de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:45

Fellor schreef:
FlyAway schreef:
Kun je je beweringen ook onderbouwen? Ik heb 3 engelse bulldoggen gehad tot nu toe en geen van 3-en heeft ooit een operatie hoeven hebben aan het ademhalingsysteem. Dus 9 van de 10 klopt sowieso al niet.

De Engelse Bulldog krijgt nu de naam, maar er zijn rassen die er dus slechter aan toe zijn. Alle rassen die ik hierboven noem zijn er slechter aan toe dan de Engelse Bulldog.

Ik zeg overigens nergens dat de Engelse Bulldog veel gezonder is dan andere rassen. Ik geef alleen aan dat er andere rassen zijn (rassen waarbij de verzieking van het ras minder zichtbaar is) die er qua gezondheid van het ras nog slechter aan toe zijn.

Alleen is niet normaal kunnen ademen voor de hond bewust dag in dag uit verschrikkelijk... Dat andere rassen meer ziektes hebben is niet minder erg maar veroorzaakt wel minder direct dierenleed.

Ik mis je punt even?
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 04-12-12 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:46

Ik krijg het al benauwd als ik een Engelse Buldog hoor ademhalen.

Ik weet nog wel dat m'n vriendin laatst vertelde over de buldog die bij haar in de kliniek kwam, het dier ging aan de beademing (zo'n slang, je weet wel) en meteen ontspande hij volledig en kon normaal ademen. Het is toch gewoon schandalig dat het zo moet?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:47

Fellor schreef:
FlyAway schreef:
De Engelse bull kan in 9 van de 10 gevallen niet door het leven zonder operaties aan het ademhalingsgestel daarnaast kunnen zij niet op een natuurlijke manier bevallen.. Ja veeel gezonder als andere rassen.. En ik heb het topic geopend omdat er idd veel te veel rassen zijn die verne*kt zijn
Waarvan de Engelse bull er 1 van is. De zogenaamde liefhebbers blijven maar doorfokken en door kopen en houden de creatie zo in stand

Kun je je beweringen ook onderbouwen? Ik heb 3 engelse bulldoggen gehad tot nu toe en geen van 3-en heeft ooit een operatie hoeven hebben aan het ademhalingsysteem. Dus 9 van de 10 klopt sowieso al niet.

De Engelse Bulldog krijgt nu de naam, maar er zijn rassen die er dus slechter aan toe zijn. Alle rassen die ik hierboven noem zijn er slechter aan toe dan de Engelse Bulldog.

Ik zeg overigens nergens dat de Engelse Bulldog veel gezonder is dan andere rassen. Ik geef alleen aan dat er andere rassen zijn (rassen waarbij de verzieking van het ras minder zichtbaar is) die er qua gezondheid van het ras nog slechter aan toe zijn.

Alleen is niet normaal kunnen ademen voor de hond bewust dag in dag uit verschrikkelijk... Dat andere rassen meer ziektes hebben is niet minder erg maar veroorzaakt wel minder direct dierenleed.[/quote]

Hier ben ik het erg mee oneens! Iedere dag pijn in je gewrichten door OCD, Hernia of Wobbler syndroom is ook echt geen pretje!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:48

er zijn zo vreselijk veel problemen binnen rashonden. Behalve medische problemen als kenmerken ook gedragsproblemen. Mijn vriend heeft twee labradors bij een hobby fokker vandaan. Werkte alleen met goedgekeurde honden met papieren. Echter is onze teef er één met gedragsstoornissen die haar kinderen ook dragen...gegarandeerd dus uit haar eigen ouders voortgekomen.

Asbakken zijn zo vreselijk veel sterker en gezonder omdat de rasteelt eruit is. Maar ja..mensen willen hondjes met dure papieren etc. Mijn honden zijn echt niet minder lief en mooi zonder bekendheid van de ouders

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:48

_San87_ schreef:
Ik krijg het al benauwd als ik een Engelse Buldog hoor ademhalen.

Ik weet nog wel dat m'n vriendin laatst vertelde over de buldog die bij haar in de kliniek kwam, het dier ging aan de beademing (zo'n slang, je weet wel) en meteen ontspande hij volledig en kon normaal ademen. Het is toch gewoon schandalig dat het zo moet?

Helemaal mee eens. Ik vind dat overigens net zo schandalig als een herder die al begint te grommen en janken als je naar z`n heupen wijst.

