Adoptie hondjes uit het buitenland - Topic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:10

Ik heb ook een buitenlander. Hij komt uit spanje via stichting PAWS.holland zit nu alleen niet meer hier kan alleen nog via paws spanje zelf

HIj was 14maanden toen hij bij mij kwam. Nu ondertussen al ruim 10,5 jaar oud :)
Had mezelf geen betere hond kunnen wensen. Heb toendertijd eerst bij andere asiels lopen rondkijken maar kon niets vinden wat bij mij paste.
CLyde was totaal kwa uiterlijk niet de hond die ik zocht een mechelse herder X greyhound.
Had eigenlijk niet zoveel met herders :o

Maar toch op een 1 of andere manier sprak de foto mij zo erg aan. EN na veel overleg heen en weer, om te kijken hoe hij op kids reageerde en paarden (hij moest dagelijks met mij mee naar de manege). IS hij bij mij gekomen.

Het enige wat hij heeft is dat hij doodsbenauwd is voor vuurwerk, onweer eerst ook maar dat gaat stukken beter nu.
(tja negeren werkt niet bij hem, hij kruipt altijd als een grote baby op schoot en dan word hij rustig)

Hoop dat ik nog jaren van hem mag genieten. Mijn kinderen nu zijn dol op hem. EN op school en peuterspeelzaal heeft hij een hele horde fans die hem dagelijks komen knuffelen

Afbeelding
Afbeelding

anneliesdj

Re: Adoptie hondjes uit het buitenland - Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:17

Wij zeggen ook weleens tegen elkaar 'dit is de laatste!!'.
Dan hebben we er een getroffen die de hele zooi sloopt, overal uit ontsnapt, alles open maakt, nergens naar luistert en wegloopt als ze de kans krijgen. Vreselijk.
Maar goed, gelukkig kan ik dan wel eerlijk aan geintresseerden vertellen hoe de hond in elkaar steekt en richting de stichting feedback geven over het hoe en waarom. Sommige honden moeten ook helemaal niet hier naartoe komen, die kunnen beter op straat blijven.
Maar helaas gaat dat niet altijd goed en kom je er achteraf pas achter.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:18

Overmorgen komt Dexter -nu nog Coyote maar dat vind m'n vriend geen leuke naam- aan en ik ben zó benieuwd! Ik ben trouwens wel blij dat hij eerst nog enkele dagen naar een opvanggezin gaat, zo kunnen wij toch nog even kijken of hij echt bij ons past vóór hij ook echt van ons is.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:18

Bij ons is vooraf, met het huisbezoek gevraagd of we nog interesse hadden moest ze positief testen op leishmania. Er is toen ook uitgelegd wat het is en wat er aan gedaan kan worden.
Uiteindelijk besloten dat ze zowiezo mocht komen, maar gelukkig is ze toch negatief getest.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:22

Ik heb een hondje uit Hongarije!

Ik heb haar daar niet zelf vandaan gehaald, maar een ander gezin heeft haar over gehaald naar Nederland. Helaas ging het daar niet helemaal goed met de hond en de kinderen en heeft ze een kind gebeten. Ze hebben haar toen op marktplaats gezet. Hele lieve mensen, die echt een hart hadden voor de hond.. Maar na het bijt incident durfden ze het niet weer met haar aan. Ik heb nog altijd contact met ze en vertel ze over de vorderingen van Szia.

Ik heb Szia dus nu in huis. Mijn vader en ik. Hier hebben we geen kinderen, behalve neefjes en nichtjes en de kleinkinderen die op visite komen. Ik heb gemerkt dat ze niet wil bijten uit agressie, maar uit pure angst.

Als een kind naar haar toe komt, loopt ze voor het kind weg en is er niets aan de hand. Echter, als het kind naar haar toekomt en er is geen vluchtweg, dan denk ik dat ze dan zal happen.

Als er kinderen zijn hier, dan loopt ze gewoon los. De kinderen weten dat ze geen toenadering mogen zoeken.. En nu, na maanden, zoekt ze zelfs af en toe zelf toenadering bij de kids. Ze begint steeds minder bang voor ze te worden.

Sowieso geld het alleen voor kleine kinderen, onder de 4/5 jaar. Kinderen daarboven vind ze helemaal geweldig en is ze niet bij weg te slaan.

