Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:08

Froukjeloves schreef:
Prccs, en als ik heel eerlijk ben doe voor elk dier een vergunning en je bent al een end. want hebben mensen der geen kosten voor over? dan weet je ook al hoe laat het is..

Denk niet perce dat dat waar is, er komen immers ook wel rasdieren in herplaatsing ed. Kosten zijn natuurlijk ook relatief, voor de een is zo'n vergunning ook maar een schijntje voor de ander is het een fortuin.

Ik denk eigenlijk dat we voor vergunning echt alle huisdieren veel te ver heen zijn, volgens mij zijn er echt miljoenen. Ik ben bang dat wanneer je dat probeert je vooral de staatskas spekt en er niet echt iets gebeurt. Als je nu echter een paar nog niet zo populaire soorten onder vergunningen zet dan kan je denk ik nog wel echte winst behalen wat betreft dierwelzijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:12

Je zou ook kunnen werken met vergunningen voor fokkers. En het maakt een impulsaankoop in de dierenwinkel wel lastiger. Het zou gewoon moeilijker moeten zijn iets mee te nemen uit een dierenwinkel; de medewerkers weten vaak ook niet eens waar ze het over hebben, het is natuurlijk niet hun volle verantwoordelijkheid (toekomstige eigenaar zou zich eerst moeten inlezen) maar vaak geven ze heel slecht advies mee.

Maar goed, alles moet ook maar gecontroleerd worden dan, alhoewel dat nu ook zou moeten. Ben benieuwd hoe ze dat willen doen. Hoop niet dat er nu veel illegale dieren op de markt terecht komen.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:12

Ik heb ook dat filmpje van Hart van Nederland maar bekeken. Volgens mij wist die vrouw niet waar ze aan begon..
Maar veel mensen met een konijn/hamster weten dat ook niet.
Zou het dus niet veel beter zijn om te beginnen met het professionaliseren van de informatieverstrekking bij de verkoop van dieren?
Verbieden lost waarschijnlijk weinig op.. Mensen vinden wel een manier om te krijgen wat ze willen.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:23

miekel92 schreef:
Ik heb ook dat filmpje van Hart van Nederland maar bekeken. Volgens mij wist die vrouw niet waar ze aan begon..
Zou het dus niet veel beter zijn om te beginnen met het professionaliseren van de informatieverstrekking bij de verkoop van dieren?
Verbieden lost waarschijnlijk weinig op.. Mensen vinden wel een manier om te krijgen wat ze willen.

Wist ze ook niet.. Maar ja Ze willen geen verhaal horen van iemand die ze al gewoon heeft en geen prblemen heeft.. bij hart van

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:24

Froukjeloves schreef:
miekel92 schreef:

Wist ze ook niet.. Maar ja Ze willen geen verhaal horen van iemand die ze al gewoon heeft en geen prblemen heeft.. bij hart van

Tja dan is het natuurlijk niet meer zielig..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:27

Haha, Froukje tegen jou (toen je had gemaild naar HvNL) hadden ze toch ook gezegd dat ze niks met je verhaal wilden omdat jij in je eentje was? Zo hypocriet, want in hun programma wordt er ook door 1 iemand iets verteld :')

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:37

Fiffill schreef:
Haha, Froukje tegen jou (toen je had gemaild naar HvNL) hadden ze toch ook gezegd dat ze niks met je verhaal wilden omdat jij in je eentje was? Zo hypocriet, want in hun programma wordt er ook door 1 iemand iets verteld :')

Klopt heb jij al andwoord terug?

Fenrir

Re: Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:38

Nee, ik vraag me ook af of ik dat nog ga krijgen. Maar ze zullen het wel druk hebben dus ik wacht het nog even rustig af :Y)

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:41

Jullie hebben Hart van Nederland geschreven?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:45

Ik heb gereageerd op hun uitzending om te laten weten dat ik het een waardeloze uitzending vond (hun eenzijdige kant van nieuws brengen), of ze er wat mee doen is een tweede maar een klacht sturen kan altijd.
Verder steek ik de rest van m'n energie liever in een brief naar het ministerie, maar daar heb ik wat meer tijd voor nodig om wat op te stellen, alleen een brief heb je weinig aan ik kom liever ook met diverse opties en evt. andere oplossingen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:46

Ik denk trouwens ook dat er op gebied van minder populaire soorten meer winst te halen valt omdat er vaak ook wat minder verdeelde meningen over zijn. Probeer maar eens een richtlijn op te stellen voor het correct houden van een hond/paard/kat volgens mij kan je dat echt nooit goed doen %).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:47

