[Info] Discussietopic over fokken van huisdieren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:22

Weet je wat het is? Dat verwijt als je een leuke hond vindt bij een stichting in het buitenland. Een bastaard zonder doorfokproblemen, want veel rassen zijn kapot gefokt. En dan zeggen ze `maar hier zitten asiels vol met honden`. Maar de asiels hier zitten niet vol met honden, gelukkig. En dan zijn het wat Mizora zegt ook nog bepaalde honden waar je niet op zit te wachten.

En dan zou ik dus geen leuke hond uit het buitenland mogen kopen, omdat er hier zoveel broodfokkers zitten en stom volk dat daar efkes een hondje koopt en vervolgens dropt in het asiel.

Dat is toch absurd!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:18

Bij ons ras zijn ze ook actief bezig met inteelt tegen gaan/vermijden
Met boomloos heb je helemaal geen flauw idee of er wel of niet inteelt in zit en in welke mate(als je binnen hetzelfde type blijft) want er word niets bijgehouden.
Kruisen is ern ander verhaal, maar dat sport nog al eens lastig ...
Ipo met een onherleidbare befteckel gaat hem niet worden dunkt me. Althans, zie bij de nbg maar eens toestemming te krijgen voor examens etc met iets onherleidbaars .
En dan nog... ik kies voor een ras, voor het karakter etc etc bladiebla vul maar in... niet voor een vraagteken .
Ja een ras kan problemen hebben, maar ik denk dat bijvoorbeeld de rottweiler niet zo ver heen is dat de problemen onomkeerbaar zijn.
Zlf zou ik als wij zouden gaan fokken ook gewoon via de nrc fokken, die geven geen enkele beperking in het gezond kunnen fokken.

Libra76
Berichten: 528
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:31

zolang er geen regels zijn voor die pretnestjes vind ik dat je beter een stamboom hond kan kopen. Wij, fokkers van de shih tzu via rasv, moeten voldoen aan regels/voorwaarde willen wij voldoen aan de regels voor pupbemiddeling.
Wie geeft mij de garantie dat zo pretnestje niet bij een jonge teef gebeurt. En dat zij bij elke loopsheid wordt volgestopt.En dat ze elk jaar een nest heeft? Zolang dit nog gewoon mag ga ik voor een hond met stamboom. En het liefst ook nog via de rasvereniging. Bij de meeste zijn ook nog gezondsheid testen verplicht. En zoals al gezegd is hoe weet jij nou dat het niet moeder en zoon is bij die pretnesten?

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:47

Kuggur schreef:
Je moet juist blij zijn dat veel buiten de rasverenigingen om gefokt wordt. De inteeltpercentages binnen de "raszuivere" fok zijn schrikbarend hoog, en stijgen constant.

Sowieso is niet elke rasvereniging zo geweldig en is het jammer dat mensen vaak denken dat je alleen een goede fokker bent als je lid bent van een vereniging .... Als je een goede fokker bent heb je die pupbemiddeling ook niet nodig.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:35

Niet iedere rasvereniging is idd geweldig... maar gelukkig zijn er ook die wel goed bezig zijn.
Op gebied van gezondheid, functionaliteit en inteelt.

Punt is dat je kritisch moet zijn en blijven waar dus verdiepen in, bijhoort .
Zeggen dat rasverenigingen per definitie ruk zijn is gewoon bullshit. Net zoals zeggen dat een fokker die geen lid is vast slecht bezig is ook bullshit is .

Libra76
Berichten: 528
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:38

Een rasvereniging geeft geen garantie op een gezonde pup of een goede fokker. Een stamboom en rasvereniging geeven wel de meeste garantie daarop.Dit is mijn mening. Ik vind het ook diervriendelijker omdat je aan regels moet houden. En deze worden gecontroleert.
Ik ken geen een pretnestje of oeps nestj e waar gezondheisonderzoeken worden gedaan of gedragstesten. En bij de broodfokkers al helemaal niet. Deze pups worden zelfs nog te vroeg bij hun moeder weg gehaald wat zeer schadelijk is voor hu
n gezondheid fysiek en sociaal/emotioneel.

