Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:56

Sonja89 schreef:
Kuggur schreef:
Lees dit artikel maar eens aandachtig door Sonja89, er is een uitgebreide referentielijst bij met wetenschappelijk verantwoord uitgevoerde onderzoeken: http://www.sciencebasedmedicine.org/ind ... -you-barf/

Mijn Engels is niet zo goed, maar ik ben me erdoorheen aan het worstelen ;)

Er zijn 2 dingen die me tot nu toe opvallen:
- Ze vertellen dat wolven het beter doen op brok dan op vers. Waar kan ik daar meer over lezen?

Waddell W. Nutrition. In: Red Wolf Husbandry Manual Guidelines for Captive Management. Red Wolf SSP Management Group American Association of Zoos and Aquariums. 1998.
Newton K. Nutrition. In: Mexican Wolf Husbandry Manual. Mexican Wolf SSP Management Group. American Association of Zoos and Aquariums. 1995.
Allen ME. Maned wolf nutritional management. In: Husbandry Manual for the Maned Wolf Chrysocyon brachyurus. N.B. Fletchall, M. Rodden and S. Taylor, Eds. American Association of Zoos and Aquariums. 1995.

Aan de cijfertjes achter een zin kan je zien welke referentie (bron) erbij hoort.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:06

kimmie261 schreef:
orijen heeft 80% vleesaandeel in de brok zitten

Van de week kreeg ik ergens een proefzakje brok. 70% vlees stond er groot op de voorkant. Vervolgens was op de achterkant bij de samenstelling te lezen: 4% rund en daarachter kwamen een paar plantaardige toevoegingen (kan thuis nog eens kijken wat er precies op staat).

Echt te gek voor worden :') Maargoed, dit betreft niet de Orijen brok, weet niet hoe het daarmee gesteld is?

@ Lepeltje: bedankt, daar ga ik me nu alleen niet aan wagen, in het weekend hopelijk. Ik studeer alleen Nederlands dus dat Engels pff.

Ik heb het eerste artikel doorgelezen, maar ben niet overtuigd van de onzin van barf (of de zin van brok). De argumenten zijn dat de hond geen wolf is (klopt) en dat wolven het kennelijk beter doen op brok (maar als een hond geen wolf is, hoef je dat toch niet met elkaar te vergelijken?) Mwaaah :Y)

kimmie261

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:21

vind het meer triest dat ze een natuurdier als een wolf op brokken zetten...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:15

kimmie261 schreef:

Ja inderdaad, ik snap de gedachte erachter ook niet zo goed...

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:21

Ik lees ergens staan, een goede brok is niet slecht....is hoogstens vergelijkbaar met dat wij iedere dag gemalen en samengeklontert en geperst eten eten. Of vitaminepillen eten ipv eten.

Je krijgt alles binnen maar er zit kleur, kraak nog smaak aan.

Overigens vinden sommige mensen dat niet erg, zullen er ook honden zijn die dat niet erg vinden.
En net als mensen zijn er ook Mac Donalds honden, ze eten de hele dag door meuk, zijn erg ongezond etc.

Eigenlijk moet je gewoon eens naar honden kijken die eraan gewend zijn dat is een lust voor je oog.
Dan weet je waarom het goed voor ze is, naast de voedingswaarde, de voldoening, ze genieten er echt van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:30

kimmie261 schreef:

ach....paarden voeren ze ook vanalles wat eigenlijk niet voor paarden bedoelt is. :+
En wij mensen dan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:32

wat voer je een paard dan wat niet de bedoeling is?

en wij mensen hebben zelf een keuze wat we kopen en eten,een hond niet,die is afhankelijk van degene die hem voert...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:37

NynckeL schreef:
Eigenlijk moet je gewoon eens naar honden kijken die eraan gewend zijn dat is een lust voor je oog.
Dan weet je waarom het goed voor ze is, naast de voedingswaarde, de voldoening, ze genieten er echt van.

idd ze genieten echt.. en is goed voor de tanden die zijn brandschoon.

Afbeelding

Boy van 12 jaar net 10 weken op vlees ipv jaren brokken. Hij is nu al 2 kilo kwijt hij woog 15 en dat was veeel te zwaar. Hij heeft hier een karkas die ze krijgen naast KVV.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:26

kimmie261 schreef:

Leuk, zo´n emotionele respons op dit artikel. Zegt veel over je beweegredenen dat dit het enige is wat je over dit uitgebreide artikel, gestaaft met wetenschappelijk onderzoek hebt te zeggen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:46

ik heb het artikel niet gelezen..ik reageer op een reactie dat men wolven op brokken hebben laten leven...ongelooflijk stom en zwaar onnatuurlijk,hoe kom je erbij wilde dieren brokken te willen voeren...

