Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:04

Ach... en hier zijn ze momenteel heel erg aanwezig! Vliegen af en aan om een nest te maken en maken daar veel lawaai bij!
Ik vind het gezellig!!!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:39

misschien een stomme vraag hoor, maar waarom zijn 'mensen' zo blij met zwaluwtjes?

Ik vind het sowieso gezellig hoor, maar wat maakt een zwaluw nu meer bijzonder dan bijv een mus? vroeg het me vandaag af...

Als ik het voor mezelf naga... omdat het zulke bezige bijtjes zijn denk ik.

Wij hebben iig 2 nestjes op stal, 1 paartje in het oude nest van vorig jaar, 1 paartje in een nieuw nestje, wat ze heel 'handig' aan de lage plafondbalken bij de zadelkasten hebben gemaakt, 30 cm boven je hoofd als je er staat :), de rest van de stal is heel hoog maar misschien vond dit paartje het te druk met mussen... die ook aan het nestelen waren daar.
Sinds 2 dagen zit er 1 te broeden ook, omdat dit nestje zo goed te zien/bestuderen is... ze gebruiken echt alles, hooi (vooral hooi btw, ze wilden blijkbaar geen stro), koeienmest en staartharen van de paarden zijn ook populair.
Ze vliegen wel iedere keer bijna tegen ons hoofd aan en de paarden zitten onder de vogelpoep (niet van de mussen, die zaten er al langer, de vogelpoep is van de laatste weken), maar nu zijn de paarden sinds vandaag 24/7 naar buiten dus dat probleem is ook opgelost.

Er zullen btw wel nog een aantal nesten zitten, op zolder is het altijd een kakafonie... tot je de zoldertrap opkomt dan zie en hoor je niets meer. En ook in de koeienschuur wordt druk heen en weer gevlogen, niet alleen door de obesitas mussen maar ook door zwaluwtjes, echter de nok is zo hoog dat nesten vinden daar nogal lastig is.
De uilenkast is echter helaas niet (meer) bewoond die in dezelfde koeienschuur hangt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:50

Ik vind alle vogeltjes leuk hoor, geniet van alle soorten vogeltjes die hier wonen maar de zwaluwen zijn duidelijker aanwezig, het zijn kleine acrobaten die ook nog eens heel dapper zijn. Daarbij vind ik de hoeveelheid vliegjes/insecten die ze per dag weg vangen erg plezierig. Dit schijnen er 10.000 per jong per dag te zijn :oo Gemiddeld zitten er hier 5 jongen in het nest dus reken maar uit. ;)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 19:16

Jep, nuttige, mooie, drukke beestjes. Daarbij maken ze hele wereldreizen en blijven ze bij en op het nest als je erbij staat. Andere vogels bouwen hun nest ergens beschut en uit het zicht. Trouwens die gesprekken die ze soms met elkaar lijken te voeren zijn ook leuk :D

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:25

Gisteravond ging ik de paarden voeren en de zwaluwtjes vlogen met een beetje gekwetter uit de stal. Vanmorgen kwam ik met de paarden erlangs en kwamen ze er met een hoop lawaai uitvliegen, alsof ze wilden zeggen: kijk uit, komen hele grote beesten langs!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:33

Annemiek80 schreef:
misschien een stomme vraag hoor, maar waarom zijn 'mensen' zo blij met zwaluwtjes?

Ik vind het sowieso gezellig hoor, maar wat maakt een zwaluw nu meer bijzonder dan bijv een mus? vroeg het me vandaag af...

Als ik het voor mezelf naga... omdat het zulke bezige bijtjes zijn denk ik.

Wij hebben iig 2 nestjes op stal, 1 paartje in het oude nest van vorig jaar, 1 paartje in een nieuw nestje, wat ze heel 'handig' aan de lage plafondbalken bij de zadelkasten hebben gemaakt, 30 cm boven je hoofd als je er staat :), de rest van de stal is heel hoog maar misschien vond dit paartje het te druk met mussen... die ook aan het nestelen waren daar.
Sinds 2 dagen zit er 1 te broeden ook, omdat dit nestje zo goed te zien/bestuderen is... ze gebruiken echt alles, hooi (vooral hooi btw, ze wilden blijkbaar geen stro), koeienmest en staartharen van de paarden zijn ook populair.
Ze vliegen wel iedere keer bijna tegen ons hoofd aan en de paarden zitten onder de vogelpoep (niet van de mussen, die zaten er al langer, de vogelpoep is van de laatste weken), maar nu zijn de paarden sinds vandaag 24/7 naar buiten dus dat probleem is ook opgelost.

