Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:21

fargo schreef:
En wat voor stoffen bedoel je dan precies? De meeste zaken worden natuurlijk toegevoegd om juist tot een evenwichtig en gezonde brok te komen.

Toegevoegde groenten en granen, maar ook vitaminen en mineralen die niet of minder in het vlees voorkomen, zaken als extra cellulose of toegevoegde kalk, bindmiddelen, plus kleurstoffen, smaakstoffen en geurstoffen die er bij veel merken ook bij gedaan worden(conserveringsmiddelen snap ik wel, kopers zijn niet blij met iets wat ligt te schimmelen en rotten in de verpakking natuurlijk)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:22

fargo schreef:
Onze gefokte dieren zijn ook niet meer zoals moeder natuur ze zelf maakte en met name hoe moeder natuur ze voedde.

Het spijsverteringsstelsel van huisdieren heeft echt geen spectaculaire evolutie binne korte tijd ondergaan. Honden en zeker katten zijn niet gemaakt om koolhydraten te verteren.

Klachten met de nieren, diabetes, allergie etc zijn vaak te herleiden naar diervoeders.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:24

fargo schreef:
Right, Hills heeft in de afgelopen 30 jaar of zo een hele grote bijdrage geleverd aan o.a. dieetvoeren voor zieke dieren (met name ook in VS). Juist door aangepaste voeders te maken, kunnen veel dieren herstellen.

Misschien waren deze dieetvoeder niet eens nodig geweest als er over de "normale" brok beter was nagedacht.
Eerst een probleem creeeren en je later op de borst kloppen dat je een passend oplossing hebt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:25

Chubby schreef:
Je kunt inderdaad als je vers wilt voeren niet zomaar wat voorschotelen. Er moet serieus worden nagedacht over hoe je de natuur zo goed mogelijk nabootst. Ik persoonlijk ben er van overtuigd dat ik dat nabootsen beter kan doen met iets dat uit de natuur afkomstig is (ik voer zo veel mogelijk wild) dan volledig kunstmatig gefabriceerd of bewerkt.

En dat is nu juist het punt, de meeste huis tuin en keuken eigenaren (waaronder mijzelf ;-)) hebben echt niet de kennis in huis om een gebalanceerde maaltijd voor te zetten. En dat idee wordt wel een beetje gecreëerd in dit soort topics alsof het zo makkelijk is en ALTIJD beter.
Ik denk dat je je trouwens vergist in Hills en zijn historie, die heeft zich altijd nog al gericht op de gezondheid van dieren en het verbeteren daarvan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:28

F_Orumster schreef:
Ik vraag me af of de versvoerders uit knorr pakjes eten.

Zelden, ik probeer voor het gezin veel vers te koken. Ik heb net preistamppot staan koken voor het gezin omdat ik er vanavond zelf niet ben. Komend jaar komt er zelfs nog een stuk eigen moestuin, ik heb al wel wat eigen fruit staan maar ik heb niet genoeg land om echt zelfvoorzienend te kunnen worden. Uit de buurt is wel veel te koop, ook bij biologische boeren bijvoorbeeld. Mijn buren telen ook met succes zelf heel veel groenten en nu en dan krijg ik daar ook courgettes of pompoen mee :) Ik ben wel de laatste om te zeggen dat ik zelf gezond eet, maar met de dieren probeer ik het toch naar beste kunnen qua voer. Ik baal dus ook enorm dat ik het nu niet voor het zeggen heb zelf, maar wie betaalt beslist natuurlijk!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:32

fransje23 schreef:
fargo schreef:
Right, Hills heeft in de afgelopen 30 jaar of zo een hele grote bijdrage geleverd aan o.a. dieetvoeren voor zieke dieren (met name ook in VS). Juist door aangepaste voeders te maken, kunnen veel dieren herstellen.

Misschien waren deze dieetvoeder niet eens nodig geweest als er over de "normale" brok beter was nagedacht.
Eerst een probleem creeeren en je later op de borst kloppen dat je een passend oplossing hebt?

