Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:25

kimmie261 schreef:
maar in dat pierenbadje kan ze wel voor een heleboel centjes zorgen...

-O-

idd en helaas draait t hier alleen maar om centen wil btw niet weten wat dolfinarium aan cash krijgt voor dit waanzinnige dier -O- :n
het is heel erg jammer idd dat ze niet behandeld word zoals ieder ander aangespoeld dier jammer heel erg jammer maar t is in ieder geval wel al iets beter dan in dat iniminie badje waarin ze nu zit

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:32

het arme dier zit nu al 15 maanden in een badje van 10m x 25m....dat is 1/4 van een gewone rijbak...

in een badje waar als ze als met haar neus de bodem raakt ,haar staart boven water uitsteekt..
Afbeelding

15 maanden lang al,centen aan het verdienen voor het dolfinarium,want wij mensen willen zo graag het orkaatje zien...

ze gaat in tenerife eerst in quarantaine en dat badje is 15% kleiner als het badje waar ze nu in ronddobberd...

ik heb er gewoon geen woorden voor,en dat alleen maar voor de big :$ :$ die ze in de toekomst moet gaan verdienen,want enig verder nut heeft het niet om haar in gevangenschap te houden,circusorka en fokkoe... :$ :$

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:41

Toevallig ben ik zaterdag nog in het Dolfinarium geweest.
Vorig jaar ook om deze tijd.
Vanmorgen las ik dus in de krant dat ze eindelijk weggaat uit Harderwijk.

Vorig jaar nog met iemand van het Dolfinarium staan praten.
Het is voor hun nooit de bedoeling geweest om haar daar te houden.
Ze hebben daar de ruimte (en geen vergunning) niet voor haar en ook het geld niet om haar te kunnen onderhouden.
Toen was er sprake dat ze naar Amerika of Frankrijk zou gaan. Tenerife werd toen niet genoemd.

Het feit dat ze er zaterdag nog steeds was toen we daar kwamen, werd mij wel duidelijk dat ze niet meer uitgezet zal worden.
Je kan zo'n dier na bijna 1,5 jaar gevangenschap toch niet zomaar weer in zee gooien??
Ze is nu al zo gewend aan menselijk contact.

Vorig jaar was ze nog aan het aansterken en kreeg ze 'dood' voer.
Ze is nog zo jong dat ze nog niet heeft leren hoe te jagen.
Ze waren toen al wel van plan om haar binnen korte tijd levend voer te gaan geven. Ik weet of dat ook zo gebeurd is.
Misschien dat het wel iets helpt voor het jagersinstinct?

Ik denk dat we blij moeten zijn dat ze nu in ieder geval naar Tenerife gaat.
Weg uit die kleine tank in Harderwijk!!
Daar heeft ze nu ook geen leven, ze barst uit die tank.

Hoe langer de orca colalitie nu dwars ligt, hoe langer ze in dit kleine bad moet blijven.
Wat bereiken ze daar mee?

Ik geloof ook echt niet dat ze er in Harderwijk flink geld voor vangen.
En als het bezoekersaantal door Morgan is gestegen, zullen ze dit ook hard nodig hebben voor haar onderhoud.

Hoeveel orka's zijn in het verleden terug uitgezet? Volgens mij las ik ergens 4?
Waarvan er 1 het ook echt overleefd heeft.
In mijn ogen is het nog veel erger als ze straks terug in zee alsnog dood gaat.

kimmie261

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:45

dat ze geen circusdier gaat worden in tenerife mss??

want echt een leuk leven is dat niet voor dit soort roofdieren... :n

het dolfinarium had haar al nooit moeten willen redden,die had verstandigerwijs moeten zeggen "zo is de natuur,beestje gaat dood" zoals iederen dat ook heel hard weet te roepen over een zogenaamd natuurgebied wat oostvaardersplassen heet...

gekke is dat daar niemand rent om alle uitgehongerde beestjes te redden,maar als het een orka ( lees :$ :$ :$ ) betreft ,dan moeten we ineens reddende engel zijn..

nou nogmaals gefeliciteerd!hoop dat iedereen die eraan mee gewerkt heeft lekker kan slapen,want dat kan deze orka zelf nooit meer...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:50

Kimble onderschat de kracht van het natuurlijk instinct niet. Echter blijf ik er bij dat zowel het dolfinarium als de Orca coalitie hier niet meer met een onpartijdigheid naar kunnen kijken.

