Citaat:
Orka Morgan gaat naar een aquarium op het zonnige Tenerife, maar had een goede kans gehad op een vrij leven rond de Lofoten, een eilandengroep boven de poolcirkel in Noorwegen.
Dat is de overtuiging van Heike Vester. Deze Duitse biologe vestigde zich in het vissersdorpje Henningsvaer op de Lofoten en stichtte in 2005 de organisatie Ocean Sounds waarin zij wetenschap, educatie en kunst verenigt. Vester is honderden uren per jaar op het water om walvissen te fotograferen en hun geluiden vast te leggen en bereidde zich al voor op de komst van Morgan.
"De Orka Coalitie heeft een hoopgevend vrijlatingsplan. We hebben twee fjorden die we voor Morgan kunnen afsluiten. Daar kan zij in contact komen met andere orka's en als het klikt, vrijgelaten worden. Toen onze lokale krant Lofotposten over Morgan berichtte, kreeg ik enthousiaste reacties van bewoners. Ze waren opgewonden dat de orka misschien terugkomt. Van de week zwom een groep onder de brug naar Henningsvaer - dat vindt iedereen prachtig."
Hoe vind je het dat Morgan nu naar Tenerife gaat?
"Teleurstellend. Wetenschappelijk is aangetoond dat de familie van Morgan zich hier bevindt. Een leven in een aquarium is geen leven - kunstjes doen voor geld. Al zou Morgan maar 10 procent kans hebben te overleven in het wild, dan nog is dat de moeite waard. Als je zo'n dier opvangt en verzorgt, zou je je verplicht moeten voelen het ook weer vrijheid te geven. Daar lijken ze zich in Nederland niet om te bekommeren, ze willen op een makkelijke manier van Morgan af. Wetenschappelijk gezien is het ook een gemiste kans. We zouden hier kunnen leren of en hoe orka's wezen adopteren en hun taal leren en ontwikkelen."
Een groep van zeven internationale wetenschappers zegt dat Morgan geen kans heeft in volle zee.
"In het wild is waargenomen dat orka's wezen uit andere families adopteren. Noorwegen is in 1982 gestopt met de jacht op orka's. Toen waren er zo'n 2000 gedood en circa 1500 over. Vele families zijn toen ontwricht. Leden van die families werden geaccepteerd door andere groepen en namen gezamenlijk deel aan de haringjacht. Ik heb zelf sinds 2003 zo'n zeshonderd verschillende orka's geïdentificeerd. Een collega van mij op het hiernaast gelegen Vesterålen heeft ook zo'n aantal. We zien regelmatig op foto's orka's van mij in groepen van haar en omgekeerd. Die families zijn niet stabiel, er vindt uitwisseling plaats. Dat is anders dan bij de veel onderzochte orkagroepen bij Canada die veel hechter zijn. Op die groepen baseren veel wetenschappers hun mening, maar de situatie daar is niet te vergelijken met hier. Ik vind het familieverhaal in het geval van Morgan daarom minder belangrijk. Ze had een kans gehad geadopteerd te worden - ongeacht of dat door familie was."
De Orka Coalitie zegt dat met 77 procent zekerheid Morgans familie gevonden is.
"Dat is een politiek getal. Net zo goed als dat Harderwijk zegt dat je 100 procent zekerheid moet hebben dat Morgan haar eigen familie vindt. Het is 100 procent zeker dat Morgan hier vandaan komt en we hebben voor 77 procent van de geluiden die Morgan maakt een match met een familie hier. Maar van die groep heb ik maar één uur opnames en de nieuwste opnames van Morgan zijn nog niet geanalyseerd. Al in een vroeg stadium was duidelijk dat Morgan hier vandaan komt. Daarna is er een jaar lang gebrek geweest aan echte wetenschap. Er was veel meer onderzoek nodig. Er zijn wel experts geraadpleegd, maar niet iemand uit het veld zoals ik. Uiteindelijk ben ik met Filipa Samarra van de Universiteit van St Andrews en het Scottish Oceans Institute maar gaan samenwerken om de geluiden verder te analyseren."
Hoe zie je Morgans toekomst nu voor je?
"Daar wil ik niet eens aan denken. Die is te donker om naar te kijken."
Bron: Trouw
Arm dier, hadden ze beter niet kunnen redden. Ze gaat een kalotenleven tegemoet. Voor een ider die dat onzin vindt, ga eens naar het verleden het park op tenerife zoeken en hoe het met de orca's gegaan is daar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt