Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:45

Yamcha schreef:
Ik kan me er ook over opwinden. Ik wind me er over op dat je zo dol bent op geld, dat je willens en wetens een doodzieke hond fokt, een hond die het uitgilt van de pijn omdat zijn koppie zo zeer doet, een hond waarvan je weet dat die het aan zijn hart krijgt, een hond waarvan je weet dat de ellebogen het begeven, de heupen, slecht zijn, de rug altijd pijn doet, altijd een zere buik.......
Arme, arme diertjes. En dan een dier aanschaffen alsof het een ding is, en @%&%$$ 90% van de mensen weet niks van honden, begrijpt ze niet en wil niet bijleren ook, klagen als hij het niet meer diet, maar niet weten wat je koopt, alsof je het zo weer weg kunt gooien, dat vind ik puur egoïsme en eigenliefde, want met liefde voor de hond heeft het niets te maken.......

Waar ik nog meer van schrok in een vorige docu hierover was de mensen die deze arme hondjes met permanente migraine opvingen. Zgn. houden van?! Die dieren hebben altijd pijn, laat ze dan aub inslapen ipv de ellende te rekken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:45

Sorry, maar ik ben het totaal niet eens bij het vingerwijzen naar de consument.

Pak een rasgidsje uit de bibliotheek of boekhandel en daar staat NIET de werkelijke orde van grootte van de problematiek in en verder staat er bij; koop een pup bij een door de de rasvereniging erkende fokker voor een vernatwoorde gefokte gezonden hond.

De koper weet niet wat deze niet weet en de daadwerklijke informatie wordt niet alleen onder het kleed gehouden, er wordt zelfs compleet verkkerd voorgelicht, mislied.

De ENIGE schuldige is de kynologie; de fokkers die het geld verdienen, de keurmeesters die het de afgrond in sturen, de overkoepelende organisaties die lekker belangrijk blijven doen in hun gevestigde machtsstsructuur.
Díe weten ervan. Net als de dierenartsen die gewoon rekeningen blijven schrijven en niet bij het ministerie voor de deur liggen over dieren rechten.

De consument is de koper van de gouden eieren en die weet niet dat ze rot zijn.
Die is in deze het slachtoffer van misleidende informatie en niet als de koper van zeehondenbont.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:52

tamary schreef:
Waar ik nog meer van schrok in een vorige docu hierover was de mensen die deze arme hondjes met permanente migraine opvingen. Zgn. houden van?! Die dieren hebben altijd pijn, laat ze dan aub inslapen ipv de ellende te rekken.

...en degenen die deze dieren voor geld fokken?
...en degenen die deze dieren zo geselecteerd hebben?
...en degenen die ondanks hun hipocratische eed niet aan de bel trekken? Tsk dat is een hypocritische eed!
Die ander twee groepen zijn schuldig aan opzettelijke dierenmishandeling. Voor de rechter ermee!

Ik schrijf heel bewust dat dit hoognodig moet worden opgepakt door de overheid in het kader van de dierenwelzijnswetgeving en door de consumentenbond wegens minimaal misleiding.
KEI-HARD.
Bedenk dat dit al 23 jaar geleden is aangeklaagd door het Ministerie door de publiatie van M,M,M |o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:54

Moll schreef:
Danique_G schreef:
Leuk dat ik dit topic weer zag, er schoot mij namelijk net een aantal minuten geleden iets te binnen. Ik moest namelijk denken aan de veredeling van bijvoorbeeld maisplanten. Dat deze zo door geteelt zijn voor het perfecte fenotype dat zij bepaalde eigenschappen missen om bijvoorbeeld tegen bepaalde ziektes te kunnen en dat zijn hele oogst daar niet tegen kan en uiteindelijk de hele oogst sterft. En wanneer de gehele oogst genetisch gevarieerd was dat een deel het had overleefd (of een deel was gestorven, net hoe je het bekijkt). In hoeverre is dit mogelijk met dierenrassen (in dit geval honden). Nu is dat opzich best logisch maar ik weet niets van de genetische variatie bij de gemiddelde ras keffertjes.
En verder, tsjaa.. het houden alleen al van dieren vind ik toch maar de vreemdste hobby die er bestaat
wanneer op correcte wijze geselecteerd word kan je ziektes uit bannen zoals Hd, Ed, bepaalde huid ziektes enz.