Er wordt hoe dan ook wel een deal gesloten met het dolfinarium gezien Morgan dan gewoon een showorca gaat worden in Tenerife. Dus gewoon een geldkoe dus tjaa..

Ik ben wel benieuwd hoeveel ruimt water Morgan gaat krijgen op Tenerife. Zeker gezien er ook soortgenoten zwemmen denk ik dat het echt niet veel meer ruimte gaat krijgen dan dat ze nu heeft. Het lijkt zo mooi omdat het wel groter is maar er zwemmen er wel meer van rond. Als ze uberhaupt bij elkaar gezet kunnen worden.

@ Kimmie ik vind SOS dolfijn een prachtige stichting en ze doen super werk. Echter zijn ze hier gewoon te ver mee doorgegaan gezien het zo'n hype is geworden en er nu ook menselijke gevoelens bij meespelen. Oostvaardersplassen kun je hier echter totaal niet vergelijken dat is een andere discussie (een appel en een peer vergelijken doe je ook niet).

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:57

Ik ben het er mee eens dat ze beter nooit uit de Noordzee gevist had kunnen worden.
Ze hadden beter de natuur z'n gang kunnen laten gaan.
We zullen nooit weten wat er dan van haar was geworden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:09

Thats_Me ,ik vergelijk met het redden van "wilde "dieren,waarom een orka wel en andere dieren niet,t schaart zich beide onder "natuur" en in de natuur overleven alleen de sterksten...

alleen de mens redt graag beestjes en vooral gratis aangespoelde orka's..

kimble dan was de orka dood gegaan en 100x beter af geweest als het miserable leven wat ze nu al maanden heeft en de jaren die ze nog tegemoed gaat...

de dood was 1 grote genade voor haar geweest...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:31

Zo kun je het wel zeggen maar je kunt niet OVP met een in het Morgan vergelijken.

Ik den eerlijk gezegt niet dat het dolfinarium de intentie heeft om er geld uit te slaan. Hun eerste zorg ging uit naar Morgen en haar toekomst was zo onzeker wie ging er toen eigenlijk vanuit dat ze nu nog zou leven? Nou ja, dat doet ze nog wel dus dan moet je op zoek naar een oplossing.

Blijven in het dolfinarium is geen optie. Te weinig ruimte. Waar zou ze hier in Nederland wel heen kunnen dat zou dan Neeltje Jans zijn maar dat is ook geen blijvende optie. Dus tja.. logisch dat ze verder kijken en als er in Tenerife een plek vrij is een 'logische' oplossing.

Ik weet niet of ze er veel geld voor gaan krijgen ze heeft ook veel gekost en zo'n reis kost natuurlijk ook niet niks. Er zullen vast wel afspraken gemaakt zijn maar of het echt veel gaat opleveren voor het Dolfinarium denk ik dan weer niet.

Wel uiteindelijk voor Tenerife want ze wordt gewoon de nieuwe melkkoe.

Ik ben toch voorstander om nogmaals uit te zoeken of het haalbaar is haar uit te zetten en als er ook maar de kleinste kans is dat dit gaat lukken haar gewoon lekker uitzetten en de natuur haar gang laten gaan. En anders.. inslapen is ook een optie.

Misschien kunnen we het een beetje vergelijken met happyfeet. Diertje is helemaal verzwakt aangespoeld en iedereen heeft er alles op alles op gezet om het dier beter te maken. Hij is daarna uitgezet en nu waarschijnlijk dood omdat de zender het begeven heeft (dikke kans dus dat er wat gebeurd is zijn tegenwoordig goede zenders en die begeven het niet binnen zo'n korte tijd). Moraal van dat verhaal is dat wij wel zo hard ons best kunnen doen maar als een dier zo zwak is dat het aanspoeld er toch vaak een reden is en we echt goed moeten afwegen of het voor het dier nut heeft om die maandenlange revalidatie te doorstaan om dan weer te worden vrijgelaten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:45

overigens jaren geleden heeft seaworld in San diego een grijze walvisjong gered,deze hebben ze 14 maanden gehad maar werd veel te groot voor het bassin en is toen vrij gelaten ,blijkbaar kan het dan wel,maar ja,die doet niet zulke leuke kunstjes als een orka...en die wordt echt te groot voor het houden in een pierebadje..

http://www.youtube.com/watch?v=TnWR-EB3UZw

overigens had die wel een beter badje om in op te groeien ....en waarom die wel vrijlaten,en de orka dus niet?

toch dan maar dat geld??

