Wat vliegt daar?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jannekespr

Re: Wat vliegt daar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:18

Wat leuk Ragebol. Mooi dat je nu weet dat het oeverzwaluwen zijn. Ik ging even zoeken op google naar het geluid van de sperwergrasmus, maar kon het niet vinden. Op vogelvisie staat hij niet.

Ik had dat de eerste keer dat ik een snor hoorde ook, dat ik het niet echt kon plaatsen. Vaag stond me iets bij van sprinkhaanzangers enzo... Je verwacht zo'n geluid niet zo snel bij vogels.

Steenuilen heb je hier niet, vind ik wel erg jammer. Voor uilen laten ze zich nog best wel eens zien. Ik heb wel eens een velduil gezien, maar die kwam alleen even snel langsvliegen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 01:47

Adil schreef:
Heb je de kleur kunnen herkennen?

Als de spanwijdte zo enorm was en de vogel Reiger-achtig leek, zou het een Kraanvogel kunnen zijn. Hoewel de tijd daarvoor eigenlijk ontypisch is...
Grote zilverreiger misschien, kan ook nog....Of misschien ook heel normaal een blauwe Reiger, die kunnen ook een enorme spanwijdte hebben....tegen 1.70 m. of 1.80 m. aan meende ik...!

Nou, ik ben niet helemaal volgelleek, als ik de kleur kon herkennen wist ik wel wat het was :P
Het vloog met zijn hals in een S vorm, ik geloof niet dat kraanvogels dat doen? Poten staken achteruit en hij kwam heel rustig, bijna traag, overvliegen, ik weet nog dat ik zat te denken wat de spanwijdte zou zijn; makkelijk 2 meter, misschien wel meer? Dan is het wel een heel grote vogel, zo groot vliegen ze toch niet in NL? Maar 2 m is hij toch zeker wel, worden reigers uberhaupt zo groot?
Het leek me een 'gewone' reigert maar hij leek me zo enorm...
Ik heb ze wel vaker zien vliegen maar ik heb er nooit zo tegenaan gekeken als toen, hij vloog niet eens heel dichtbij over en toch wat hij huge, misschien vloog hij dichterbij dan ik dacht..?
Maar goed; de hals in zo'n S vorm, poten naar achter, kleur weet ik niets van want ik keek tegen de zon in helaas...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 02:01

anoukie88 schreef:
Bij ons hebben we trouwens nog een bijzonder soort rondvliegen in de buurt.... De Avikomus. Het zijn mussen die het afvalvet opeten van de patat. Ze zijn tonnetje rond en als ze van het dak vliegen vallen ze eerst een paar meter naar beneden, flink fladderen, en dan stijgen ze langzaam weer op. Een erg leuke bezigheid om naar te kijken :P
Ook leuk om naar te luisteren zijn de spreeuwen hier op het dak. Tot nu toe hebben we er 1 gehad die een ziekenwagen na deed, 1 die de wekker na deed (erg irritant 's morgens om 5 uur) en 1 die tokte als een kip.

Nog een vraagje trouwens. Kan een buizerd meerdere dode konijnen (gewoon de volwassen dieren) dragen? De vriend van mijn nichtje had namelijk 3 konijnen dood geschoten die bij hun in de moestuin zaten. De moestuin is helemaal omheind dus er kan geen vos of hond bijkomen. Hij is naar achteren gegaan om de container te pakken en toen waren ze weg. Hij weet zeker dat ze dood waren en had ze alle 3 bij elkaar gelegd. In de buurt zit wel een buizerd, maar zou die ze alle 3 hebben kunnen pakken??? Hij is misschien 2 minuten weg geweest.

O hahahahaha ik weet dat ze veel kunnen maar dit slaat weer eens alles. En dan die naar beneden vallende klompjes veer hihi. bij ons deden spreeuwen ooit onze papegaai na.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:24

Op Terschelling Boomvalk en Wespendief :)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:49

Mazzelaar!