Volgens mij gaat deze opmerking meer over infectie ziektes moll niet over aandoeningen die erfelijk overdraagbaar en/of aangeboren zijn. Het is wel degelijk zo dat inteeld/versmalling van de genenpoel de weerstand tegen bepaalde ziektes kan verminderen. Je heb namelijk genen die het aanmaken van bepaalde antistoffen makkelijker of uberhaubt mogelijk maken en die wil je er dus liever niet uit fokken omdat ze een dier kwetsbaarder maken tegen infecties/ de natuurlijke afweer minder breed maken.

EDIT: Misschien wel even zeggen (voordat mensen gaan roepen dat ze daar niets van merken oid) dat dit meestal niet zo'n probleem is tenzij er dus een relatief zeldzame ziekte langs komt waar sowieso weinig dieren een erfelijke weerstand tegen hebben.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 19-09-11 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:54

Dat de Rv 1 van de schuldige is en dat het visuele circeltje zo instant blijft mee eens, maar de consument heeft hier zeker debit aan, maar als je het zo bekijkt is de keurmeester de hoofd schuldige, deze plaatst de hond met die extreme eigenschappen op 1 de consument wil zo'n hond en de fokker gaat naar de wens WAN de.consument en keurmeester fokken

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:55

Moll schreef:
dejavu schreef:
De geschiedenis en het heden laten anders niet zien dat per se een duurdere hond staat voor een gezond maatje. :n

Nee klopt, echter keiharde selectie, en goed durven fokken, en risico durven nemen, echter om nu nog kwalitatief goeie honden te vinden kost geld veel geld, vroeger bleef men in hun eigen regio fokken dus lijnteeld was heel normaal, honden die niet aan de maatstaven voldeden werden simpel weg geëlimineerd, vandaag de dag gebeurt dat niet meer want dat is zielig.
Bovengenoemde wordt door veel fokkers al geclaimd als hun fokbeleid. Ook dat heeft zich klaarblijkelijk niet bewezen.
Huertecilla schreef:
Sorry, maar ik ben het totaal niet eens bij het vingerwijzen naar de consument.
De consument is net zo goed slachtoffer en hem aanwijzen als aanstichter is niet fair en te gemakkelijk. De kynologie moet leren de hand in eigen boezem te steken. Zoek de bron, maar ook blijkt lastig. De keurmeesters keuren hun eigen vlees, werd er gesproken en zo blijft het kringetje rond.

Neej

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:58

Oh maar ik ben het daar helemaal mee eens hoor, ik vingerwijs ook niet (of tenminste, dat was niet mijn bedoeling) maar ik begríjp het gewoon niet..

Nee ik ben het helemaal eens dat juist diegenen die ze fokken, diegenen die ze keuren, die zijn schuldig.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:00

liedje89 schreef:
Moll schreef:
]wanneer op correcte wijze geselecteerd word kan je ziektes uit bannen zoals Hd, Ed, bepaalde huid ziektes enz.

Volgens mij gaat deze opmerking meer over infectie ziektes moll niet over aandoeningen die erfelijk overdraagbaar en/of aangeboren zijn. Het is wel degelijk zo dat inteeld/versmalling van de genenpoel de weerstand tegen bepaalde ziektes kan verminderen. Je heb namelijk genen die het aanmaken van bepaalde antistoffen makkelijker of uberhaubt mogelijk maken en die wil je er dus liever niet uit fokken omdat ze een dier kwetsbaarder maken tegen infecties/ de natuurlijke afweer minder breed maken.

mee eens, maar daar kan je bloed verversing toe passen en de met een ander ras wat schoon is en de Lin gelijk daarna weer sluiten, maar ook selectie in deze doet heel veel honden die ziek worden uitsluiten en elimineren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:04

dejavu"
[quote="Moll schreef:
dejavu schreef:
De geschiedenis en het heden laten anders niet zien dat per se een duurdere hond staat voor een gezond maatje. :n

Nee klopt, echter keiharde selectie, en goed durven fokken, en risico durven nemen, echter om nu nog kwalitatief goeie honden te vinden kost geld veel geld, vroeger bleef men in hun eigen regio fokken dus lijnteeld was heel normaal, honden die niet aan de maatstaven voldeden werden simpel weg geëlimineerd, vandaag de dag gebeurt dat niet meer want dat is zielig.
Bovengenoemde wordt door veel fokkers al geclaimd als hun fokbeleid. Ook dat heeft zich klaarblijkelijk niet bewezen.

Dit is niet het geval selectie doen ze niet aan, want dat betekent inkomsten verlies en Honduras laten inslapen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:12

Moll schreef:
Dit is niet het geval selectie doen ze niet aan, want dat betekent inkomsten verlies en Honduras laten inslapen.

