kipjes, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:07

Nou dan hier ook een kiekje van Benny en zijn meisje..ander meisje zat op het nest eitje produceren denk...
Hij is nog geen grote jongen en heeft nog geen pluim op zijn bips en als ik het goed heb is hij van juli..
Afbeelding
Afbeelding

Riddershow

Re: kipjes, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:08

Mijn aanpassingen hebben geholpen. Ik heb vandaag 3 eieren gevonden! (waarvan 2 kapot gevroren) Maar Yeey, ze leggen weer!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:16

Leuk een kippen topic ! Ik ben gek op kippies, jarenlang niet gehad omdat we heel veel last hadden van vossen maar nu hebben we een soort ford gemaakt en tot nu toe gaat het goed. Heb helaas wel af en toe een aanval van roofvogels maar die roeien gelukkig niet in 1 keer je hok leeg. Ze lopen overdag lekker los op de boerderij, we komen ze wel overal tegen :)
Wij hebben heel veel kippies zal ze eens opnoemen : 1 araucana, 4 marans, 2 zijdehoenders, 4 bruine leg kippies, 2 brahmas, 1 jersey giant, 1 brahma mix, 2 witte leghorns, 5 bonte leghorns en nog 2 Nederrijnse hoenen. En dan nog 2 zijdehoender hanen en 1 marans haan. Oja en nog 2 ganzen :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:37

Ik fok dus serama's, maar ik fok anders als de meeste fokkers. De meeste fokkers hebben hun dieren gehuisvest in flatten, benches of caviakooien. 3 kippen op 1m2 wordt steeds aangehouden.
Ik zelf vindt dat ze op een vierkante meter echt geen kip kunnen zijn. Ze lopen bij mij dus lekker buiten in het gras in een weide van 50 m2.
Afbeelding

één van mijn haantjes, foto is genomen bij vorige eigenaar.
Afbeelding

Gewone krielkip met serama kuikens:
Afbeelding

Hennetje van 4 maanden, bijna volwassen dus. Kan je zien hoe mini ze zijn :):
Afbeelding

Dan fokken we ook nog met Vorwerkhoenders, dit is onze fokhaan:
Afbeelding

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:11

@riddershow dat is weer lekker dat ze eitjes leggen..weer een strak ontbijt dus.
@letsdunit jij heb er echt een klussie zeg jeetje.
@;aptopmuis wat een leuke foto's en ook al lekker veel van die kippies rondscharrelen. Leuk dat je fokt en die ene bij dat blikje is zeker een mini. Heerlijk dat ze bij jou ook vrij rond lopen zo hoort het ook vind ik persoonlijk. Kunnen ze lekker dr ding doen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:36

Mooie foto's van knappe kipjes en hanen <3 .
Ik zal ook eens foto's maken.
Hier ook weer lekker verse eitjes *\o/* .
Het sneeuwt hier flink merk dat ze meer binnen blijven, heb het hok dan ook flink opgevuld met extra hooi :j .

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:39

Mijn kipjes gaan helemaal niet de sneeuw in, watjes.
Ze leggen trouwens ook al een paar jaar geen eitjes meer, dat is wel jammer...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:06

Heb een warmte lamp op gehangen. Zo bevriest het water niet en de dames zitten er af en toe onder.

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:10

ik heb ook kipjes. zijdehoentjes. ze zijn zo lief. ik ben gek op ze. overdag lopen ze vrij rond. sávonds gaan ze op stok en dan doe ik de deur van hun hok dicht.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:48

Een vraagje aan de wat meer ervaren kippenhouders...

Ik heb een lange bak waarin ze hun eieren kunnen leggen, alleen doen ze dit maar in 1 hoek. Nu heb ik het idee dat 1 hen broeds is. Maar de andere kippen leggen op dezelfde plek ook hun eieren. Nu wil ik kuikentjes, maar ook eitjes :Y) en kan natuurlijk niet zien welke eieren pas gelegd zijn en welke bebroed zijn...

Kan ik de kip incl eieren naar een broedplek verplaatsen? of verlaat ze dan de eieren?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:05

Hey!

Heb je een haan, dat is al het belangrijkste haha.
Ik zou de kip apart zetten, ergens waar ze rustig kan broeden en waar geen obstakels zijn voor de kleine ukkies als ze uit komen.
De kip dan eerst een dagje op nepeieren in dat hok zetten. Dan eieren verzamelen voor te broeden.
Eventueel als je een ander ras wilt uitbroeden, zou je dan eieren kunnen halen bij een fokker. De nep eieren kan je dan vervangen door echte eieren als de kip goed op het nest blijft zitten.

