puppy kopen kan dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Re: puppy kopen kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:05

In dit geval is denk ik een cavalier king charles spaniël nog wel een goede keuzen...

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:20

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:25

Bichon Frisee zijn gezonde hondjes en voor zover ik weet (maar moet ze nog ff verder gaan googlen) ook wel geschikt als schoot/flathondje.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:08

Heeft TS überhaupt al bij de huisbaas nagevraagd of ze daar wel een hond(je) mogen hebben?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:02

MandyR schreef:
Heeft TS überhaupt al bij de huisbaas nagevraagd of ze daar wel een hond(je) mogen hebben?

Ze hadden ook (een) kat(ten) dus ik neem aan dat huisdieren toegestaan zijn mits geen overlast (die laatste bepaling staat er doorgaans ook bij :D )

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:08

Ik zou gaan voor een franse bulldog,zeer leuke hondjes en een goed formaatje op een flat

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:27

Ja maar dan zit je ook weer bij dat ongezonde. Het komt erop neer dat je bij eender welke rashond(uitzonderingen daar gelaten) hoge dierenartsenkosten kan hebben. Wil je dat niet, dan is het antwoord simpel en kies je een vuilnisbakje(waar natuurlijk ook iets mis mee kan zijn). Maar om nou een bepaald ras niet te kiezen omdat ze een bepaalde afwijking kunnen hebben, dan kan je veel rassen afschrijven. Beter nog, dan kunnen we beter stoppen met fokken (wat misschien nog niet zo'n slecht idée is).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:53

FloMax schreef:
En een Yorkshire? Is dat een optie voor TS? Van dat soort rassen heb ik vrij weinig verstand, zegmaar :o

Geen York. Zijn extreem actief en op een flat maakje ze niet gelukkig mee. Sowieso vind ik situatie vn TS niet goed voor hond.
Die broertjes vinden het wss 1ste weken leuk,later niet meer. Beessie zit veel te lang allen en te vaak. Zoals ik het gelezen heb ,geen tuin (excuse me if I'm wrong) ....

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:24

Tosca2 schreef:
Ja maar dan zit je ook weer bij dat ongezonde. Het komt erop neer dat je bij eender welke rashond(uitzonderingen daar gelaten) hoge dierenartsenkosten kan hebben. Wil je dat niet, dan is het antwoord simpel en kies je een vuilnisbakje(waar natuurlijk ook iets mis mee kan zijn). Maar om nou een bepaald ras niet te kiezen omdat ze een bepaalde afwijking kunnen hebben, dan kan je veel rassen afschrijven. Beter nog, dan kunnen we beter stoppen met fokken (wat misschien nog niet zo'n slecht idée is).

De cavalier king charles spaniël is wel echt behoorlijk de vernieling in geholpen.

Een stukje over de cavalier king charles spaniël.

Het ras is zeer ingeteeld en er wordt met een genetisch zeer beperkte genenpool gefokt die terugvoert op slechts weinig individuen. Ook is er sprake van een vrij singuliere selectie op een gewenst uiterlijk enkel, waarbij niet goed is gekeken naar de incidentie van erfelijke problemen die initieel aanwezig waren. Door het veelvuldig gebruik maken van een kleine populatie onderling ook sterk verwante dekreuen en het lang niet selecteren op erfelijke gezondheid heeft dit geresulteerd in een populatie waarin momenteel frequent erfelijke hartproblemen, oogproblemen, gewrichtsproblemen (knie en heup en ellebogen) alsmede diverse andere erfelijke problemen voorkomen. Het ras is ook aangedaan door een vorm van epilepsie, Eilepsic Falling waarbij de hond een toeval krijgt maar wel bij bewustzijn is. Daarnaast komt Syringomyelie voor, hierbij is het brein te groot voor de schedel en duwt deze richting de nek hetgeen resulteert in chronische pijn en ook gedragsproblemen als "luchtkrabben". Verder is het ras gepredisponeerd voor erfelijke huidproblemen.
In Nederland is inmiddels een fokprotocol voor de Cavalier ingevoerd. Elke cavalier moet, voor er mee gefokt wordt, met een MRI-scan op Syringomyelie worden gescand. Indien deze ziekte aanwezig is, dan krijgen de puppies geen stamboom.

Die laatste zin :? er zou dan helemaal niet mee gefokt mogen worden.

Heel belangrijk als je dan toch voor zo'n ras kiest is naar een goede fokker gaan die hun ouderdieren laat testen en alleen met honden fokt die door die testen heen komen. Want veel kwijt zijn aan dierenarts kosten is niets in vergelijking met het verdriet om een ziek dier.

ashley1 schreef:
Bichon Frisee zijn gezonde hondjes en voor zover ik weet (maar moet ze nog ff verder gaan googlen) ook wel geschikt als schoot/flathondje.

De Bichon Frisee is inderdaad nog één van de gezondste rassen die er is.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:37

Jis dat is ook een beetje mijn punt, er zijn zoveel rassen die momenteel volkomen ongezond verder gefokt worden (waarvan de cavalier een van de ergere is). Als je een rashond wil, zal je je er meestal bij moeten neerleggen dat je in de toekomst last kan krijgen van een bepaalde afwijking en alvast een spaarpotje moeten aanleggen om dierenartsenkosten te kunnen betalen (wat bij een kruising natuurlijk ook het geval kan zijn). Maar ik denk dat dit een beetje offtopic gaat.

