Honden agility

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MMares

Re: Honden agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:34

Hallo,

ik lees al even mee maar had nog niets gepost.
Ik doe nog geen agility maar zou hier graag mee beginnen.
Heb een Australische Herder pup (teef) van +-6 maand, een chihuahua(reu) van +-3 jaar en een amerikaanse stafford(reu) van 1.5 jaar.
Van zodra ik goedkeuring krijg van de DA ga ik met de Australische herder naar de hondenschool gaan. Eerst puppyklas, dan gehoorzaamheid en als we dan slagen agility. In de puppyklas maken de pups als kennis met agility op speelse wijze.

Vind het leuk hier mee te lezen, leer er toch van bij.

Vanaf wanneer zijn jullie beginnen trainen met jullie honden voor agility en op welke manier als ik vragen mag?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:38

Ik ben begonnen met Jesda toen ze 14 maanden was.
In haar puppytijd nooit iets met behendigheid gedaan omdat een DH toch sneller last kan krijgen van HD/ED dus bewust zo lang gewacht.

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:51

Mijn australische herder, Lilo, had bij de vorige check up bij de Da wat last van losstaande knieschijven. Om die reden ben ik nog niet eerder met de hondenschool begonnen. Vandaag is het weer check up en ik hoop groen licht te krijgen zodat we kunnen werken aan de gehoorzaamheid. Dat doen we thuis ook al, maar ik merk dat ze toch meer nodig heeft. Geef haar ook elke 2 dagen brain games om haar mee bezig te houden, maar ze vraagt echt meer.

De agility in puppyklas is niet echt agility, hoe ga ik dit uitleggen. :) Ze willen bij ons in de hondenschool pups meer leren dan enkel zit, lig, ... naast het been, ze willen de pups ook dingen bijleren en leren gehoorzamen op een speelse manier die een beetje tegen agility aanleunt. Zo leren ze door een tunnel lopen, over een (vaste brug), slalom ... Maar omwille van haar knieen ben ik nog niet eerder gegaan.

Echte agility is bij ons pas mogelijk als je de 1e klas gehoorzaamheid goed hebt afgemaakt, dan pas kan je anar de agility lessen gaan. De minimum leeftijd voor gehoorzaamheid is 1 jaar + nog ongeveer een half jaar les vooralleer je over kan gaan. Agility is nog veraf voor ons, maar wil ze er wel al op speels manier mee in aanraking laten komen.

Klopt het datje een nog nauwere band met je hond krijgt als je er gility mee doet?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:05

Ik doe met min pup al bijna 2 maanden jonge honden agility/ Hierbij leren we enkel het raakvlak aan (2 on 2 off) en tunneltjes rennen. Verder de insteek van de palen (2x2 methode) en hindernissen in een lijntje met latjes op de grond. Dus klimmen en springen doen ze nog niet :)
We zijn met haar begonnen toen ze een maand of 5 was :)

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:13

Oke dat is zo ook ongeveer wat ze bij ons in de puppyklas ook doen.
Ik zal eens opzoeken in verband met raakvlakken, zodat ik zie wat het juist inhoudt en hoe ik dat kan aan leren.

Ik heb daarnet goed nieuws gekregen van de da :) Lilo is goed vooruit gegaan, haar knieschijven staan niet meer zo los als eerst. We mogen stillaan beginnen trainen :)

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:52

Maandag eerste les gehad! Ging echt heel erg goed, maar ik heb bij mij op de puppycursus geleerd, rechts lopen (was een andere hondenschool), maar hier moet het dus links, nouja komt wel goed :D

Nu het leuke :') voor het eerst door de tunnel, eerst 1 meter lang, ging goed, toen helemaal lang (zo'n 4 meter). En natuurlijk moet meneer de clown uithangen en OVER de tunnel heen lopen :') ik vond het zo grappig, iedereen trouwens, maar daarna is hij er gewoon doorheen gegaan :) Ben trots op m'n hondje en maandag ga ik weer!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:42

leuk :)

zorg dat je de toestellen zowel links als rechts aanleert..

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:57

Doen we ook, maar de 'leraar' (hoe noem je dat in het hondenwereldje :') ) zegt dat de paaltjes (slalom) links moet..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:40

Hippepony schreef:
Doen we ook, maar de 'leraar' (hoe noem je dat in het hondenwereldje :') ) zegt dat de paaltjes (slalom) links moet..

Klopt. Maar jij moet aan de linker en de rechterkant mee kunnen lopen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:57

de steekt áltijd met de linkerschouder eerst in, maar indd, zorg dat je linkas en rechts mee kunt lopen.

mij is dat nooit geleerd, paaltjes links meelopen gaat hard, rechts is mn hond meteen van de leg...

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:39

Wij lopen ook beide kanten.
Iemand idee hoe je raakvlakken kunt aanleren thuis?? En dan niet de trap methode ???

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:03

kani_ejj schreef:
Wij lopen ook beide kanten.
Iemand idee hoe je raakvlakken kunt aanleren thuis?? En dan niet de trap methode ???

