Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
, de rest van de stal is heel hoog maar misschien vond dit paartje het te druk met mussen... die ook aan het nestelen waren daar.
Gemiddeld zitten er hier 5 jongen in het nest dus reken maar uit.
Annemiek80 schreef:misschien een stomme vraag hoor, maar waarom zijn 'mensen' zo blij met zwaluwtjes?
Ik vind het sowieso gezellig hoor, maar wat maakt een zwaluw nu meer bijzonder dan bijv een mus? vroeg het me vandaag af...
Als ik het voor mezelf naga... omdat het zulke bezige bijtjes zijn denk ik.
Wij hebben iig 2 nestjes op stal, 1 paartje in het oude nest van vorig jaar, 1 paartje in een nieuw nestje, wat ze heel 'handig' aan de lage plafondbalken bij de zadelkasten hebben gemaakt, 30 cm boven je hoofd als je er staat, de rest van de stal is heel hoog maar misschien vond dit paartje het te druk met mussen... die ook aan het nestelen waren daar.
Sinds 2 dagen zit er 1 te broeden ook, omdat dit nestje zo goed te zien/bestuderen is... ze gebruiken echt alles, hooi (vooral hooi btw, ze wilden blijkbaar geen stro), koeienmest en staartharen van de paarden zijn ook populair.
Ze vliegen wel iedere keer bijna tegen ons hoofd aan en de paarden zitten onder de vogelpoep (niet van de mussen, die zaten er al langer, de vogelpoep is van de laatste weken), maar nu zijn de paarden sinds vandaag 24/7 naar buiten dus dat probleem is ook opgelost.
Er zullen btw wel nog een aantal nesten zitten, op zolder is het altijd een kakafonie... tot je de zoldertrap opkomt dan zie en hoor je niets meer. En ook in de koeienschuur wordt druk heen en weer gevlogen, niet alleen door de obesitas mussen maar ook door zwaluwtjes, echter de nok is zo hoog dat nesten vinden daar nogal lastig is.
De uilenkast is echter helaas niet (meer) bewoond die in dezelfde koeienschuur hangt
jibberjabber schreef:Ik zie in de stallen al weer voorbereidingen voor de tweede nestjes. Het gaat allemaal tot nu toe goed.

We vonden het na een tijd broeden toch wel erg lang duren voor er jongen waren. De ladder gepakt en het nest gecheckt, helemaal leeg??? Inmiddels wordt er niet meer gebroed, maar woont het koppeltje zwaluwen nog wel in onze stal, waarbij het lijkt dat ze nu wel een kant en klaar nest in gebruik hebben genomen.
en vlogen op naar hun tweede nest. Of naar hun eerste voor reparatie (hoe prop ik 5 jongen in een nestje ?
)