Het nadeel van de minder populaire soorten is wel dat het makkelijker is om te verbieden, want er zijn toch maar weinig mensen die zich er druk over maken. :(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:53

Dat zou je ook als voordeel kunnen opvatten...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:54

Hangt er maar net vanaf van welke kant je het bekijkt :D
Al vroeg ik me ook af toen ik die lijst bekeek of er überhaupt mensen zijn die dieren zoals een bruine beer houden? :=

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:55

Ik besefte me net pas, na een berichtje op het egelforum dat Damon, als dit allemaal zo blijft, straks mijn eerste en laatste egeltje zou zijn. Zo jammer, want ze zijn echt heel leuk.

Overigens die vrouw van HvNL had zich pas later ingelezen, toen ze dr egeltje al in huis had, dat is zo jammer. Ik wilde al heel lang een egel, maar heb eerst mezelf ingelezen, me aangemeld op het egelforum voor meer info etc. Mensen zoals Fiffill en ik die ons dus volledig voorbereiden voor we een dier aanschaffen, die worden er nu dus de dupe van, echt heel jammer.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:57

Even hierop reagerende. Er zijn twee wetten die eraan komen. De eerste is deze positieflijst waarop zoogdieren staan die wel/niet/onder voorwaarden gehouden mogen worden. Beschermde dieren als de tijger staan er sowieso niet op, want daarvoor heb je een Dierentuinbesluit en Cites-verklaring nodig en weet-ik-veel wat nog meer aan papieren. Iedereen die dieren van de 'misschien lijst' wil houden, moet straks voldoen aan bepaalde voorwaarden. Of je nu particulier, bedrijf of dierentuin bent.

Daarnaast komt er nog het Besluit Gezelschapsdieren aan. Dat besluit wordt naar verwachting eind 2013 ingevoerd en die gaat in op het bedrijfsmatig houden van gezelschapsdieren. Dat is een vervanging (lees: uitbreiding) van het honden- en kattenbesluit. Iedereen die straks met dieren hobbymatig of bedrijfsmatig met dieren fokt, handelt, opvang, pension etc. moet voldoen aan de regels uit dat besluit. Dat geldt dus ook voor dierenwinkels etc. Zij zijn straks verplicht om schriftelijke informatie aan elke koper mee te geven en mogen niet verkopen aan kinderen onder de 16 jaar.

Als frettenhouder volg ik uiteraard deze ontwikkelingen. Ik zie wel de positieve kant ervan in, want dit betekent ook gelijk dat het een stuk lastiger wordt om nog fretten in een dierenwinkel te kopen, idem voor de chinchilla. Dat lijkt me alleen maar goed. Waar ik wel een beetje bang voor ben, is wie de voorwaarden gaat opstellen. Ik zit behoorlijk actief in de frettenwereld, maar heb eigenlijk niemand nog gehoord die hierover geconsulteerd is, ook niet een opvang etc. Nu vertelt natuurlijk niet iedereen mij alles, maar het zou toch logisch zijn als de sector zelf ook direct benaderd wordt. Anders dan via een algemene enquête. Het zijn toch de fretten, chinchilla's, lama's en alpaca's die het meest gehouden worden van die paarse lijst. Dan is het toch ook logisch om aan bijv. de opvangen en organisaties te vragen welke problemen zij tegenaan lopen om zo voorwaarden op te kunnen stellen die ook passen bij de praktijk. Anders schiet je alsnog je doel voorbij.

Maar goed, wat niet is, kan nog komen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:00

Ik vind het idee van niet meer zomaar bepaalde dieren aanschaffen ook helemaal niet verkeerd.
Maar ben toch ook wel erg benieuwd hoe de frettenstichting straks moet gaan werken, daar komen onze fretten vandaan en zij vangt alle fretten op die het nodig hebben. Ben toch wel benieuwd of het straks voor haar haalbaar blijft om op te vangen, of dat er zoveel voorwaardes aan gaan zitten dat het financieel niet meer te doen is ofzo.
Zou toch erg sneu zijn voor alle fretjes die dan niet meer geholpen kunnen worden.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:04

rockwitch schreef:
Ik besefte me net pas, na een berichtje op het egelforum dat Damon, als dit allemaal zo blijft, straks mijn eerste en laatste egeltje zou zijn. Zo jammer, want ze zijn echt heel leuk.