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:20

Geen boomvalk en wespendief, maar gister zag ik wel een Blauwe Kiekendief:

Afbeelding

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:03

Poeh dat is ook niet verkeerd Janneke. Fijne waarneming.
Ik heb hier zondag tijdens het wandelen heel veel boomkruipers gezien. Geen boomklevers, maar kruipertjes met lange dunne kromme snavel.
Vriendje en ik hebben een nieuwe hobby, off track lopen met een speciale app op zijn telefoon. Zo komen we echt diep in de bossen.
Verder nog de score van afgelopen week: paar sprongen reeen waarvan er een een beste bok was, heel veel hazen en een lekkere dikke buizerd. Niet echt bijzonder maar het mocht de pret niet drukken.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:24

Ach, voor natuurpret heb je ook geen zeldzame dieren nodig. Gister heel lang toegekeken hoe jonge rietzangers werden gevoerd, en een aalscholver een vis zien vangen. Zijn dan wel veel voorkomende dieren, maar het is toch schitterend. Boomkruipers zie ik niet zo heel vaak, leuk hoor.

Ik heb geen smartphone ofzo, maar moest gisteren ook wel lachen om vogelaars met een Ipod met app, tjilp ofzo? Die zochten daar alles op wat ze zagen. Loop ik dan met een ouderwetse vogelgids. Nouja, zij zagen toch de rietzanger voor een tjiftjaf aan, dus erg effectief was het niet.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:48

Oh wat een leuk topic.

Ik ben niet zo goed in roofvogels, is dit een buizerd die van de winter in de paddock zat?
Afbeelding

Verder vond ik deze specht wel bijzonder voor ons (we zitten op de Gronigse klei).
Afbeelding

En een Keep zag ik deze winter ook voor het eerst:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8LLNF34F.jpg

Verder hebben we een stel uilen met jong in de tuin/wei. Afgelopen maand kreeg het jong tijdens de schemering vlieg en jaag les, zo gaaf.
Weet alleen niet welke uil het is, kan iemand dat aan de hand van het geluid bepalen?
Heb er een klein filmpje van maar weet niet hoe ik die hier kan plaatsen.

Oh en wat die ooievaars betreft die zie je hier echt niet dus die vind ik echt wel bijzonder!
Laatst bijgewerkt door Coby op 31-07-11 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link geplaatst, max 2 foto's

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:51

Hahaha die app hebben we nog niet. Sterker nog, ik wist niet eens dat ie er was.
Er gaat niks boven de ouderwetse vogelgids en als je die niet bij je hebt, zorg dan voor een pen en een notitieblokje om een snelle schets te maken. Vorm van de staart, vleugels etc. Zo heb ik mijn waarnemingen een poos gedaan omdat mijn vogelboek te groot was om zo in de zak te steken.

Oh ja, nog een leuke waarneming, hier in de tuin gehad zondag, niets bijzonders maar een dikke brutale egen op zoek naar een droog plekje. Toen ie mijn houten borderrandjes over klom (met moeite, hij kreeg amper zijn dikke kont eroverheen), om op zoek te gaan naar de frambozen, tomaten, courgettes en meer vond ik het mooi geweest. Heb hem in een emmer gelokt en in het dennenbosje bij ons op het land weer uitgezet.

De sufferd heeft zich niet 1 keer opgerold. Niet slim voor een egel maar ik kon hem goed bekijken. Dus erg leuk. Hij zat trouwens onder de teken, maar ik durfde hem geen frontline of iets dergelijks te doen. Ik weet niet hoe egels daarop reageren.

Suusje de roofvogel is inderdaad een Buizerd en de specht een grote bonte Specht en dan volgens mij een vrouw aangezien ik zo geen rood petje kan ontdekken.
Wat uilen betreft, uilen die zo vroeg vliegen, zijn waarschijnlijk steen of ransuilen. Google maar eens op de geluiden van die 2.
Hoe lichter het oog bij de uil, des te vroeger hij vliegt.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:54

Ja Ransuil was ook mijn gok, ook qua formaat. Maar ja aangezien ze vliegen in het donker zijn de andere kenmerken moeilijk te onderscheiden. Gaat even geluiden googelen... jep, ransuil dus.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:58

Een keep wil ik ook nog wel eens mooi van dichtbij zien. Die komen niet in mijn tuin... Spechten zijn ook altijd leuk natuurlijk.

