Na de zoveelste noodstop nu te laat, kat aangereden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:06

Floortje88 schreef:
En dat zit me zo dwars hier in nederland, mensen zijn hier zo snel over de zeik waardoor inderdaad binnekort helemaal niks meer kan. Nog even en je krijgt een boete als je een scheet op straat laat.

En daar gaan we idd naartoe. Ik weet niet of jullie in Nederland bekend zijn met de GAS-boetes. Dat zijn kleinere boetes tot 250 euro die de verschillende gemeentes zelf kunnen opleggen. Als je ziet wat voor regels daar soms bij zijn, dan sla je idd steil achterover.
Hoe overbevolkter een gebied, hoe meer regels er idd moeten. Kijk maar naar het meest bevolkte land ter wereld, China, daar is zelfs een regel die tot in de baarmoeder bepaald wat mag en niet (1-kind-regel).
Maar dat is een andere discussie.

ik vraag me af waarom een kat op eigen terrein houden als zo een grote beperking gezien wordt. Het lijkt wel alsof we van jullie katteneigenaars vragen om een been af te hakken. Je hebt een dier, dat hou je op eigen of gehuurd afgesloten terrein. Dat is toch simpel?

xMarloes

Re: Na de zoveelste noodstop nu te laat, kat aangereden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:10

Gini; daar denk iedereen anders over.
echt dat deze discussie er nu nog is.
Mensen mogen het toch zeker zelf bepalen wat ze doen.
Dat de een hun kat binnen op sluit en de ander hem los laat lopen, dat is toch ieder zijn eigen keuze.
Hoef je hier niet door te drammen dat als je je kat los laat lopen je een of andere debiel ben.
iederen zijn eigen keuze, mening. En het mag gewoon in nederland anders stond er in de wet wel dat het verboden is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:12

xMarloes schreef:
iederen zijn eigen keuze, mening. En het mag gewoon in nederland anders stond er in de wet wel dat het verboden is.

Het is ook verboden, zie maar naar dat politiereglement dat ik gekopieerd heb op een van de vorige pagina's. Dieren mogen niet op privaat terrein komen.
Dat katteneigenaars een dikke middelvinger opsteken en lekker doen wat ze niet laten kunnen is schrijnend.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:14

het is maar waar je je aan irriteert en druk om maakt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:16

Het staat dus inderdaad wel in de wet dat het niet mag.

Maar xMarloes, als ik nou mijn honden los laat lopen, waar jij woont. En zij pakken jouw kat (en voor 4 Whippets samen is dat geen enkel probleem) zou je dat dan ook prima vinden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:17

Ach Wendy, katten worden op een troon geplaatst en daar mag niets of niemand aankomen. Vechten tegen de bierkaai is het.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:20

Wat vervelend dat je nu echt een kat aangereden hebt, dat zal wel even schrikken zijn geweest! Ik heb wel een paar keer katten de weg over zien schieten maar gelukkig een paar meter verder, dus ik hoefde niet hard af te remmen. Ik zie hier uberhaupt niet zo veel katten. Vroeger hadden wij een kat, die is ook aangereden en helaas overleden... Tsja, het gebeurt nou eenmaal en het is verschrikkelijk vervelend maar het is ieders eigen keuze om de kat buiten te laten lopen of niet, met als risico dat hij of zij misschien aangereden kan worden. Onze huidige kat blijft lekker binnen, ze is niet anders gewend en ze kan hier ook niet echt naar buiten want we wonen op een (ruime) flat.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:21

Wendy_Komen schreef:

Maar xMarloes, als ik nou mijn honden los laat lopen, waar jij woont. En zij pakken jouw kat (en voor 4 Whippets samen is dat geen enkel probleem) zou je dat dan ook prima vinden?

dat heet je hond opvoeden.....

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:22

Hahahaha, sorry hoor! Je kat los laten lopen is natuur, en je hond los laten lopen ineens niet meer?
En als je kat een vogel vangt en dood is natuur, en als je hond een kat vangt en dood ineens niet meer?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:40

Jawel hoor, op zich dus wel. Alleen is het in Nederland zo geregeld dat de hond aangelijnd loopt en de kat niet. Krom misschien, maar zo is het. Als alle honden in Nederland los zouden lopen, zouden minder kattenbezitters hun kat los laten lopen denk ik...of niet, vroeger liep alles los en zullen er vast katten gesneuveld zijn door een hondenbeet. Dat is sneu, maar wel het risico als allebei de dieren los lopen.