Of als een Dobermann die zo op straat dood omvalt omdat hij Congestieve/Dilatatieve cardiomyopathie heeft. En dat komt dus ook zeer vaak voor.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 04-12-12 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:50

Woogy schreef:
er zijn zo vreselijk veel problemen binnen rashonden. Behalve medische problemen als kenmerken ook gedragsproblemen. Mijn vriend heeft twee labradors bij een hobby fokker vandaan. Werkte alleen met goedgekeurde honden met papieren. Echter is onze teef er één met gedragsstoornissen die haar kinderen ook dragen...gegarandeerd dus uit haar eigen ouders voortgekomen.

Asbakken zijn zo vreselijk veel sterker en gezonder omdat de rasteelt eruit is. Maar ja..mensen willen hondjes met dure papieren etc. Mijn honden zijn echt niet minder lief en mooi zonder bekendheid van de ouders

Maar waarom dan fokken met zo'n teef??? Als zij al gedragsproblemen heeft ga je toch niet gokken om met zo'n dier te fokken???

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:50

Het is zo zonde.. Ik ben niet voor random fokken maar toch merk ik ook dat de kruisingen/compleet onherleidbaar een stuk minder problemen geven. Enige voordeel van een ras vind ik dat je toch meer kan selecteren op karakter. Zo'n ubervuilnisbak :D heeft vaak wel een heel eigen karakter en als je echt een werkhond wil of iets heel specifieks lijkt me dat niet heel handig.

Maar ik ben toch best tevreden met mijn 'lelijke' vuilnisbak zwerfhond. :D

Afbeelding

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:51

Sprintje schreef:
Hier ben ik het erg mee oneens! Iedere dag pijn in je gewrichten door OCD, Hernia of Wobbler syndroom is ook echt geen pretje!

Maar niet iedere hond hoeft daar last van te krijgen, of krijgt daar pas op latere leeftijd last van. Terwijl wel iedere Engelse Buldog van iedere leeftijd loopt te hijgen en te puffen (er zullen vast uitzonderingen zijn) door die ingedeukte neuzen :).

Ik denk dat Fellor dat bedoelde :).

FlyAway schreef:
Helemaal mee eens. Ik vind dat overigens net zo zielig als een herder die al begint te grommen en janken als je naar z`n heupen wijst.

Of als een Dobermann die zo op straat dood omvalt omdat hij Congestieve/Dilatatieve cardiomyopathie heeft. En dat komt dus ook zeer vaak voor.

Ik wil niet ontkennen dat ze bestaan, zeker niet. Maar ik heb ze nog nooit gezien en ik hoop het ook nooit te zien ;(.

Seven

Ik heb al meerdere mensen getipt over de dingen waar op te letten, ook vind ik bijv bij wel ras dan ook dat men moet letten op de vader dieren dat die niet steeds het zelfde is. Mensen denken daar veelal niet over na kopen ene leuke teef ja dier groeid wel leuk op toch een nestje doen en dan heb je weer bloed vernauwing vooral als ze dan ook weer voor de polulaire reu gaan :j Er zijn zoveel landen in de wereld waar je ook een goede passende vader kan vinden die goed combineerd met je teef maar mensen lopen liever als schapen achter de zelfde geld zak aan.

Ik snap dat je je eigen ras verdedigd flyaway doe ik ook, gelukkig ken ik geen enkel dober eigenaar die dat mee heeft gemaakt en ik ken over de hele wereld dober eigenaren. Wel heb ik veel klachten van demo gehoord bij een bepaalde buitenlandse fokker weg deze fokker weet hier van maar blijft de oduer dieren gebruiken. Die zouden ze geen stambomen meer moeten verschaffen dan leren ze wel af steeds weer de zelfde rottige combi's te pakken :j

Anoniem

Ik vind het ook nog een verschil dat bij bullen die neus er expres in is gefokt en je dus zodanig dat uiterlijk steunt bij het kopen van een engelse bul. HD bijv is een foutje maar niet om het ras mooier te maken.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:53

Sprintje schreef:
Dan moet je dus goed op zoek naar een engelse bulldog met relatief lange snuit, beide ouders voldoende luchtpijp ruimte, en vooral letten op actieve ouder dieren!

Seven zou je ook een lijst met tips geven als je voor een dobermann zou gaan ;-) Dus zolang je maar weet waar je op moet letten kan je nog wel gezonde dieren vinden. Door op zoek te gaan naar die dieren stimuleer je fokkers ook om beter om te gaan met gezondheid.

Ja mocht mn vader op zoek gaan naar een engelse bulldog, zal ik ook zeker tegen hem zeggen dat hij goed moet kijken.
Mijn vader is doof, en als hij de ademhalingproblemen niet kan horen kan dat nog best een probleem geven denk ik.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:54

Er zit in mijn ogen ook een verschil in bewust fokken en er in geslopen afwijkingen, maar beide moeten wel aangepakt worden.

