Nichtje gebeten door hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:07

Urielle schreef:
nickyu schreef:

eens hoor , je moet je beest ook niet meenemen naar plekken waar je ook maar twijfels over hebt
je moet het niet opzoeken
en opvoeding voor zowel dier als mens licht bij de verantwoordelijke , ouder , eigenaar
maar soms vraag je je af waar die grens is wat je van ANDEREN mag verwachten ..

ben ook zo'n "trut"dat als de weely trekkende brommer voor de 3e keer achter elkaar al toeterend voorbij komt
en niet met het doel vrolijk gedag te zeggen , der beugel "eventjes" een stukje naar buiten doet met alle gevolgen van dien O:)
als zo'n muppet dan begint te vloeken en te tieren doet me t niks en denk niet verder dan "gelukkig luisterd mijn knol naar me"

maar als je en kind en ouders al paar keer hebt gewaarschuwd en ouders letten weer eens "een seconde niet op"
koter hangt alsnog ineens aan zijn speelgoed 'slaat de angst me toch even om het hart
idem als ze als nog net ff te close bij de hond lopen/duiken
hoe goed onder appel ook, ALS die waarschuwt ben je ALTIJD te laat met reageren
en wie is dan de "banketstaaf"

TS ouders gewoon een briefje laten schrijven aan de eigenaar
dat ze m inprincipe verantwoordelijkhouden voor alle mogelijke gevolgen en gevolg kosten
als ze hun verzekerings agent even bellen laat die wel weten of ze direct
de niet automatisch verzekerde kosten bij de verzekerings agent of verzekering moeten declareren
en dan vechten hun en de eigenaar zijn verzekering t uit
zijn ze heel goed in die verzekeringen onderling , wil je niet tussen gaan zitten
99% van de tijd hoeft dat ook niet , dus waarom zouden ze , denk niet dat ze op extra heisa zitten te wachten?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:09

Urielle schreef:
Babsiej schreef:
Dus als er volgende keer kleine kinderen voor m'n voeten lopen mag ik die ondersteboven lopen ??

Als jij hetzelfde weldoordachte intellect hebt als een hond of een kind van 4, zal ik je oprecht niet kwalijk nemen dat je mijn kindjes ondersteboven loopt, goed? :+

Maar iemand zn hond omver lopen is wel normaal of ben jij niet Slimmer dan een hond ?? Want daar gaat t dus om.. Je mag wel iemand z'n hond omver lopen moet baasje die maar weghalen .. Alsof de hond dat wel begrijpt ???

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:18

Begrijp mij niet verkeerd hoor , tuurlijk moet en kan er getraind worden met jonge en oudere honden in situaties als beschreven. Tuurlijk moet je daarvoor de straat op en oefenen , tuurlijk weet ik dat ik train dit zelf ook met mijn honden. Maar ergens bewust in trainen of een hond alleen laten voor een winkel zijn twee verschillende dingen. Tuurlijk weet ik dat meestal de mens de uitdagende factor is voor een dier, en de schuld vaak ligt bij mensen die vanuit ontwetendheid handelen, als er iemand is die begrijpt dat honden en paarden en kinderen geen voorgeprogrammeerde robots zijn dan ben ik het hoor ! Ik hoop ook echt van anderen het begrip te krijgen als ik ergens met de honden train.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:18

Babsiej schreef:
Maar iemand zn hond omver lopen is wel normaal of ben jij niet Slimmer dan een hond ?? Want daar gaat t dus om.. Je mag wel iemand z'n hond omver lopen moet baasje die maar weghalen .. Alsof de hond dat wel begrijpt ???

Ging het nou niet om er langs lopen of heb ik ergens een stuk gemist?
Maarre... mijn hond mag ook niet happen als er iemand per ongeluk tegenop botst en mijn kinderen mogen niet schoppen of slaan dan. Ik denk bijv. aan de keren dat je op een terrasje zit en er lopen mensen langs, zien je hond niet liggen en #) op het pootje gaan staan of bijv. bedienend personeel dat in de snelheid van het werk geen oog heeft voor al het gedierte op de grond. Als er iemand ingrijpt dan is het de baas, zijnde IK uiteraard 8-)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:19

Tsja, er zijn weer aannames genoeg op bokt :D .

