Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:51

waarom zou een prik goedkoper moeten zijn voor een hamster/cavia/rat dan voor een hond/kat? de lampen branden even hard, de tafel is dezelfde tafel, ook spuit en naald nodig, en dierenartstijd, assistente, praktijkpand is ook nog steeds hetzelfde. Het verschil is de hoeveelheid vloeistof die nodig is, maar dat is niet de enige kostenpost....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:52

sillysoul schreef:
waarom zou een prik goedkoper moeten zijn voor een hamster/cavia/rat dan voor een hond/kat? de lampen branden even hard, de tafel is dezelfde tafel, ook spuit en naald nodig, en dierenartstijd, assistente, praktijkpand is ook nog steeds hetzelfde. Het verschil is de hoeveelheid vloeistof die nodig is, maar dat is niet de enige kostenpost....

Nee, maar medicijnen zijn wel duur en kan zeker van invloed zijn op je rekening. De kosten die jij noemt zijn al verwerkt in het consult.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Even terug komende op zelf een paard doodmaken... Kan je wel willen, het mag echter niet :D.

Ik kan me helemaal indenken dat iemand 50 euro teveel vindt voor het inslapen, ik vind het echter een prima bedrag en zou het met liefde betalen voor mijn dier waar ik jaren plezier van heb gehad. Ik vind een pijnloos sterven belangrijk en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen mijn dier tegen de muur te gooien, respect als je het wel kan, ik kan het niet... Ik sta al te trillen als ik een vis de kop af moet hakken... Vreselijk.

Anoniem

Mindim schreef:
Morganlefay schreef:
Z'n rug boven de staart. Tis een Pooltje dus ook nog eens een uk. Moest inderdaad gehecht worden. Er is in eerste instantie wel overleg geweest of we dit gingen doen gezien de kosten. Maar soms moet je de clienten boven de kosten plaatsen. Eigen mening is dan ook niet in beeld.

Oei dan ben je duur uit. Mijn konijn had door bijtschade een abces in de kaak die operatief verwijderd moest worden en het konijn is daarna een week daar gebleven en verzorgd (ik was op vakantie ten tijde van het gebeuren) en ik was nog geen 150 euro kwijt daarvoor, inclusief naverzorging met speciale antibiotica (duplo) waar ik 2 keer voor moest terug komen.

Tja, weekendtarief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:54

little_king schreef:
Maar zijn medicatie DE kosten?
Ik denk dat dat uiteindelijk redelijk mee valt.
Ik denk dat je vooral de kosten er om heen moet tellen.

En per dierenarts is er verschil, wat praktijken in de buurt opbellen kan een groot verschil maken.

Nou het scheelt aanzienlijk hoor :) Zoals ik al noemde, als ik met een groot konijn naar de da da moet of met een kleintje, dan zijn de medicijnen wel het grote verschil. Consult is immers voor elk dier hetzelfde.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:54

Mindim schreef:
sillysoul schreef:

Nee, maar medicijnen zijn wel duur en kan zeker van invloed zijn op je rekening. De kosten die jij noemt zijn al verwerkt in het consult.

en dat is nu net wat de TS zo duur vindt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:55

_San87_ schreef:
Even terug komende op zelf een paard doodmaken... Kan je wel willen, het mag echter niet :D.

Ik kan me helemaal indenken dat iemand 50 euro teveel vindt voor het inslapen, ik vind het echter een prima bedrag en zou het met liefde betalen voor mijn dier waar ik jaren plezier van heb gehad. Ik vind een pijnloos sterven belangrijk en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen mijn dier tegen de muur te gooien, respect als je het wel kan, ik kan het niet... Ik sta al te trillen als ik een vis de kop af moet hakken... Vreselijk.

Ik ook hoor, maar volgens mij ging het daar ook niet om.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:56

Ik heb 25,- betaald voor:
-consult
-injectie (toen dachten we dat hij misschien nog te redden was)
-''dè'' spuit + dat consult

Doet mijn DA dat met verlies? Vast niet. Oftewel: een dierenarts die €50,- vraagt voor het inslapen vraagt gewoon overbodig veel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:57

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

Ik ook hoor, maar volgens mij ging het daar ook niet om.

