Gevaarlijke en potentieel gevaarlijke honden niet op straat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:22

Slimmerik: Iets wat je vrij staat is wat anders dan iets wat je met goed fatsoen doet. En dan kom ik terug op mijn eerste opmerking: als we allemaal rekening met elkaar zouden houden zouden er geen regels zijn. Dan komt die hond niet naar je toe en als dat wel gebeurt zou jij deze niet verrot schoppen. Maar dat is een ideale wereld en daarin bestaan waarschijnli geen valse honden...
Mijn hond is als jonge pup ook op een jong kindje afgerend omdaar tegenop te springen. Beessie liep nooit verder dan 2 meter van me vandaan, maar iets triggerde haar. Ze deed verder niets, was niet gemeen maar het kindje was heel bang van hondjes. Snap niet wat je dan in een losloopgebied doet, maar desalniettemin had mijn hond bij me moeten blijven en voelde ik me heel rot er over. Heb daar mijn excuses voor aangeboden en dat was alles. Hoeft toch geen drama te worden waarin de hond verrot geslagen of geschopt wordt?

Fleurtje: ben het met je eens, maar bij paarden in het verkeer wordt voorlichting gegeven aan bestuurders zonder verstand van paarden, terwijl dit bij honden (die je vele malen vaker tegen komt) niet gebeurt...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:24

Inky_devil schreef:
Als iemand pepperspay in de ogen van mijn hond spuit sta ik niet voor mezelf in.
Zeker niet als mijn hond niet de oorzaak is van het alles.

Nou idd denk dat ik nog agressiever zal worden als een hele meute gevaarlijk honden.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:25

Fleurtje100 schreef:
En 60 kilo hond lijkt me toch een stuk makkelijker te controleren dan 600 kilo paard.
Daar ben ik het niet mee eens. Aan 60 kilo kangal valt net zo min iets te controleren als een paard. Daarnaast is een hond van oorsprong een roofdier, een paard niet. Een gemiddeld paard (hengsten even daargelaten) valt in principe alleen aan als ie echt in het nauw gedreven is en niet weg kan, een hond kan veel meer redenen hebben om aan te vallen.

Besef je daarnaast wel ff dat een hond als een kangal of kuvasz in staat is om enorm wild als een beer zodanig toe te takelen dat het gevaar geweken is, vooral als ze met één of twee soortgenoten zijn. Een dergelijke hond is zachtaardiger van karakter dan de gemiddelde pitbull, maar dat is geen reden om ze te onderschatten.
Vanuit die optiek gezien kan je ze dan weer vergelijken met een huis-, tuin- en keukenherder: Zo heel veel lichter of minder sterk zijn die dieren echt niet.

Als een herder echt ergens heen wil ben je nergens met je lijntje, ook niet als je 100 kg weegt en vrij sterk bent zoals ik.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:27

gohya schreef:
Zoals ik al zei: hij is als pup NIET opgevoed.
Ik had hem toen hij al 1 jaar oud was.
We hebben geprobeerd hem op te voeden [en nog steeds] maar het wil gewoon niet.

Het kan toch niet zo zijn dat jouw hondje een gevecht of agressie uitlokt en dat jij als bijbehorend baasje de andere hond nog met pepperspray naspuit? Zo meen ik gelezen te hebben in een paar posts eerder.

In wat voor een wereld leven we?
Ben ik blij dat ik hier thuis 6,5 hectare land heb en dat ik weinig de straat op moet met mijn (wel degelijk opgevoede) honden!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:27

Voor mij staan alle beesten op een lijn, samen met mensen. Elke voor van agressie van mens of dier is not done.