De raad van beheer zou bij elke ras hond gewoon strenger moeten optreden, honden met afwijkende bouw of ziektes ook dingen die later aan de dag komen niet meer mee fokken en ook de nakomelingen verbieden te fokken. Maar dit zullen ze nooit doen want dan gaan mensen/fokkers niet meer betalen aan ze omdat ze het niet met die eisen eens zijn en dan is het cirkeltje weer rond en doet de rvb nog steeds alles wat de fokkers bedenken enkel om geld te betalen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:55

_San87_ schreef:
FlyAway schreef:
Helemaal mee eens. Ik vind dat overigens net zo zielig als een herder die al begint te grommen en janken als je naar z`n heupen wijst.

Ik wil niet ontkennen dat ze bestaan, zeker niet. Maar ik heb ze nog nooit gezien en ik hoop het ook nooit te zien ;(.

Ik heb het gelukkig ook nog nooit gezien en hoop dat net als jij niet mee te maken.

Wat ik aan de hele discussie een beetje storend vind, is dat dit topic opgezet wordt om over problemen bij rashonden te discussiëren en dat het zich nu eigenlijk focussed op de Engelse Bulldog, terwijl er dus een hele lijst met rassen is die meer problemen kennen dan de Engelse Bulldog. Dus waarom nou bezig blijven over de Engelse Bulldog? Dat dat ras grote problemen heeft ontkend niemand hier, maar om de Engelse Bulldog nou als vlaggenschip neer te zetten voor alles wat er mis is in fokkersland is dus niet terecht, als je moet constateren dat de problemen bij Boxers, Labrador Retrievers, Herders of Dobermannen nóg groter zijn!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:55

Helemaal mee eens dat de Bulldog gezonder moet, laat dat duidelijk zijn. Maar alle rassen moeten gezonder! Het is echt zonde dat uiterlijk voor veel hondenfokkers boven gezondheid staat. Wat dat aan gaat kunnen de hondenfokkers wel wat leren van een groot deel van de paardenfokkerij. Dat gaat er wel wat professioneler aan toe.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:58

Seven schreef:
Er zit in mijn ogen ook een verschil in bewust fokken en er in geslopen afwijkingen, maar beide moeten wel aangepakt worden.

De raad van beheer zou bij elke ras hond gewoon strenger moeten optreden, honden met afwijkende bouw of ziektes ook dingen die later aan de dag komen niet meer mee fokken en ook de nakomelingen verbieden te fokken. Maar dit zullen ze nooit doen want dan gaan mensen/fokkers niet meer betalen aan ze omdat ze het niet met die eisen eens zijn en dan is het cirkeltje weer rond en doet de rvb nog steeds alles wat de fokkers bedenken enkel om geld te betalen.

Ik vraag mij werkelijk waar af of de Raad van Beheer voor bestaansrecht heeft als je kijkt naar de problemen met Rashonden en dat ze niet in staat zijn om daar verandering in aan te brengen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:59

FlyAway schreef:
Ik heb het gelukkig ook nog nooit gezien en hoop dat net als jij niet mee te maken.

Wat ik aan de hele discussie een beetje storend vind, is dat dit topic opgezet wordt om over problemen bij rashonden te discussiëren en dat het zich nu eigenlijk focussed op de Engelse Bulldog, terwijl er dus een hele lijst met rassen is die meer problemen kennen dan de Engelse Bulldog. Dus waarom nou bezig blijven over de Engelse Bulldog? Dat dat ras grote problemen heeft ontkend niemand hier, maar om de Engelse Bulldog nou als vlaggenschip neer te zetten voor alles wat er mis is in fokkersland is dus niet terecht, als je moet constateren dat de problemen bij Boxers, Labrador Retrievers, Herders of Dobermannen nóg groter zijn!

Ik snap dat je daar als fan van het ras verbolgen over bent. Maar aan de Engelse Buldog is goed te zien en te horen wat er mis mee is, zelfs voor een leek. Dat is bij de andere rassen vaak wel anders. En ik denk dat dat de reden is dat mensen steeds de Engelse Buldog erbij halen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:04

_San87_ schreef:
FlyAway schreef:

Ik snap dat je daar als fan van het ras verbolgen over bent. Maar aan de Engelse Buldog is goed te zien en te horen wat er mis mee is, zelfs voor een leek. Dat is bij de andere rassen vaak wel anders. En ik denk dat dat de reden is dat mensen steeds de Engelse Buldog erbij halen.

