maar 45% van de honden krijgt zowiezo kanker...je kunt niet alles verwijderen natuurlijk :+

Kijk en daar bestaat nu wetenschappelijk onderzoek voor :+
Overigens geldt dat percentage alleen voor honden van 10 jaar en ouder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:29

Hier geen last van negatieve effecten van hormonen of van frustratie, ook bij vorige honden nooit. Ook bij honden die ik ken niet, ze trainen allemaal gewoon, ook als er loopse teven op het veld lopen. Nergens last van.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:32

Onze honden (teefjes) kunnen niet geholpen worden. Kunnen niet tegen narcose- stoffen en blijven dan in de narcose hangen. Hebben dus liever honden die loops zijn, die we zelf goed onder bedwang hebben en andere mensen die hun honden ook maar in bedwang houden, dan geen hond..

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:32

Ik zie hier erg vaak: waarom zou je in een gezonde hond snijden.
Mijn wedervraag is: waarom zou je een relatief kleine ingreep voor een jonge hond niet gewoon doen, maar wachten tot er wel problemen ontstaan en dan in een zieke, oude hond gaan snijden?
Dan is de operatie veel zwaarder, de hond is vaak al verzwakt en narcose is veel risico voller.
(Ik heb het hier trouwens even enkel over teefjes).

Van de 6 teven die ik hier thuis heb meegemaakt is er tot nu toe 1 bespaard gebleven van baarmoederontstekingen/melkkliertumors. 1 zijn we bijna kwijtgeraakt aan een baarmoederontsteking, mijn eigen hondje sukkelde met haar hart en daarbovenop baarmoederontstekingen en melkkliertumors... Hadden we zo op jonge leeftijd laten castreren was ons veel miserie bespaard gebleven...

Loops worden vind ik helemaal niet erg, en je kan je teef/reu best bijhouden zodat ze niet onbedoeld gedekt worden/dekken, maar het medische geeft voor mij echt wel de doorslag om mijn toekomstige hond te laten castreren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:51

Dit is 1 van de vele artikelen die wel interessant is om te lezen, ik heb er nog veel meer opgeslagen, maar dan wordt het wel heel veel:

http://www.hondenpage.com/honden-encycl ... isatie.php

Staat onder andere dit in:

"Over het algemeen kan worden gesteld dat er geen dwingende reden is om vanuit het oogpunt van gezondheid reuen te castreren, vooral niet als het gaat om nog jonge reuen. In tegendeel, castreren op jonge leeftijd lijkt aanzienlijk meer nadelen dan voordelen te hebben. Bij teven is de situatie iets ingewikkelder. Het aantal voordelen van sterilisatie kan in sommige gevallen, maar niet alle, groter zijn dan de nadelen. "

Osterosarcoma (botkanker)
Uit een onderzoek bij een groot aantal rassen bleek dat het risico op botkanker bij gecastreerde reuen en teven tweemaal zo groot is als bij complete honden. Verder werd aangetoond dat de kans op botkanker is gerelateerd aan de leeftijd waarop de hond werd gecastreerd. Hoe jonger de hond bij castratie, hoe meer kans op botkanker.Bovendien werd ontdekt dat het risico op botkanker toeneemt naarmate het een groter ras betreft. Gezien de slechte prognose voor botkanker en het veelvuldig voorkomen ervan in veel rassen, wordt het castreren van nog onvolgroeide honden van middelgrote, grote en zeer grote rassen geassocieerd met een duidelijk en verhoogd risico op overlijden ten gevolge van botkanker.