Ik ben met je eens maar dat is de mens van nu die kenneijk niet kan opvoeden. Ik heb altijd geleerd vreemde honden niet te aaien en nooit achter een paard langs lopen en voorzichtig zijn want ze kunnen schrikken (geen paardenliefhebbende ouders btw)

Geen wonder, als je je kind al niet eens kunt opvoeden.....en je hond niet kunt opvoeden....alles lijkt wel gevoed te worden ipv opgevoed.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:30

Sassy schreef:
gohya schreef:
Zoals ik al zei: hij is als pup NIET opgevoed.
Ik had hem toen hij al 1 jaar oud was.
We hebben geprobeerd hem op te voeden [en nog steeds] maar het wil gewoon niet.

Het kan toch niet zo zijn dat jouw hondje een gevecht of agressie uitlokt en dat jij als bijbehorend baasje de andere hond nog met pepperspray naspuit? Zo meen ik gelezen te hebben in een paar posts eerder.

In wat voor een wereld leven we?
Ben ik blij dat ik hier thuis 6,5 hectare land heb en dat ik weinig de straat op moet met mijn (wel degelijk opgevoede) honden!

Dan heb je dit echt niet goed gelezen!
Ik spuit geen pepperspray na tegen een hond.
Je moet goed lezen wat er allemaal staat.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:31

mltex schreef:
Voor mij staan alle beesten op een lijn, samen met mensen. Elke voor van agressie van mens of dier is not done.
Dan zie je dat echt verkeerd. Agressie hoort nu eenmaal in een dierenwereld thuis, zelfs in de onze.

Of denk je dat al die rare gebeurtenissen in Noorwegen, Alphen a/d Rijn enz. bovennatuurlijk zijn?

Dat soort afwijkend gedrag komt in het dierenrijk net zo goed voor, alleen is de schade daar vaak minder. De reden daarvoor is dat dieren niet over verboden (vuur-)wapens beschikken zoals gohya in dit topic wel doet.

Ook het feit dat je na het stappen de meeste kans hebt om op je bek geslagen te worden in Nederland (onder invloed van alcohol en erg veel exemplaren van de andere sekse) is niet gewenst, maar wel volstrekt normaal.

@ gohya: ben erg benieuwd wat je dan wel precies geschreven hebt. jouw hondje lokt agressie of een gevecht uit, wat is dan de reden om je pepperspray te pakken?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:32

mltex schreef:

Ik ben met je eens maar dat is de mens van nu die kenneijk niet kan opvoeden. Ik heb altijd geleerd vreemde honden niet te aaien en nooit achter een paard langs lopen en voorzichtig zijn want ze kunnen schrikken (geen paardenliefhebbende ouders btw)

Geen wonder, als je je kind al niet eens kunt opvoeden.....en je hond niet kunt opvoeden....alles lijkt wel gevoed te worden ipv opgevoed.

onze hond is wel degelijk opgevoed en een voorbeeldigere hond kun je je niet wensen, maar hij heeft gewoon een grafhekel aan alles dat op 4 poten loopt ( ja zelfs mijn paarden vindt hij niet aardig )

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:34

slimmerik schreef:
secricible schreef:
@ slimmerik Wat jou nog niet het recht geeft mijn hond te belagen met pepperpray (wat nota bene nog illegaal is ook). Zou wat zijn zeg. En als mijn hond met goede bedoelingen komt zou ik het ook wat vinden als je die van mij een schop verkoopt. Aks die van mij uit wil vallen zou ik je vriendelijk bedanken dat je die van mij een les hebt geleerd.

Pepperspray is idd illegaal en zou ik ook niet weten hoe ik eraan moet komen. Maar busje haarlak wat ik vaak ivm harde wind bij me draag kan zomaar "afgaan".

En al komt de hond met goede bedoelingen: hij hoort niet te komen. Ik zou doodsbang voor honden kunnen zijn..... en dan staat het mij vrij een hond die in overtreding is van me af te schoppen, slaan of sprayen. Hoe lief ie ook is.

En dan staat het mij vrij om de persoon die zonder toestemming aan mijn hond en dus bezit komt ook weg te schoppen en te slaan. Sprayen doe ik niet aan dat is voor lafaards. Hoe lief die persoon ook is.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:36

easygoing schreef:
En dan staat het mij vrij om de persoon die zonder toestemming aan mijn hond en dus bezit komt ook weg te schoppen en te slaan. Sprayen doe ik niet aan dat is voor lafaards. Hoe lief die persoon ook is.

