Trekken aan riem afleren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:14

HummerTime schreef:
Zo, wij zijn weg... Trainen met de hond bij Slooijer http://www.hondenhotel-slooijer.nl/hondenschool Tijdelijk in Hellendoorn, dit even voor de slimmerikken die opmerken dat de training pas in januari begint ;)

Ben heel benieuwd hoe het topic verder gaat. Wees lief voor elkaar mensen en onthoud dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden ;)

:evaw:

Ze fokken vijf rassen? Aha. Maar dat is weer een andere discussie.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:12

Bij hondenscholen van de dierenbescherming worden de slipkettingen ook direct vervangen door een leenhalsbandje.

Wie een slipketting wil gebruiken moet dat doen, zo lang je daarna maar beloond voor het lopen aan een slappe riem is de leermethode uiteindelijk hetzelfde en zal de ruk inderdaad niet vaak nodig zijn (al wordt het dan vergezeld van een pijnprikkel uit bijgeloof dat dat helpt maar dat overleeft de hond ook wel weer).

Het probleem zijn niet de mensen die rukken en vervolgens belonen, maar de mensen die rukken en niet laten weten wat dat wél gewenst is en dus telkens weer 'corrigeren' zonder resultaat. Die zie je dan vervolgens raar opkijken dat de hond vaker afgeleid is dan dat hij oplet en die niet komt als hij wordt geroepen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:59

Hhilde schreef:
HummerTime schreef:
Zo, wij zijn weg... Trainen met de hond bij Slooijer http://www.hondenhotel-slooijer.nl/hondenschool Tijdelijk in Hellendoorn, dit even voor de slimmerikken die opmerken dat de training pas in januari begint ;)

Ben heel benieuwd hoe het topic verder gaat. Wees lief voor elkaar mensen en onthoud dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden ;)

:evaw:

Ze fokken vijf rassen? Aha. Maar dat is weer een andere discussie.

Zucht.........

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:32

sallandval schreef:
Bij hondenscholen van de dierenbescherming worden de slipkettingen ook direct vervangen door een leenhalsbandje.

Wie een slipketting wil gebruiken moet dat doen, zo lang je daarna maar beloond voor het lopen aan een slappe riem is de leermethode uiteindelijk hetzelfde en zal de ruk inderdaad niet vaak nodig zijn (al wordt het dan vergezeld van een pijnprikkel uit bijgeloof dat dat helpt maar dat overleeft de hond ook wel weer).

Het probleem zijn niet de mensen die rukken en vervolgens belonen, maar de mensen die rukken en niet laten weten wat dat wél gewenst is en dus telkens weer 'corrigeren' zonder resultaat. Die zie je dan vervolgens raar opkijken dat de hond vaker afgeleid is dan dat hij oplet en die niet komt als hij wordt geroepen.

Hier was het meest effectieve : Rukje en doorlopen, zodra die vooruit liep 'Goedzo' en dus een stembeloning (stembeloning aangeleerd met voer en/of aai in zijn jongere jaren).
Reden dat de slipketting er altijd om zit is omdat een hond (en ook een paard) hoe braaf die ook is, alsnog sterk kan worden en weer gecorrigeerd moet worden, of dat nu een week of 3 jaar na de laatste correctie is. Beetje 'zekerheid' is imo niet erg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:57

Paperboy schreef:
Ik begrijp niet waarom je een pup niet kunt leren aan een gewone halsband mee te laten lopen, waarschijnlijk omdat je alleen aan het corrigeren bent en ja met een halsbandje kom je niet zo door als met een slipketting.....

Nog één keer dan; je kunt een pup meestal ook aan een gewone halsband prima leren meelopen.