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:00

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:47

Nikki__ schreef:
Maar urko, ze geven aan dat ze voor 77 procent zeker weten wie haar familie is. Daar kan toch geen enkel pretpark tegenop?

Ik geloof niet dat een moeder orka haar jong achterlaat. Er zijn genoeg docu's over dat je ziet dat een moeder liefde onvoorwaardelijk is voor haar jong. Ik denk dat de kans dat Morgan weer geaccepteerd zou worden mega klein is en dat ze uiteindelijk uit hongersnood zal sterven. Dat gun je geen een levend wezen.

En ik denk dat dit een goede oplossing voor Morgan is, en dat ze daar alle liefde en zorg krijgt die ze nodig heeft. Een band tussen Orka en mens is overigs iets heel Unieks. En ik blijf het herhalen, die trukjes die ze doen doen ze omdat ze ze leuk vinden en als ze erg geen zin in hebben dan gebeurd dat niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:18

heel uniek :j
http://www.youtube.com/watch?v=mZR28j-oo4g

die trucjes doen ze omdat ze zo te eten krijgen...werk voor voer...

en ja ,een gered leeuwtje gaat natuurlijk ook een geweldige toekomst krijgen in een circus...echt dat zijn dé leefomstandigheden voor een leeuw :j

echt wie is ooit zo stom geweest om zeezoogdieren in een kommetje te willen houden,hoe kom je erop :n

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:26

Desondanks denk (hoop) ik dat ze dat eten ook krijgen als ze geen kunstjes willen , een dier van dit formaat leg je niet zomaar je wil op. Ik had het beter gevonden als ze naar Antibes was gegaan. Of toch Neeltje Jans, was ze in NL gebleven, "educatief"/ commercieel, en misschien alsnog voorbereid op een leven in het wild...met de bruinvissen kan het toch ook? Alsof die niet intelligent zijn! En daarmee hadden Nederland en het dolfinarium weer wat positiever in het nieuws gestaan.
Ik ben niet tegen zee parken, wel tegen pierebadjes en verveling bij de dieren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:31

Citaat:
Orka Morgan gaat naar een aquarium op het zonnige Tenerife, maar had een goede kans gehad op een vrij leven rond de Lofoten, een eilandengroep boven de poolcirkel in Noorwegen.

Dat is de overtuiging van Heike Vester. Deze Duitse biologe vestigde zich in het vissersdorpje Henningsvaer op de Lofoten en stichtte in 2005 de organisatie Ocean Sounds waarin zij wetenschap, educatie en kunst verenigt. Vester is honderden uren per jaar op het water om walvissen te fotograferen en hun geluiden vast te leggen en bereidde zich al voor op de komst van Morgan.

"De Orka Coalitie heeft een hoopgevend vrijlatingsplan. We hebben twee fjorden die we voor Morgan kunnen afsluiten. Daar kan zij in contact komen met andere orka's en als het klikt, vrijgelaten worden. Toen onze lokale krant Lofotposten over Morgan berichtte, kreeg ik enthousiaste reacties van bewoners. Ze waren opgewonden dat de orka misschien terugkomt. Van de week zwom een groep onder de brug naar Henningsvaer - dat vindt iedereen prachtig."

Hoe vind je het dat Morgan nu naar Tenerife gaat?
"Teleurstellend. Wetenschappelijk is aangetoond dat de familie van Morgan zich hier bevindt. Een leven in een aquarium is geen leven - kunstjes doen voor geld. Al zou Morgan maar 10 procent kans hebben te overleven in het wild, dan nog is dat de moeite waard. Als je zo'n dier opvangt en verzorgt, zou je je verplicht moeten voelen het ook weer vrijheid te geven. Daar lijken ze zich in Nederland niet om te bekommeren, ze willen op een makkelijke manier van Morgan af. Wetenschappelijk gezien is het ook een gemiste kans. We zouden hier kunnen leren of en hoe orka's wezen adopteren en hun taal leren en ontwikkelen."