Maar een hond mag ook geen hert of konijn pakken en dus ook geen kat. Een kat mag wel muizen vangen en vogels. Het is een beetje krom, maar het is vooralsnog zoals het is

Bovendien is een hond onder appel te houden en een kat niet of nauwelijks

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:47

Mooie discussie is er aan de gang, maar dit gaat allemaal over "huis"katten. Wat is jullie mening dan over de vele stalkatten die gehouden worden?

Wij hebben er eentje, zoals in de eerste pagina's van dit topjc ergens te lezen is, gered uit het asiel en die leeft nu al 1.5jaar bij ons op de wei. Natuuuurlijk kan ze ook onder een auto komen, maar ze komt toch echt niet binnen in huis (op de meeste stallen denk ik dat de stalkatten dit niet doen) aangezien er geen huis is (wel een zadelkamer) en ze er is als "werk"kat. Zonder kat zouden we hier ontzettend veel ratten hebben, die er gelukkig niet meer zijn nu.

Maarja, stal/boerderijhonden lopen ook gewoon los op het erf meestal en die kunnen dus ook zo het erf af als ze willen en dat risico wordt ook genomen...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:48

Gini schreef:
Kijk eens wat ik nu in het politiereglement vind:

§4 De eigenaars van dieren of de personen die, al is het maar occasioneel, op de dieren letten, dienen erover te waken dat deze dieren:
- personen of andere dieren op geen enkele manier storen, intimideren of lastig vallen;
- de aanplantingen of andere voorwerpen in de openbare ruimte niet beschadigen;
- private eigendommen niet betreden.
§5 Het is verboden zonder toelating dieren op andermans grond te laten lopen.

Het is dus wel bij wet geregeld dat katten niet op andermans terein mogen, en andere dieren mogen doden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:50

Politieregelement en de wet is volgens mij iets anders ;-), maar het staat wellicht ook in de wet

Maar als het wettelijk geregeld zou zijn, zouden er ook boetes voor uitgedeeld worden denk ik. Ik heb er nog nooit wat over gehoord dat een kat geen muis mag vangen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:51

Ine23 schreef:
Mooie discussie is er aan de gang, maar dit gaat allemaal over "huis"katten. Wat is jullie mening dan over de vele stalkatten die gehouden worden?

Wij hebben er eentje, zoals in de eerste pagina's van dit topjc ergens te lezen is, gered uit het asiel en die leeft nu al 1.5jaar bij ons op de wei. Natuuuurlijk kan ze ook onder een auto komen, maar ze komt toch echt niet binnen in huis (op de meeste stallen denk ik dat de stalkatten dit niet doen) aangezien er geen huis is (wel een zadelkamer) en ze er is als "werk"kat. Zonder kat zouden we hier ontzettend veel ratten hebben, die er gelukkig niet meer zijn nu.

Maarja, stal/boerderijhonden lopen ook gewoon los op het erf meestal en die kunnen dus ook zo het erf af als ze willen en dat risico wordt ook genomen...

Zat ik net aan te denken inderdaad ;-)

Al geven die stalkatten doorgaans wel minder 'overlast' voor de burgers zeg maar. Een kat in een woonwijk die de planten uitgraaft en in de tuin poept en de duiven lastig valt, is wat anders dan de stalkat die op eigen terrein op muizen jaagt en wellicht op een boerenweggetje door de trekker kan worden aangereden. Maar goed, beiden zijn loslopende katten

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:55

Daarom, ze zijn alle 2 loslopend en zouden dus in principe hetzelfde moeten bekeken worden, maar een stalkat in een ren houden heeft natuurlijk niet veel nut :') . Nu moet ik zeggen dat we ook een drukke baan in de buurt hebben op weg naar de wei en ik kom af en toe (levende wel te verstaan) katten tegen, maar nooit op de baan. Ben nog nooit op de rem moeten gaan voor de vele boerderij en stalkatten die wij hier hebben in de buurt. Ze blijven ook bijna allemaal redelijk in de buurt van hun erf, de onze komt er zelfs niet af, behalve om even bij de buren te gaan buurten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:03

Stalkatten hebben sowieso al een groter speel- en jachterrein (erf+gronden om de boerderij). Op de echte boerenbuiten hebben de katten dus geluk omdat ze zelden tot nooit hinder of overlast veroorzaken. Maar mensen verhuizen naar woonwijken en steden en verwachten dat ze hun kat op dezelfde manier kunnen houden. Als er dan iets over gezegd wordt van de niet-katteneigenaars die er hinder van ondervinden, dan zijn wij diegenen die onverdraagzaam en egoïstisch zijn.