Paperboy

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 06:37

Ja maar dat moet niet meestal zijn maar altijd :j

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 06:56

In het geval van een sharpei is een gewone halsband geen succes, door de bouw van zijn lichaam, schiet een gewone halsband snel af.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:06

Dan neem je een half-slip. Mijn Podenco heeft die nog nooit afgekregen, terwijl hij zich moeiteloos uit het tuig wist te wurmen en ook een gewone halsband was geen succes. Hardlopen doe ik overigens met een slipriem. Dat ding is lekker licht, dus als hij netjes loopt, zit er ook niks in de weg. Begint hij te trekken, dan geef ik eerst een stemcommando en mocht hij daar niet op reageren een rukje aan de riem. Gewoon kort en fel. Doet hij wat ik vraag, dan volgt een stembeloning. En dat allemaal tijdens het hardlopen :-).

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:17

EllenB schreef:
Dan neem je een half-slip. Mijn Podenco heeft die nog nooit afgekregen, terwijl hij zich moeiteloos uit het tuig wist te wurmen en ook een gewone halsband was geen succes. Hardlopen doe ik overigens met een slipriem. Dat ding is lekker licht, dus als hij netjes loopt, zit er ook niks in de weg. Begint hij te trekken, dan geef ik eerst een stemcommando en mocht hij daar niet op reageren een rukje aan de riem. Gewoon kort en fel. Doet hij wat ik vraag, dan volgt een stembeloning. En dat allemaal tijdens het hardlopen :-).

Ik zeg, goed beziiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig!!! +:)+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:14

Paperboy schreef:

Dan heb jij het getroffen met honden.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:16

anneliesdj schreef:
Paperboy schreef:

Dan heb jij het getroffen met honden.

Of bent "religieus" :+

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:53

Ik heb het absoluut getroffen met al mijn dieren :j .

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:01

Waarom zijn het altijd dezelfde mensen die de 'makkelijke' dieren lijken te hebben?
Of zijn dat juist de mensen die weten hoe ze met dieren om moeten gaan?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:06

Denk het tweede, heb zelf nooit problemen in de gewone omgang met paarden, het wandelen, van/naar weide, van/naar stal, langs enge dingen met paarden die ik niet ken etc. Waardoor ik zelf altijd denk 'Oh, lief en makkelijk' paard, tot ik ze met anderen aan de gang zie...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:15

Ik mis de 'vind ik leuk' knop. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:58

xSlvna schreef:
Denk het tweede, heb zelf nooit problemen in de gewone omgang met paarden, het wandelen, van/naar weide, van/naar stal, langs enge dingen met paarden die ik niet ken etc. Waardoor ik zelf altijd denk 'Oh, lief en makkelijk' paard, tot ik ze met anderen aan de gang zie...

Tjah, dat heb ik ook altijd, dus waar ligt het dan aan? :D

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 05:57

Na alle weerstand tegen slipkettingen vind ik het wel welletjes om me nog langer voor mijn keuze te verdedigen. Het topic is inmiddels opgesplitst in pro en contra en we zullen het nooit helemaal met elkaar eens worden.

Waar ik nou echt benieuwd naar ben is of de TS iets heeft gehad aan dit topic? Daar ging het toch in den beginne om?? ;)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 07:08

Nou..inmiddels is ze een paar daagjes te logeren, en zijn we met vanalles bezig. Het tuigje is een drama, ze gaat er echt in hangen, vooral schuin naar voren.
De slipriem, van touw, gaat niet losser zitten op het moment dat ze stopt met trekken, dus niet fair om die te gebruiken.
De halfcheck gaat al iets beter, maar ik merk dat ze last heeft van "iets om haar keel" ze gaat dan kuchen zeg maar.. Of dat gewenning is?
En dan de slipketting, deze lijkt het meeste effect te hebben, vooral omdat dit de enige is die ook "los" laat als de spanning wegvalt, niet dat dat vaak voorkomt trouwens.