Mammatumoren (borstkanker)
Mammatumoren zijn de meest voorkomende tumoren bij complete teven. Volgens een Noorse studie vormen mammatumoren 53% van alle kwaadaardige tumoren bij teven.En 50 tot 60% van de mammatumoren is kwaadaardig en er is aanzienlijk risico op metastasen. Uit onderzoek blijkt dat het risico op het ontwikkelen van mammatumoren bij gesteriliseerde teven afhankelijk is van het aantal loopsheden dat de teef had vóór de sterilisatie.Had de teef nog geen loopsheid vóór haar sterilisatie dan is het risicopercentage 0.005%.Had zij twee of meer loopsheden vóór de sterilisatie, dan is het risicopercentage 0,26%. Uit een andere rangschikking van deze gegevens blijkt dat bij een sterilisatieleeftijd jonger dan 29 maanden het risicopercentage 0,06% is en bij een sterilisatieleeftijd van ouder dan 30 maanden 0,40%. Het risico voor complete teven is 1%.Boxers, Amerikaanse Cocker Spaniels en Dashonden blijken rassen te zijn met een verhoogd risico op mammatumoren. Rashonden hebben een groter risico dan niet-rashonden en dat geldt ook voor rashonden met een hoog inteeltcoëfficiënt.Het steriliseren van teven verkleint het risico op mammatumoren aanzienlijk en hoe minder het aantal loopsheden was voor de sterilisatie, hoe lager het risico.

Kanker van de voortplantingsorganen (baarmoeder- cervix- en eierstokkankerBaarmoeder- en cervixtumoren komen zelden voor bij honden. Sterilisatie zal het risico wegnemen maar het risico is zo gering (0,5%) dat het een sterilisatie om deze reden niet rechtvaardigt.

Hemangiosarcoma
Hemangiosarcoma is een veel voorkomende vorm van kanker bij honden. Bij een onderzoek werd ontdekt dat gesteriliseerde teven 2,2 keer meer kans maken op hemangiosarcoma van de milt, dan complete teven.Een onderzoek naar hemangiosarcoma van het hart laat zien dat gesteriliseerde teven een vijf keer groter risico lopen dan complete teven en gecastreerde reuen een 1,6 keer groter risico dan complete reuen.De onderzoekers wijzen op het beschermende effect van geslachtshormonen, met name bij teven.

Pyometra
Uit gegevens van ziektekostenverzekeringen in Zweden, waar sterilisatie heel ongebruikelijk is, bleek dat 23% van alle teven voor de leeftijd van tien jaar pyometra krijgen. Teven die nooit pups hebben gehad, hebben een verhoogde kans op pyometra, of wel baarmoederontsteking.Pyometra wordt meestal operatief maar ook wel met medicijnen behandeld; 4% van de honden overlijdt eraan. Dit feit, in combinatie met het voorkomen van pyometra leidt tot de conclusie dat ongeveer 1% van alle complete teven zal overlijden aan pyometra.

De objectieve studie van beschikbare literatuur door mw. Laura Sanborn laat zien dat de invloed die castratie van honden op de lange duur heeft, niet eenvoudig is vast te stellen.De feiten tonen aan dat er zowel gunstige als ongunstige effecten zijn. Ook blijkt hoe weinig we er eigenlijk nog over weten.Bij afweging blijkt dat het niet duidelijk aantoonbaar is dat castratie van reuen problemen in de toekomst voorkomt.Het aantal nadelen van castratie is in de meeste gevallen groter dan de voordelen.Bij teven ligt het ingewikkelder. Het aantal voordelen van sterilisatie zou in de meeste, maar niet alle, gevallen groter kunnen zijn dan de nadelen.De vraag of sterilisatie de kansen op een goede gezondheid vergroot of verkleint, hangt waarschijnlijk af van de leeftijd waarop de teef wordt gesteriliseerd en van de verschillende rasgebonden afwijkingen.Castratie van honden die jonger zijn dan zes maanden lijkt de honden bloot te stellen aan onnodige risico’s.Wachten tot de hond lichamelijk volgroeid is en – in geval van de reu – helemaal afzien van castratie tenzij er een medische noodzaak is, zou onnodige risico’s kunnen voorkomen.

De tekst in dit artikel is letterlijk overgenomen uit het blad “De Hondenwereld” , jaargang 63 -nummer 3 -2008.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:05

Ik heb mijn dalmatier reu van april 2012 in het voorjaar chemisch gecastreerd.
Hij kreeg veel praatjes en viel soms uit naar honden ( meer grote brullen als werkelijk wat doen maar goed ik ben er niet van gediend!)