Egels vind ik ook echt grappig. Wel goed dat je geen frontline hebt gegeven, je weet nooit. Teken horen er wat bij als je onder struikjes leeft denk ik, al is het wel wat sneu. Ik zou best een egel in mijn tuin willen, maar daar is mijn tuin te klein voor. En ik heb ook niet zulke lekkere hapjes in mijn tuin als jij zo te horen, haha.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:06

Suusje1972 schreef:
Ja Ransuil was ook mijn gok, ook qua formaat. Maar ja aangezien ze vliegen in het donker zijn de andere kenmerken moeilijk te onderscheiden. Gaat even geluiden googelen... jep, ransuil dus.

Kan goed kloppen hoor.
De Steenuil heeft van alle uilensoorten de lichtste ogen, hij jaagt overdag, in de schemering en ook als het goed donker is.
Daarna komt de Ransuil, de ogen van een Ransuil zijn iets donkerder, jaagt dus in de schemering en in het donker.
De Kerkuil bijvoorbeeld, heeft bijna zwarte ogen, die jaagt dus voornamelijk in het echte donker.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:55

Afgelopen vrijdag nog een ijsvogel bij onze vijver gespot. Het is jaren geleden dat ik er een zag, was dus erg blij met deze waarneming :)

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:19

O, het zou leuk zijn als hij daar zijn vaste visplekje gaat maken Adil. Mag ik dan langskomen voor een foto? haha.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:05

jannekespr schreef:
O, het zou leuk zijn als hij daar zijn vaste visplekje gaat maken Adil. Mag ik dan langskomen voor een foto? haha.

Uiteraard! :D Vandaag voor de derde keer gezien, dus ik denk dat hij inderdaad al langer bij onze vijver is/blijft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:45

Die Keep hierboven is ook erg mooi zeg :j
Nog nooit van gehoord.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:53

:D Ragebol, egels zijn soms zo brutaal dat ze je de grillworst uit de hand eten. Had vorig jaar tijdens de warme zomeravonden er echt een vaste bezoeker aan. Echt genieten, lekker weer, lekker drankje en dan het achtergrondgeluid van kwakende kikkers en een smakkende egel. :D

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:46

Ah, wat lief die egels van jullie! Hier ook geen egels, maar zo midden in de stad is dat maar beter ook. Platte egels zijn er al wel genoeg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:35

En nog een aparte vogel gezien.
Afbeelding
Afbeelding

Ben er intussen achter dat het een groene specht is. Gezien trouwens op vakantiepark roompot Wolfsven in Mierlo (brabant).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:33

:D Hey, die zit hier ook weleens in de tuin

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:00

annepanne schreef:
Hier schijnt de laatste tijd een zwarte ooievaar gespot te zijn! Toch maar weer beter opletten!
Edit: vandaag nog gezien! http://www.vogelbescherming.nl/vogels_k ... type/lijst

Spechten zijn ook gaaf!

Dude! Die heb ik ook gezien laatst! Ik kon m al niet plaatsen!! Wat vet :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:49

Aaah nu wil ik hem zeker zien!! Maar zal wel snel weg zijn gezien het alleen een doortrekker is.. Bij ons blijven de ooievaars trouwens wel het jaar rond :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 03:51

Ik hoop dat ik het topic nog mag oprakelen na zo lange tijd?

Maar ik zie hier erg veel moois; bonte spechten, boomklevers en kruipers en onze favoriet de zwartkopmees, wat kan die jongen mooi zingen!
Ook een zwarte specht is al meermalen gespot, helaas heb ik nooit een camera bij me en als je hem ziet kun je maar beter doodstil staan want als je beweegt is ie weg.
Maar ik blijf proberen een plaatje te schieten, heb er laatst 2 naast elkaar op dezelfde boom gezien dus wie weet hebben we van 't zomer babyspechtjes.

Maar er is ook nog een onbekende vogel, wie helpt mij?
Ik zie hem weinig maar zijn geluid is vrij herkenbaar denk ik, een hoog prrrr/tsrr.
Voor zover ik hem heb gezien is het een vrij ronde vogel met korte vleugels, heeft een snelle vleugelslag, ongeveer zo groot als een kraai denk ik? Maar ik kan niet garanderen dat dat ook de vogel is die het geluid maakt en juist dat geluid maakt me zo nieuwsgierig.