Jammer maar helaas, dat zijn niet de feiten. Hills is in 1939 ontstaan doordat een dierenarts is begonnen om ziekten aan te pakken met beter voer en juist niet als "gewone" voerproducent. Dus zij zijn juist ontstaan omdat ze constateerden dat fout voer ziekten veroorzaakten. Er zijn nog steeds veel dierenartsen betrokken bij het produceren van de producten.

Citaat:
Het eerste dierenvoer van Hill's
Dr. Mark Morris was een bijzondere dierenarts. Hij vond dat we de gezondheid van dieren net zo serieus moesten nemen als die van onszelf. Daarom opende hij de allereerste kliniek voor huisdieren. Tot die tijd behandelden dierenartsen voornamelijk grote boerderijdieren en honden en paarden die voor de mens werkten. Mark Morris zag het verband tussen slechte voeding en ziekte bij huisdieren en daarom ontwikkelde hij een dierenvoer dat beter was dan elk ander voer dat op dat moment verkrijgbaar was. Het bedrijf begon klein, waarbij Mark en zijn vrouw zelf het voer bereidden voor hun patiënten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:34

fransje23 schreef:
fargo schreef:
Onze gefokte dieren zijn ook niet meer zoals moeder natuur ze zelf maakte en met name hoe moeder natuur ze voedde.

Het spijsverteringsstelsel van huisdieren heeft echt geen spectaculaire evolutie binne korte tijd ondergaan. Honden en zeker katten zijn niet gemaakt om koolhydraten te verteren.

Klachten met de nieren, diabetes, allergie etc zijn vaak te herleiden naar diervoeders.

Honden en katachtigen aten in het wild hun prooien en met name als eerst de met etensresten gevulde ingewanden, daarin zaten granen, grassen en vele andere zaken.

Captain

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:35

Onze katten krijgen gewoon brok en hebben nog nooit een da gezien..
Anyway, een paar x in de week vers voeren lijkt me wel wat.. Kun je zomaar overstappen?
En zou je bijv. gewoon bij een slager een hart kunnen vragen? :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:37

AaronYve schreef:
Ik voer toevallig Hills op aanraden DA ivm kat met leukemie en cronische darmonsteking.
Nu is alles onder controle en is hij 2,0 KG bijgekomen terwijl we dachten hem te moeten laten inslapen. Had aanvallen ed. Dus ik ben blij met deze Hills want het heeft mijn kat geholpen.
Want ik wel erg jammer vind is de prijs, ik betaal 32 euro voor 2 kilo voer, en ze hebben net van dat voer alleen maar een 2 kilo zak :(

Ik twijfel over vers ivm de leukemie maar krijg hier ook geen antwoord op mijn vraag volgens mij dus ga het aan de DA navragen

leukemie kan ik geen antwoord op geven.
mijn hond had wel te kampen met darm onstekingen.
op advies van mijn DA ben ik toen zelf voer gaan koken op basis van vers vlees. verder ben ik me in gaan lezen over vers en heb ook echt succes verhalen gelezen.
bij mijn hond is het mislukt maar dan wel om een zeer weinig voorkomende reden.
mijn hond is alergies voor vlees.... :')
het enigste voer waar zij het wel goed op doet [en er is veel geprobeerd] is een brok van eukanuba zonder vlees.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:38

fargo schreef:

Klachten met de nieren, diabetes, allergie etc zijn vaak te herleiden naar diervoeders.[/quote]

Honden en katachtigen aten in het wild hun prooien en met name als eerst de met etensresten gevulde ingewanden, daarin zaten granen, grassen en vele andere zaken.[/quote]

En dat eten de vlees etende honden en katten ook :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:41

