Hond uit asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:10

kabwan schreef:
@kuggur: Ik gok dat je het goed bedoelt, alleen thja. De hond is 4 en eigenlijk is het gewoon te laat om nog het goede werk aan te leren. We gaan beginnen met de basis. En dan zijn we zo alweer een jaar verder en dan is hij al 5. En helaas heeft hij geen papieren, het is geloof ik een 'ik vind het leuk puppy's bij mijn hond te fokken' hond. Jullie weten het beter, maar echte wedstrijden kan ik niet doen. Want (als ik het goed heb) kan ik geen start licentie halen???
.

Je hoeft niet te gokken; het was alleen positief bedoelt. Ik was inderdaad vergeten dat de hond al 4 was, dat is inderdaad aan de late kant "om het ver te schoppen", maar beslist niet te laat om er een bruikbare werkhond van te maken.
De zorgen over het papiertje begrijp ik niet zo. Hier op IJsland maakt het niet uit of je een papiertje hebt of niet, wat geldt is je prestaties op het veld, het zijn "open" trials. Je komt met je hond, en je laat zien wat hij kan. Ik heb geen idee van de nederlandse regels op dat gebied (maar zou het erg vreemd vinden dat de serieuse trialwereld zich gedachten maakt over raszuiverheid, conformatie onzin etc.)

papagroom

Re: Hond uit asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:16

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:46

Heb je iets van dit topic gelezen papagroom?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:54

het hele topic..........ik geef dit Belgische hondje graag een kans...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 01:18

Dan moet je het beestje zelf in huis nemen, als je het topic zoals je beweert hebt doorgelezen weet je dat de TS voorzien is.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 09:04

papagroom schreef:
@TS
Hier heb je de kans een hond te behoeden voor het asiel.
http://poetsplaats.nu/viewtopic.php?f=38&t=2301

Ik kan de site wel openen, maar ik ben daar niet aangemeld.
Ik heb al een hond en dat lijkt me voorlopig wel genoeg. Als er een hond bij zou komen, dan moet ik echt zeker weten
dat al het slechte gedrag van mijn hond er uit is. Het lijkt me dat honden ook veel van elkaar overnemen. En dan lijkt me een agressieve
hond als voorbeeld niet zo slim.
Altijd bedankt voor het meedenken. ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:34

@Kuggur: Op IJsland heb je toch sowieso een andere situatie, omdat daar alles inheems is? Weet het niet zeker wat de honden betreft, maar een paard komt er daar niet in, toch?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:14

Paarden niet, honden mogen (gelukkig)wél ingevoerd worden. De winnaar van de laatste "landsmót is Karven Taff, een hond die een jaar geleden uit Wales is ingevoerd.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:37

@Kabwan: het is idd zo dat je met een hond zonder papieren geen startlicentie kan halen in NL.
Tip: in Belgie en Duitsland kennen ze dat fenomeen startlicentie niet en kun je wel gewoon starten in de kl.2 en 3. Startlicentie betekend niks anders dat je al verder als kl.1 bent en Promotieklasse (klasse 2) in NL mag starten nadat je daar een soort van proef voor gedaan hebt.
Met een papierloze hond gaat dat idd niet.

En met 4 jaar is het al redelijk oud om nog aan de hele opleiding te beginnen, eerdat je echt wat bruikbaars kunt met je hond ben je wel 1,5 tot 2 jaar verder!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:43

Sassy schreef:
@Kabwan: het is idd zo dat je met een hond zonder papieren geen startlicentie kan halen in NL.

Om welke papieren gaat het hier, welke vereniging/instantie heeft deze regels ingesteld.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:27

@Kuggur: grappig, dus honden wel. Wist helemaal niet dat er ook een Landsmot voor honden was. Sorry, erg o.t. allemaal.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:42

Kuggur schreef:
Sassy schreef:

Om welke papieren gaat het hier, welke vereniging/instantie heeft deze regels ingesteld.