Szia is trouwens een kruising tussen twee Hongaarse rassen, een Pumi en een Mudi. Er zit herder en terriër in.

Ze luistert ontzettend goed naar alle commando's en is heerlijk actief. Ze gaat altijd los mee aan de fiets naar stal, ze gaat mee in de auto, ze gaat mee op buitenrit, ze is dol op mijn paard en shet... Ze is eigenlijk haast nooit alleen thuis. Maar als het moet kan ze makkelijk uren alleen blijven.

De eerste weken kon ze niet goed met onze kat. Die wilde ze echt grijpen en bijten.. Maar nu zijn die twee onafscheidelijk. Zo leuk. Heeft bloed, zweet en tranen gekocht om die twee aan elkaar te laten wennen, maar nu is het net alsof er nooit heibel is geweest.

Ben echt verliefd op haar.

Ze heeft ook wel een nare geschiedenis. Ze woonde bij een vrouw met vijf kinderen. Er waren daar modderstromen, de hele familie kwam daar in terecht. De vijf kinderen zijn overleden en de vrouw zit in een inrichting.. Szia zelf is uit de modderstroom gered en is toen in het asiel terecht gekomen.

Ze steelt trouwens wel al het eten waar ze bij kan. Je kan niets op tafel laten liggen, dan is het weg. Typisch een Hongaar, zegt mijn vader dan :o

En dan te bedenken dat ze misschien wel ingeslapen zou zijn, als ze geen huisje voor haar konden vinden.. En hier is ze perfect op haar plek. Haar vorige baasjes durfden haar ook nooit van de riem te doen, omdat ze nogal een jachtinstinct heeft, maar hier zit ze bijna nooit aan de riem. Ze leeft een heerlijk vrij onbezorgd leventje en ondanks haar geschiedenis met bijten, is ze voor ons de perfecte hond.

Afbeelding

Afbeelding

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:30

DaniBanani alvast veel succes en fun gewenst dan overmorgen! Spannend.

ElineS, mocht het gezin de hond dan weer zelf aanbieden of nam de stichting het dier niet terug? Voor de pup waar wij naar informeerden was het geen koop om zo maar te zeggen, maar een adoptie. Dat hield in dat je bij niet passen de hond terug diende te brengen en ook bij ernstige ziekte bijv eerst met de stichting moest overleggen, het dier bleef eigendom van de stichting. Fijn dat ze bij jou een super plek heeft en dan maakt het natuurlijk voor jou ook niet uit of dat op de juiste manier naar de stichting toe is gegaan.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:40

Het gezin mocht de hond zelf aanbieden. Ze hebben daarna wel contact gezocht met de stichting en mijn gegevens door gestuurd. Ik heb daarna zelf ook contact met een vrouw van de stichting gehad en haar ondertussen op Facebook, zodat ze foto's van Szia kunnen zien :)

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:56

Mag ik mij ook melden/voorstellen?!

Ik ben Judith, 22 jaar. Wij hebben sinds eind Maart een spaanse vriend.
Zijn naam is Jonas, hij is inmiddels 2 jaar oud en komt uit Spanje. We hebben hem via de stichting Arca Noah.
Het is een Labrador maar wij denken dat er nog mischien iets van Podenco in zit. Hij is namelijk erg groot en smal voor een Lab!
Het is echt de aller leukste hond die we ons hadden kunnen wensen. Hij heeft alleen 1 nadeel hij kan niet goed los lopen. Als hij iets van een konijn/fazant/ree ziet of ruikt is hij weg. Hebben hier meer mensen problemen mee? Ik ga van de week als ik tijd heb het hele topic doorlezen.

http://i100.photobucket.com/albums/m13/ ... 7d7377.jpg
Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:27

Ik lees hier ook een mee, wat een geweldige verhalen allemaal en wat veel prachtige honden!!
Wij hebben net een huis gekocht met erf en na 2 jaar hondloos geweest te zijn wil ik volgende zomer als we er wonen en wat klaar zijn ook op zoek naar een nieuw gezinslid erbij en deze keer wordt het ook een asielhond heb ik besloten. Het moet wel een hond zijn die met katten en andere honden kan, los kan en niet bang is voor mannen. Kinderen hebben en wensen we niet. Ik heb vooral goeie ervaringen met herders, dus wie weet een herderkruising of zo, maar we zien wel als het zover is.
Tot die tijd vind ik het leuk om hier mee te lezen over jullie mooie honden. :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:09

ElineS ik moest zo lachen om je eerste foto dat haar op haar hoofd wat een koppie zeg.
Fijn dat het met jullie gelukkig wel gaat en ze niet aan haar einde is gekomen!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:51

Haha ja, op de eerste foto is ze niet getrimd en dan heeft ze punkhaar. Tweede foto is ze getrimd.