Een groep van zeven internationale wetenschappers zegt dat Morgan geen kans heeft in volle zee.
"In het wild is waargenomen dat orka's wezen uit andere families adopteren. Noorwegen is in 1982 gestopt met de jacht op orka's. Toen waren er zo'n 2000 gedood en circa 1500 over. Vele families zijn toen ontwricht. Leden van die families werden geaccepteerd door andere groepen en namen gezamenlijk deel aan de haringjacht. Ik heb zelf sinds 2003 zo'n zeshonderd verschillende orka's geïdentificeerd. Een collega van mij op het hiernaast gelegen Vesterålen heeft ook zo'n aantal. We zien regelmatig op foto's orka's van mij in groepen van haar en omgekeerd. Die families zijn niet stabiel, er vindt uitwisseling plaats. Dat is anders dan bij de veel onderzochte orkagroepen bij Canada die veel hechter zijn. Op die groepen baseren veel wetenschappers hun mening, maar de situatie daar is niet te vergelijken met hier. Ik vind het familieverhaal in het geval van Morgan daarom minder belangrijk. Ze had een kans gehad geadopteerd te worden - ongeacht of dat door familie was."

De Orka Coalitie zegt dat met 77 procent zekerheid Morgans familie gevonden is.
"Dat is een politiek getal. Net zo goed als dat Harderwijk zegt dat je 100 procent zekerheid moet hebben dat Morgan haar eigen familie vindt. Het is 100 procent zeker dat Morgan hier vandaan komt en we hebben voor 77 procent van de geluiden die Morgan maakt een match met een familie hier. Maar van die groep heb ik maar één uur opnames en de nieuwste opnames van Morgan zijn nog niet geanalyseerd. Al in een vroeg stadium was duidelijk dat Morgan hier vandaan komt. Daarna is er een jaar lang gebrek geweest aan echte wetenschap. Er was veel meer onderzoek nodig. Er zijn wel experts geraadpleegd, maar niet iemand uit het veld zoals ik. Uiteindelijk ben ik met Filipa Samarra van de Universiteit van St Andrews en het Scottish Oceans Institute maar gaan samenwerken om de geluiden verder te analyseren."

Hoe zie je Morgans toekomst nu voor je?

"Daar wil ik niet eens aan denken. Die is te donker om naar te kijken."

Bron: Trouw

Arm dier, hadden ze beter niet kunnen redden. Ze gaat een kalotenleven tegemoet. Voor een ider die dat onzin vindt, ga eens naar het verleden het park op tenerife zoeken en hoe het met de orca's gegaan is daar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:31

Echt te triest!
Ben twee weken terug in het Loro park geweest wou graag eens zien hoe ze het voor elkaar krijgen om orka's te houden.
Maar ik vind het nou niet echt een verbetering.
Het bassin waar de show's gehouden worden is het grootst maar daar zitten ze dus alleen tijdens de show (volgens mij). En daar achter zijn nog 2(?) kleinere bassins echt te sneu voor woorden!
En ik heb er toen al 4 orka's gezien...en dan zou er nog eentje bij moeten?
Dat is echt veels te klein!
Waar ik nog het minste tegen kon, als je op de tribune zit zie je achter het park de zee liggen....de vrijheid zo dichtbij..... :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:38

kimmie261 schreef:
overigens jaren geleden heeft seaworld in San diego een grijze walvisjong gered,deze hebben ze 14 maanden gehad maar werd veel te groot voor het bassin en is toen vrij gelaten ,blijkbaar kan het dan wel,maar ja,die doet niet zulke leuke kunstjes als een orka...en die wordt echt te groot voor het houden in een pierebadje..

http://www.youtube.com/watch?v=TnWR-EB3UZw

overigens had die wel een beter badje om in op te groeien ....en waarom die wel vrijlaten,en de orka dus niet?

toch dan maar dat geld??

Het is erg dat zulke jonge walvis zomaar is vrijgelaten, die moet nog steeds beschermd worden tegen de natuurlijke vijanden in de natuur zoals orca's, moederziel alleen in de zee, dat kon wel en geen probleem hoor.

Maar voor deze orca is het "helaas" niet mogelijk en het wordt nooit zo groot als een walvis, dus dan houden ze het in gevangenschap, ja dan is het toch om t geld.

Ook ik vind dat men niet teveel moet ingrijpen in de natuur, het is niet voor niets ziek en of zwak, wat de reden ook mocht zijn en waarom het in de steek was gelaten door de orcafamilie, dan is er mogelijk wat mee en is ie dood beter af.