Als een grote hond mijn hond of mijn kind te pakken heeft, dan spray ik liever dan dat ik mezelf een paar vingers laat afbijten, hoor := En ik ben toch echt geen lafaard. Rare opmerking.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:38

HLPhoto schreef:
mltex schreef:
Dan zie je dat echt verkeerd. Agressie hoort nu eenmaal in een dierenwereld thuis, zelfs in de onze.

Of denk je dat al die rare gebeurtenissen in Noorwegen, Alphen a/d Rijn enz. bovennatuurlijk zijn?

Dat soort afwijkend gedrag komt in het dierenrijk net zo goed voor, alleen is de schade daar vaak minder. De reden daarvoor is dat dieren niet over verboden (vuur-)wapens beschikken zoals gohya in dit topic wel doet.

Ook het feit dat je na het stappen de meeste kans hebt om op je bek geslagen te worden in Nederland (onder invloed van alcohol en erg veel exemplaren van de andere sekse) is niet gewenst, maar wel volstrekt normaal.

@ gohya: ben erg benieuwd wat je dan wel precies geschreven hebt. jouw hondje lokt agressie of een gevecht uit, wat is dan de reden om je pepperspray te pakken?

Nee hoor, in mijn wereld is het not done. En een strijd om dominantie is gezonde 'agressie' wat ik eigenlijk geen agressie vind. Dus agressie is not done.
Dat er agressie bestaat zal ik niet ontkennen maar net als bij mens en dier is er dan een steekje los

Apostrof

Re: Gevaarlijke en potentieel gevaarlijke honden niet op straat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:39

agressie
aanloop tot reacte;lust tot aanvallen

Denk dat je definitie van agressie dan niet helemaal correct is, verder zijn we het geloof ik wel eens :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:41

gohya schreef:
Ik spuit geen pepperspray na tegen een hond.

Je schrijft toch dat je dat spul bij je hebt voor het geval dat, nou dan heb je in mijn ogen toch echt wel de intentie het ooit te gebruiken.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:43

Blue_Eyes schreef:
easygoing schreef:

Als een grote hond mijn hond of mijn kind te pakken heeft, dan spray ik liever dan dat ik mezelf een paar vingers laat afbijten, hoor := En ik ben toch echt geen lafaard. Rare opmerking.

Dus je gaat eerst op je gemal je tas open doen om je flesje te zoeken en dan nog eens gaan sprayen? Nou nee hoor bij ene gevecht stap ik er net zo makkelijk tussen als tussen spelende honden maar goed daar ging het hier niet om het ging om het feit dat Goyha een agressief klein hondjes heeft wat agressie uitlokt bij andere grotere honden, Goyha pakt haar hondje op en sprayt paperspray naar de grote hond als deze door de fout van Goyha haar hondje probeert te pakken en haar daarbij zou kunnen verwonden.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:45

HLPhoto schreef:
agressie

Denk dat je definitie van agressie dan niet helemaal correct is, verder zijn we het geloof ik wel eens :)

Ja kun je definities gaan opzoeken om je gelijk proberen te halen maar daar zal je mijn mening niet mee veranderen :D
En met agressie volgens de definitie is mij dus al een stap te ver.
Vooral dieren kunnen met lichaamstaal al 100 dingen zeggen voordat het uberhaupt tot agressie komt.