Overigens die vrouw van HvNL had zich pas later ingelezen, toen ze dr egeltje al in huis had, dat is zo jammer. Ik wilde al heel lang een egel, maar heb eerst mezelf ingelezen, me aangemeld op het egelforum voor meer info etc. Mensen zoals Fiffill en ik die ons dus volledig voorbereiden voor we een dier aanschaffen, die worden er nu dus de dupe van, echt heel jammer.

klopt ik had me ook erg in gelezen gelukkg heb ik er meerdere :(

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:00

En de goudhamster mag wel gehouden, gefokt etc wordenmen dat is ook een nachtdier net zoals de russische dwerghamster. Dus ik snap niet waarom de russische dwerghamster niet en de goudhamster wel. En als mensen toch een belaald diersoort willen hebben houdt niemand ze tegen want de meerderheid houdt zich niet aan die vergunning of dat verbod op.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:03

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:23

Alleen deze zin al
"Dit zijn allemaal kleine soorten die door veel Nederlanders al jaren als huisdier gehouden worden met een grote mate van dierenwelzijn."
is voor mij voldoende deze petitie niet te ondertekenen...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:34

Kuggur schreef:
Alleen deze zin al
"Dit zijn allemaal kleine soorten die door veel Nederlanders al jaren als huisdier gehouden worden met een grote mate van dierenwelzijn."
is voor mij voldoende deze petitie niet te ondertekenen...

Inderdaad een beetje jammer dat de petitie is opgesteld door iemand die Nederlands duidelijk niet als goedste vak op de eindlijst had staan :Y)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:42

Want dat heeft zoveel met de reden zelf te maken.

Ik denk dat ze het nemen van kinderen ook maar moeten verbieden, er worden nog teveel kinderen mishandeld, of niet goed verzorgd.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:51

Air schreef:
Want dat heeft zoveel met de reden zelf te maken.

Ik denk dat ze het nemen van kinderen ook maar moeten verbieden, er worden nog teveel kinderen mishandeld, of niet goed verzorgd.

De hoofd reden waarom dat niet kan is zelfbeschikkingsrecht, je kan iemand niet dwingen anticonceptie te gebruiken. Er is geen recht op kinderen hebben. Als je zelf onvruchtbaar bent heb je namelijk niet perce recht op adoptie. Sowieso een bizarre vergelijking, het lijkt mij wel aangetoont dat kinderen het meestal goed doen in een huishouden terwijl het voor sommige dieren gewoon echt niet mogelijk is om in een (Nederlands) huishouden aan de basisbehoefte te voldoen....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:00

liedje89 schreef:
_San87_ schreef:

Zelfs de overheid kan niks verbieden zonder een goede redenatie over het hoe en waarom. Toch ben ik bang dat deze 'wet' er met groot gemak doorheen komt.

Het valt me overigens mee dat dit nog alleen om zoogdieren gaat... Ik ben benieuwd naar de lijst reptielen, amfibieën, arachniden en insecten. Dat kon nog wel eens een grote domper worden voor terrariumminnend Nederland.

Bang? Het is jammer dat een aantal soorten die door mensen met verstand wel gehouden zouden kunnen worden misschien toch niet op de positieflijst komen maar ik denk dat het alleen maar positief is dat er een keer een lijst komt. Nu word door mensen met minder dan 2 hersencellen gewoon vanalles in huis gehaald en kan je er niets aan doen. Een paar mensen worden misschien de dupe maar ik denk echt dat het wel dierenleed verminderd.

Overgens valt er nog op heel veel terreinen winst te maken zoals de verkoop van bepaalde huisdier artikelen die voor geen enkel huisdier geschikt zijn (bijv. veel te kleine kooien of trainingsmiddelen die imo niet of alleen onder begeleiding van een prof gebruikt zouden moeten worden). En over de hele schaal eisen stellen aan houderij maar je moet wel ergens beginnen natuurlijk...

EDIT: ging iets mis

Bang, ja :). Momenteel bestaat de lijst voornamelijk uit dieren die, wanneer ze al gehouden worden, sowieso al door liefhebbers gehouden worden (uitzonderingen daargelaten). Het meeste leed doet zich op gebied van zoogdieren (daar is de lijst op gebaseerd) voornamelijk voor bij honden, katten en konijnen/knaagdieren.

Zie je de hypocrisie van die lijst? Ik wel, namelijk :).