Zorg er wel voor dat je kip eventjes de pootjes kan strekken en van het nest kan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:31

Het nest waar ze nu op zit is niet echt kuikenproof :P Ze kunnen er wel uit, maar niet meer in. (zit een stuk boven de grond) Ik heb 2 hanen en had er 3, dus dat zit wel goed. De eieren die ik vandaag onder haar vandaan heb geplukt (had echt ff 2 eieren nodig) hadden ook een heel klein ietsje drijven :Y)

Moet het broedhok geheel "afgesloten" zijn (dus ze kan er niet uit, wel met klein uitloopje) of mag het gewoon open zijn dat ze ook echt even kan wandelen met de rest mee (na een korte wenperiode)

Ze zit nu al op een aantal eieren en die wilde ik het liefst mee verhuizen. Maar ik kan dus niet haar incl de eieren waar ze nu op zit verhuizen?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:35

na 24 uur onder de kip begint een ei zich te ontwikkelen. Maar alle eieren moeten er tegelijk onder gelegd worden. Want anders krijg je dat kuikens op dag 21 uit komen en misschien dan nog kuikens dagen later. Dat werkt niet.
Dus de eieren die er nu onderliggen,.. zijn die er tegelijk onder gelegd of zitten daar dagen verschil tussen?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:36

Zo zeg, wat zat mijn coshin kip goed in de veren zeg! :oo

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:38

Zou er wel een rennetje aanmaken, of in iedergeval iets.
Maar de andere kippen mogen er geen eieren bij gaan leggen en haar storen.
Want zoals gezegd, die eieren ontwikkelen dan later...
En mama kan niet eeuwig op de eieren blijven zitten omdat de kinders ook moeten eten. Maar er zijn kippen die de eieren die nog niet zijn uitgekomen verkiezen boven de kuikens, waardoor deze sterven van de honger of dorst.
Kuikens kunnen 2 dagen van de dooier leven, maar na die 2 dagen moeten ze echt gaan eten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:44

Ok, want nu broed ze op eieren die denk ik wel verschillende dagen zijn gelegd. Ik kan dit ook niet echt reguleren want krijg maar 2 eitjes per dag van mijn 3 kippetjes.

In het geval van kip die op het nest blijft zitten broeden. Kun je zelf dan niet voor de kuikens zorgen of helpen de andere kippen niet mee? Want anders heb ik maar 2-3 kuikens per keer (afgezien of ze zelf ook nog wat legt)

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:29

Wie weet raad,
Mij kippie zit al 19 dagen te broeden raad eens; dankzij de heftige wind van vandaag is het hok omgewaaid!! %$*#%
2 van de 3 eitjes zijn stuk, dat wil zeggen; bij een is de schaal een stukje afgebroken maar het vliesje nog heel, en bij de andere zit een scheur in de schaal. Dit kwam doordat moeder kip het eitje weer onder zich wilde leggen maar iets te hard tikte. Wat nu??
Zal ik nog 1 dagje afwachten?
Zal ik dat meest kapote ei er uit halen en weggooien? Of het toch een kans geven onder een warmte lamp?
Vind het zo ontzettend balen! Het is de eerste keer, alles leek goed, moederd bleef lekker broeden en nu last minut dit!!
Wie oh wie heeft tip?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:32

hoi margrietje, ik zou hier je vraag voorleggen: www.kippenforum.nl
daar zit veel kennis en kunde

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:46

thnx!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:57

Waarschijnlijk als alles goed is krijgen we uitbreiding , alle 3 mijn dames zitten te broeden en zoals het er nu uitzag waren de eieren wel bevrucht.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:44

Heb vandaag een nieuwe Sebright haan gekocht :D

Woensdag gaat mijn 'oude' haan in de soep (lees: een ervaren fokker -en dus ook iemand die de mindere dieren eruit selecteert- draait deskundig de atlas van de draaier. Ik zelf durf dat niet, omdat ik bang ben dat ik het niet goed doe :o ).

Ben benieuwd hoe mn hennetjes op de nieuwe (nu nog jonge) haan reageren :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:30

Ik heb nu zo veel eieren van mijn kippen, 3Marans 3Brahma's en 1 Wyandotje, dat we ze met zijn drieen niet meer op krijgen.

De Marans haan doet heel goed zijn werk, dus ben ik de Marans eieren op MP aan het verkopen...en dat gaat als een tierelier. Ik raak ze bijna allemaal kwijt!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:03

wij hebben ook veel te veel eieren :+ elke dag leggen ze er ongeveer 8 (heb 10 kipjes en 1 haan)
ik breng ze altijd naar de buren maar ook die hebben er teveel ondertussen _O-

moet wel zeggen de kippen vinden ze ook lekker := liet per ongeluk een ei vallen alle 11 doken ze er op af en het duurde 3 sec toen was heel het ei weg :')

heb vandaag 1 kip van 2012 erbij, en 2 kuikentjes van 1 week oud. alleen zijn de kuikens voor een collega maar ze zitten tot nu toe lekker hier onder de warmte lamp

Margrietje88 oef balen zeg, ik heb ook geen flauw idee

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:30

Ik heb vandaag Wyandotte kuikens en Serama kuikens gekocht. Nu maar af wachten of ze mooi worden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:40

Ondertussen heb ik zelf al 86 kuikens gehad :). Nu zijn er nog uit het ei aan het kruipen.
Van de eerste en tweede broed hiervan zijn alle serama's al verkocht en opgehaald. Zelf 2 hennen gehouden voor uit te laten groeien en te kijken of ze voldoen aan de rasstandaard. De andere hadden net te lange ruggetjes, maar als scharrelkippetjes zijn ze natuurlijk wel geschikt.

Over paar dagen broedmachine weer vol leggen met serama eieren :D