Ik vind niet dat aangifte noodzakelijk is. Als het meisje er één keer lang heen was gelopen en de hond had haar -uit het niets- aangevallen, of de hond was los geweest dan wellicht wel, maar nu was er sprake van een kleuter die om een hond heen drentelt 'op zoek naar de eigenaar' (en het beest tegelijkertijd misschien wel aankeek, al dan vooroverboog en wie weet hoge 'oh wat een schattig hondje' geluiden maakte), vader stond er bij. Een hond hoeft helemaal niet agressief te zijn of een bijter om hier wel op te reageren, dat kan zelfs een geleidehond doen (die mag je ook geen aandacht geven).

De hond waarschuwde volgens mij, want waar een neus geraakt kan worden kan een hond ook feilloos de keel grijpen als dat was wat hij wilde. (Onze moederhond waarschuwde de pups ook wel eens dmv een snauw inclusief tanden, pups schreeuwen wel maar houden er niets aan over omdat een hondenhuid met vacht toch heel wat dikker is dan de huid van een 4 jarig kind).

Natuurlijk zou een hond niet mogen bijten maar mijn schoonouders hadden bijvoorbeeld ook een hond (toevallig een golden) die bang was voor kinderen omdat ze ooit door kleine kinderen met rotjes was bekogeld. Die hond deed niks, liep alleen maar weg van kinderen; maar wie weet wat er was gebeurd als de hond zich bedreigd had gevoeld?

Natuurlijk kun je dan stellen dat de hond daar niet aangelijnd had mogen worden. Maar mijn moeder zei altijd; je hebt zo weinig aan 'ik had gelijk' of 'ik had voorrang' als je in het ziekenhuis ligt. Ik denk dan ook dat een slimme ouder de conclusie uit dit verhaal trekt dat je je kind niet zo dicht bij een grote vreemde hond moet laten komen, en zeker niet meerdere keren er omheen moet laten lopen. Want; al is deze hond afgemaakt; er zijn veel meer honden in NL en ze kunnen allemaal zo reageren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:20

yenopi schreef:
Begrijp mij niet verkeerd hoor , tuurlijk moet en kan er getraind worden met jonge en oudere honden in situaties als beschreven. Tuurlijk moet je daarvoor de straat op en oefenen , tuurlijk weet ik dat ik train dit zelf ook met mijn honden. Maar ergens bewust in trainen of een hond alleen laten voor een winkel zijn twee verschillende dingen. Tuurlijk weet ik dat meestal de mens de uitdagende factor is voor een dier, en de schuld vaak ligt bij mensen die vanuit ontwetendheid handelen, als er iemand is die begrijpt dat honden en paarden en kinderen geen voorgeprogrammeerde robots zijn dan ben ik het hoor ! Ik hoop ook echt van anderen het begrip te krijgen als ik ergens met de honden train.

tuurlijk, maar wie weet hoe oud en hoe getraind die hond was? Wie weet was het nog een pup van een paar maanden, dat weten we allemaal niet.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:22

magriet schreef:
Kimbers schreef:
Mensen die honden buiten achterlaten moeten de verantwoording bij zichzelf zoeken en niet met het vingertje gaan wijzen. Jij als hondeigenaar bent je er van bewust dat het een dier is en dat er altijd wat kan gebeuren, juist daarom zou je je hond niet onbeheerd achter mogen laten. Je mag er niet van uit gaan dat een ander hetzelfde weet als jij, sommige mensen hebben namelijk geen weet van bepaalde dingen en zijn zich bijvoorbeeld van geen kwaad bewust als ze vlak langs een hond lopen. Vind het een beetje omgekeerde wereld als je een ander de schuld geeft van wat jouw hond aanricht.

In dit geval was het niet te hond van de ts die beet maar werd haar nichtje gebeten.

Dat weet ik. Ik zeg het in het algemeen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:23

SaskiaKa schreef:
....
Je kan en mag niet verwachten van andere mensen en kinderen dat ze jouw hond met rust laten. Niet iedereen is bekend met dieren. Als jouw hond op een terras ligt en ik wil er overheen stappen, dan is het aan jou om je hond weg te halen voor ik er bij ben. En dat je je hond vanalles moet leren, ja. Maar dat een ander daar rekening mee moet houden, nee.
Jouw hond, jouw verantwoordelijkheid.
Ik heb geen idee of mijn hond bijt als hij ergens vast ligt. Mijn hond is nl nóóit onbeheerd in een openbare ruimte. Zouden meer baasjes moeten doen, zou een hoop ellende voorkomen.

als je op een terrasje zit leg je je hond NIET zodanig dat mensen er niet langs kunnen ,
je gaat niet op het schoolplein staan wachten etc.etc.dan ben je als eigenaar al fout, simpel

maar dat houd dus niet in dat anderen er geen rekening mee hoeven te houden

@sallandval _/-\o_

TS een vraagje nog .. willen de ouders echt alle schuld en kosten bij de eigenaar hond leggen ?
of hebben ze nog zoiets van een gedeelte eigenschuld ?