Klopt, TS vraagt wat wij ervan vinden, ik zou het bedrag zo betalen. Dat zij dat niet graag doet, snap ik ook wel. 50 euro is een flink bedrag, toch als je je bedenkt wat in dat bedrag verwerkt zit, dan snap ik het bedrag wel weer. Spuiten, naalden, medicatie, het moet allemaal door de praktijk betaald worden.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:59

Martine_R schreef:
-consult

Doet mijn DA dat met verlies? Vast niet. Oftewel: een dierenarts die €50,- vraagt voor het inslapen vraagt gewoon overbodig veel.

heel veel dierenartsen rekenen veel minder voor konijnen/cavia's etc, doen dat inderdaad met verlies, omdat de eigenaars vaak vinden dat het veel te duur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:00

sillysoul schreef:
en dat is nu net wat de TS zo duur vindt

Tja consult is consult. Dan moet je rondbellen en vragen waar het laagste tarief is. Een arts maakt tijd voor jouw rat vrij en qua tijd duurt het waarschijnlijk net zolang als een konijn inslapen. Waar ik wel verschil in zie, is dat medicijnen een verschil maken, ook per da is dat verschillend. Betaal ik voor de ene rontgenfoto 60 euro, betaal ik bij de andere 90. Tja en dat verschil snap ik niet.
Hetzelfde als ik mijn kat in laat slapen voor het bedrag van 57 euro, waarvan 30 euro consultkosten. Als ik daar voor een rat maar 7 euro minder zou moeten betalen, zou ik wel vreemd opkijken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:01

Mindim schreef:
little_king schreef:
Maar zijn medicatie DE kosten?
Ik denk dat dat uiteindelijk redelijk mee valt.
Ik denk dat je vooral de kosten er om heen moet tellen.

En per dierenarts is er verschil, wat praktijken in de buurt opbellen kan een groot verschil maken.

Nou het scheelt aanzienlijk hoor :) Zoals ik al noemde, als ik met een groot konijn naar de da da moet of met een kleintje, dan zijn de medicijnen wel het grote verschil. Consult is immers voor elk dier hetzelfde.

Scheelt dat zoveel dan ja?
Met inslapen gelukkig nog geen goede vergelijkingen, maar met bijvoorbeeld castreren wel. Dan gaat het ook op gewicht, maar daar zijn de kleintjes toch ook niet bijna gratis. :)

Zoals ik eerder schreef heb ik een keer bij een da, waar ik nu nooit meer kom, ook alleen een consult voor 50 euro gehad voor 2 seconden kijken.
Ik kan me voorstellen dat ik daar met het inslapen van een muis minimaal aan die 50 euro zit en alles wat groter is dan nog duurder wordt.

Geryon

Ik snap dat 50 euro duur is. Ik snap ook dat je dat liever niet uitgeeft als je het beestje zelf een snelle dood durft te geven. Maar ik las geloof ik ergens in dit topic dat het dier dan maar zelf dood moet gaan.

Dát snap ik dus echt niet. We hebben juist de mogelijkheid om ze pijn en moeite te besparen. Kies je daar niet voor, dan ben je imo geen dieren waard :n

unihorses

ik denk dat er heel wat onbegrip zou weggenomen kunnen worden als er duidelijk wordt wat we prescies betalen, zoals hier bij mijn (paarden)DA krijgen we een lap rekening, met alle spuitjes e.d beetje jammer dat voor haast ieder spuitje, kreupelonderzoek,en foto's weer opnieuw conculten etc. rekenen :')
maar dan zie je hoeveel je aan de DA zelf betaald, en dat is nog een flink bedrag... voor 2 uur gaat er meer dan 200 euro heen :oo
en mensen die zeggen nou, jij vind die 50 veel? dan moet je geen dier! en wat als hij nou ziek werd? daar gaat het indit geval toch niet om? als het nodig was zal ts vast dat geld ervoor overhebben, het gaat hierom de verhoudingen. een 50 euro voor een klusje wat zo gepiept is, zou ik ook verontwaardigd zijn, maar een gecompliceerde operatie van flink wat uren + nazorg van 1000 vind ik dan weer redelijk.