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:50

NynckeL schreef:
Ik lees ergens staan, een goede brok is niet slecht....is hoogstens vergelijkbaar met dat wij iedere dag gemalen en samengeklontert en geperst eten eten. Of vitaminepillen eten ipv eten.

Je krijgt alles binnen maar er zit kleur, kraak nog smaak aan.

Overigens vinden sommige mensen dat niet erg, zullen er ook honden zijn die dat niet erg vinden.
En net als mensen zijn er ook Mac Donalds honden, ze eten de hele dag door meuk, zijn erg ongezond etc.

Je moet het zo zien, vanaf nu ga je elke dag een kant en klaar maaltijd eten, voor gestoomt, andijvie, aardappelen en een gehaktbal, én een vitaminepil. Eens kijken hoe mensen zich na een paar maanden voelen. Waarom doen mensen dat dan wel hun honden en katten aan?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:54

xRomana: waarschijnlijk leef ik daar prima op. ;) Ik vind honden en mensen niet te vergelijken hierin, wij denken heel anders over eten. Sterker nog, honden denken überhaupt niet diep na over eten..

Tsja. Eerlijk gezegd zegt één zo'n artikel mij niet zo heel veel. Er zullen ongetwijfeld artikels bestaan, ook met goede bronnen, die het tegendeel bewijzen. Net zoals er voor mensen 'wetenschappelijk' is aangetoond dat dieet A, B, C, en D allemaal het beste werken. En ik vind het ook geen heel sterk artikel, moet ik eerlijk zeggen (en ja, ik ben goed bekend met wetenschappelijke artikels op verschillende gebieden :) )

Maar ik eet zelf liever een zelfgemaakt product met 3 ingrediënten, dan hetzelfde product uit de winkel met 10. Als ik er maar 3 nodig heb, dan zijn de overige 7 dus niet per sé nodig, en ik kan me niet voorstellen dat een vulmiddel, conserveermiddel, bindmiddel en smaakstof nu echt fantastisch góed zijn voor me. Dat maakt ze nog niet slecht en giftig en gevaarlijk...maar als het net zo makkelijk zonder kan, dan dat liever. Maar niet blind alles afwijzen - vitamine C is ook een E-nummer, en daar ga ik me dus echt niet druk om maken omdat een boekje en een website zeggen dat alle E-nummers schadelijk zijn.

En zo denk ik bij honden ook. Blindelings zonder kennis rauw voeren is niet handig. Blindelings zonder kennis brokken voeren is ook niet handig. Een brok met veel vlees, wat groente en wat graan, is iets anders dan een brok met flintertjes kip, véél mais, een verdwaalde sperzieboon en 6 extra toevoegingen. En rauw voeren (of KVV) met variatie, eventueel extra vitamines, of aangevuld met een goede brok, is heel anders dan dagelijks een rauwe kip aan Fikkie voeren en op zondag een biefstuk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:57

kimmie261 schreef:
ik heb het artikel niet gelezen..ik reageer op een reactie dat men wolven op brokken hebben laten leven...ongelooflijk stom en zwaar onnatuurlijk,hoe kom je erbij wilde dieren brokken te willen voeren...

Oooh, je hebt het niet eens gelezen, begrijpelijk.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:58

danibanani +:)+ +:)+
het is geen crime om brok te voeren ;) ik wist overigens een aantal jaar geleden ook niet beter. nadat ik me ben gaan verdiepen wist ik dat ik heel veel dingen in mijn hond stopte die hij helemaaal niet nodig had. om een lang verhaal kort te maken ben ik overgestapt op kvv en nu op barf :)
men moet idd niet zomaar gaan barfen, goed inlezen is hier wel op zijn plaats. maar na je dat gedaan hebt is het ook zo ontzettend moeilijk niet ;)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:09

DaniBanani schreef:
xRomana: waarschijnlijk leef ik daar prima op. ;) Ik vind honden en mensen niet te vergelijken hierin, wij denken heel anders over eten. Sterker nog, honden denken überhaupt niet diep na over eten..

Als een hond niet over eten nadenkt, waarom hebben ze dan voorkeuren voor bepaalde etenswaren, en snacken ze heel wat af langs de weg?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:17

Het is een beetje als astronauten voedsel, vast ook niet heel gevarieerd en best saai maar het is niet gelijk ongezond.

De meeste honden krijgen ook vast niet alleen brokken te eten.
Het is een beetje een misconceptie dat natuurlijk altijd gezond is, dat is namelijk in heel veel gevallen niet zo.