Border Collie Club Nederland, gaat om FCI papieren.
Raad van beheer weigerd zelfs om heupfoto's van isds honden te beoordelen, die kun je dus wel röntgenen, maar krijgt er geen officiele uitslag voor...

Stel je voor: een isds hond in de UK geboren kan een exportpedigree krijgen via de britse kennelclub, wordt dan naar NL verkocht, die hond kan gewoon FCI papier krijgen, en stel diezelfde pup is in NL/BE/DE geboren, dan krijgt ie enkel isds, komt niet in aanmerking voor FCI papier, heupbeoordeling etc...we hebben het hier over dezelfde hond hé, enkel in een ander land geboren!!
Volgens de raad van beheer heb je dan een hond zonder papier...hoe ziek kan het zijn??
Zeg maar niet wat ik verder van die club denk, dat moge tussen de regels duidelijk zijn :(
Terwijl duidelijk is dat de echt goeie werkhonden meestal enkel uit de isds komen.

Er zijn dus fokkers in NL die zeggen ja heb een goeie reu gezien, maarja die kan ik niet nemen, geen FCI, die doen dus vanwege die kromme regels concessies aan werkvermogen. Ze willen dus meestal dubbel geregistreerde honden in NL (FCI en isds)

Ik zelf heb de officiele heupfoto's naar duitsland gestuurd, via de abcd, die doen in DE de registratie van de isds honden als zusterorga voor de isds. Gelukkig komen mijn hondjes van een fokker in DE en kon dat zo...
In de UK is de heuptest nl niet verplicht voor de fok bij een isds hond...terwijl in DE ook een isds hond enkel een A of B heup (en goeie ogentest) mag hebben anders krijg je geen foktoelating.

Idd erg o.t. maar het zit bij de borders helaas nogal krom in elkaar...
Daarom zou ik ook meteen voor een totale splitsing van werklijn (isds) en showlijn (fci) zijn!!
Duidelijke regels voor iedereen, en niet iets waar de meeste mensen de helft nog niet van snappen.

BTW: Om in nederland promotieklasse te kunnen starten heb ik als "buitenlander" trouwens ook weer geen startlicentie nodig ;)
Vroeger was de regel zo dat je enkel een puntenlijst van een in het buitenland gestarte klasse 2 wedstrijd moest kunnen laten zien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:39

Whoah, nog een reden blij te zijn geemigreerd te zijn....

Hoe kunnen FCI (als ik je goed begrijp de showfokkers) papieren verplicht zijn voor serieuze trials?
Waarom regelt de isds (fokkers van werkende border collies toch, allemaal nieuwe afkortingen voor mij) zijn zaakjes, van wedstrijden tot registratie niet gewoon zélf?
Dat is de situatie hier; de "Smalahundafélag Íslands" houdt zich uitsluitend bezig met de werkende hond (zo goed als alle leden zijn schapenhouders), organiseert wedstrijden, houd registratie van honden bij etc. Ik geloof dat het ijslandse equivalent van de kennelclub onze honden niet "accepteerd", who cares?
Ik zou geen papier van hen willen hebben, show- en conformatiefokkerij maakt dit ras (en vele andere) kapot, het grootste deel van de door hen geproduceerde honden zijn waardeloos voor het werken met vee. Ik zou geen cent naar zulke organisaties laten gaan.

Maar goed wellicht wat té ver off topic....