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:33

Een enkele keer zie ik het bij pretnestjes (lees: kruisingen, bastaards of fokken met stamboom buiten de rasvereniging om) wel keuringen gebeuren. Gedragstesten als in MAG-test eigenlijk nooit, maar dat wordt op het moment sowieso nauwelijks gedaan heb ik het idee. Puppytesten zie ik wel een enkele keer.

Ik ga zelf ook in de categorie pretnesten vallen. Ik denk dat, mits mijn honden de gezondheidstesten doorkomen, er hele leuke kruisingen uit gefokt kunnen worden. Maar zeker de ene is niet geschikt om er poedel op te zetten (het gaat om middenslag poedels). Haar karakter is te heftig en door te kruisen verwacht ik dat te temperen. De ander zou wel een poedel op kunnen mits die een goed gebit heeft en dat is bij meer poedels een probleem.

Maar goed, wat zijn leuke rassen om te kruisen met een poedel, reuen met een gewicht maximaal 15kg en maximaal 40-43cm groot. Neiging tot gehoorzaamheid en minimaal een korte snuit zijn verplicht, gebit moet goed zijn. Geen ernstige erfelijke gebreken waarop niet valt te testen.

Tot nu toe heb ik:
American Cocker Spaniel, Dwergschnauzer, Italiaanse Windhond (ik ben dol op windhonden en hoop dat er een redelijk gehoorzame windhond uit komt), Leeuwhondje, Kooiker, Schipperke, Puli, Markiesje.

Er moet dus nog wel wat gestreept worden en gezocht worden naar reuen die buiten het ras willen dekken maar ook getest zijn. Maar het zijn dan bewust gefokte kruisingen. Volgens sommige mensen een doodzonde en volgens anderen juist geweldig interessant. De bedoeling is om zelf per nest een pup aan te houden.

Lynnc

Berichten: 80
Geregistreerd: 14-09-14
Woonplaats: West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:16

Hopelijk kan iemand hier mij helpen met volgend probleem;

Mijn jack russel reu heeft deze zomer een teefje van een kennis gedekt. We kwamen een prijs voor de dekking overeen en spraken af dat dit dekgeld betaald zou worden als de pups geboren werden.
Ondertussen zijn de pups 12 weken en krijg ik steeds een uitvlucht dat ze niet kan betalen. (Ze kreeg per pup meer dan het dubbel van het dekgeld en had 6pups) .

Kan ik hier iets aan doen?

Of zal ik het geld waarschijnlijk nooit zien?

irritantje

Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:24

is het vastgelegt op papier? en kan je mischien bij de raad het aankaarten? overkoepelende organisatie waar zij de stambomen heeft aangevraagd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:52

Ik ben bang dat het een pretnestje is geweest van broodfokkers. En dan is er niets te verhalen.

Libra76
Berichten: 528
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:27

Ik denk dat je naar je geld kan fluiten.
Een zure appel dat wel.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:35

Mizora schreef:
Een enkele keer zie ik het bij pretnestjes (lees: kruisingen, bastaards of fokken met stamboom buiten de rasvereniging om) wel keuringen gebeuren. Gedragstesten als in MAG-test eigenlijk nooit, maar dat wordt op het moment sowieso nauwelijks gedaan heb ik het idee. Puppytesten zie ik wel een enkele keer.

Ik ga zelf ook in de categorie pretnesten vallen. Ik denk dat, mits mijn honden de gezondheidstesten doorkomen, er hele leuke kruisingen uit gefokt kunnen worden. Maar zeker de ene is niet geschikt om er poedel op te zetten (het gaat om middenslag poedels). Haar karakter is te heftig en door te kruisen verwacht ik dat te temperen. De ander zou wel een poedel op kunnen mits die een goed gebit heeft en dat is bij meer poedels een probleem.