Anoniem

_San87_ schreef:
Klopt, TS vraagt wat wij ervan vinden, ik zou het bedrag zo betalen. Dat zij dat niet graag doet, snap ik ook wel. 50 euro is een flink bedrag, toch als je je bedenkt wat in dat bedrag verwerkt zit, dan snap ik het bedrag wel weer. Spuiten, naalden, medicatie, het moet allemaal door de praktijk betaald worden.

Ja en ik snap dat dus niet, want voor grotere dieren ben je evenveel kwijt, terwijl de da minder nodig heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:03

Wat een ophef zeg, ik zou zeggen: al maak je een olifant zelf dood, als het goed gebeurd zodat het beest niks mee krijgt dan is het toch helemaal prima? Al krijgt het beest er wat van mee, als het nog altijd minder dan de rit naar de dierenarts toe en de spuit dan is het toch fijner voor het diertje? Zolang men het maar snel en kundig doet.

Zelf heb ik 2 muisjes, ze zijn lief om te zien maar die ga ik echt niet meesleuren naar de dierenarts.. Die krijg je niet te pakken, dat is veel te stressvol. En als het muisje zo ziek is dat het uit zijn lijden verlost moet worden. Dan doet mijn vader dat. Alleen het consult is hier al 30,50 en dat is duur én een stuk stress voller dan eventjes in een kussensloop en dan is het als je het goed doet in 1x: dag dag muisje :wave:

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:03

_San87_ schreef:

Spuiten en naalden kosten geen drol. Geloof iets van 2 cent p.s. En daar wordt dus uberhaupt al winst over berekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:04

little_king schreef:
Met inslapen gelukkig nog geen goede vergelijkingen, maar met bijvoorbeeld castreren wel. Dan gaat het ook op gewicht, maar daar zijn de kleintjes toch ook niet bijna gratis. :)

Zoals ik eerder schreef heb ik een keer bij een da, waar ik nu nooit meer kom, ook alleen een consult voor 50 euro gehad voor 2 seconden kijken.
Ik kan me voorstellen dat ik daar met het inslapen van een muis minimaal aan die 50 euro zit en alles wat groter is dan nog duurder wordt.

Consultkosten van 50 euro vind ik extreem hoog, dat hanteert mijn veearts bij lange na niet eens.
Ik heb hier allerlei dieren, die allemaal de dierenarts wel eens moeten bezoeken, katten, honden, duiven, konijnen, cavia's en paarden en de hamster. Dan kun je soms wel eens schatten wat veel is en wat niet :D

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:04

De grote heisa is in dit topic om 50,- te betalen om een dier aan zijn einde te helpen.
Dat staat helemaal los van het feit of TS het er voor over heeft om behandelkosten te betalen.

Ik betaal écht geen 50,- voor het afmaken van mijn dier als ik het zelf kan..
Ik betaal wél 50,- voor mijn dier als het behandeld kan worden en die 50,- nodig is voor medicijnen, speciaal voer, etc..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:05

Martine_R schreef:
-consult

Reken maar dat je DA daar verlies op heeft gedraaid...

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

Ja en ik snap dat dus niet, want voor grotere dieren ben je evenveel kwijt, terwijl de da minder nodig heeft ;)

Ligt eraan. Als hij speciaal voor ieder dier een flesje van het inslaapmiddel moet aanbreken en dit maar één keer kan gebruiken, dan niet. Ik weet niet precies hoe dat werkt in de praktijk.

Air schreef:
_San87_ schreef:

Spuiten en naalden kosten geen drol. Geloof iets van 2 cent p.s. En daar wordt dus uberhaupt al winst over berekend.

