Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:33

_San87_ schreef:
malih schreef:
grappig, ik kan me beide katten er niet in vinden XD

Dat kan :D. Jij hebt je katten dan ook niet naar aanleiding van die test uitgekozen, lijkt me :D.

Nee dat klopt,

Ik wilde een lapjes poes, en toen kwam ik myra en jiska tegen aan de andere kant van nederland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 20:34

Overduidelijk de kameraad, Hobbyboerin :D.

En nee, je bent niet de enige die het lastig vindt. Het is ook gewoon lastig, maar meestal is de eerste ingeving wel de meest correcte. En je bent ook niet verplicht de best bij jou passende karakterkat te nemen :). Een de ene kameraad is ook weer anders dan de andere kameraad, uiteraard. Alleen globaal zijn ze qua karakter hetzelfde :).

malih schreef:
_San87_ schreef:

Dat kan :D. Jij hebt je katten dan ook niet naar aanleiding van die test uitgekozen, lijkt me :D.

Nee dat klopt,

Ik wilde een lapjes poes, en toen kwam ik myra en jiska tegen aan de andere kant van nederland.

Het belangrijkste is dat je gelukkig bent met je katten :). En dat kan ook heel goed met een heel ander karakterkat dan uit de test komt, het is enkel een richtlijn, geen verplichting of zo :).

webster543

Re: Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:41

Dat van mij klopt :-) Bedankt voor de test!
Met G : bedoel ik dat er een andere kat aanwezig is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 20:43

webster543 schreef:
Dat van mij klopt :-) Bedankt voor de test!
Met G : bedoel ik dat er een andere kat aanwezig is.

Oh, zo :). Dat klinkt logisch. De vraag is echter bedoelt voor wanneer jij thuis bent. Maar dat had je wel door, gok ik :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:55

Zaterdag weer gewerkt op het asiel. En man, man, man, wat een drukte. Een aantal katten zijn naar de Lange Gang overgeplaatst, waaronder rode babykater Pumi. De afgelopen weken zijn drie katten met FIP ingeslapen en de ziekenboeg zit nog steeds vol met katten die maar niet beter worden. Gelukkig eten ze momenteel allemaal minimaal tot erg goed. Dat is mooi.

Drie katten staan nog op de dwangvoeding. Dit is een speciale voeding van hoge concentratie, zodat de zieke katten minder hoeven te eten, maar wel genoeg energie, vocht en vitaminen binnen krijgen. Wij gebruiken Royal Canin Convalescence support:

Afbeelding

Dit poeder wordt aangemaakt met warm water zodat het een papje wordt (het ruikt niet zo lekker ;( ) en wij het met een spuitje toe kunnen dienen. Na het dwangvoeren krijgen de katten ook een bakje met convalescence zodat ze misschien zelf nog wat gaan 'eten'. Gelukkig deden de drie dwangvoerders dat allemaal, dat is een goed teken.

Helaas zit ons asiel zo vol met katten, dat ze elkaar steeds weer ziek blijven maken. Immers, drukte = stress = verlaagde afweer = sneller ziek. En al helemaal met een besmettelijke ziekte als de niesziekte, gaat het momenteel heel rap.

Niet gek ook, iedere kamer (we hebben er vijf) bevat tussen de 10 n 15 katten. Tel uit je winst.

Bij mij op de quarantaine is het redelijk rustig met tien katten. Opdracht was dan ook snel te werken zodat ik daarna op de ziekenboeg kon gaan helpen. Omdat niesziekte zo besmettelijk is, mogen wij na het werken in de ziekenboeg nergens meer komen in heel het asiel.

Ik heb twee foto's kunnen maken op de quarantaine van drie hele leuke pubers:

Afbeelding
Dit is Lisa. En nee, ze is niet boos of zo, ze heeft gewoon altijd zo'n fluffy staart. Ze is ontzettend lief en knuffelig en heeft volgens mij iets van ADHD of zo :').

Afbeelding
Puk (links) en Max, twee broertjes. Puk is nog een beetje angstig, Max gelukkig niet, dus Puk kan zich mooi aan zijn broertje optrekken.