Maar goed, wat zijn leuke rassen om te kruisen met een poedel, reuen met een gewicht maximaal 15kg en maximaal 40-43cm groot. Neiging tot gehoorzaamheid en minimaal een korte snuit zijn verplicht, gebit moet goed zijn. Geen ernstige erfelijke gebreken waarop niet valt te testen.

Tot nu toe heb ik:
American Cocker Spaniel, Dwergschnauzer, Italiaanse Windhond (ik ben dol op windhonden en hoop dat er een redelijk gehoorzame windhond uit komt), Leeuwhondje, Kooiker, Schipperke, Puli, Markiesje.

Er moet dus nog wel wat gestreept worden en gezocht worden naar reuen die buiten het ras willen dekken maar ook getest zijn. Maar het zijn dan bewust gefokte kruisingen. Volgens sommige mensen een doodzonde en volgens anderen juist geweldig interessant. De bedoeling is om zelf per nest een pup aan te houden.
Welke gezondheid testen doel je dan op? laat bv dan testen? Of foto van heupen of zelfs mri?

Lynnc

Berichten: 80
Geregistreerd: 14-09-14
Woonplaats: West-Vlaanderen

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:12

Er stond helaas niet op papier. Wij hebben er gelukkig geen nadelen van gehad, maar is toch niet fijn.
Toch weer bijgeleerd hoe sommige mensen grote profiteurs kunnen zijn!

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:32

In ieder geval ecvo en pl. Waarschijnlijk ook hd, ed, hart en von willebrand.

Mri vind ik bij mijn ras minder nuttig en dan toch erg prijzig, maar misschien als ze 2.5 Zijn geweest.

Libra76
Berichten: 528
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:09

Lynnc schreef:
Er stond helaas niet op papier. Wij hebben er gelukkig geen nadelen van gehad, maar is toch niet fijn.
Toch weer bijgeleerd hoe sommige mensen grote profiteurs kunnen zijn!


Jammer dat er van die mensen zijn. Waren de pups wel leuk?

Lynnc

Berichten: 80
Geregistreerd: 14-09-14
Woonplaats: West-Vlaanderen

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:03

Ja hoor, waren echte schatjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:22

Kuggur schreef:
Je moet juist blij zijn dat veel buiten de rasverenigingen om gefokt wordt. De inteeltpercentages binnen de "raszuivere" fok zijn schrikbarend hoog, en stijgen constant.


Wat een onzin. Het tegendeel is waar. Wij zijn juist bezig de genenpoel te vergroten. Ik fok het liefst met teven uit buitenland met compleet nieuwe bloedlijnen. Het aantal dekkingen in Nl is beperkt. Combinaties worden zeer zorgvuldig uitgezocht en honden worden uitvoerig getest. Wij laten tegenwoordig vrijwillig de honden op meerdere erfelijke aandoeningen testen dan verplicht is. Outcrossen is toegestaan wanneer de combinatie wordt goedgekeurd en de outcross ook daadwerkelijk een toevoeging is voor het ras. En dan zit je ook nog vast aan veel en enorm strenge regels die dat outcrossen niet makkelijk maken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:15

Anoniem schreef:
Kuggur schreef:
Je moet juist blij zijn dat veel buiten de rasverenigingen om gefokt wordt. De inteeltpercentages binnen de "raszuivere" fok zijn schrikbarend hoog, en stijgen constant.


Wat een onzin. Het tegendeel is waar. Wij zijn juist bezig de genenpoel te vergroten. Ik fok het liefst met teven uit buitenland met compleet nieuwe bloedlijnen. Het aantal dekkingen in Nl is beperkt. Combinaties worden zeer zorgvuldig uitgezocht en honden worden uitvoerig getest. Wij laten tegenwoordig vrijwillig de honden op meerdere erfelijke aandoeningen testen dan verplicht is. Outcrossen is toegestaan wanneer de combinatie wordt goedgekeurd en de outcross ook daadwerkelijk een toevoeging is voor het ras. En dan zit je ook nog vast aan veel en enorm strenge regels die dat outcrossen niet makkelijk maken.

