kabwan schreef:@kuggur: Ik gok dat je het goed bedoelt, alleen thja. De hond is 4 en eigenlijk is het gewoon te laat om nog het goede werk aan te leren. We gaan beginnen met de basis. En dan zijn we zo alweer een jaar verder en dan is hij al 5. En helaas heeft hij geen papieren, het is geloof ik een 'ik vind het leuk puppy's bij mijn hond te fokken' hond. Jullie weten het beter, maar echte wedstrijden kan ik niet doen. Want (als ik het goed heb) kan ik geen start licentie halen???
.
Je hoeft niet te gokken; het was alleen positief bedoelt. Ik was inderdaad vergeten dat de hond al 4 was, dat is inderdaad aan de late kant "om het ver te schoppen", maar beslist niet te laat om er een bruikbare werkhond van te maken.
De zorgen over het papiertje begrijp ik niet zo. Hier op IJsland maakt het niet uit of je een papiertje hebt of niet, wat geldt is je prestaties op het veld, het zijn "open" trials. Je komt met je hond, en je laat zien wat hij kan. Ik heb geen idee van de nederlandse regels op dat gebied (maar zou het erg vreemd vinden dat de serieuse trialwereld zich gedachten maakt over raszuiverheid, conformatie onzin etc.)
.
.
. Gelukkig hebben we nu al zijn klitten uit de vacht kunnen knippen en zijn alle onderharen eruit geborsteld. Hij ziet er nu uit als een poedel, omdat hij in zijn staart allemaal klitten had en dus alleen nog een puntje overheeft
.
.