Men had moeten helpen uit hun lijden te verlossen ipv een marteling te laten ondergaan in een te kleine behuizing en nooit lekker vrijuit kan zwemmen en duiken en alles en stomme kunstjes uit te laten voeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:39

kimmie261 schreef:
:\ nou noem het maar beter met een paar andere orka's in een badje van 120 meter bij 8 meter diep mogen zwemmen...wauw... -O-

http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/at ... ocean.html

ze hadden het arme dier gewoon moeten laten inslapen,deze dieren horen in een oceaan niet in een badje wat niet eens 10x hun lichaamslengte heeft...

Net wat ik dacht, 22 miljoen liter klinkt wel groot maar het stelt nog niets voor.
Waarom hebben ze toch allemaal zo'n enorm ego dat dat dier persé in gevangenschap moet blijven??
Dolfinarium heeft zijn roem en eer gehad, meer lof als ze haar gewoon weer terugzetten.
Hoe langer ze wachten, hoe groter de kans dat het mislukt en dat is het natuurlijk 'zie je wel'.
Bah, walgelijk is het.
Waar kan ik mijn handtekening zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:41

Urko schreef:
kimmie261 schreef:
ik zou voor werkelijk nog geen miljoen willen werken in een bedrijf waar men wilde zeezoogdieren in een pierenbadje houdt...

echt niet....kan me ook niet voorstellen dat ik ook maar iets anders over zou denken bij het zien van 5 grote zeezoogdieren in veel te klein, leeg betonnen bassin ,die niets anders kunnen als wat rondjes erin zwemmen... :\

wil er overigens niet eens anders over gaan denken,dat zou betekenen dat ik het accepteer dat er dieren in zo'n badje gehouden mogen worden,om ons mensen maar te vermaken met kunstjes doen...

Je hoeft er ook niet te gaan werken, gewoon een paar dagen meelopen, en die dieren zwemmen niet de hele dag doelloos rondjes. Die worden namelijk dag en nacht bezig gehouden met verrijking door spelletjes, speeltjes, trainingen, en iedereen is zo creatief mogelijk om de dieren te blijven prikkelen.
En die kunstjes vinden ze super leuk om te doen, anders doen ze er niet, zo werkt die trainingsmethode nou eenmaal.

Dat zegt toch al genoeg, dat je ze moet bezig houden, anders worden ze diep ongelukkig, want ze kunnen niets van natuurlijk gedrag uitvoeren.
Over de Orca's in Loro Parque, kijk eens naar hun verleden, hoe vaak sommigen al zijn overgeplaatst, wat een moeite ze met ze hebben gehad, omdat de dieren ontevreden waren daar op Tenerife. Eerder hier heb ik daar al linkjes over geplaatst.

Je kunt er onder door lopen wat je wilt, voor jou is het enorm misschien, ga er even vanuit dat een orka een stuk groter is en elk bad waar je ze in stopt per definitie te klein is. Dat je het nog goed praat zeg, bah.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:48

Urko schreef:
kimmie261 schreef:
ik zou voor werkelijk nog geen miljoen willen werken in een bedrijf waar men wilde zeezoogdieren in een pierenbadje houdt...

echt niet....kan me ook niet voorstellen dat ik ook maar iets anders over zou denken bij het zien van 5 grote zeezoogdieren in veel te klein, leeg betonnen bassin ,die niets anders kunnen als wat rondjes erin zwemmen... :\

wil er overigens niet eens anders over gaan denken,dat zou betekenen dat ik het accepteer dat er dieren in zo'n badje gehouden mogen worden,om ons mensen maar te vermaken met kunstjes doen...

Je hoeft er ook niet te gaan werken, gewoon een paar dagen meelopen, en die dieren zwemmen niet de hele dag doelloos rondjes. Die worden namelijk dag en nacht bezig gehouden met verrijking door spelletjes, speeltjes, trainingen, en iedereen is zo creatief mogelijk om de dieren te blijven prikkelen.
En die kunstjes vinden ze super leuk om te doen, anders doen ze er niet, zo werkt die trainingsmethode nou eenmaal.

Heb je er weleens over gedacht dat ze die kunstjes misschien doen omdat er geen alternatief is?
Deze dieren zijn heel slim, in zo'n stom kaal bassin vervelen ze zich te pletter, misschien werken ze uit pure noodzaak wel mee aan die kunstjes?
Zou een orka of dolfijn in het wild ook zo graag bij jou komen om kunstjes te leren?
Lijkt me niet hé?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:59

Urko schreef:
Nikki__ schreef:
Maar urko, ze geven aan dat ze voor 77 procent zeker weten wie haar familie is. Daar kan toch geen enkel pretpark tegenop?