Na het schoonmaken, voeren en water geven, ben ik gaan helpen in de ziekenboeg. Gelukkig zat in alle hokken het snot flink aangekoekt, afgewisseld met klodders bloed, wat een feest, wat een feest. Gelukkig hebben we handige krabbers waarmee we de ergste klodders makkelijk kunnen verwijderen. En heet water helpt ook wel. Situatieschets: 20 snothokken en vier mensen om ze schoon te maken in 1,5 uur :+. Daarnaast uiteraard ook de bakjes afwassen, de kattenbakken schoonmaken en ontsmetten en de vloeren doen. Maar, het is gelukt!

Ik wil jullie nog wel voorstellen aan het armste zieltje van het stel:

Afbeelding

Dit is Johnny. Hij heeft naast niesziekte ook nog eens een allergische reactie op zijn medicatie ;(. Omdat hij nog zo jong is wordt hij iedere dag gewogen om te zien in hoeverre hij op gewicht blijft. Helaas is hij de afgelopen week 100 gram afgevallen (!!!), vandaar ook het besluit om hem z.s.m. op dwangvoer te zetten. Tevens krijgt hij extra vocht en elektrolyten.

Naast Johnny zit Zorro, een zwarte damespoes die in den beginne echt een gigantisch agressieve bitch was, nu kan ze niks meer, is 200 gram afgevallen en vertoont uitdrogingsverschijnselen. Ze laat zich echter wel goed helpen wanneer ze gedwangvoerd wordt. Dit heeft uiteraard ook te maken met het feit dat ze niks kan, maar toch. Hopen dat ze snel weer aansterkt.

Zowel Zorro als Johnny hebben een badhandoek met daarin een kruik gerold (Johnny zit er midden op), beide kittens hebben het lastig om op temperatuur te blijven omdat ze zo druk zijn tegen hun ziekte te vechten. Ze krijgen 's ochtends (uur of elf) een kruik en 's middags (uur of drie) wordt deze vervangen voor een nieuwe. In de rechter hoek in het rode bakje zit een onvalescence papje.

Ik ben benieuwd hoe het er volgende week uitziet. Vast niet veel beter -O-.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:44

Getverderrie wat ontzettend sneu. Zo bomvol met katten en dan voelen ze zich ook nog eens doodziek.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:52

Misschien een stom idee maar kun je de zieke katten niet 1 voor 1 in een apart hokje zetten? Dan kunnen ze 1 voor 1 beter worden en weer terug naar de gezonde club.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 18:54

Ze zitten apart in een hok.

Of bedoel je wat anders?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:57

Ja zo bedoelde ik volgens mij :P Dat elk poesje zijn eigen hokje heeft zodat ze elkaar niet aansteken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 19:15

Dat hebben ze :j. Maar ze steken elkaar wel aan, hoor. Al doen we ons best dat zo veel mogelijk te reduceren.

Op de quarantaine en de ziekenboeg hangen speciale lampen die werken tegen bacteriën, schimmels en virussen en tevens een luchtbehandelingsinstallatie :).

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:42

ooh Lisa is leuk erg leuk maar wel zielig van al die zieke katten hoop dat het snel weer beter gaat maar er komen zo steeds meer katten in het asiel of worden ze nog gewoon geplaatst?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:16

Er wordt wel geplaatst, maar lang niet zoveel als er binnen komen :). Deels komt dat ook omdat eigenlijk de kittens het snelste gaan, dus in de zomer komen 400 kittens binnen en worden er zo'n 400 geadopteerd. De oudere katten blijven dan vaak zitten.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:46

oke maar hoe zit dat met de niesziekte dan?? wordt dat dan niet verder verspreid als de katten naar hun nieuwe huis gaan (katten in die buurt)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:48

Katten die ziek zijn verlaten het asiel niet :).

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:55

ooh dat dacht ik ook al maar dan loopt het asiel toch sneller vol denk ik omdat de zieke katten langer moeten blijven lijkt me een echt probleem. Je zou bijna een (tijdelijk) gebouw in de buurt zoeken voor de Zieke katten zodat ze elkaar niet zo snel aansteken.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:39

Zo sneu he... Als ik t huis uit bed wil ik een oude thee muts of een oude bok. En dan t liefst een zielepootje die heel veel mankeerd en eigenlijk niet lang meer leeft.. <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 13:04

hobbyboerin schreef:
ooh dat dacht ik ook al maar dan loopt het asiel toch sneller vol denk ik omdat de zieke katten langer moeten blijven lijkt me een echt probleem. Je zou bijna een (tijdelijk) gebouw in de buurt zoeken voor de Zieke katten zodat ze elkaar niet zo snel aansteken.