Verder is ze heeeeel erg gefocussed op de omgeving tijdens het wandelen, wil vooral naar andere honden toe, maar omdat we haar nog niet kennen, vind ik dat eng, ze stormt er zo op af namelijk, en ik vermoed dat ze toch niet zo onderdanig is als ons verteld werd.
Ze heeft geen aandacht voor ons tijdens het lopen, al komt ze wel onze richting oplopen op het losloopveld als we haar roepen, ze loopt dan aan ons voorbij en stopt dus niet netjes bij ons hahaha.
Ook de koekjes, waar ze thuis een moord voor doet, ziet ze niet tijdens het uitlaten.

Moeilijk..

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 07:09

Ik denk dat ik haar nog teveel vergelijk met onze oude hond, die we natuurlijk door en door kenden, en die voor ons de perfecte hond was.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:36

eponine schreef:
Nou..inmiddels is ze een paar daagjes te logeren, en zijn we met vanalles bezig. Het tuigje is een drama, ze gaat er echt in hangen, vooral schuin naar voren.
De slipriem, van touw, gaat niet losser zitten op het moment dat ze stopt met trekken, dus niet fair om die te gebruiken.
De halfcheck gaat al iets beter, maar ik merk dat ze last heeft van "iets om haar keel" ze gaat dan kuchen zeg maar.. Of dat gewenning is?
En dan de slipketting, deze lijkt het meeste effect te hebben, vooral omdat dit de enige is die ook "los" laat als de spanning wegvalt, niet dat dat vaak voorkomt trouwens.

Verder is ze heeeeel erg gefocussed op de omgeving tijdens het wandelen, wil vooral naar andere honden toe, maar omdat we haar nog niet kennen, vind ik dat eng, ze stormt er zo op af namelijk, en ik vermoed dat ze toch niet zo onderdanig is als ons verteld werd.
Ze heeft geen aandacht voor ons tijdens het lopen, al komt ze wel onze richting oplopen op het losloopveld als we haar roepen, ze loopt dan aan ons voorbij en stopt dus niet netjes bij ons hahaha.
Ook de koekjes, waar ze thuis een moord voor doet, ziet ze niet tijdens het uitlaten.

Moeilijk..

Ik ben heel benieuwd of je een oplossing hier voor vindt. Als ik bij m'n ouders ben, wandel ik wel eens met hun honden. De ene blijft netjes naast je lopen maar de ander... Die loopt heel de tijd met z'n neus in 't gras, druk te kwispelen, alles is spannend/interessant behalve degene aan de andere kant van de riem. En dan kun je rukjes geven tot je een ons weegt, daar loopt 'ie gewoon doorheen. Totaal geen aandacht voor mij. En precies wat jij ook zegt met je naar je toe komen! Hij komt netjes op je af, kijkt naar je en rent je voorbij.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:47

ik denk dat je een beetje hard van stapel loopt ;) natuurlijk blijft ze nog niet helemaal geconcentreerd bij jullie lopen en om te zeggen dat iets niet werkt kan je ook nog niet oordelen. dan moet je nl iets min. 2 weken proberen en heel consequent volhouden ;)
een halfcheck (als je hem goed omdoet) hangt los, als ze trekt gaat ie net zo strak zitten als een normale halsband, niet strakker. is dat wel het geval heb je hem al te strak om hangen
een gewone halsband komt niet eens op strakkere spanning dan dat hij zit dus kan niet "los" vallen maar dus ook niet afknellen ;)