Ts, ik blijf bij mijn vorige post. Als je je zinnen hebt gezet op een hond. Neem dan een oudere hond van een klein ras.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:32

Een goede fokker of een asiel zal in deze situatie geen pup/hond meegeven. Dat betekent dat je al snel in het Marktplaatscircuit of iets dergelijks terecht zal komen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:12

Iedereen hier is de perfecte hond aan het kiezen, maar ik zie nergens meer een post van de ts :P.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:18

FloMax schreef:
Volgens mij vallen de teckel, tibetaanse en japanse spaniel al af vanwege het veel moeten bewegen, en is de teckel van origine ook niet een jachthond?

Japanse spaniel is niet echt een gezinshond een tibetaanse spaniel is een heerlijk ras die niet echt veel hoeven te lopen maar wel graag gezelschap hebben en zonder nog al veel kunnen blaffen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:21

Joh, TS zit gewoon niet in een goede situatie voor eender welk ras. Bovendien kan een bepaald ras hier wel als "perfect" bestempeld worden, maar dat ras moet je ook maar net aanspreken.

Als TS (en familie) echt het beste willen voor een hond, dan wachten ze er nog even mee. Als ze dat niet willen, en gaan voor hun eigen plezier, dan zullen ze vermoedelijk ook gewoon een ras/asielhond uitzoeken die ze leuk vinden, zonder héél diep na te denken of die hond wel past bij hun situatie.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:27

Uh. Waar is moeder eigenlijk in dit hele verhaal?

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:35

Een pup zo lang alleen laten is gewoonweg dierenmishandeling hoor.. Honden zijn ontzettend sociale dieren!
Na een half jaar zijn er nog zat dingen die je hondje moet leren, nou zag ik op pagina 1 dat je een Berner wilt. Nou echt niet hé? Een Berner op een flatje? En tot deze volgroeid is mag je de hond de trap op en af dragen. Of wil je dat jou grote lobbes HD krijgt? Als ik jou was zou ik me in deze ziektes inlezen. Nee dit word een regelrechte ramp. Neem alsjeblieft geen hond. Klinkt gemeen maar als ik aan dat hondje denk..

En ja ik heb niet verder gelezen dan pagina 1, denk niet dat er nog wat interessants staat wat mij jou een hondje doet aanraden. :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:50

had je wel verder gelezen dan had je gezien dat het idee van een Berner allang overboord is.

:)*

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:05

Tosca2 schreef:
Jis dat is ook een beetje mijn punt, er zijn zoveel rassen die momenteel volkomen ongezond verder gefokt worden (waarvan de cavalier een van de ergere is). Als je een rashond wil, zal je je er meestal bij moeten neerleggen dat je in de toekomst last kan krijgen van een bepaalde afwijking en alvast een spaarpotje moeten aanleggen om dierenartsenkosten te kunnen betalen (wat bij een kruising natuurlijk ook het geval kan zijn). Maar ik denk dat dit een beetje offtopic gaat.

Ts, ik blijf bij mijn vorige post. Als je je zinnen hebt gezet op een hond. Neem dan een oudere hond van een klein ras.

Ik zou er rekening mee houden maar me daar niet bij neerleggen en zoveel mogelijk proberen uit te sluiten, daarbij dus ook sommige rassen.
en al helemaal sommige 'fokkers'.
Ik heb trouwens liever een rashond van gezonde ouders dan een kruising waarvan de ouders nergens op getest zijn.
Off topic misschien maar denk wel leerzaam voor de Ts als ze toch voor een hond wil gaan.

Laptopmuis schreef:
Iedereen hier is de perfecte hond aan het kiezen, maar ik zie nergens meer een post van de ts :P.

Vroeg me ook al af waar die is gebleven. :)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:14

Jis_ schreef:
Tosca2 schreef:

Ik zou er rekening mee houden maar me daar niet bij neerleggen en zoveel mogelijk proberen uit te sluiten, daarbij dus ook sommige rassen.
en al helemaal sommige 'fokkers'.
Ik heb trouwens liever een rashond van gezonde ouders dan een kruising waarvan de ouders nergens op getest zijn.
Off topic misschien maar denk wel leerzaam voor de Ts als ze toch voor een hond wil gaan.

Laptopmuis schreef:

Vroeg me ook al af waar die is gebleven. :)

Hier ben ik het volledig mee eens, maar wil hier wel iets toevoegen. Ik vind het wel een verschil als je kiest tussen een broodfokkerspup (want zonder stamboom kan dat even goed een kruising zijn) en een leuke onherleidbare bastaard die in het asiel zit. Dan zou ik eerder voor het vuilnisbakje gaan dan voor de "nep"rashond.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:20

over de flat maak ik me dan nog de minste zorgen eigenlijk. Als er liften zijn, wat maakt het dan uit. Heb in een appartement gewoond, dat was groter dan mijn huidige rijtjeswoning. En daarbij: honden mogen toch vaak niet naar boven, dus moeten het doen met de benedenverdieping. Alsof die in zoveel flats zoveel kleiner is dan een gewoon (rijtjes)huis. Alleen het ontbreken van een tuin.... tja... meer uitlaten dan maar.

Maar ik vraag me nog altijd af wat moeder er nou eigenlijk van vindt. Zij moet toch het benul hebben dat je een puppy niet door de kinderen laat opvoeden en er niet twee broertjes bijna volledig verantwoordelijk voor kunt laten zijn?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:46

ik zou er eerst eens beter over na denken.. het is tenslotte geen voorwerp, maar een dier met gevoel!!
een dier heeft liefde en aandacht nodig..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:36

En hebben jullie ondertussen al een hond?