Wilawander

Re: Nichtje gebeten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:29

Ik denk dat dit echt iets is tussen eigenaar en ouders. beide zullen hierin de situatie fout hebben ingeschat. Hond aanbinden is niet zo verstandig dat zie je nu wel weer als er mensen langskomen die geen ervaring met honden hebben en de ouders zijn schuldig daar ze hun kind toestaan naar een hond die aangebonden zit zonder eigenaar te lopen. Daarbij had de hond vast en zeker meer schade kunnen veroorzaken. Misschien dan verstandiger om te zeggen beide partijen hebben er van geleerd. Het is jammer en hopen dat zowel kind als hond er geen blijvende schade van hebben.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:42

"Want; al is deze hond afgemaakt; er zijn veel meer honden in NL en ze kunnen allemaal zo reageren."

dit is ook wat ik bedoel ... we hebben nu eenmaal geen disneyhondjes ... ik leg het misschien wat knullig uit ...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 13:43

sallandval, ze drentelde niet om de hond heen, heb ik eerder al een aantal keer uitgelegd.

Nickyue, dit zal gedeeltelijk afhangen van de reactie van de eigenaar van de hond.

Wij zijn van mening dat de hond uit het niks heeft gebeten, en daar zijn ook getuigen van.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:45

stef schreef:
Mijn 4 jarige nichtje is van t weekend gegrepen door een hond.
Hond lag aan een paal bij de supermarkt (buiten), eigenaar was binnen.
Nichtje wéét dat ze geen honden mag aaien zonder dat ze het aan de eigenaar gevraagd heeft.
Ze liep dus eigenlijk een beetje zoekend (naar de eigenaar) rond. Haar vader roept haar (kom, eigenaar is er niet, dus laat het hondje maar), en op dat moment grijpt de hond haar in haar gezicht.
gevolg: Blauw oog, gaatje in haar neus (door en door), schram onder haar oog, en schram aan de andere kant van haar neus.
óntzettend veel geluk gehad IMO.
Telefoonnummer eigenaar is bekend bij de ouders (eigenaar kwam 2 minuten later naar buiten en heeft snel gegevens uitgewisseld zodat ze zsm naar het ziekenhuis konden.

Vraag is nu: Wat te doen? In het ziekenhuis zeiden ze tegen de ouders: Hier moet je wat mee doen hoor!. Maar wat dan? Behalve aangifte?

Je zegt net dat ze niet om de hond heen drentelde, hieruit lijkt het alsof dit wel het geval was. Ook omdat je zei dat de lijn langer was dan verwacht, kan het zijn dat de hond haar vervelend vond. Al is dat geen excuus op te bijten natuurlijk.
Verder ben ik het met de meeste hondeneigenaren eens, en vind ik het niet eerlijk tegenvoeter de hond en eigenaar. Dat jullie alle schuld op hen schuiven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 13:49

stef schreef:
@ ysb: En weer lees je niet.
Ze heeft geen minuten bij de hond lopen dralen. Ze is richting de hond gelopen, op afstand gebleven, al zoekend naar t baasje. Baasje was er niet, dus ze wil terug naar vader, hond vliegt haar aan. (
Hoe lang dit is geweest? Halve minuut? Minuut? Durf het niet te zeggen.
De lip ging mógelijk een fractie van een seconde voor de aanval (dus eigenlijk tijdens) om hoog, als ie al omhoog ging

Ik snap dat het lastig is om tig pagina's door te lezen, maar je kan ook op "geplaatst" klikken, krijg je alleen mijn berichten.

Schuld op hen schuiven, euh, jah? Hun hond heeft een KIND gebeten in een openbare ruimte zonder dat hij uitgedaagd is... Dan hou ik hun idd verantwoordelijk (en dat zijn ze wettelijk gezien sowieso trouwens).

Ik ben zelf trouwens ook hondeneigenaar, en als het mijn hond had geweest had ik dezelfde avond nog op de stoep gestaan met een bos bloemen, of op zijn minst gebeld hoe het was.
Dat is tot op heden nog niet gebeurt.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:51

Sorry alle pagina's door spitten had ik geen tijd voor.