Als je vers voert, hartstikke prima, maar ik denk niet dat ik mijn hond heel ongelukkig maak met brokken, ze krijgt ernaast genoeg andere lekkere dingen.
Daarbij vind ik het voor mezelf niet zo hygienisch om in één koelkast samen met mijn eigen voedsel al dat rauwe vlees met sappen en alles te ontdooien, ik heb niet zoveel zin in salmonella en andere nare dingen.

Er was trouwens ook een onderzoek waaruit bleek dat mensen die zelf voedsel samenstellen er vaak naast zaten wbt vitaminen mineralen en andere voedingsstoffen. Het was me alleen niet helemaal duidelijk of het on barf ging of ander soort 'home made' voedsel, in veel andere landen eten honden bijvoorbeeld gewoon wat de pot schaft.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:54

Kuggur schreef:
kimmie261 schreef:

Oooh, je hebt het niet eens gelezen, begrijpelijk.

moest dat dan wel,ik vraag nergens om wetenschappelijke bewijzen ,de bewijzen heb ik hier in huis lopen nl...

gezond verstand zegt mij meer als een wetenschappenlijk bewijs eerlijk gezegd...maar goed wist niet dat je dat artikel ook voor mij plaatste...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:15

xRomana schreef:
Als een hond niet over eten nadenkt, waarom hebben ze dan voorkeuren voor bepaalde etenswaren, en snacken ze heel wat af langs de weg?

Omdat voorkeuren hebben iets anders is dan reflecteren. ;)
Ik kan denken "Nou, al drie dagen pasta gegeten, vandaag maar weer iets anders!" Een hond kan dat niet. Zolang 't hem smaakt, eet hij het. En natuurlijk kan het ene beter smaken dan het ander.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:12

kimmie261 schreef:
moest dat dan wel,ik vraag nergens om wetenschappelijke bewijzen ,de bewijzen heb ik hier in huis lopen nl...

gezond verstand zegt mij meer als een wetenschappenlijk bewijs eerlijk gezegd...maar goed wist niet dat je dat artikel ook voor mij plaatste...

Haha, nee, verbaast me niets. Het artikel was inderdaad meer gericht op mensen die kritisch kunnen denken, en zich niet vastklampen aan hun eigen vooringenomen mening.
En in de eerste plaats voor de mensen die wat wetenschappelijke onderbouwing wilden zien in dit topic.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:00

oww zie je wel,was niet voor mij bedoeld blijkbaar :D

waarom verwacht je dan wel dat ik het lees eigenlijk ?? :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:30

Och, je kunt nooit weten, misschien won je nieuwsgierigheid het van je leerresistentie.
Blijkbaar niet...Wel grappig dat je daar trots op bent _O-

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:38

trots?? Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:46

Ik vind brokken niet per definitie slecht, maar ik vind wel dat er een hoop slechte brokken zijn. Maar daarnaast zijn er ook KVV's die ik nooit zou voeren.

Ik ben om een paar simpele redenen overgestapt:
- Mijn hond at geen brok, of eigenlijk at ze op dag 3 brokken. (niet eten = weghalen werkte hier absoluut niet, hond had al anderhalve week amper gegeten :+ )
- Ze was veel en veel te dun
- KVV at ze wel.

Ik ben begonnen met simpel KVV, daar langzaam aan iets bijgegeven (kippennekken) en toen me gaan verdiepen in barfen. Ze eet nu met smaak, is mooi op gewicht, is lekker bezig, vacht is mooi, drollen zijn klein en stevig ipv koeienvlaaien.

De hond van mijn schoonouders eet brokken en poept altijd heel dun en vaak, tot wij haar op KVV hadden gezet, omdat de brokken op waren. Meteen stevige drollen en maar 1 keer per dag. Na een paar weken is ze teruggezet op brok en weer meerdere malen per dag hele dunne poep.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:51

DaniBanani schreef:
xRomana schreef:

Omdat voorkeuren hebben iets anders is dan reflecteren. ;)
Ik kan denken "Nou, al drie dagen pasta gegeten, vandaag maar weer iets anders!" Een hond kan dat niet. Zolang 't hem smaakt, eet hij het. En natuurlijk kan het ene beter smaken dan het ander.

Klinklare bullshit, als een hond ziek is of iets onder de leden heeft zoekt het voedingsstoffen uit zijn omgeving om weer te herstellen, dat heet moeder natuur. Zo eet een hond kalkstenen als ze bepaalde gewrichtspijnen hebben, een gezonde hond eet dat niet.
En op wat voor feit is het gebaseerd dat een hond niet kan bedenken wat hij wil eten?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:53

Mijn hond eet sinds een week geen brokken meer, en is zonder extra beweging 900 gram afgevallen.