Ik zou het niet weten. Ik las net dat er in hechtdraad ook een enorm verschil zit, dat zou voor spuiten en naalden ook maar net zo kunnen zijn. Geen idee, ik koop niet in voor een praktijk :D.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:07

carr_friesje schreef:
Tat_jana schreef:
Voor mij weegt het even zwaar hoor ik was zo dapper het dier aan te schaffen dan moet ik er ook voor klaar staan het dier uit zn lijden te verlossen zo der er een steen op te hoeven gooien oid :)
Zie het al voor me als mn zoon op sterven ligt.. Ag ff in een kussensloop en tegen de muur rammen :n sorry vindt het echt heel cru wat er allemaal geroepen wordt blehgggg

Vergelijk jij nu je zoon met een huisdier??
Sorry maar dit heeft echt 0,0 met de discussie te maken.. :')

Ja dat doe ik inderdaad :) ik hou van mijn beestjes zoals ik van mijn zoon doe en waarvoor ik met mijn zoon naar de huisarts zou gaan zou ik met mijn dier naar de dierenarts gaan :)
Ergens vindt ik het gewoon walgelijk dat jullie over een levend wezen zo kunnen praten..

In dit geval is heel bokt het er weer mee eens dat het ook zo kan,, maarzal ik nu eens een topic openen met dat ik een steen op mn kat zn kop gegooid heb omdat da te duur was wedde dat heel bokt op zn achterste poten staat ;) beetje als er 1 schaap over de dam is gedrag ;)

Mag maar hopen dat julie dieren een waardig einde krijgen :r
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 14-07-13 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:07

Mindim schreef:
little_king schreef:

Consultkosten van 50 euro vind ik extreem hoog, dat hanteert mijn veearts bij lange na niet eens.
Ik heb hier allerlei dieren, die allemaal de dierenarts wel eens moeten bezoeken, katten, honden, duiven, konijnen, cavia's en paarden en de hamster. Dan kun je soms wel eens schatten wat veel is en wat niet :D

Daarom ben ik daar ook maar 1 keer geweest, ik sloeg stijl achterover!
Was wel een hele mooie praktijk. En die moest ook betaald worden :+
Ik ben weer terug gegaan naar "mijn" oude praktijk. Door verhuizing voor mij een stuk verder.
Maar ik ben daar nog nooit weggegaan met de gedachte, wat een afzetter :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:08

Ik vind het uberhaupt raar om een consulte te moeten betalen terwijl dat bij inslapen toch echt niet aan de orde is. (Op het moment dat je een afsprak hebt gemaakt voor inslapen natuurlijk.)
Ik kon er met mijn konijnen inenten ook voor kiezen om het consult te laten vallen. Enige wat ik daarvoor hoefde te doen was een gezondheidsverklaring te tekenen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:09

Spuiten en naalden kreeg ik altijd gratis bij mijn dierenarts toen mijn konijn ziek was en dagelijks injecties nodig had. Daar was ik wel blij mee. Maar het schilt denk ik echt per dierenarts welke tarieven ze rekenen. Mijn hond is geopereerd, zware operatie van 1200 euro. Dat bedrag was inclusief controle afspraken en medicijnen. Dat terwijl ik bedragen heb gezien van 1500 euro voor alleen de operatie. Ja waar dat dan aan ligt... Ik heb toevallig twee dierenartsen hier in de buurt, de een is duurder qua consult dan de ander (scheelt wel 5 euro!). Aan de andere kant, ik wil ook wel kwaliteit en een goede dierenarts, dus dan betaal ik liever iets meer voor meer kwaliteit zodat ik zeker weet dat mijn dieren goede zorg krijgen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:10

Ik heb jaren geleden zelf een kuikentje laten inslapen met ether. Dat kan je kopen bij apotheek/drogist. Het is een fles je van 100. Het kuiken was niet goed uit het ei gekomen en had misvormde potjes. Heb het in een plastic bakje gedaan met watje met ether. (de link is een voorbeeld)

http://www.openapotheek.nl/tendo-ether-100ml