Er zullen btw wel nog een aantal nesten zitten, op zolder is het altijd een kakafonie... tot je de zoldertrap opkomt dan zie en hoor je niets meer. En ook in de koeienschuur wordt druk heen en weer gevlogen, niet alleen door de obesitas mussen maar ook door zwaluwtjes, echter de nok is zo hoog dat nesten vinden daar nogal lastig is.
De uilenkast is echter helaas niet (meer) bewoond die in dezelfde koeienschuur hangt

Zwaluwen eten insecten en dan vooral de vliegende, dus vliegen, mugjes enz.
Daarom ben ik blij met de zwaluwen op stal, net als de vleer muizen die hier met schemer rond vliegen in het pad tussen de stallen.
Buiten dat ik ze heel leuk vind natuurlijk, vandaag waren ze wel heel erg aanwezig door druk met elkaar te kwetten, waarschijnlijk ruzie over de plek waar het nest moet gaan komen???

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:09

Ik heb onze zwaluwen al twee dagen niet gezien ;( Ze hebben wel een prachtig nestje gemaakt in de stal. Zullen ze nog terugkomen?

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:59

Leuk om te weten: 25% van de boerenzwaluwen broedt inmiddels in een paardenstal, dus paardenhouders worden steeds belangrijker voor de soort. Op www.jaarvandeboerenzwaluw.nl staan de eerste resultaten van de tellingen die vorig jaar zijn gehouden. Op deze site kunnen staleigenaren ook dit jaar weer het aantal boerenzwaluwen invullen. Boerenzwaluwen broeden meestal twee keer en Vogelbescherming wil graag te weten komen welk deel van de boerenzwaluwen dat ook daadwerkelijk doet. Er zijn twee telperiodes: van 20 mei tot 15 juni en van 5 tot 25 juli. (ps. leuk als jullie meedoen, zal mijn collega van Vogelbescherming blij mee zijn!)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:59

Sammyoo schreef:
Ik heb onze zwaluwen al twee dagen niet gezien ;( Ze hebben wel een prachtig nestje gemaakt in de stal. Zullen ze nog terugkomen?

Het vrouwtje is terug en zit te broeden op het nest :D

Javospost, ik zal ons ene nest aanmelden en goed in de gaten houden hoeveel nesten er zijn!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 17:26

@javospost: zie ook mijn post op vorige blz. over het tellen.. :-)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:54

ik heb hem toevallig vandaag ingevuld :)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:06

Helaas ligt de stal waar ik sta net over de grens in Duitsland. Wij hebben elk jaar opnieuw een heleboel zwaluw nestjes op stal.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 14:18

Nog steeds geen jonge zwaluwtjes -O- Ik denk dat het te lang slecht weer is geweest. Met mooi weer zit er wel één in de stal op het nest vrouwtjes te lokken maar ik weet niet of het dit jaar nog gaat lukken.
Jammer... En bij jullie???

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:22

Hier is een nest met 5 jongen al uitgevlogen. S'avonds zitten ze wel met hun 5-en en soms 6-en (vader/moeder ?) op een lijntje in de buurt van het nest te rusten en ik verwacht dat ze daar de nacht ook doorbrengen.
Het was (zoals gewoonlijk) weer een heel vermaak om de jongen te zien leren vliegen. Het blijft me verbazen hoe snel ze zijn, letterlijk en figuurlijk; met groot worden en met het vliegen.
Ik zie in de stallen al weer voorbereidingen voor de tweede nestjes. Het gaat allemaal tot nu toe goed. *\o/*

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 14:37

jibberjabber schreef:
Ik zie in de stallen al weer voorbereidingen voor de tweede nestjes. Het gaat allemaal tot nu toe goed. *\o/*

