Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:30

anneliesdj schreef:
Nou daar heb ik toch mijn twijfels bij.
Die boerboel had nooit in het asiel terecht mogen komen, daar heeft zijn eerste eigenaar zeer ernstig tekort geschoten. Boerboels zijn honden die één baas hebben en zeker een wat oudere reu is alleen door zijn eigen baas te hanteren, familie en vrienden bereiken daar al vaak weinig mee.
Dus iemand die bekend is met het ras en daar echt energie in had willen steken had daar misschien best een prima hond aan gehad, die helemaal niet vals is.
Maar dat je als asiel dat risico niet wilt lopen kan ik heel goed begrijpen dus vind het afmaken ook niet onterecht.


Deze boerboel kwam van een baasje vandaan dat geen idee had :roll: Vond het gewoon een mooie hond :roll: En werd in huis bij het gezin gehouden. Het hele verhaal weet ik niet, maar hij werd onhoudbaar bij de kinderen geloof ik en uiteindelijk kon de man er ook niets meer mee.

Het asiel wordt gerund door een echtpaar dat dit echt al jaaaaren doen. De vrouw runt alles, en de man houdt zich veel bezig met de dieren. Ik heb hem een beer van een herder die met grauwende tanden tegen het hek aan stond zonder mankeren uit het hok zien halen. Als je dat beest tegen de deur op zag springen met ontblote tanden... ik had er geen cent voor gegeven, ik kwam er niét in de buurt, liep met een boogje het hok voorbij. Het asiel zag echter wel mogelijkheden en deze herder is later geplaatst als waakhond op een stal. En het gaat nog steeds heel goed met de herder. Loopt nu zelfs los tussen de klanten.

De boerboel was een ander verhaal: deze was zo ver weg dat zelfs de man het dier niet uit het hok kreeg. Het moet bij dit asiel heel ver gaan willen ze aan inslapen denken. Het vangt op van Venlo tot Roermond, en zonder mensen tegen het hoofd te stoten... Vooral in Roermond woont veel... sjabbenvolk zogezegd. Het asiel heeft dan ook altijd een groot percentage tuig-honden in huis: staffords, pittbuls, dat soort werk. Ze vinden al-tijd een goed baasje.

Het asiel durfde plaatsing van de Boerboel niet aan, en ik kan er alleen maar vanuit gaan dat dit een goede inschatting was.

Als voorbeeld hoever ze gaan: vorig jaar was er binnen een nestje katjes een klein zwart katje met 'zwemmerspootjes'. Genoeg kittens zou je denken, en al helemaal genoeg zwarte katten. Het asiel heeft echter twee keer de dierenarts speciaal voor dit katje laten komen, en heeft het katje de kans gegeven om te genezen en een goed baasje te vinden, al heeft dat langer geduurd dan bij andere katjes.

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:07

Ik ben van mening dat elk dier dat gered kan worden uit een asiel, ongeacht of deze uit Nederland, België, Spanje,.. komt, toch weer 1 dier minder is dat een ongelukkig leven lijdt. Een mooie spreuk van de organisatie Spaanse Honden In Nood (SHIN) is: 'je kan niet alle honden op de wereld redden, maar je kan wel de wereld van 1 hond redden' En hier ben ik het dan ook volledig mee eens! Wij hebben hier 2 Spanjaarden zitten en 1 hond uit een asiel uit België. En met allemaal even gelukkig!

Zoolgangster

Berichten: 9776
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:04

Ook normale gezonde honden hebben soms de pech dat ze langere tijd in een asiel blijven zitten... mijn ouders hebben een middenslag poedel uit het asiel gehaald die in totaal 9 maanden daar had gezeten (had eerst een paar maanden in een ander asiel gezeten). Dat is best lang... voor een volkomen gezonde hond. Maar ja, het was geen pup toen hij daar terecht kwam (de eigenaar was overleden).

bridgetF
Berichten: 2178
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:57

We hebben inmiddels een leuk hondje gevonden!
Het had me niet uit gemaakt waar ze vandaan komt,
als ze maar niet te groot is en lief,
maar het is een Nederlands hondje geworden.
Een super lief ding, nog een beetje onwennig en terug houdend, maar komt goed!