Honduras, the country that never sleeps... :z :+

Maar Moll, hoe zie jij die selectie dan voor je? Wanneer? Niet alle afwijkingen zie je bij de geboorte en komen pas aan de orde als het beestje bij de nieuwe baasjes al een tijdje op 't kleedje ligt.

Wie bepaalt de maatstaven? En wat zijn die maatstaven? Wáár wordt op geselecteerd? Want dat die beesten onder de loep worden genomen, is wel duidelijk, maar er wordt naar de verkeerde aspecten gekeken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:13

Moll schreef:
liedje89 schreef:

mee eens, maar daar kan je bloed verversing toe passen en de met een ander ras wat schoon is en de Lin gelijk daarna weer sluiten, maar ook selectie in deze doet heel veel honden die ziek worden uitsluiten en elimineren.

Hoe zie jij je dat voor je dan? Want je merkt daar dus helemaal niets van tot er een keer iets uitbreekt en dan is het al te laat als je dieren verminderde weerstand hebben. Daar valt in zo verre niet op te testen zonder dat dat echt duizende euro's per dier gaat kosten, terwijl het waarschijnlijk beter en effectiever is je genenpoel gewoon breder te houden.

Honden die ziek worden elimineren heeft er ook niets mee te maken die genen zijn beperkt tot bepaalde soorten infecties in sommige gevallen. Dat een dier de ene infectie overleeft/niet krijgt zegt niet perce iets over zijn weerstand tegen andere ziektes. Zo ging dat ook bij de europeanen die amerika binnen trokken die hadden andere (genetische) weerstand als de natives omdat er in europa selectie druk op andere ziektes was, met epidemiën tot gevolg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:16

Huertecilla schreef:
tamary schreef:

...en degenen die deze dieren voor geld fokken?
...en degenen die deze dieren zo geselecteerd hebben?
...en degenen die ondanks hun hipocratische eed niet aan de bel trekken? Tsk dat is een hypocritische eed!
Die ander twee groepen zijn schuldig aan opzettelijke dierenmishandeling. Voor de rechter ermee!

Die mensen liegen tegen zichzelf en hun dieren zijn ook hier net zo hard de dupe, maar die opvang mensen ERKENNEN dat deze dieren lijden en toch houden ze zo'n hondje in leven. Daar snap ik echt niks meer van en al helemaal niet omdat dat dan ook nog eens als goede daad gezien wordt.

Fokkers en keurmeesters zijn selectief blind, maar het zich op de borst kloppen dat ze willens en wetens een dier met pijn in leven houden omdat het dier zielig is heb ik daar nog niet gezien. Neemt niet weg dat zij net zo goed ernstig fout bezig zijn en er rap gezondheidseisen moeten komen die gewoon op te vragen zijn en verplicht om deel te nemen aan een show. En dan maar hopen dat de fraude binnen de perken blijft.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:24

dejavu schreef:
Moll schreef:

Honduras, the country that never sleeps... :z :+

Maar Moll, hoe zie jij die selectie dan voor je? Wanneer? Niet alle afwijkingen zie je bij de geboorte en komen pas aan de orde als het beestje bij de nieuwe baasjes al een tijdje op 't kleedje ligt.

Wie bepaalt de maatstaven? En wat zijn die maatstaven? Wáár wordt op geselecteerd? Want dat die beesten onder de loep worden genomen, is wel duidelijk, maar er wordt naar de verkeerde aspecten gekeken.

Je kan als fokker zijnde de stamboom achter houden tot je een bepaalde leeftijd heb berijkt, je kan zelfs volgens mij vandaag de dag een stamboom aanvragen waar niet mee gefokt kan worden, je kan in de verkoop eisen dat het dier gecastreerd word, en ja om dit zwart op wit te krijgen kost geld, de RVB kan eisen dat er erfelijkheid onderzoeken gedaan worden en een DNA profiel word aan gelegd, maar dit kost geld en dan stoppen veel mensen, dier en welzijn kan fokken van honden zonder papieren verbieden enz, er val overal wel wat voor te verzinnen, gelegenheids nestjes uit bannen enz.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:33

Citaat:
Een verandering in selectiedruk kan fatale gevolgen hebben, wanneer er geen individuen meer zijn die toevallig een gunstiger mix van eigenschappen hebben. De populatie mist zo de kans dat enkele individuen een verstoring overleven en sterft uit. Door dispersie wisselen verschillende populaties van een soort erfelijk materiaal met elkaar uit. Door die uitwisseling wordt de erfelijke variatie binnen verschillende populaties vergroot en daarmee de kans op overleving
(Nectar biologie vwo bovenbouw deel 2, ISBN 978 90 01 32788 0, blz 26)