En mbt opvoeding denk ik ook dat iedereen zijn eigen normen en waarden heeft.
Ik denk ook dat liefde voor kind of huisdier blind maakt. Het klassieke 'dat doet mijn kind niet' :')

Misschien hou ik juist wel teveel rekening met anderen? alles is relatief natuurlijk

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:46

easygoing schreef:
Dus je gaat eerst op je gemal je tas open doen om je flesje te zoeken en dan nog eens gaan sprayen? Nou nee hoor bij ene gevecht stap ik er net zo makkelijk tussen als tussen spelende honden maar goed daar ging het hier niet om het ging om het feit dat Goyha een agressief klein hondjes heeft wat agressie uitlokt bij andere grotere honden, Goyha pakt haar hondje op en sprayt paperspray naar de grote hond als deze door de fout van Goyha haar hondje probeert te pakken en haar daarbij zou kunnen verwonden.
Wat in mijn optiek (en niet alleen in die van mij, ook in die van degenen achter het Nederlands recht) gelijk staat aan het pakken van een vuurwapen en het schieten op de hond.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:47

Volgens mij komt de grootste hond - hond agressie juist door het feit dat ze aan de riem gehouden worden. Ze hebben een bepaande manier van omgaan/groeten, daar hoort heel soms een grom of een snauw bij, en daarna gaan ze ieder een eigen weg of gaan ze spelen.

Wat doen wij: We houden ze aan de riem, maken indirect duidelijk aan de hond dat er een bedreiging aankomt door aan te spannen, en de hond reageerd daarop met agressie...

Zelfs mijn hond, die ondanks zijn castratie nog vrij dominant is, loopt los en doet deze 'routine'. Even neuzen, even kijken wie jij bent (kont snuiven), en verder. Elke normale hond (en zelfs die gek van mij) kan dat.

Maar bazen willen niet dat honden grommen naar elkaar, of een snauw geven... want dan zijn ze vals...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:47

mltex schreef:
HLPhoto schreef:
agressie

Ja kun je definities gaan opzoeken om je gelijk proberen te halen maar daar zal je mijn mening niet mee veranderen :D
Vooral dieren kunnen met lichaamstaal al 100 dingen zeggen voordat het uberhaupt tot agressie komt.

En mbt opvoeding denk ik ook dat iedereen zijn eigen normen en waarden heeft.
Ik denk ook dat liefde voor kind of huisdier blind maakt. Het klassieke 'dat doet mijn kind niet' :')

Misschien hou ik juist wel teveel rekening met anderen? alles is relatief natuurlijk

Het is alleen zo jammer dat veel mensen die lichaamstaal niet kunnen lezen.
Verder maakt mijn liefde voor hun mij niet blind ik weet heel goed hoe ze in elkaar zitten.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:48

HLPhoto schreef:
easygoing schreef:
Wat in mijn optiek (en niet alleen in die van mij, ook in die van degenen achter het Nederlands recht) gelijk staat aan het pakken van een vuurwapen en het schieten op de hond.

Juist

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:49

mltex schreef:
HLPhoto schreef:
agressie

In dat geval zijn we het blijkbaar niet helemaal eens. Rangordebepaling onder honden gaat nu eenmaal lang niet altijd gebeuren zonder gevecht, er zijn erg veel zoogdieren die zo werken.

Katten hebben het bijna nooit nodig, maar zelfs die hebben weleens wat uit te vechten.

@ Mariska: Een grom of een snauw moet in mijn optiek idd kunnen, zelfs een kort gevecht om rangorde te bepalen vind ik onder honden simpelweg natuur. Het moet alleen geen partijtje op leven en dood worden, dan houdt 1 v/d 2 zich nl. niet aan de hondeigen "regels".

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:51

@ goyha, je mag bij wet jezelf en andermans lijf leden en goed (hond = goed) verdedigen tegen onrechtmatig handelen van een ander.
Pepperspray zou zomaar onder noodweerexces kunnen vallen (noodweer plus zeg maar) MAAR hoe onrechtmatig is het als je eigen hond de aanstichter is?????