Als pup was hij regelmatig onzeker met andere honden en nu heb ik gemerkt dat hij dit nog steeds is.
Hij is nog niet stabiel genoeg om een goede confrontatie met een andere hond te maken, door zijn onzekerheid gaat dit dan ook soms fout ( of hij valt uit, of de andere hond omdat die zich dan geïntimideerd voelt door zijn sluipgedrag)
Ik ben dus nu heel veel met hem aan het oefenen en laat hem eerst even de kat uit de boom kijken voor hij of een andere hond daadwerkelijk op elkaar af stormen.
De chemische castratie heeft niets geholpen en daarom laat ik het even voor wat het is.. Hij is gewoon onzeker en lees inderdaad veel dat dit juist zorgt voor nog onzekere honden.
Eerst maar eens stabiel worden!

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:28

MyWishMax schreef:
Dit is 1 van de vele artikelen die wel interessant is om te lezen, ik heb er nog veel meer opgeslagen, maar dan wordt het wel heel veel:

http://www.hondenpage.com/honden-encycl ... isatie.php

Staat onder andere dit in:

"Over het algemeen kan worden gesteld dat er geen dwingende reden is om vanuit het oogpunt van gezondheid reuen te castreren, vooral niet als het gaat om nog jonge reuen. In tegendeel, castreren op jonge leeftijd lijkt aanzienlijk meer nadelen dan voordelen te hebben. Bij teven is de situatie iets ingewikkelder. Het aantal voordelen van sterilisatie kan in sommige gevallen, maar niet alle, groter zijn dan de nadelen. "

Osterosarcoma (botkanker)
Uit een onderzoek bij een groot aantal rassen bleek dat het risico op botkanker bij gecastreerde reuen en teven tweemaal zo groot is als bij complete honden. Verder werd aangetoond dat de kans op botkanker is gerelateerd aan de leeftijd waarop de hond werd gecastreerd. Hoe jonger de hond bij castratie, hoe meer kans op botkanker.Bovendien werd ontdekt dat het risico op botkanker toeneemt naarmate het een groter ras betreft. Gezien de slechte prognose voor botkanker en het veelvuldig voorkomen ervan in veel rassen, wordt het castreren van nog onvolgroeide honden van middelgrote, grote en zeer grote rassen geassocieerd met een duidelijk en verhoogd risico op overlijden ten gevolge van botkanker.

Mammatumoren (borstkanker)
Mammatumoren zijn de meest voorkomende tumoren bij complete teven. Volgens een Noorse studie vormen mammatumoren 53% van alle kwaadaardige tumoren bij teven.En 50 tot 60% van de mammatumoren is kwaadaardig en er is aanzienlijk risico op metastasen. Uit onderzoek blijkt dat het risico op het ontwikkelen van mammatumoren bij gesteriliseerde teven afhankelijk is van het aantal loopsheden dat de teef had vóór de sterilisatie.Had de teef nog geen loopsheid vóór haar sterilisatie dan is het risicopercentage 0.005%.Had zij twee of meer loopsheden vóór de sterilisatie, dan is het risicopercentage 0,26%. Uit een andere rangschikking van deze gegevens blijkt dat bij een sterilisatieleeftijd jonger dan 29 maanden het risicopercentage 0,06% is en bij een sterilisatieleeftijd van ouder dan 30 maanden 0,40%. Het risico voor complete teven is 1%.Boxers, Amerikaanse Cocker Spaniels en Dashonden blijken rassen te zijn met een verhoogd risico op mammatumoren. Rashonden hebben een groter risico dan niet-rashonden en dat geldt ook voor rashonden met een hoog inteeltcoëfficiënt.Het steriliseren van teven verkleint het risico op mammatumoren aanzienlijk en hoe minder het aantal loopsheden was voor de sterilisatie, hoe lager het risico.