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 20:47

Ik heb morgen onze 2de les. Ik heb ook gemerkt in de afgelopen week dat het luisteren steeds beter gaat. Een simpel fluitje en hij komt eigenlijk binnen 1 seconden terug. Het moeten zitten en het af liggen gaat ook steeds beter. Ik heb nog geen pen gemaakt maar ik oefen nu op het moeten liggen. Steeds weer 2/3 passen naar voren en dan af. Weer een paar passen weer af. Op een gegeven moment deed ik nog amper me mond open en hij lag al op de grond :') .
Ik merk gewoon dat hij er ontzettend zin in heeft om met mij te trainen. Als je die kop ziet, die me vragend aan kijkt naar een nieuwe oefening is dat echt prachtig <3 .
Natuurlijk zijn er van die momenten dat hij gewoon schijt (denkend aan het scheten en poepen topic :')) aan mij heeft. Maar we gaan er morgen weer voor!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:08

Veel succes morgen.
Over die round pen, ik zou daar in jouw plaats niet teveel moeite /geld in investeren. Je gebruikt zo´n ding sowieso vrij kort.
Mijn oplossing voor het prille begin(geinspireerd op een idee uit "the farmdog"van John Holmes) was het maken van een "mini pen", 6 hoekig, zo´n 4 meter diameter , van schapenennet.
Dicht genoeg bij de omheining van het veld zodat je bv een schaap of 4 á 5 langs de omheining erin kunt drijven.
Je oefent je hond dan met de schapen in de pen, en de hond erbuiten. Prima om de hond te leren down te gaan op balans, en de basis voor de richtingscommando´s te leggen.
Niet te lang zo oefenen, het is puur om de basis te leggen, ik ben na een paar zulke sessies met hond & schapen op het grote weiland gegaan, geen round pen nodig gehad.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:28

Het ging weer eens super goed vandaag. Weer het twaalfuren gedaan en daarna nog even los. Steeds weer laten liggen en dan even iets weg lopen met de kudde en dat hij dan rustig moet aan lopen.
Ik ga denk ik toch hekjes aanschaffen, omdat we nu naar een prut tijd gaan en dat je grote drek krijgt op de zelfde plaats. En met die hekjes, kun je toch nog een beetje heen en weer slepen. En ik heb nogal grote schapen, geen drentjes of skuddes dus ik ben bang dat het met net niet gaat lukken. Als ze daar eens in vliegen, wat vast wel een keer gaat gebeuren, dan weet ik natuurlijk niet hoe dat afloopt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:43

Dat klopt, maar de truuk van zo´n mini pen is dat ze niet gaan rennen, je laat de hond om de pen rennen , met de schapen erin. Dat maakt de zaak een stuk rustiger, en is net sterk genoeg. In mijn ervaring ieder geval.
Overigens is het helemaal de vraag of je uberhaupt een pen nodig hebt, gezien je de hond bij een instructeur is begonnen, en hij blijkbaar redelijk flankt en down neemt.
Hangt inderdaad ook sterk van je schapen af, wat denk je, zijn ze licht of zwaar (slaat niet op gewicht; hoe gemakkelijk laten ze zich door een hond in beweging zetten?).
Okay, leuk te horen dat het zo goed gaat, ik ga nu weer even met Gláma naar mijn oefengroep van 4 schapen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:51

En TS, hoe gaat het inmiddels met je hond en het schapendrijven??

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 20:04

Hey leuk dat je het vraagt!
Het gaat ontzettend goed en onze band groeit met de dag.
We hebben al zo'n 5 a 6 schapenlesjes gehad en hij is een leuke hond om te mogen trainen vind mijn trainer.
Ik ben natuurlijk ook aardig aan het werk gezet en zo samen gaat dat erg goed. Hij snapt away, come bye, walk on etc...
Het rare is, dat hij lief is voor de schapen, heeft nog geen 1x gebeten. En dat die hond met zo'n verhaal met mensen, zo lief is voor de schapen. Helaas is hij zo lief dat mijn eigen schapen (zwartbles) bijna over hem heen gaan lopen. Ik wil dan ook in de lente een paar schapen overnemen van mijn trainer, die heeft skuddes en daar gaat de training erg goed bij.
Hij heeft mij toch een tijdje geleden gebeten, gelukkig in mijn dikke winterjas.
Meneer heeft nog wel af en toe dat als het hem niet zint er een grom naar buiten komt, maar dan loop ik gewoon letterlijk en figuurlijk over hem heen.
Hij is toevallig afgelopen zaterdag naar de 'trimsalon' geweest. Een goede stevige tafel en 4 mensen. Muilkorf om, en op de tafel leggen en goed vast houden. Helaas gaat het niet anders op dit moment, omdat hij gericht aanvalt op de persoon met een borstel in de hand. Hij heeft zich dan ook al die tijd verzet en wou zich niet overgeven :n . Gelukkig hebben we nu al zijn klitten uit de vacht kunnen knippen en zijn alle onderharen eruit geborsteld. Hij ziet er nu uit als een poedel, omdat hij in zijn staart allemaal klitten had en dus alleen nog een puntje overheeft :') (arme hond). Maar gelukkig groeit het aan, anders was dat niks voor zo'n macho hond := .
Verder kan ik niet veel vertellen, het gaat heel goed, ik voer hem brokken uit de hand. En laat het goed werken, zodat hij zijn eten ook moet verdienen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:09