Interessant leesvoer wellicht; http://terriermandotcom.blogspot.is/201 ... -ring.html, en va de zelfde blogger over inteeltpercentages http://terriermandotcom.blogspot.is/200 ... nking.html
Rasverenigingen sluiten hun ogen voor de waanzinnige gezondheidsproblemen van "hun" honden. Wel heel trots op alle testen die je tegenwoordig nodig hebt om er nog een beetje gezond exemplaar uit te vissen....
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 25-12-15 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:23

Belachelijke denkwijze. Ik doe geen testen om er nog een gezond exemplaar uit te kunnen vissen. Ik test om ervoor te zorgen dat er niet opnieuw een ziekte in kan sluipen. En ondanks dat de resultaten vaak allang bekend zijn vanwege erfelijkheid zijn wij verplicht toch te testen zodat het per hond steeds zwart op wit blijft staan. Wij fokken al generaties MDR1 +/+ dus daar kan alleen maar een +/+ hond uitkomen, maar ondanks dat blijft MDR1 testen verplicht. Jij hebt overduidelijk weinig kaas gegeten van het reilen en zeilen van honden fokken :')

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:27

Sterke discussie methode; op de man ipv de bal.
Maakt niet uit, ik zie wat de conformatie fok heeft geproduceerd, neem bv de engelse buldog, de cavalierr, de duitse herder.
Waar denk je dat al die genetische gebreken vandaan komen?
Overigens ironisch dat je zo trots bent op de strenge regels voor outcrossing...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:33

Kuggur, bij de rasverenigingen gaat het juist steeds meer om inteelt uitbannen, bij ons weigeren ze gewoon papieren uit te geven bij combinaties met te veel inteelt.
Ik ken wel fokkers die aan zogezegde lijnteelt doen, maar ik ken er meer die juist heel fanatiek zijn wat betreft de percentages .

Dat alle verenigingen de ogen sluiten is veel te bot om er in te gooien.
Voor mij is 1 reden om juist met papier te willen om zeker te kunnen zijn van lage percentages of als het even kan, heen inteelt.
Als ik die papieren niet heb en dus geen afstamming etc hoe moet ik dan in godesnaam weten of broer en zus die als papa en mama ook een broer en zus hebben niet op elkaar zijn gezet? De fokker op zijn mooie blauwe ogen geloven??

Daarnaast organiseert onze vereniging nogal wat interessante workshops, seminars en ga zo maar door.
Dus alle rasverenigingen op 1 hoop gooien en veroordelen... beetje overdreven

Edit : de verenigingen zijn het probleem niet, de mensheid die rucksichtlös maar raak doet en god speelt daarentegen .

Anoniem

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:11

Precies, wat Sonja zegt +:)+

Het is maar goed dat er strenge regels zijn wat het outcrossen betreft. Zo probeert men te waarborgen dat het om een verbetering voor het ras blijft gaan en dit ook gemonitord blijft, in plaats van dat er met de hond van de buren wordt gefokt omdat die zo mooi is, of zo goed afgericht en er verder geen controle op is hoe alle pups uit dat outcrossnest zich met de jaren ontwikkelen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:58

Het waandenkbeeld van "raszuiver fokken".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:17

Wat mijn ras betreft gaat om Zwitserse witte herders, die stammen af van de Duitse herder met witte vacht variant. Wij hebben de rug altijd recht gehouden. Outcrossen mag met een Duitse herder met wit gen (dus minimaal 1 witte ouder) die aan alle eisen voldoet en een toevoeging voor de genenpoel is. In principe blijft het dan raszuiver. Misschien moet je je er eens goed in verdiepen voordat je oordeelt vanuit onwetendheid.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:18

Nog steeds op de man hé, nou ja, toont in ieder geval aan dat geen betere argumenten in huis hebt.