Eigenaars van loslopende dieren die op andermans terrein komen worden in een perfecte wereld idd beboet. Maar als je ziet wat deze discussie al teweeg brengt, wat zou er dan gebeuren moest een agent een boete uitdelen aan een katteneigenaar? Dan zou het kot te klein zijn.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:18

Plus, hoe ga je alle "eigenaren" van de katten opsporen?

Gewoon alle loslopende katten als zwerfkatten zien, vangen en naar asiel brengen. Kun je ze weer tegen betaling daar ophalen. Dan laat je ze of op eigen terrein, of het gaat je een bult geld kosten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:45

Wendy_Komen schreef:

Gewoon alle loslopende katten als zwerfkatten zien, vangen en naar asiel brengen. Kun je ze weer tegen betaling daar ophalen. Dan laat je ze of op eigen terrein, of het gaat je een bult geld kosten.

Ik zie het wel gebeuren dat er voor katten ook verplicht gechipt moet worden, net als dat bij honden al het geval is. Terecht, ook. Het wordt tijd dat ook katteneigenaren eens met de billen bloot gaan :).

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:48

Hier krijg je geen asielkat mee als ze niet gechipt, ingeënt en gesteriliseerd is. Wij hebben €80 neergeteld voor onze weidekat om dat inorde te krijgen. Volgens mij is het hier in België dus al wel verplicht om te chippen?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:50

Ine23 schreef:
Hier krijg je geen asielkat mee als ze niet gechipt, ingeënt en gesteriliseerd is. Wij hebben €80 neergeteld voor onze weidekat om dat inorde te krijgen. Volgens mij is het hier in België dus al wel verplicht om te chippen?

In de asiels wordt ook hier in NL alles gechipt en gecastreerd/gesteriliseerd. Maar volgens mij is het nog niet verplicht :).

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:52

Oh ok, dan wordt het inderdaad tijd om dit ook maar eens te gaan doen! Vind het zelf ook fijn te weten dat ze gechipt is, mocht ze ooit gekatnapd ( :+ ) worden en ergens anders worden teruggevonden, dan weten ze mij te vinden :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:16

Gini schreef:
Stalkatten hebben sowieso al een groter speel- en jachterrein (erf+gronden om de boerderij). Op de echte boerenbuiten hebben de katten dus geluk omdat ze zelden tot nooit hinder of overlast veroorzaken. Maar mensen verhuizen naar woonwijken en steden en verwachten dat ze hun kat op dezelfde manier kunnen houden. Als er dan iets over gezegd wordt van de niet-katteneigenaars die er hinder van ondervinden, dan zijn wij diegenen die onverdraagzaam en egoïstisch zijn.

Eigenaars van loslopende dieren die op andermans terrein komen worden in een perfecte wereld idd beboet. Maar als je ziet wat deze discussie al teweeg brengt, wat zou er dan gebeuren moest een agent een boete uitdelen aan een katteneigenaar? Dan zou het kot te klein zijn.

Als er ergens veel katten worden platgereden is dat juist in de buitengebieden aangezien mensen daar harder rijden dan in woonwijken, de wegen minder goed verlicht zijn etc. Dus die vlieger gaat niet op. Een loslopende kat = een loslopende kat dus ongeacht waar hij woont zou je dan 1 lijn moeten trekken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:17

xMarloes schreef:
Wendy_Komen schreef:

dat heet je hond opvoeden.....

Geldt dit ook als jouw kat op het terrein van een ander komt?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:19

Wendy_Komen schreef:

Zou een idee kunnen zijn, maar gaat denk ik nooit gebeuren

Maar kom zeg, je doet net alsof het een plaag is. Beetje verdraagzaamheid siert de mens

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:21

_RMHorse_ schreef:
Freggle_Edge schreef:
Vroeger was het ook normaal dat honden overal los liepen, dat kan niet meer, zeker niet in druk bevolkte gebieden. Raar toch dat we katten wel los in laten lopen in veels te drukke gebieden? Gewoon je tuin goed afzetten en katten kunnen heerlijk naar buiten zonder het risico te lopen doodgereden te worden. Wat tevens ook heel gevaarlijk is voor de automobilisten. Achter het stuur zal je altijd proberen katten te ontwijken, met alle risico's van dien. Stel dat iemand hierdoor schade aan de auto oploopt, is de katteneigenaar nog aansprakelijk ook. Alleen is de eigenaar meestal zo gauw niet te achterhalen.

Dat is ook helemaal waar, en alle drollen in je tuin van vreemde katten, erg vervelend...

Ik ben idd ook van mening dat je je kat gewoon binnen moet houden, of je tuin moet afzetten. Mijn. Hond mag ook niet overal lopen waar hij maar wil terwijl hij dat ook veel liever zou doen..