Wij hebben zeg maar twee delen waar de katten gehouden worden. De Lange Gang en dan in een apart deel van het gebouw is dan de ziekenboeg en de quarantaine. Dus de zieke en gezonde katten komen niet met elkaar in aanraking, nooit.

De voornaamste reden dat het asiel vol raakt, is niet door de zieke katten, maar door mensen die maar kittens blijven fokken en er dan niet meer af kunnen komen :). Daarom ben ik ook echt fel TEGEN het fokken van pretnestjes, sowieso vind ik het een goed idee dat er de komende jaren niet gefokt gaat worden (raskatten daargelaten). Het is gewoon niet leuk wanneer je als asiel ieder jaar zo'n 400 kittens (en dat is alleen nog maar Enschede) op te vangen krijgt.

Er moet bij katteneigenaren een heel groot stuk meer bewustzijn gaan groeien. Katten zijn dieren, geen dingen. Dus chip ze, ent ze, ontworm ze, ontvlooi ze en het belangrijkste: Castreer ze! en laat ze niet zomaar overal rondlopen.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:03

helemaal mee eens ik heb mn katten altijd laten helpen voor ze een nestje konden krijgen. Hoe verleidelijk die kleintjes ook zijn. toen ik een jaar of negen was had mn opa een boerderij met daarbij 15 katten ik heb al mn zak en verjaardagsgeld bij elkaar gespaard en ben toen naar de dierenarts gegaan (die heeft mij erg gematst met de prijs) en ik heb alle katten aan de pil gedaan.(en zolang als daar katten waren zijn ze aan de pil geweest.En mijn oma zich maar afvragen hoe het toch kwam dat die katten ineens geen jongen meer kregen. Ondanks dat mijn katten nog nooit een nestje hebben gehad heb ik toch nog wel eens kittens (die worden hier gebracht als de moeder wat is overkomen) zo'n nestje kittens kost best nog wel wat zouden mensen daar niet over nadenken. tuurlijk kost castreren geld maar een nestje kittens telkens ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 20:36

Nou ja, het kost niks als je ze dumpt. Wat dus veel gebeurt ;(.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:53

ik zit er wel eens aan te denken om gast gezin te worden voor een asiel maar ik voldoe denk ik niet aan de voorwaarden ik werk 34 uur, nou is mijn dochter maar twee dagen laat uit school maar die is 15 en dat vindt het asiel te jong om met de dieren bezig te zijn geloof ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 23:16

Eindelijk dan de update! Niet dat ik heel veel foto's heb gemaakt, maar toch.

Qua situatie is er de afgelopen week zeer weinig veranderd. De ziekenboeg zit nog vol met dezelfde katten, er is wel enige verbetering te bespeuren. Johnny heeft gelukkig geen last meer van zijn oogjes, maar eet nog niet goed genoeg en moet dus nog steeds bijgevoerd worden.

Op de quarantaine ben ik vier katten kwijt *O*. Alle vier zijn ze naar de Lange Gang gegaan. Het gaat om Puk en Max, Lisa, Buffy en Boogie. Goed nieuws is ook dat afgelopen zaterdag vijf katten een nieuw huisje hebben gevonden. Het gaat om Pumi, Wulfi, Deniz, Boris en Jason :). Wilfi en Deniz wonen samen bij een stelletje dat bij mij in de buurt woont.

Dit betekende dus dat ik drie hokken kon gaan schoonmaken en compleet ontsmetten. Ondanks de drukte kon ik het niet laten een foto te maken van de leukste kat van het stel:

Afbeelding

En wel deze jongeman <3, B.. Wat een grappenmaker is hij, heel erg speels, vrolijk en ontzettend aanhankelijk.

Hij komt oorspronkelijk van de Lange Gang af, waar hij wat ziekjes leek, daarom is hij voor de zekerheid in quarantaine gezet, zodat hij goed in de gaten kan worden gehouden. B. is een kat die meteen naar je toe komt rennen als je hem roept, erg leuk.