Ik ben daar niet verbolgen over hoor, ik vind het eerder zorgwekkend dat mensen die in dit topic blijk geven van bovengemiddelde kennis op het gebied van kynologie het gevaar niet zien. Het grootste probleem met die verziekte rassen zit hem toch juist in de problemen die je niet ziet? Zoals bij de Dobermann, de Boxer of de Labrador Retriever. Bij een Engelse Bulldog kun je als koper vrij "eenvoudig" zien en horen of het een relatief gezond exemplaar is of niet. Bij de andere genoemde rassen kun je dat niet en moet je bijna een klinisch en röntgenologisch onderzoek doen om je er als koper van te vergewissen of je een relatief gezond exemplaar hebt.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 04-12-12 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:05

Weet je wat het probleem is met de raad van beheer ze hebben geen concurentie ze kunnen doen wat ze maar willen, ze hebben een jaar geleden meerdere goede mensen ontslagen die wel voor de honden er zaten heel jammer.

Het word tijd voor een andere overkoepelde organisatie om de raad van concurrentie te geven een soort keurmerk voor ras honden om het zo maar te noemen. Dat werkt bij makkelaars ook wat tenslotte net als de fokkers een vrij beroep is om uit te oefenen maar mensen gaan liever naar een makelaar met kerumerk omdat die weet waar die het over heeft. Wie weet werkt zoiets op fok gebied ook wel dat fokkers eens echt onder de loep komen elk jaar, wat is er gefokt welk percentage is getest wat was daarvan de uitslag etc.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:05

Ik heb 2 rashonden die allebei niet in de lijst voorkomen met minpunten, maar er zal vast ook wel van alles aan mankeren.
Het zijn een vlinderhondje van 4 jaar (mijn vorige vlinder is 16,5 geworden) en een dwergpincher van bijna 11 jaar, nog super levendig en actief.
De fokkers van mijn pincher zijn enkele jaren geleden al gestopt met fokkenomdat het ras gewoon finaal naar de klote gaat en hun wilden daar niet aan meewerken, want er zijn gewoon geen goede dieren meer te vinden zeggen hun.
Afbeelding

Afbeelding

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:07

Seven schreef:
Weet je wat het probleem is met de raad van beheer ze hebben geen concurentie ze kunnen doen wat ze maar willen, ze hebben een jaar geleden meerdere goede mensen ontslagen die wel voor de honden er zaten heel jammer.

Het word tijd voor een andere overkoepelde organisatie om de raad van concurrentie te geven een soort keurmerk voor ras honden om het zo maar te noemen. Dat werkt bij makkelaars ook wat tenslotte net als de fokkers een vrij beroep is om uit te oefenen maar mensen gaan liever naar een makelaar met kerumerk omdat die weet waar die het over heeft. Wie weet werkt zoiets op fok gebied ook wel dat fokkers eens echt onder de loep komen elk jaar, wat is er gefokt welk percentage is getest wat was daarvan de uitslag etc.

En hoe gaat die concurrerende raad van beheer er dan op toezien dat de kwaliteit van rassen verbeterd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:08

FlyAway schreef:
_San87_ schreef:

Het grootste probleem met die verziekte rassen zit hem toch juist in de problemen die je niet ziet? Zoals bij de Dobermann, de Boxer of de Labrador Retriever. Bij een Engelse Bulldog kun je als koper vrij "eenvoudig" zien en horen of het een relatief gezond exemplaar is of niet. Bij de andere genoemde rassen kun je dat niet en moet je bijna een klinisch en röntgenologisch onderzoek doen om je er als koper van te vergewissen of je een relatief gezond exemplaar hebt.

Dat weet ik. Maar het is de makkelijkste manier om mensen te laten zien en horen hoe ongezond de hond is en dat een rashond niet per definitie een gezonde hond is en dat ze dus goed moeten kijken en onderzoeken wat ze kopen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:10

Seven schreef:

Helemaal mee eens. Op dit moment kan je bijna beter bij een niet aangesloten fokker aankloppen. Zeker bij de bulldog... dat papier maakt voor mij de hond minder interessant. je kan beter bij een liefhebber gaan kijken, eentje die gek is op het maffe karakter en een gezonde hond wil fokken. Gelukkig zijn die er ook!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:11

Ook ik heb een EB, een verschrikkelijke lieve hond, gelukkig erg gezond. Lig heerlijk te slapen nu zonder te snurken.
EB was de hobby van mijn ex, wij hadden er 3, allen herplaatsers, en deze heb ik na de scheiding gehouden.