Gaat weliswaar niet precies over dit onderwerp, ik vond het echter wel een beetje aansluiten.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:36

tamary schreef:
Fokkers en keurmeesters zijn selectief blind, maar het zich op de borst kloppen dat ze willens en wetens een dier met pijn in leven houden omdat het dier zielig is heb ik daar nog niet gezien.
Nee, die ellende laten ze graag aan kopende partijen over. :) Dat zij die 97/70% hebben veroorzaakt én dus aan de basis liggen van dit dierenleed, vind ik veel verdrietiger. Al het zielige komt bij hen vandaan.

Moll - Heldere punten, maar voor veel rassen erg (veel te?) laat. Er moet ook weer nieuw bloed komen en op deze wijze maak je de boel wel weer smaller. Verder vraag ik me af wie bepaalt waar nu op geselecteerd gaat worden. Gaat dat onderhand iemand zijn die het welzijn wel in acht neemt?

Danique - Het gaat juist precies over dit onderwerp. :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:37

Wanneer je wil fokken móet je, vind ik minimaal 10 min punten kunnen op noemen van je eigen hond en de hond die je wil gebruiken móet deze op heffen en de goeie punten verbeteren, puppen die het niet redden zonder bij springen van de fokker in laten slapen reuen jonger dan 4 jaar mogen niet dekken, tevens onder 3 jaar mogen geen nest werpen, oude dek reuen moeten voorkeur hebben boven jonge reuen deze hebben immers een mooi beeld van hun eigen leven en eventuele uitingen van ziektes, proef dekkingen van reuen moeten verplicht worden wanneer er 2 of meer afwijkingen in een nest voor komen móet de.reu gecasteerd worden en de teef gesteliceerd. Werken met honden buiten het ras móet toegestaan worden,om het ras te verbeteren en versterken, echter de reuen van deze mogen niet verder in gezet worden voor de fokt en alleen de teven. Dan veld testen, deze moeten zonder falen afgelegd worden, werklijnen moeten prefirent zijn boven show lijnen, oorsprong doel en functie moeten worden gehanteerd, wanneer hier niet aan voldaan word, uitsluitsel voor de fokt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 11:31

Er is een boek gescheven over de Perro de Presa Canaria wat de vinger op de zere plek legt. Het gaat over de polemiek van erkenning en geld.
De auteur neemt geen blad voor de mond en noemt het gewoon oplichting en fraude.

http://www.iremacurto.com/presacanario/ ... /libro.pdf

Het líjkt niet op de rasgidsen :D
Het eindigt met een héél toepasselijk stuk over een autochtoon. De laatste alinea:

´Domingo Salcedo no sabe qué cosa es un estándar, y los perros le salen más estándar que la mayoría de los perros de presa canarios que crían señores que presumen de criadores modernos.
¿Sorprendente?, no, lo que pasa es que Domingo Salcedo (y otros como él -van ya tres veces, lo sé-) es presero desde que era niño, y no tiene remilgos a la hora de aparear esta perra con aquel perro, o con el de más allá.
Para Domingo Salcedo todo es la mar de sencillo. El Perro de presa Canario tiene por necesidad que ser de mediana estatura, cabezudo, de pecho muy ancho, nunca boquino (prognato) y de mucho temperamento, y si es de manto bardino pues ya está, y punto.
Y si por causalidad le sale un perro, o una perra que renquea (síntoma evidente de displasia de cadera) pues no se utiliza para la cría y listo.´

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:35

Ja jij bent grappig, vertaalt het even voor ons kaaskoppen

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:48

Mijn kynologisch Spaans is ook niet echt je van het :=

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:52

google translate :)*

wel even door de rare zinnen heen lezen ;)

Citaat:
'Domingo Salcedo weet niet wat het is een standaard, en de honden komen meer standaard dan de meeste honden van dat ras Presa Canario heren die opscheppen van de moderne fokkers.
Verbazingwekkend ¿?, Nee, wat er gebeurt, is dat Dominic Salcedo (en anderen zoals hij nu drie keer, ik weet-) is presero sinds zijn jeugd en heeft geen scrupules als het gaat om die aan deze teef met de hond, of het hiernamaals.
Voor Dominic Salcedo zee alles is eenvoudig. De Presa Canario heeft van de noodzaak om van gemiddelde lengte, grote kop, zeer brede borst, nooit Boquin (prognathie) en veel temperament, en als het Bardino mantel nu is, punt uit.
En als bij toeval je een hond of een hond die hinkt (duidelijke symptomen van heupdysplasie), krijgt deze niet wordt gebruikt voor de fokkerij en klaar. "