Het kan zijn dat het kind onbewust signalen heeft afgegeven aan de hond, die jullie niet gezien hebben. En waarom er niet gewoon voorbij lopen en de hond met rust laten en niet "even" kijken of het baasje nog komt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 13:53

maakt dat wat uit? Al had ze de radslag voor zn neus gedaan. Openbare ruimte, dus hij heeft niet te bijten

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:58

Babsiej schreef:

Waar haal je in hemelsnaam vandaan dat normaal geacht wordt om iemand z'n hond omver te lopen? Het gaat er om dat als er een hond in de weg ligt, de eigenaar deze aan de kant haalt zodat een ander fatsoenlijk kan passeren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:59

stef schreef:
sallandval, ze drentelde niet om de hond heen, heb ik eerder al een aantal keer uitgelegd.

Volgens mij heb je wel aangegeven dat ze de hond niet aanraakte, dat impliceer ik ook niet. Maar in je OP schrijf je ook:

Citaat:
Ze liep dus eigenlijk een beetje zoekend (naar de eigenaar) rond. Haar vader roept haar (kom, eigenaar is er niet, dus laat het hondje maar), en op dat moment grijpt de hond haar in haar gezicht.

Wat jij 'een beetje zoekend rondlopen' noemt tot het punt dat haar vader nota bene zegt 'laat dat hondje maar' (eerder 'liet' ze hem dus schijnbaar niet) kan die hond wel als 'om hem heen drentelen' betitelen en bedreigend danwel irritant vinden. Het 'zocht' in elk geval erg in de buurt van de hond naar de eigenaar, anders was ze niet geraakt.

Mijn vorige reu is heeft wel eens een gat onder de schutting door gegraven om zichzelf uit te laten. Hij liep toen op zijn gemakje naar de action hier op de hoek en ging daar de winkel binnen. De medewerkers hebben toen een riempje uit het schap gehaald en hem aan de lantaarnpaal gebonden, in de hoop dat de eigenaar zich zou melden. Toen ik hem daar aantrof lagen er kinderen bij op de grond om hem om de beurt te knuffelen en hadden er zich al drie mensen gemeld dat ze hem wel wilden als er geen eigenaar bleek te zijn.

GELUKKIG was dat de goedheid zelve tov mensen, maar als ik er bij had gestaan had ik dat risico dus NOOIT genomen. En ik weet tot op de dag van vandaag niet wat hij zou hebben gedaan als niemand hem geknuffeld had maar er alleen een kleuter voor hem langs heen en weer op zoek was gegaan naar mij. Dat wij mensen vinden dat een kleuter zich helemaal niet uitdagend kán gedragen, betekent niet dat een hond dat ook vind.

Ik had het dan erg zuur gevonden als er wat gebeurd was en hij (ik) dan de schuld had gehad.

Ik had mijn kind dus ook NOOIT zonder eigenaar dichtbij de hond laten komen, zelf niet als ik die andere kinderen er mee had zien knuffelen of wat dan ook. Laat dat duidelijk zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:02

stef schreef:
maakt dat wat uit? Al had ze de radslag voor zn neus gedaan. Openbare ruimte, dus hij heeft niet te bijten

Wettelijk gezien sta je wellicht in je recht om voor een hond op bijtafstand de radslag te gaan doen of om je kind in zijn blootje te laten stoepkrijten voor het huis van een pedofiel...tuurlijk; je staat in je recht. Maar dat maakt het nog geen slimme actie.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:08

Al loopt een kind poedelnaakt het huis van een pedofiel in, als hij iets met dat kind doet maakt dat zijn actie op geen enkele manier minder strafbaar of minder erg.

Al zit een kind midden op straat te stoepkrijten, als ik vergeet mijn auto op de handrem te zetten ben ik de schuldige.

Al trekt een kind de hond aan de haren, als de eigenaar niet voorkomt dat de hond bijt is hij verantwoordelijk.

Als eigenaar ben je ALTIJD verantwoordelijk voor de schade die jouw dieren toebrengen. Je dient rekening te houden met andere honden, dronken idioten, en kleine kinderen. Door je hond vast te binden zonder toezicht neem je een risico met die andere factoren. Risico is ditmaal voor de eigenaar verkeerd uitgepakt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:12

Lastig er zijn nu eenmaal honden die niet van kinderen houden en als ze bijvoorbeeld vast liggen raar kunnen reageren. Kinderen kunnen met hun drentel gedrag net het verkeerde doen.
Je kan dan wel als eigenaar ervoor kiezen je hond altijd thuis te laten is dat leuk?. Maar als je hond keurig vastligt weet je als ouder dat je je kind uit de buurt moet houden. Vooral een vreemde hond.