@HLP: ja klopt maar het is mij dus al een stap te ver (persoonlijk dus) als mijn twee honden even een robbertje gaan stoeien geen probleem, word het agressiever en gaat het om hun dominantiestrijd, dan sta ik er tussen om ze uit te leggen dat ik de opperbitch ben :D en dan valt de rangorde vanzelf weer op de plek > Opperbitch, dan de teef, dan de reu (eigenlijk komt na mij nog onze konijnenram :') )
Laatst bijgewerkt door mltex op 24-07-11 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:53

mltex schreef:
Pepperspray zou zomaar onder noodweerexces kunnen vallen
Valt het gebruik van vuurwapens of voor de wet gelijke middelen ooit onder noodweerexces? Volgens mij niet.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:57

HLPhoto schreef:
mltex schreef:
Pepperspray zou zomaar onder noodweerexces kunnen vallen
Valt het gebruik van vuurwapens of voor de wet gelijke middelen ooit onder noodweerexces? Volgens mij niet.

Er word wel wat afgedoogd zeker mbt noodweer/noodweerexces en vermoed dat dat apart wordt bezien (via wapenwet nog boete/straf)

*zal een nazoeken*
Laatst bijgewerkt door mltex op 24-07-11 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:02

Een paard wat schrikt kan ook slaan, of springt tegen mensen of auto's aan of rent een drukke weg over. Zeker zoveel risico's en redenen die zulk gedrag kunnen triggeren.
Hier in de buurt heeft jaren een oude man gelopen, met een husky. Geen idee of hij echt agressief was maar luisteren deed hij in ieder geval niet. Hond liep op straat gemuilkorft en met een of andere speciale constructie met een tuigje en stevige riem. Af en toe zag je die man wel moeite hebben als de husky weer eens wat gezien had, maar nog nooit dit zien gebeuren: http://youtu.be/jYpvfBAaLP8
Prima als iemand zo zijn hond toch wil houden. Hij liep er uren per dag mee en kon hem prima onder controle houden dankzij een goede riem een een muilkorf en wat vooral belangrijk is: niemand had er last van.

Kun je voor die pepperspray niet gewoon een vergunning krijgen? Net als voor een vuurwapen? Weet wel een verhaal van een juwelier die een overvaller neerschoot Die kreeg idd een werkstraf en voorwaardelijk voor illegaal wapenbezit en de overvaller een trap geven, maar niks voor de schietpartij, dat was noodweer.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:02

Ik ben het volledig met de openingspost eens. Vooropgesteld; ik ben een hondenliefhebber en heb zelf ook een hond.

Met name als het gaat om bepaalde RAD-rassen vind ik dat de discussie echt steviger gevoerd mag worden. Zonder iedereen over een kam te willen scheren: het is toch vaak een bepaald type mens dat dergelijke honden heeft.

Natuurlijk kan iedere hond bijten, en een slecht opgevoede hond/eigenaar die zijn verantwoordelijkheid niet neemt, is naast een potentieel risico, ook gewoon irritant voor zijn omgeving. Maar een beet van een teckel richt toch aanmerkelijk minder schade aan dan een beet van een pitbull.

Hier is pas ook een pup van 11 weken doodgebeten door twee pitbulls, die even eerder ook al hadden aangevallen. Een hond die een pup doodbijt is niet gezond en een gevaar voor mijn omgeving. Ook omdat de eigenaar blijkbaar niet in staat is het te voorkomen. Alle smoesjes van 'had de eigenaar van de pup maar...' ten spijt.

mltex schreef:

Volgens Ceasar Milan heb je anders 'red-zone' honden, die dus zonder waarschuwing direct flippen en op de 'kill-stand' gaan.

Tat_jana schreef:
onze hond is wel degelijk opgevoed en een voorbeeldigere hond kun je je niet wensen, maar hij heeft gewoon een grafhekel aan alles dat op 4 poten loopt ( ja zelfs mijn paarden vindt hij niet aardig )

Als jouw hond dan mijn hond/kind/paard aanvalt en echte schade toebrengt/doodbijt, dan ben jij wat mij betreft de opperschuldige. Ik neem aan dat jij, in de wetenschap dat jouw hond dus een potentieel gevaar is voor zijn omgeving, de hond dus gemuilkorft en aangelijnd uitlaat?