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:52

Klinkt als een leuk project. Ik heb niet veel verstand van slipkettingen, maar het lijkt mij dat als de hond constant de spanning erop houdt, je wel moet ingrijpen. Ik zou het zo doen: stemcommando (ik gebruik "NETJES lopen", maar je kunt ook wat anders verzinnen), geen reactie? Dan (snel!) klein stukje naar voren (spanning van de riem af) en dan "ruk!". Je zult zien dat de hond als het kwartje eenmaal gevallen is, zelf de spanning van de riem haalt bij jouw stemcommando. Nogmaals: ik heb de ballen verstand van opvoeden volgens het boekje... Ik doe gewoon wat mij het meest logisch lijkt.
Aandacht kun je proberen vast te houden door heel ONlogisch te gaan lopen. Gekke rondjes om een geparkeerde auto, opeens oversteken, bam! stilstaan en dat allemaal zonder enige aandacht te geven aan de hond (bij verandering van richting of snelheid roep ik wel altijd 'Let op!', maar ik kijk het beest nooit aan). Gewoon je armen voor je borst houden, zodat je de riem goed stevig vast hebt en niet uit balans raakt door het getrek van de hond. En dan lekker stoicijns flink doorstappen. Deze tactiek heeft bij mijn hond erg geholpen. Als ik nu (en ik heb hem nu 6 maanden) 'let op!' zeg, kijkt hij op en wacht hij op het volgende commando. Terwijl hij in het begin ook alle kanten op vloog en voor alles oog had, behalve voor mij...

En voor al het andere dat je nog gaat tegenkomen: Jan Fennell :-), heel veel tijd en heel veel geduld. Een herplaatser is vaak niet makkelijk maar als het je lukt, heb je een vriend(in) voor 't leven.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:55

Niet te veel willen hoor! Het is nog een jonge hond die jullie nog niet kent en ik zou nog niet denken aan loslopen. Wat je wel goed kunt doen is de hond los laten lopen met daarachter een lange lijn (longeerlijn, zo je wil) en die eventueel vast houden of los laten. Als ze dan op een andere hond wil afstormen kun je op de lijn gaan staan. Mijn hond en ik zouden niet blij zijn met een sharpei die op ons af komt stormen :n En ik kan me niet voorstellen dat we daar de enige in zijn. Probeer in plaats van droge koekjes eens wat écht lekkers om haar bij je te laten komen, zoals worst, kaas, frikandel, verzin het maar. En gebruik die alleen als ze het ECHT goed doet, dus écht naar je toe komt. En als ze je negeert of langs je wil lopen, kun je die lange lijn gebruiken om haar binnen te halen.

Maar, als belangrijkste: vergeet niet te genieten en vergeet niet dat ze nog aan jullie moet wennen en jullie aan haar. Verwacht gewoon weinig en laat haar lekker hond zijn, zorg alleen dat ze geen ongelukken maakt :)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:57

ik heb een hond die ontzettend trok eerst was het zo erg dat we een paar keer de Gentle leader hebben gebruikt. maar die is nu aan het stofvangen. ik heb nu een halsband met een klein stukje slipketting en die werkt heel fijn.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:01

EllenB schreef:
maar ik kijk het beest nooit aan

Gewoon uit interesse: waarom niet?
Citaat:
En voor al het andere dat je nog gaat tegenkomen: Jan Fennell :-), heel veel tijd en heel veel geduld.

Jan Fennell zou ik juist heel erg afraden. Daar ligt te focus te veel op de baas spelen. Zó zonde van je tijd en al het plezier dat je kunt beleven met je hond. Zeker met een net nieuwe hond die jou nog totaal niet kent. Waar een hond veel meer in ziet is dingen samen ondernemen, hersenwerken, samen spelen, lekker wandelen, buiten leuke dingen doen zoals een keer ergens overheen of onderdoor, etc. Door samen te ondernemen krijgt je hond vertrouwen in je en de hond vindt je dan vaak veel leuker: jij bent immers degene waar allerlei leuke dingen gebeuren, dus hij kunt maar beter in de buurt blijven voor nog meer leuke dingen *\o/*
Citaat:
Een herplaatser is vaak niet makkelijk maar als het je lukt, heb je een vriend(in) voor 't leven.

En dát is iets wat ik wel kan bevestigen, mijn herplaatser was ontzettend lastig voor mij, maar we hebben flink gebokst om voor elkaar te krijgen waar we nu zijn en ik heb er echt een tophond aan. :D