Vind die oortjes ook zo geweldig van haar.. En ze heeft witte wimpers van 3cm lang! Ook heel gaaf.

Silver_Bolly: Mooie hond. Jammer dat die niet los kan lopen. Kon die van mij eerst ook niet, maar door veel oefenen is het gelukt.. Het is alleen ontzettend moeilijk en ook spannend om met een hond te gaan oefenen. Eén keer niet luisteren en weg zijn ze.. Gebruik dus eerst een lange riem en oefen dan met terugkomen.

Dat jachtinstinct zullen ze altijd wel blijven houden en hoe een hond ook luistert, sommige vergeten alles zodra ze een haas of kat zien. Daar is haast niet op te oefenen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:34

Artico, de Mastinmix is geen jager, gelukkig niet. Onze RR was dat wel, moet zeggen dat dit een stuk prettiger is met boswandelingen.

Leuke honden heb ik weer gezien in dit topic :j

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:46

elineS: hij kan nu op onze vaste route wel redelijk goed los. maar inderdaad als hij een ander dier ziet gaat hij in een shirt trans en reageert hij nergens meer op. gelukkig kunnen we in de buurt een redelijk stuk lopen wat helemaal afgezet is en waar hij dus nergens heen kan.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 00:52

hey ElineS, Szia heb je ook aangemeld voor de fotomeeting Drenthe, toch? :D Ik herken de foto!
Die oren, geweldig!

Silver_Bolly: hier is loslopen (buiten ons erf dan) ook geen optie, veel te veel beestjes en wegen, dus ALS ze aan de ren gaan, zijn ze te snel bij een weg waar het fout kan gaan... :n
Maar ach, we hebben een erf van 2x een halve hectare met omheining, dus er kan volop gecrost, gegraven en gesnuffeld worden :D
Ik denk dat het op een strand wel zou gaan, tenminste, als er niet te veel andere honden in de buurt zijn.
Vooral Spook is een bangerik die wel uit angst eens kan happen, als andere honden te opdringerig zijn.

Was trouwens bijna raak van de week: ik met Spook naast de fiets, komen we een vrouw tegen met een ENORME rottweiler die haar
zo goed als overhoop sleurde en wel ff met de tanden ontbloot achter Spook aan wou, brrrr. Dan ben ik toch wel blij dat hij aardig fiets-mak is en hard kan lopen :=
Hij is het nu z.g.a. gewend, gaat niet meer als een wilde trekken, rondjes draaien en janken als we een andere hond tegenkomen, dus ooit gaan we er wel komen :D
(en toch: als er dan iemand van de stichting op de koffie komt en een pleeghond meeneemt, reageert 'ie super, is de liefste van het stel! Misschien spreekt ie gewoon nog steeds Spaans :') )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:16

Weet je wat het is Amanda?
Honden van tegenwoordig worden gewoon niet opgevoed, die zien andere honden alleen vanaf een riem en maken al hangend, grauwend en starend contact met een andere hond. Dat is een wisselwerking maar wel totaal verkeerd en door het eeuwige aan de riem lopen zit je in een negatieve spiraal.

De honden uit het buitenland leren op een normale manier met elkaar omgaan doordat ze gewoon in een groep over straat lopen. Die kunnen super met andere honden, als die zich ook netjes gedragen. Maar zo'n trekkend monster komt veel te bedreigend over, ookal is dat alleen nieuwsgierigheid, die honden zijn dat totaal niet gewend en worden daar bang van.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:44

Ik merk ook op dat mijn Spanjaard de hondentaal vele malen beter begrijpt. Zie dat thuis bij mijn andere twee maar ik zie dat ook buiten. Hij gaat de confrontatie uit de weg omdat hij de andere honden niet snapt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:49

Maar dat is juist sociaal en beleefd gedrag. Een beleefde hond gaat niet frontaal op een ander af maar loopt zijdelings zonder de ander direct aan te kijken en draait dan door om aan het achterste van de ander te ruiken. Als de andere hond erg onzeker of bang is zal een sociale hond juist negeren en in de buurt gaan rondhangen tot de ander zelf contact zoekt.