In totaal heb ik 9 katten op de quarantaine zitten, 20 in de ziekenboeg en 5 in de kittenkamer. Op de Lange Gang zitten momenteel nog zo'n 80 katten en kittens.

Bij de honden gaat het gelukkig iets beter. Momenteel hebben wij 3 herders zitten, waaronder 1 Duitse herder en 2 Mechelaars, waarvan eentje, Selina, een dame van 8 jaar, in het zonnetje is gezet. Voor Wodan, de Duitse herder, zijn wij op zoek naar een baas die stevig in zijn schoenen staat. Wodan is een schat van een hond, echter heeft hij wel een echte baas nodig. Wodan kent de basiscommando's en word bij ons ook zo veel mogelijk getraind.

Afbeelding

Kijk dat koppie toch :+:.

In verband met mijn knie, zal er zaterdag geen update volgen. Wanneer de volgende zal zijn, kan ik niet zeggen, helaas.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:53

Leuke update weer!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 18:19

Citaat:
Asiel dumpplek voor zieke dieren?

Asiels lijken de nieuwe dumpplek voor zieke dieren te worden. Door de crisis kunnen steeds meer eigenaren hun zieke kat of hond niet meer verzorgen. Een asiel lijkt dan het laatste, treurige eindstation.

Afgelopen zomer liepen de asiels al over door de zomerdump van de hond en (zwerf)kat; ook deze winter gaat de dump door. De economische crisis hakt er in. Dat merken niet alleen mensen, ook dieren worden daar de dupe van.

Arm beest...

Asiels krijgen steeds meer zieke dieren binnen, blijkt uit onderzoek van het AD. Eigenaren kunnen een bezoek aan de dierenarts niet betalen waardoor het zieke dier op straat belandt of naar het asiel wordt gebracht.

Jaarlijks worden er zo'n 15.000 katten gedumpt. Het aantal honden ligt rond de 7500. Vooral het aantal zieke honden in asiels is de afgelopen tijd gestegen.

Dier= slachtoffer

Een groot probleem; want zieke huisdieren komen minder snel in aanmerking voor herplaatsing. Het dier wordt hier dus keihard het slachtoffer van de crisis.

De Dierenbescherming vindt dat gemeenten meer geld voor de opvang beschikbaar moeten stellen.

Huisdier: geschikt/ongeschikt

Maar ook de baasjes zelf kunnen iets doen. Vaak schaffen mensen veel te makkelijk een huisdier aan. Daarom startte de Hondenbescherming enkele maanden geleden de 'Neem geen hond'-campagne. Ben jij geschikt? Check het aan de hand van de volgende punten of doe HIER de testhttp://www.dierenbescherming.nl/huisdierentest .

Zorg dat je tijd hebt. Voor een hond is minimaal 2 uur per dag tijd nodig.

Geld: een hond kost al snel 100 tot 150 euro per maand. Een kat rond de 50 euro. Weinig geld? Neem dan een klein exemplaar of helemaal geen dier.

Pup of kitten aanschaffen? Dat kost extra tijd en met kleine kinderen is dat vaak niet handig.

Een consult bij de dierenarts begint al snel met een startbedrag van 40 euro.

Om te voorkomen dat je dier ziek wordt, is het belangrijk om jaarlijks naar de dierenarts te gaan voor een controle.

Je kunt ook zelf allerlei dingen doen om te voorkomen dat het beest ziek wordt: geef gezonde voeding, laat je dier genoeg bewegen, zorg dagelijks voor fris drinkwater en voorkom dat je dier te dik wordt. Ben jij daar niet toe bereid; dan kun je beter niet aan een huisdier beginnen.

Sluit een dierenverzekering af.

Geplaatst op de Facebook pagina van het asiel waar ik werk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 18:20

badass schreef:
Leuke update weer!

Vooral kort omdat het zo druk was dat ik geen tijd heb gehad om meer foto's te maken, helaas ;(. Maar goed, de dieren worden goed verzorgd :+:.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:24

_San87_ schreef:
badass schreef:
Leuke update weer!

Vooral kort omdat het zo druk was dat ik geen tijd heb gehad om meer foto's te maken, helaas ;(. Maar goed, de dieren worden goed verzorgd :+:.

Achjoh, maakt niet uit :). De dieren gaan voor