Welke methode gebruik je?
ik de 2 op 2 af en gebruik gewoon een plank op de grond met aan het einde een baksteen eronder. Hoog hoeft ie niet, het gaat mij erom dat ze 2 op 2 af staat en blijft staan wat ik ook doe tot ik zeg dat ze mag gaan :)

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:15

De raakvlakken sprong mijn hond eerst ook overheen. Ik hield gewoon een snoepje onderaan het toestel bij de À-schutting bijvoorbeeld, zodat ze afremde. Binnen een paar keer had ze het door en nu loopt ze gewoon tot onderaan en zijn snoepjes niet meer nodig. Ze remt nu ook gewoon af zodra ik inhou bij het toestel.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:37

Ik ben vandaag ook weer voor de 1e keer sinds november gaan trainen. Jinx vond het echt geweldig en was super braaf!
Bij de slalom is ze soms nog wat onzeker. Ze weet wat de bedoeling is maar als ze een paaltje mist en ik haar dat terug wil laten doen weet ze het niet meer. Maar met heel veel snoepjes komt het wel.
Over de vertesprong is ze vandaag elke keer over gesprongen zonder te raken! Wel maar met 1 lat, maar dat deed ze voorheen ook niet, dan raakte ze hem nog :+

Raakvlakken leren we hier ook altijd aan door de honden een snoepje te geven op het raakvlak :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:07

blond_queen schreef:
De raakvlakken sprong mijn hond eerst ook overheen. Ik hield gewoon een snoepje onderaan het toestel bij de À-schutting bijvoorbeeld, zodat ze afremde. Binnen een paar keer had ze het door en nu loopt ze gewoon tot onderaan en zijn snoepjes niet meer nodig. Ze remt nu ook gewoon af zodra ik inhou bij het toestel.

Hoe ga je dat doen als je hond eerder bij t raakvlak is dan jou?
Ik leer mijn jongste hond het raakvlak nu zo aan dat ze hem straks helemaal zelfstandig kan. Ook als ik 30 meter achter loop dat ze toch altijd het vlak pakt :)

http://www.youtube.com/watch?v=bCz8m-9sysI

dat is een filmpje van een poosje geleden. Ik zal haar binnenkort weer eens filmen hoe ze het nu doet :)

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:34

die van mij springt er niet af dat niet maar wil het m'n pup leren.
Wij doen ook 2 op 2 af, en dan blijven staan maar hij blijft niet staan

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:59

kani_ejj schreef:
die van mij springt er niet af dat niet maar wil het m'n pup leren.
Wij doen ook 2 op 2 af, en dan blijven staan maar hij blijft niet staan

dom koekjes doorvoeren. En dan steeds langer wachten met een koekje geven :)

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:07

Machie, zo ver zijn we nog niet. Maar ze kan het nu ook al zelfstandig hoor. Ze let heel erg op mij en met een klein seintje wacht ze op mij. Maar als ik niks doe loopt ze gewoon vooruit, maar nu wél door tot onderaan het raakvlak. Dus ik kan een scherpe bocht maken doordat ze attent is, maar als ze rechtdoor over sprongen moet doet ze dat ook gewoon gelukkig. :)

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:03

Als ik door blijf voeren doet hij niets hij krijgt geen voer maar speeltje.

Hij traint niet met voer dan doet die helemaal niets.
Daarom wil ik thuis extra voeren.
M'n pup wil ik ook zonder voer trainen.
Dat is prima gegaan met de andere maar ik wil de raakvlakken oefenen thuis

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:31

Woei, gister een leuke wedstrijd gehad!
Happy 5e jp, dk op vp en spel rond gekomen maar uitslag onbekend :+
Jade 1e vp, dk op vp en 2e op spel!!

Handig als je honden zo hun eigen voer verdienen :Y)

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:52

Shaya_ schreef:
Woei, gister een leuke wedstrijd gehad!
Happy 5e jp, dk op vp en spel rond gekomen maar uitslag onbekend :+
Jade 1e vp, dk op vp en 2e op spel!!

Handig als je honden zo hun eigen voer verdienen :Y)

Gefeliciteerd!!! Ik heb gisteren hele mooie foto's gekregen van mijn vriendin die foto's kwam maken <3 Aanschouw alvast: Yentl _/-\o_
Afbeelding

hafpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:28

EmptyWords schreef:
ik train agility met mijn mechelaar, vorig jaar begonnen met wedstrijden. op t moment ff een dip, maar hoop dit jaar toch wel te promoveren naar de volgende klasse.

[ Afbeelding ]

Nou dat promoveren komt vanzelf,klim uit je dipje want je hondje doet het echt goed!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:34

Zien jullie ook wel eens jachthonden waarmee agility gedaan wordt? en zo ja welk ras?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:15

hafpower schreef:
EmptyWords schreef:
ik train agility met mijn mechelaar, vorig jaar begonnen met wedstrijden. op t moment ff een dip, maar hoop dit jaar toch wel te promoveren naar de volgende klasse.

[ Afbeelding ]

Nou dat promoveren komt vanzelf,klim uit je dipje want je hondje doet het echt goed!

Verrek jij ook hier :p
Mn hond doet t goed ja... die heeft meer talent in der staart dan ik mn hele lijf :p maar ooit gaan we er komen.

Jachthonden zie je wel. Op de club traint iemand met haar weimaraners.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:03

Weimpjes zie je wel, en goldens en labjes. Maar niet heel erg veel vind ik. Je ziet vooral herdershonden