Hoop dat het hier alsnog gaat gebeuren.
We hebben trouwens wel errug veel mussennesten onder het dak van de garage zitten. Er zit zelfs een testje in de muur in de paardenstal (ingang boven de staldeur).. ongelofelijk hoe ze dat hebben gedaan :D

NB Jibberjabber: die "hup holland oornetjes" kun je nu wel uit de verkoop halen _O-

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:40

Tafje schreef:
NB Jibberjabber: die "hup holland oornetjes" kun je nu wel uit de verkoop halen _O-

Hahaha, t was het niet he.
Maar we krijgen toch nog London ? :j

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 15:17

jibberjabber schreef:
Hahaha, t was het niet he.
Maar we krijgen toch nog London ? :j

Ja.. heb je niet zoiets van "hup Anky/Edward/Adelinde hup"? Voetbal zal wel weer niets worden denk ik :Z

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:21

hier lagen net restjes eierschaal in de stal, dus ik gok dat er nu jonkies inzitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:12

Hier ook vorige week een nest van 5 jongen uitgevlogen, ik heb ze maar weer even een handje geholpen zodat ze niet vertrappeld of opgevreten zouden worden. Was wel een snel nest zeg, er uit pakken, even rond laten kijken en ze vlogen meteen weg. Eerste en 2e nest van vorig jaar die moesten eerst nog even leren flapperen en de eerste vlucht was meer een zachte landing dan een vlucht :')

Maar deze vlogen direct weg na even naar pa & ma in de lucht gekeken te hebben. Heel gaaf om te zien dat ze direct al heel erg handig zijn met vliegen, en leuk hoe ze dan na een poosjes weer terug komen in de stal en daar 's nachts ook nog een dutje komen doen, maar niet meer in dat krappe nestje willen :P

Inderdaad wel gaaf om te zien hoe snel ze groeien, echt al na een week of 3 zijn ze vliegrijp :j

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:28

Hier hadden we iets geks dit jaar, 1 mannetje die met 2 vrouwtjes een nest had, nesten lagen ook vrijwel tegen elkaar aan. In beide nesten 5 jongen maar helaas hielp het mannetje maar bij 1 nest met voeren, het andere nest is ook verloren gegaan, andere 5 jongen zijn vorige week uit gevlogen. Nu ligt er een nestje in de hengstenstal, geen idee hoeveel jongen daarin zitten, kan het niet zien, helaas vond ik vanmiddag 1 jong dood, was uit het het nest gevallen. Het koppel in de merriestal is nu met het tweede legsel bezig, hopen dat de mormoon het nu gewoon bij 1 vrouwtje houdt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:01

Bij ons bleek het nestje helemaal leeg -O- We vonden het na een tijd broeden toch wel erg lang duren voor er jongen waren. De ladder gepakt en het nest gecheckt, helemaal leeg??? Inmiddels wordt er niet meer gebroed, maar woont het koppeltje zwaluwen nog wel in onze stal, waarbij het lijkt dat ze nu wel een kant en klaar nest in gebruik hebben genomen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:02

Mijn eerste nestje is ook uitgevlogen.
's Avonds komen ze nog wel binnen slapen.

Mijn buurvrouw heeft vier jonkies op de dakgoot zitten.

Afbeelding

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:21

Vanavond waterbakken bij de paarden ververst. Ik gooi ze altijd leeg voor de bakken zodat de paarden een beetje in het natte zand staan. Terwijl ik erbij sta te vullen kruisen er in een keer wel 8 zwaluwen om mijn hoofd. Toen ik wat afstand nam, namen ze een snavel vol natte blebs :r en vlogen op naar hun tweede nest. Of naar hun eerste voor reparatie (hoe prop ik 5 jongen in een nestje ? _O- )

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:58

Wj hebben nu twee nestjes in de grote stal (waarvan 1 boven mijn paard, jippie, zwaluwstront van dr kont af borstelen!) maar er vliegen er meer dan 4 rond in die stal alleen al.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:04

@ Ariebren: prachtige foto's met leuke tekst ! :j