Precies dus ze krijgen gewoon ook granen en dus koolhydraten binnen die "zo verkeerd zouden zijn" als ze in hondenbrok of kattenvoer verwerkt zitten.
Laatst bijgewerkt door fargo op 06-12-11 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:43

je kunt bij de visboer afval van vis vragen,bij de poelier haal ik kippenvleugels en konijnenvoorpootjes,en kippengehakt(voor honden/katten).maar je kunt ook kvv halen smuldier/rodiu haal je gewoon in de supermarkt en carnibest bij da of in dierenwinkel.succes
Captain schreef:
Onze katten krijgen gewoon brok en hebben nog nooit een da gezien..
Anyway, een paar x in de week vers voeren lijkt me wel wat.. Kun je zomaar overstappen?
En zou je bijv. gewoon bij een slager een hart kunnen vragen? :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:43

fargo schreef:
Honden en katachtigen aten in het wild hun prooien en met name als eerst de met etensresten gevulde ingewanden, daarin zaten granen, grassen en vele andere zaken.

Je denkt toch niet dat een in het wild levend muis of vogel enorme hoeveelheden verwerkt graan. zoals in kattenvoer zit, op eet?
Grassen, bessen, zaden en dan voorverteerd in dat darmkanaal wel.

Er bestaan nu commerciele diervoeders met meer dan 40% koolhydraten. Dat zit echt niet in een willekeurige muis of vogel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:45

granen neemt een hond niet op weet niet hoe dat bij een kat zit,maar dus dat word uitgepoept,en voegt niks toe.en in wilde dieren zit granen minimaal ,en brokken stoppen ze vaak vol er mee.de meeste brokken zijn gewoon troep,maar dat is al meerdere malen hier boven uit gelegd
fargo schreef:
Precies dus ze krijgen gewoon ook granen en dus koolhydraten binnen die "zo verkeerd zouden zijn" als ze in hondenbrok verwerkt zitten.
Laatst bijgewerkt door keona op 06-12-11 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:46

fargo schreef:
Precies dus ze krijgen gewoon ook granen en dus koolhydraten binnen die "zo verkeerd zouden zijn" als ze in hondenbrok verwerkt zitten.

Grote hoeveelheden koolhydraten zijn simpelweg niet goed en in heel veel diervoders zit er zoveel meer dan een dieren nodig heeft.

Overigens speelt het probleem ook bij mensen. Wij krijgen ook teveel koolhydraten binnen met daardoor een verhoogde kans op diabetes.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:55

fargo schreef:
Jammer maar helaas, dat zijn niet de feiten. Hills is in 1939 ontstaan doordat een dierenarts is begonnen om ziekten aan te pakken met beter voer en juist niet als "gewone" voerproducent. Dus zij zijn juist ontstaan omdat ze constateerden dat fout voer ziekten veroorzaakten. Er zijn nog steeds veel dierenartsen betrokken bij het produceren van de producten.

Citaat:
Het eerste dierenvoer van Hill's
Dr. Mark Morris was een bijzondere dierenarts. Hij vond dat we de gezondheid van dieren net zo serieus moesten nemen als die van onszelf. Daarom opende hij de allereerste kliniek voor huisdieren. Tot die tijd behandelden dierenartsen voornamelijk grote boerderijdieren en honden en paarden die voor de mens werkten. Mark Morris zag het verband tussen slechte voeding en ziekte bij huisdieren en daarom ontwikkelde hij een dierenvoer dat beter was dan elk ander voer dat op dat moment verkrijgbaar was. Het bedrijf begon klein, waarbij Mark en zijn vrouw zelf het voer bereidden voor hun patiënten.

Misschien zijn ze gewoon hun doel voorbijgeschoten in de jacht op het grote geld?

Hills heeft bijvoorbeeld een dieetvoer voor diabetskatten met meer dan 35% koolhydraten in de droge stof en zelfs toegevoegde suiker. Ik neem aan dat iedereen beseft dat een kat met suikerziekte gebaat is bij zo min mogelijk koolhydraten en suiker helemaal niet handig is?

Waaorm uberhaupt suiker toevoegen aan diervoeder? Misschien omdat het een goedkope energiebron is?