Kanker van de voortplantingsorganen (baarmoeder- cervix- en eierstokkankerBaarmoeder- en cervixtumoren komen zelden voor bij honden. Sterilisatie zal het risico wegnemen maar het risico is zo gering (0,5%) dat het een sterilisatie om deze reden niet rechtvaardigt.

Hemangiosarcoma
Hemangiosarcoma is een veel voorkomende vorm van kanker bij honden. Bij een onderzoek werd ontdekt dat gesteriliseerde teven 2,2 keer meer kans maken op hemangiosarcoma van de milt, dan complete teven.Een onderzoek naar hemangiosarcoma van het hart laat zien dat gesteriliseerde teven een vijf keer groter risico lopen dan complete teven en gecastreerde reuen een 1,6 keer groter risico dan complete reuen.De onderzoekers wijzen op het beschermende effect van geslachtshormonen, met name bij teven.

Pyometra
Uit gegevens van ziektekostenverzekeringen in Zweden, waar sterilisatie heel ongebruikelijk is, bleek dat 23% van alle teven voor de leeftijd van tien jaar pyometra krijgen. Teven die nooit pups hebben gehad, hebben een verhoogde kans op pyometra, of wel baarmoederontsteking.Pyometra wordt meestal operatief maar ook wel met medicijnen behandeld; 4% van de honden overlijdt eraan. Dit feit, in combinatie met het voorkomen van pyometra leidt tot de conclusie dat ongeveer 1% van alle complete teven zal overlijden aan pyometra.

De objectieve studie van beschikbare literatuur door mw. Laura Sanborn laat zien dat de invloed die castratie van honden op de lange duur heeft, niet eenvoudig is vast te stellen.De feiten tonen aan dat er zowel gunstige als ongunstige effecten zijn. Ook blijkt hoe weinig we er eigenlijk nog over weten.Bij afweging blijkt dat het niet duidelijk aantoonbaar is dat castratie van reuen problemen in de toekomst voorkomt.Het aantal nadelen van castratie is in de meeste gevallen groter dan de voordelen.Bij teven ligt het ingewikkelder. Het aantal voordelen van sterilisatie zou in de meeste, maar niet alle, gevallen groter kunnen zijn dan de nadelen.De vraag of sterilisatie de kansen op een goede gezondheid vergroot of verkleint, hangt waarschijnlijk af van de leeftijd waarop de teef wordt gesteriliseerd en van de verschillende rasgebonden afwijkingen.Castratie van honden die jonger zijn dan zes maanden lijkt de honden bloot te stellen aan onnodige risico’s.Wachten tot de hond lichamelijk volgroeid is en – in geval van de reu – helemaal afzien van castratie tenzij er een medische noodzaak is, zou onnodige risico’s kunnen voorkomen.

De tekst in dit artikel is letterlijk overgenomen uit het blad “De Hondenwereld” , jaargang 63 -nummer 3 -2008.

soow dat is wel ff schrikken...
ik laat mijn hondje lekker intact (zolang hij gezond blijft)

Edit: en mensen maar denken dat ze er "goed" aan doen...
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 20-08-13 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:29

hier is alles geholpen behalve mijn voedsters (vrouwelijke konijnen ;) ) omdat ik het niet aan durf het is voor hun een hele zware operatie. Om het feit dat er meer dan genoeg katten en honden en konijnen zijn (de rammen zijn wel geholpen). Daarnaast gaan mijn honden overal mee naartoe (ook naar de dierenopvang waar dus zeer regelmatig loopse teven zijn) en nu markeren ze niet (en ja ik weet dat niet alle niet geholpen reuen markeren maar velen wel) en hebben ze nooit last van hun hormonen. Ook kunnen ze gerust met loopse teven spelen en op het veld lopen zonder dat ze wat kunnen en zonder dat ze wat willen.

Daarnaast zijn het geen stamboomhonden EN hebben ze beiden in elk geval een zodanige afwijking of meerdere dat ik ze sowieso niet voor de fok in zou zetten. Voor mij ook geen 'oeps' nestjes dus (voor zover er al oeps nestjes bestaan.......)