Als deze hond er niet meer is zou ik niet weer een EB nemen, ik heb teveel ellende gezien.

De eerste hond van mijn ex is maar 10 weken geworden, ingeslapen wegens ernstige hartafwijking.
De tweede is 6,5 jaar geworden, plotseling overleden aan (waarschijnlijk)een tumor in de buik welke geknapt is. Deze hond heb ik de laatste 2,5 jaar meegemaakt en was toen al niet fit meer, geen looplust.

De 3e(nr 1 van de drie die wij samen hadden), als 9 mnd pup bij ons gekomen, had entropion en is daar diverse keren aan geopereerd. Ik heb de fokker daar telefonisch over ingelicht. Die was alleen maar boos dat de herplaatsing niet via haar is gegaan. Later is daar weer een nestje geboren uit dezelfde ouderdieren, haar eigen teef en reu. (deze heb ik nu nog)

De 4e (nr. 2 van drie) Reutje met hazenlip en gehemeltespleet, ca. 9 maanden toen hij bij ons kwam. Dat dier hebben we laten opereren aan zijn gebreken en is 3 jaar oude geworden. Uiteindelijk overleden aan een hersenontsteking. Was een atletisch type, hoog op de poten en smal. Zonder stamboom.

De 5e (nr. 3 van drie) Reu met 1 ingedaalde bal, niet geschikt voor de fokkerij. Fokker had de bal uit de buikholte al laten verwijderen. Verder een hond zonder problemen gelukkig. Brede hond met flinke neusrol.

Ik heb de honden altijd als normale hond behandeld, dagelijks minimaal een uur in het bos wandelen, netjes voeren en niet te dik laten worden. Deze honden hadden allen, ook de hond met hazenlip goede luchtwegen.
Een fout is door EB eigenaren vaak gemaakt wordt is de hond te dik laten worden omdat ze graag een brede hond willen. Reuen van 35 kg zijn geen uitzondering terwijl het ideaal gewicht toen 25 kg was voor een reu. Op shows liepen echter de zwaardere honden vaak op kop.

Diverse fokkers mocht ik tot mijn kennissenkring rekenen. Helaas ook mensen die trots waren dat ze bepaalde kampioenen meer malen in de stamboom van hun hond hadden staan. Daar wilde ik dus beslist geen hond vandaan hebben.
Bepaalde afwijkingen zag je daar dan ook vaak terug, varkensstaarten, standafwijkingen aan de voorpoten, oogafwijkingen en vooral honden die geen meter konden lopen. Werden ook niet uitgelaten.

Een ander probleem bij de EB zijn de import hondjes uit Oost Europa. Veel problemen met Demodex (een gevolg van een stoornis in het afweersysteem)

Voor nu ben ik gek op mijn hond, maar dit is echt de laatste EB al hebben wij de kneuzen altijd met liefde opgevangen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:11

_San87_ schreef:
FlyAway schreef:

Het grootste probleem met die verziekte rassen zit hem toch juist in de problemen die je niet ziet? Zoals bij de Dobermann, de Boxer of de Labrador Retriever. Bij een Engelse Bulldog kun je als koper vrij "eenvoudig" zien en horen of het een relatief gezond exemplaar is of niet. Bij de andere genoemde rassen kun je dat niet en moet je bijna een klinisch en röntgenologisch onderzoek doen om je er als koper van te vergewissen of je een relatief gezond exemplaar hebt.

Dat weet ik. Maar het is de makkelijkste manier om mensen te laten zien en horen hoe ongezond de hond is en dat een rashond niet per definitie een gezonde hond is en dat ze dus goed moeten kijken en onderzoeken wat ze kopen.
Nee, het is de makkelijkste manier om mensen te laten zien dat ze op uiterlijke kenmerken moeten letten. Want als heel veel mensen bij het kopen van een paard al niet een keuring doen, dan denk ik dat we allemaal wel weten hoeveel honden er gekeurd worden, dus de onzichtbare problemen blijven onopgemerkt, tot die Dobermann midden op straat dood neervalt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:12

Sprintje schreef:
Seven schreef:

Helemaal mee eens. Op dit moment kan je bijna beter bij een niet aangesloten fokker aankloppen. Zeker bij de bulldog... dat papier maakt voor mij de hond minder interessant. je kan beter bij een liefhebber gaan kijken, eentje die gek is op het maffe karakter en een gezonde hond wil fokken. Gelukkig zijn die er ook!

Helemaal mee eens.