Ik geloof niet dat een moeder orka haar jong achterlaat. Er zijn genoeg docu's over dat je ziet dat een moeder liefde onvoorwaardelijk is voor haar jong. Ik denk dat de kans dat Morgan weer geaccepteerd zou worden mega klein is en dat ze uiteindelijk uit hongersnood zal sterven. Dat gun je geen een levend wezen.

En ik denk dat dit een goede oplossing voor Morgan is, en dat ze daar alle liefde en zorg krijgt die ze nodig heeft. Een band tussen Orka en mens is overigs iets heel Unieks. En ik blijf het herhalen, die trukjes die ze doen doen ze omdat ze ze leuk vinden en als ze erg geen zin in hebben dan gebeurd dat niet.

welke band... kom op zeg..geloof je ook nog in pennyverhaaltjes..
geen enkel dier heeft de mens nodig...het enige wat wij doen is het evenwicht van de natuur verstoren en de leefruimte van dieren inpikken.
Mensen als jij zorgen ervoor dat dit soort dingen gebeuren...ik vind het te ziek voor woorden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:18

Ik ben in 2000 in het loro parc geweest, en het park heeft toen een hele goede indruk op me achter gelaten. Mooie, schone verblijven, ruim opgesteld, etc.
Ook de dolfijnen show was heel educatief. Zo simuleerden ze het jacht gedracht van de dolfijnen, werd er uitleg gegeven over de anatomie etc (voor zover ik het kon volgen, t was volledig in het spaans ;) ). Het kwam op mij niet over als domweg kunstjes doen ter vermaak van het publiek (en zo komt harderwijk wel op mij over).
Echter, toen waren er nog geen orca's... En nu dus al 4 lees ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:44

stef schreef:
Ik ben in 2000 in het loro parc geweest, en het park heeft toen een hele goede indruk op me achter gelaten. Mooie, schone verblijven, ruim opgesteld, etc.
Ook de dolfijnen show was heel educatief. Zo simuleerden ze het jacht gedracht van de dolfijnen, werd er uitleg gegeven over de anatomie etc (voor zover ik het kon volgen, t was volledig in het spaans ;) ). Het kwam op mij niet over als domweg kunstjes doen ter vermaak van het publiek (en zo komt harderwijk wel op mij over).
Echter, toen waren er nog geen orca's... En nu dus al 4 lees ik....

Het was leuk voor jou als toerist, hoe was het voor de dieren? Dolfijnen zijn qua formaat toen nog wel een stukje anders. Fijn dat het schoon was, maar wanneer dieren ongelukkig zijn, dan heb je daar als dier dus bar weinig aan. Nogmaals, ik heb hier eerder een link geplaatst over de orca's in loro parque. Dat Morgan daar naar toe gaat vind ik daarom ook te triest voor woorden. Ik vraag me af in hoeverre het dolfinarium daar naar heeft gekeken, naar het verleden van dat park. Verder begint meneer Bleeker weer over de 7 deskundigen, hij bedoelt die in het beginstadium hun oordeel hebben gegeven? Ik vraag me af of die mensen wederom geconsulteerd zijn. Jammer ook dat die mensen het dier niet eens hebben gezien en een aanbeveling doen op basis van wat ze op het papiertje lezen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:48

Mindim: Je bestempeld mij nu een beetje als onwetende toerist, dan moet even beter mijn berichten lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:54

stef schreef:
Mindim: Je bestempeld mij nu een beetje als onwetende toerist, dan moet even beter mijn berichten lezen

Je laatste post geeft aan dat je bent geweest 11 jaar geleden, toen er geen orca's waren. Verder werd jou als bezoeker wat meer geleerd over de jacht van dolfijnen, maar wat hebben de dieren daar aan. Dan nog voeren ze een toneelstukje op ter vermaak of educatie van de mens?
Dan vat ik idd jouw post als zodanig op inderdaad.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:56

dan nog is de vraag het was voor jou leuk,maar voor die dolfijnen ook??

ook dolfijnen horen niet in een bassin 4x per dag kunstjes te doen en publiek te vermaken :n

maar goed,zolang hele volksstammen wel dolfijnen/cq orka's willen zien in shows en iedereen daar maar naartoe blijft gaan zullen dit soort zeezoogdieren circussen blijven bestaan,en daarmee ook het miserable leven wat deze dieren daar hebben.. :\