Ja maar als ze bijna uitgerekend zijn kan je beter geen huisje of iets neerzetten. De moeder kan ze per ongeluk plat duwen tegen de hoeken van een huisje. Daarom heb ik ook niks, buiten de troon ( ) erin.
Voelen ze zich wel rustig genoeg om zo te bevallen zonder iets boven hun hoofd?
Wij hadden vroeger gewoon een plankje op het plastic gedeelte van het hok liggen waar ze dan op en onder konden. Dat was alleen wel hoger dan bij dit hok.
Ik zou denk ik in dit geval een handdoek op het hok leggen ofzo, hoewel de caafjes er erg relaxed uitzien.
De bak met hooi staat op de hoek van de kooi. En er ligt een handdoek bij, maar ze geven niet echt aan dat ze gestrest zijn of echt rust nodig hebben dus laat ik het lekker zo hoe het nu is. De honden steken ook af en toe hun hoofd eens in het hok en erg gestrest worden ze daar ook niet van. Ze zijn gewoon veel gewend. Al heb je wel grote kans dat ze echt wachten met bevallen totdat wij uit de woonkamer zijn.
Ah kijk. Heb er zelf helemaal geen ervaring mee, mijn eerste twee cavia's waren wat oudere vrouwtjes en mijn huidige koppeltje is een vrouwtje en een jeweetwelman.
Lous
Geplaatst: 23-02-12 19:30
Cavia's zijn net als paarden prooi/vluchtdieren. Ze maken dus geen nestje. Gewoon eruit en hup de wijde wereld in. (althans even makkelijk gezegd)
Ik denk dat we het vooral heel graag willen al trekt ze wel steeds haar kont samen. Maar dat kan ook natuurlijk gewoon krampjes zijn die ze heeft van de baby's.
Ja ze zijn echt heeel rustig nu, al een ganse dag eigenlijk, denk niet dat het nog heel lang ga duren..
(even ter info: ik lig hier ziek in de zetel, dus om de zoveel tijd kan ik eens naar de caafjes kijken. anders heb ik wel een iets actiever leven hoor )
Oei. Dat is iets minder Thea. Mijn vriend ligt ook ziek op de bank. Ik begin 1 maart pas weer met werken. Hoop dat ze voor die tijd bevallen! Hoop alleen niet dat ik ziek wordt, want dit weekend gaan we mijn paard verhuizen en moet ik voor de eerste keer les geven op de hondencursus! Heb daar super veel zin in.
Toch doet ze het zelf. De bak met hooi staat naast de kooi. En terwijl er genoeg hooi in de kooi ligt willen ze toch dat wat buiten de kooi in de bak zit.