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:58

loulou schreef:
google translate :)*

wel even door de rare zinnen heen lezen ;)

Citaat:
'Domingo Salcedo weet niet wat het is een standaard, en de honden komen meer standaard dan de meeste honden van dat ras Presa Canario heren die opscheppen van de moderne fokkers.
Verbazingwekkend ¿?, Nee, wat er gebeurt, is dat Dominic Salcedo (en anderen zoals hij nu drie keer, ik weet-) is presero sinds zijn jeugd en heeft geen scrupules als het gaat om die aan deze teef met de hond, of het hiernamaals.
Voor Dominic Salcedo zee alles is eenvoudig. De Presa Canario heeft van de noodzaak om van gemiddelde lengte, grote kop, zeer brede borst, nooit Boquin (prognathie) en veel temperament, en als het Bardino mantel nu is, punt uit.
En als bij toeval je een hond of een hond die hinkt (duidelijke symptomen van heupdysplasie), krijgt deze niet wordt gebruikt voor de fokkerij en klaar. "
hey maar ik ken deze man, ik heb in het verleden wel een meerdere keren contact met hem gehad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 12:46

Moll schreef:
hey maar ik ken deze man, ik heb in het verleden wel een meerdere keren contact met hem gehad.

Dominic Sacedo was analfabeet en is inmiddels overleden.
Wellicht of een ander hondje wat ook fikkie heette. Moet ook een behoorlijk zeldzaam hondje geweest zijn want uit deze hoek komt vrijwel niet één persoon die engels spreekt. Begrijpelijk spaans is al niet de regel.
Het betreft Guanches namelijk en niet de geldfokkers die een modern kruisingsproduct tot ras bekroond hebben en dat via geschiedvervalsing internationaal voor veel geld aan de onwetende man brengen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:55

Huertecilla schreef:
Moll schreef:

Dominic Sacedo was analfabeet en is inmiddels overleden.
Wellicht of een ander hondje wat ook fikkie heette. Moet ook een behoorlijk zeldzaam hondje geweest zijn want uit deze hoek komt vrijwel niet één persoon die engels spreekt. Begrijpelijk spaans is al niet de regel.
Het betreft Guanches namelijk en niet de geldfokkers die een modern kruisingsproduct tot ras bekroond hebben en dat via geschiedvervalsing internationaal voor veel geld aan de onwetende man brengen.

Woonde deze man niet op de canarische eilanden, maar als hij overleden is móet het een ander zijn, de man waar ik mee in contact was fokt niet volgens de regels van, en houd zijn eigen stamboom er op na ook qua kleur fokt hij niet volgens de huidige standaard, en hij noemt zijn honden ook geen dogo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 13:17

Moll schreef:
Woonde deze man niet op de canarische eilanden, maar als hij overleden is móet het een ander zijn, de man waar ik mee in contact was fokt niet volgens de regels van, en houd zijn eigen stamboom er op na ook qua kleur fokt hij niet volgens de huidige standaard, en hij noemt zijn honden ook geen dogo.

Dat kan allemaal kloppen.
Kan heel goed de auteur van het boek zijn. De rest van de individualisten zou je niet zo makkelijk mee in contact kúnnen komen.
Ook hier in andalucía is er een hele wereld van fokkers/gebruikers van oorspronkelijke hondenrassen die geen wóórd engels spreken en hooguit een neef met internet hebben :D
Het zal hen een wórst zijn of zijn en hun honden wel/niet ´erkend´ worden.
Idem in de rest van ruraal Spanje.
Het zijn hun hondenpopulaties die voor veel rassen de redding zouden kunnen zijn.
het is allemaal niet zo ingewikkeld doch de wíl ontbreekt.

De gevestigde kynologie heeft er alle belang bij dat de huidge structuur en wijze niet veranderd. Zo lang dat niet op de schop gaat, zal er niets veranderen en alles gerommel in de marge blijven.
Er is concreet ingrijpen nodig door:
- de overheden
- consumentenorganisaties
- veeartsenij

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:26

Klopt, ze willen niet veranderen, want dat kost geld, en status.

Er zijn genoeg rassen die verbetering kunnen op leveren in veel rassen zo ook de alano, of ca de bou
Boerboel enz enz in de am staf kan de pitbull veel goeds doen qua heupen en elleboog.