De aangelijnde honden in NL kunnen alleen frontaal met een grote bek recht op een andere hond af, in hondentaal is dat hartstikke asociaal en ruziezoekend gedrag. Een sociale hond zal zo'n hond dus zoveel mogelijk negeren om het niet aan te moedigen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:06

Dat zie ik bij mijn hond ook gebeuren, los is het sowieso goed, maar aan de riem kan hij hevig emotioneel zijn, wat agressief overkomt (dat is ook gelijk de reden dat hij in eerste instantie werd teruggebracht naar het asiel door de vorige mensen) voor mensen die het gedrag niet kunnen lezen. hij IS echter niet agressief, heeft nog nooit zelf het initiatief genomen tot uitvallen etc.
Als ik hem dan rustig de andere hond laat benaderen (ook al is dat dan aan de riem), dus de riem langzaam wat langer maak zeg maar, is het ook OK, ook voor de meeste andere honden. het vervelende is dat in NL je hond bijna nergens los mag. Dat in combinatie met het af en toe heftige reageren van mijn hond maakt dat je soms geen keuze hebt. Het verkeer maakt het er ook niet beter op.

gelukkig luistert mijn hond wel goed als hij los is, dus hij loopt best veel los ja. Sowieso in en rond het bos hier, en op het veldje vlakbij ons huis. Maar het blijft irritant dat het bijna nergens meer mag.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:34

herken het ook. Mijn hond loopt bijna altijd los. Maar je hebt echt zulke niet sociale honden. Die lopen te trekken en te blaffen als je langsloopt. Bij kleine hondjes negeert hij het gewoon, hij draait zijn kop weg en loopt gewoon door.
Bij grote honden rotweilers, dobermans, wil hij nog wel een wel dominant gaan doen. maar hij doet het altijd wel eerlijk. Hij laat zich niet op de kop zitten maar hij zal nooit de 1e zijn die uitvalt

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:39

Mijn hond is echt geweldig met andere honden. In het begin is hij nogal bang geweest voor grote honden. Toen wij hem net hadden is hij aangevallen door een duitse herder en dat heeft behoorlijk veel indruk op hem gemaakt. We zitten nu op de cursus en sinds we daar heen gaan is zijn beste vriend een duitse herder.
Andere grote honden die ook nog eens beginnen te blaffen vind hij nog wel spannend. Maar sinds we op de cursus zitten is hij wel veel spontaner en minder bang geworden naar andere honden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:47

Denk dat het ook aan de soort honden ligt, we hebben hier een stuk of 8 podenco's in de wijk lopen en ookal zijn sommigen bangig, bijten komt niet in hun woordenboek voor, mijn Jara ook niet, ze is pas geleden in haar rug gebeten door een chihuahua en ze deed gewoon helemaal niets, ze keek alleen naar mij zo van hellup, haal t weg! en dat krengetje had haar goed te pakken gehad, nu pas komt er een mooi korstje op. Jara is bang voor heel veel maar niet voor honden, heeft ook nooit ruzie in het park. Ook met mn 2 andere honden een Jackie en een Duitse Herder was het meteen goed. Nou moet ik ookwel zeggen dat ik raar gedrag gewoon niet van ze pik, denk ookwel dat ik dat uitstraal waardoor ze het gewoon niet proberen.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:52

Even een vraagje, heeft bij jullie keuze voor een hond uit het buitenland ook meegespeeld dat de hondenpopulatie in Nederland gebukt gaat onder inteelt (door broodfokkers alswel gewone fokkers die vorm boven functie verkiezen)?
Ik kan mij zo voorstellen dat een hond uit Spanje of Roemenië sterkere genen heeft en dingen als hd, epilepsie (om nog maar te zwijgen over te kleine schedels en te korte neuzen) niet of veel minder voorkomen. Tenslotte hebben de minder sterkere honden al het loodje gelegd..
Ik zou erg graag een hond willen, maar met mijn huidige baan is dat op het moment helaas ondoenlijk. In de toekomst wordt dat hopelijk anders. Ik heb me goed ingelezen in verschillende rashonden maar de afwijkingen die voorkomen doen me toch wel afschrikken, ik wil graag een gezonde hond en geen doorgefokt misbaksel (ookal kan die de eerste plek op een hondenshow winnen..). Een hond uit het buitenland adopteren lijkt mij wat dat betreft een goede oplossing om dit probleem te omzeilen. En daarnaast doe je ook nog eens een goede daad. Win-win, of niet? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen betreffende dit onderwerp!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:57