Ze kunnen nu eenmaal opeens opspringen en had ze ook kunnen vallen en wat kunnen gebeuren.

Weet je het blijft altijd lastig dit maar de verantwoordelijkheid ligt ook bij de ouder avn het kind. En hoe lang was die riem?. Een ouder moet dat ook in de gaten houden.
ga er even vanuit dat als de hond vaker fout gedrag vertoont je hem idd niet meeneemt en vastlegt.

Liep laast in het winkel centrum met mijn 2 honden ff brood halen en een 2ling van denk net 2 liepen maar achter de honden aan....geen ouder te bekennen. Ik zei maar tegen ze blijf weg bij de honden (heb zelf2ling van 4,5jr) maar ja geen reactie. Sta je daar met 2 honden niet fijn. ik hield de oude al goed in de gaten want die vind het nog eng. Hij moet hier nog aan wennen en gaat steeds beter. Wat moet je dan als er wat gebeurt?. Hoort dat kind zonder toezicht daar te lopen????

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:13

Juist, DaniBanani *\o/*

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:18

DaniBanani schreef:
Al loopt een kind poedelnaakt het huis van een pedofiel in, als hij iets met dat kind doet maakt dat zijn actie op geen enkele manier minder strafbaar of minder erg.

Al zit een kind midden op straat te stoepkrijten, als ik vergeet mijn auto op de handrem te zetten ben ik de schuldige.

Al trekt een kind de hond aan de haren, als de eigenaar niet voorkomt dat de hond bijt is hij verantwoordelijk.

Als eigenaar ben je ALTIJD verantwoordelijk voor de schade die jouw dieren toebrengen. Je dient rekening te houden met andere honden, dronken idioten, en kleine kinderen. Door je hond vast te binden zonder toezicht neem je een risico met die andere factoren. Risico is ditmaal voor de eigenaar verkeerd uitgepakt.

En zo is dat!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:22

ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik zou wel aangifte doen.

mijn paard is, toen ik erop zat, ooit aangevallen door twee herders en daar heb ik ook geen aangifte van gedaan. het was de eerste keer blabla...
later bleek deze hond al vaker mensen gebeten te hebben. als een hond mij nog een keer zou bijten, dan zou ik nu dus gewoon aangifte doen.

daarnaast zou ik als hondeneigenaar mijn verzekering bellen en proberen te regelen dat de kosten vergoed worden, je bent als eigenaar verantwoordelijk dus lijkt mij niet meer dan normaal.

ik snap zowiezo nooit zo goed dat mensen hun hond buiten bij een winkel neerleggen. ik zou dat zelf nooit doen, omdat je nooit weet wat andere mensen (onbewust) doen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:33

@danibanano
Tuurlijk je hebt gelijk alleen ouders gaan vaak ook wel erg makkelijk met hun kind om.

Dus moet de hond weer bloeden voor de zaak. Is trouwens met alle dieren mensen gaan er maar al te gemakkelijk vanuit dat een dier in het openbaar niets doet. Tja blijft een dier die niet kan praten of aan kan geven duidelijk dat hij zich niet happy voelt of wat mis is.

Ouders en mensen moeten hier echt beter mee leren omgaan. Mijn meiden zullen nooit op een dier of hond afstappen zonder mijn of de eigenaar zijn toestemming. En anders krijgen ze op hun donder van mij.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:35

loulou schreef:
ik snap zowiezo nooit zo goed dat mensen hun hond buiten bij een winkel neerleggen. ik zou dat zelf nooit doen, omdat je nooit weet wat andere mensen (onbewust) doen.

Omdat het een lekkere wandeling is voor de hond enook een leer moment om netjes ergens te LEREN wachten. Waarom moet zo'n beest maar ALTIJD thuis blijven. ik heb dit altijd gedaan en mijn moeder ook was juist een stimulans om te gaan lopen ivm met de auto te gaan.

Vroeger ging jari overal mee naartoe shoppen in Utrecht de bus in enz...overal was ze bij. Nu mag niets meer en als ik wat moet kopen moet ze thuis blijven. Ze is al vaak thuis dus wil ik er juist zoveel mogelijk meenemen.

Helaas missen mensen het respect voor andermans eigendommen dus ook honjden.