Mijn honden worden dus altijd geholpen en daarnaast ook gecontroleerd op problemen in het botstelsel. Puur omdat ik dan weet of ik er makkelijk mee kan gaan sporten of niet en om problemen die te verwachten zijn van te voren al te weten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:38

sorry maar teksten kunnen mijn niet overhalen een hond niet te laten helpen. Er zijn onderzoeken voor en onderzoeken tegen. Beiden zijn te vinden en beiden zijn voor en nadelen van. Voor mij hebben de voordelen veel meer meerwaarde en ver weg de meeste nadelen kom ik veel te weinig tegen om echt serieus te nemen!!

Bijv. dat botkanker. Geleide en hulphonden worden meestal op 6 maanden gecastreerd. Er zouden er dus zeer veel moeten zijn die uiteindelijk slechten heupen en ellebogen hebben en daarnaast moeten er dus ook veel aan botkanker overlijden. Dit is echt niet zo!!

en dan die borstkanker. Honden met een stamboom hebben daar eerder problemen mee dat wil ik niet geloven. Ik wil wel geloven dat deze beter onderzocht worden en dat het beter genoteerd wordt bij stamboomfokkers dan bij niet rashonden. Immers waar moet je dat registreren e.d.? Dat gebeurd niet je hond overkomt het, het wordt wel/niet verholpen en dat is het.

Dat stukje over pyometra kan beter helemaal maar niet bekend zijn. Wat gaan mensen denken die toch al niet na kunnen denken over wat ze doen? Juist, niet laten helpen en een nestje fokken want dan blijft mijn hond gezonder. Vervolgens gooien ze de eerste en beste reu erop die aardig lijkt en waar leuke hondjes uit komen qua uiterlijk en verder kijkt men niet naar karakters en gezondheid e.d.

Oftewel voor mij heeft zo'n onderzoek geen meerwaarde en geloof het ook niet, wel heel jammer dat ze zulke dingen in zetten. Ik kan ook wel gaan roepen zoals zovele mensen dat rashonden ongezond zijn. Dat zijn ze ook wel maar dat zijn niet rashonden ook. Echter die worden niet geregistreerd. Hoewel..... Mijn honden zijn ook geregistreerd bij rashondenwijzer en die van mij hebben geen stamboom net als 80% van de honden die daar geregistreerd staan. Echter de naam rashondenwijzer lijkt te zeggen dat hun onderzoek gebaseerd is op stamboomhonden echter dat is het dus bij lange na niet!!

Zelf nooit een stamboomhond gehad en nooit een gezonde hond gehad (4 honden nu) ik blijf het niet begrijpen dat mensen alles zomaar klakkeloos aannemen omdat het op internet staat en het toevallig in hun voordeel uit komt dus het is waar.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:54

dierenfan schreef:
ik blijf het niet begrijpen dat mensen alles zomaar klakkeloos aannemen omdat het op internet staat en het toevallig in hun voordeel uit komt dus het is waar.

En ik kan slecht begrijpen dat mensen met een relatief beperkt referentiekader op dit gebied zich wijzer achten dan een review verricht over 50 wetenschappelijke onderzoeken. Onderzoeken die ook nog door collega's getoetst zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:36

Ik heb 5 honden. Vier reuen en 1 teefje. Teefje is gesteriliseerd en 2 van de reuen zijn gecastreerd. De andere twee reuen zijn nog compleet. De oudste is 12 en is een American Stafford. Hij kan gewoon los, ook met loopse teven in de buurt. Heeft er nooit naar gekeken.
De jongste is 5 en loopt niet los, omdat hij naar huis rent. Hij is een keer chemisch gecastreerd en dat deed niets. Hij kijkt ook niet naar teefjes, dus ik zie geen reden om ze te castreren.
De twee die wel gedaan zijn, waren erg vervelend met ballen.
Teefje is voornamelijk gesteriliseerd vanwege de vergrote kans op baarmoeder- en borstkanker.