Das leuk om te horen, gaat toch best goed hé...
jammer dat ie zich nog niet laat borstelen, maar het klinkt alsof jullie al veel vooruit gegaan zijn.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:49

Wat leuk om te lezen! Ontzettend fijn dat deze hond bij jouw zo'n plekje heeft weten te vinden. Echt bewonderenswaardig zoals jij je hebt ingezet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:42

Ik vroeg me laatst ook nog af hoe het met je hond ging Kabwan. Inderdaad leuk te horen dat het zo goed gaat.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:40

Een kleine update:

Helaas heeft de hond een paar weken geleden weer gebeten. We hadden 's morgens training gehad en het ging super goed. Toen we in de tuin zaten, sloeg ik een arm om hem een omdat hij relax naast mij zat.
Hij heeft er voor gekozen om zich om te draaien en mij te bijten i.p.v. weg te lopen. Het ging zo snel en achteraf kan ik weer zeggen dat ik niet een arm om hem moest leggen, maar het ging zo ontzettend goed de laatste tijd. De training ging super, ik kon al vanaf de zijlijn hem sturen en op een paar correcties na, wouden wij al beginnen aan het fluitwerk. Het asiel heeft mij super begeleid en
heeft een paar problemen met mij opgezocht. Daar ben ik met hem verder gaan trainen, maar de angst bleef bij mij.
De angst werd groter en correcties van slecht gedrag bleven uit. Een brul in zijn richting doet zijn lip al hoogtrekken en een diepe grom blijft niet uit.
De hond gaat terug en ik voel me onwijs schuldig maar ik hoop dat ik hem nog een fijn jaar heb kunnen geven. Ik heb veel van hem geleerd, wat ik vooral niet fout moet doen
bij een eventuele nieuwe hond. Dit was helaas het einde van mijn eerste eigen hond.
Sorry vriend ;( .

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:02

Wat ontzettend jammer! De hoop was zo groot. En de vooruitgang ook. Heel veel sterkte. Het zal niet gemakkelijk voor je zijn. Je noemt het zelf al; het grote lichtpunt; jullie hebben veel van elkaar kunnen leren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:04

Jammer Kabwan, maar ik denk verstandig. Het gedrag dat je doet me een beetje denken aan een bordercollie genaamd Dagur die naar mijn vrouw kwam om ingeslapen te worden, en die ik geprobeert heb weer "recht te buigen".
Enfin, heb het na zeven maanden met hem moeten opgegeven, nog nooit zo´n harde hond meegemaakt.
Er zitten nou eenmaal karakters tussen die moeilijker zijn dan andere, en als die met een voorgeschiedenis bij je komen, zoals jouw hond (en mijn Dagur) kan het zo goed als ondoenlijk ( en/of onaanvaardbare risico´s met zich meebrengen) zijn dit weer in orde te krijgen.
Voel je niet schuldig, en geef het niet op, genoeg prima honden die nog een baasje nodig hebben!
Succes ermee.