Ik denk dat de risico's aardig tegen elkaar opwegen. Bij een rashond heb je, afhankelijk van het ras, meer kans op vervelende afwijkingen maar je weet wel heel aardig wat voor type hond je in huis haalt. En niet elk ras is geplaagd en geteisterd door talloze problemen, er zijn ook een aantal gezondere rassen. En zelfs bij rassen met meer problemen kan je al veel voorkomen door zorgvuldig een fokker te kiezen met goede lijnen, volgens mij.

Bij honden uit het buitenland zul je waarschijnlijk vaak de sterkere honden tegenkomen, en als het honden zijn met veel kruisingen in de lijnen dan heb je relatief weinig kans op rasspecifieke problemen. Dat is natuurlijk anders bij een kruising duitse herder/labrador of zoiets, dan heb je kans op de problemen van béide rassen. Daarentegen komen bepaalde ziektes als leishmania en ehrlichiose meer voor in warme landen en loop je daar juist meer risico op. En je weet minder goed wat voor karakter de hond zal hebben.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:25

karakter is meestal een gok idd, al zie ik wel dat de honden uit het buitenland als ze eenmaal voor de baas gaan ook echt hun baasje adoreren, je hebt ze immers uit de penarie gehaald
Fysiek zijn het meestal taaie sterke honden, ik denk idd omdat er geen directe rasfouten inzitten en ze van kleins af het op weinig hebben moeten doen, wat er nog is is hierdoor erg sterk.
Over de bloedziektes, ja dat is een risico maar dat geld in Nederland net zo met Weil en Lyme en dat heeft ook niet elke hond, in mijn omgeving ken ik er geen in ieder geval.
Met rashonden begint het idd moeilijk te worden om nog een compleet gezonde hond te vinden als je ziet op hoeveel ouderdieren tegenwoordig getest moeten worden voordat ze mogen fokken en dan is het nog geen garantie, tuurlijk zijn er goede fokkers, maar denk dat idd de inteelt nu erg ver doorgaat. Zie het bij bv de Mainecoon (kat) ook, alle katten zijn op een paar lijnen terug te voeren, dat gaat op termijn nieuwe ziektes geven, hoe fokkers ook hun best doen, ben zelf in het buitenland aan t kijken hierdoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:21

inderdaad, als je die herplaatsertjes een echt thuis kunt geven krijg je daar zóveel voor terug! uitzonderlijk trouw. Hoewel dat ook niet ALTIJD opgaat natuurlijk, ik heb er ook wel gezien die juist helemáál niet trouw waren, juist omdat ze als jong dier geen mensen hebben leren kennen.

@ testebeest, mijn Gissy is dus zo'n hond die aan de riem trekt en blaft als een hond (of vreemd mens) vrij dichtbij passeert. Hij is wel supersociaal en kan met alle honden, als ik hem maar de ruimte geef om wel te snuffelen als dat kan. helaas schrikt zijn geblaf mensen vaak af waardoor ze hem niet willen laten snuffelen met hun hond. Ik heb Gis nu vijf weken en hij heeft nog niet één keer aanleiding gegeven voor herrieschopperij.
In het verleden is er verkeerd omgegaan met zijn gedrag aan de lijn, en hij is behoorlijk onzeker en uit dat in blaffen, maar wel onzeker blaffen. Gis is heel onzeker en zelfs bang voor vreemde mensen, hoewel ik moet zeggen dat het in de afgelopen vijf weken al enorm vooruitgegaan is. Hij voelt zich meer gesteund merk ik, en dat uit zich in meer rust in zijn gedrag, waardoor het blaffen en trekken naar vreemden soms al overgeslagen wordt, joepie!