Voederfabrikanten zullen gerust wat met dieren op hebben maar hebben ook enorme commercieele belangen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:59

keona schreef:
je kunt bij de visboer afval van vis vragen,bij de poelier haal ik kippenvleugels en konijnenvoorpootjes,en kippengehakt(voor honden/katten).maar je kunt ook kvv halen smuldier/rodiu haal je gewoon in de supermarkt en carnibest bij da of in dierenwinkel.succes

Oke, dank je wel! Zal eens gaan kijken. :D
Is het niet erg dat ze bijv. 4 dagen brokken krijgen en 3 dagen vers?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:59

Honden zijn anders dan katten. Honden zijn meer omnivoren dan katten, die eten volledig vlees in principe.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:03

Britt schreef:
Honden zijn anders dan katten. Honden zijn meer omnivoren dan katten, die eten volledig vlees in principe.

dat zeggen ze ja, maar mijn hond krijg ik met geen stok aan de groenten :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:04

Ik heb Prins gehaald,hij mag 3 blokjes per dag.Wat ik nu dus zie is dat hij voor heen veel te veel at.Hij is ook wel te zwaar,zijn ontlasting stinkt ook veel minder nu met vers vlees.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:15

Mijn kat krijgt ook vlees. Ik voer kvv, carnibest, lotgering, smuldier en rodi. Om zijn tanden en tandvlees goed te houden krijgt hij kippen nekken, eendagskuikens en stukjes kipfilet.
Zelf ben ik er van overtuigt dat versvlees het beste voor een kat is omdat zijn darmen er in oorsprong op gebouwd zijn om vlees te verteren en geen brokken.
Toen ik mijn kat uit het asiel haalde was hij zo hongerig dat hij echt alles at. Dus zo ook vers vlees. Maar de kat van mijn vriend inmiddels 8jaar haalt haar neus er voor op.

In brokken en blikvoer zit ook ontzettend veel suiker. Dat is ook slecht voor de kat.
Als je voor brokken bent, moet je een merk voeren die meer dan 80% vlees bevat en geen koolhydraten bevatten. Deze merken zijn vaak duurder dan vers vlees. Ook moet je er maar heel weinig van voeren omdat ze zo geconcentreerd zijn(net astronauten voeding). Dan is de kat vaak nog niet verzadigd (mijn eigen ervaring)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:37

Urielle schreef:
Britt schreef:

Die van mij wilde graag gekookte groenten eten, niet rauw.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:39

wat ik dus jammer vind is dat 'alle brok' en 'vers vlees' over 1 kam gescheerd wordt. Ik denk dat iedereen in dit topic het beste met zijn dier voor heeft anders begin je niet eens aan een dier. En natuurlijk kan je mening verschillen, en 'soms' moeten bepaalde gedachten eerst een tijdje 'kabbelen' voordat je iets wat vertrouwd is achter je wilt laten en gaat 'experimenteren'.

Sommige meningen hier zijn gewoonweg te zwart wit, brok is bij voorbaat slecht, veroorzaakt ziektes etc. Tja... toen ik opgroeide kregen onze katten het allergoedkoopste merk en vingen ze zelf vers bij... Zij zijn zeker niet doodgegaan aan welke vorm van ziekte veroorzaakt door brok dan ook, helaas werden de meeste van onze katten vroeger doodgereden of doodgeschoten, binnenhouden had geen zin, want wij woonden op een boerderij waarbij het juist de bedoeling was het ongedierte in toom te houden... niet alleen in huis.

Vers vlees is per defenitie moeilijk, onhandig, vies, duur....

Er zijn ook tussenwegen mensen. Niet iedere brok is slecht, er zijn verscheidene droogvoer zonder granen/soja, die op natuurlijke basis worden geproduceerd en waar toch de juiste voedingsstoffen in de juiste verhoudingen zitten. Niet al het vers vlees is 'moeilijk/onhandig', daarom is KVV bedacht bijvoorbeeld

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:40

Urielle schreef:
Britt schreef:

De meeste honden die ik ken knauwen graag op een worteltje als ik de paarden wat geef

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:40

Urielle schreef:
Britt schreef:

groente eet mijn hond ook niet. fruit is hij daarentegen wel dol op. vooral mandarijnen :D