Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
marleen_usar schreef:Dagelijks zoeken mensen daar,iemand gaat zelfs iedere dag en rijd daar uren rond, en komt dan andere zoekers tegen.Echt waar we doen al het mogelijke.
Chiqa schreef:Ik denk dat de zoekactie niet veel kans van slagen heeft eerder het tegenovergestelde bereikt als jullie het niet gestructureerd doen.
Bron;
http://www.alerthondentraining.nl/index ... &Itemid=10
Nem contact met ze op ze kosten slechts 10 euro per uur en hebben hier ervaring mee.
* Naast een telefonist, is er ook een inzetleider... die bepaald, uiteraard in overleg, wie waar en hoe zoekt! En maakt het zoekplan. Ga niet te lange discussies aan, zonde van je tijd!
* Pas op dat de zoekploeg de hond niet naar een snelweg oid drijven. Een groot hekwerk kan wel weer handig zijn om naar toe te lopen.
* Hou het aan de telefoon zo zakelijk en kort mogelijk, je kan anders een belangrijk telefoontje missen.
* met zijn allen in het bos de naam roepen van een hond maakt een hond dol. Naam roepen heeft vaak alleen zin bij een niet bange hond of als je hem ziet. Maar een bange hond of een hond in shock kan dan toch nog weg rennen. Gillen ‘ik zie hem!' als je de hond zoek kan ook weer een schrik reactie veroorzaken bij de hond.
* bedenk de hond zien is nog niet het zelfde als de hond ook weer te pakken hebben! Blijf rustig, denk na hoe je de hond het beste te pakken kan krijgen. Een mislukte snoekduik richting de hond zorgt vaak weer voor een extreme vluchtreactie. Soms is het beter gewoon rustig achter de hond aan te lopen en te wachten op een betere pakkans. Soms kan de eigenaar het beter doen, een vrouw of iemand die hard kan sprinten etc.
* Zie je de hond meld dat z.s.m. bij de andere zoekers en laat die in een omtrekkende beweging van af de buitenkant van het zoekgebied naar jou toe lopen.
* Een speurhond kan vaak bevestigen of een hond ergens is geweest. Die maakt het zoekgebied vaak kleiner. Een hondenschool weet vaak wel wie er een hond heeft die kan speuren. Er zijn echter ook een paar hondengeleiders in Nederland die dit regelmatig doen met hun speurhonden en daardoor bedrevener zijn.
* Een speurhond heeft geur nodig van het betreffende dier!! Pak direct één of meer geurbronnen in schoon plastic (in het liefst zonder er zelf aan te komen), dan kan er ook in een later stadium eventueel nog gezocht worden. In het geval van hele bijzondere dieren zoals een varaan kan de geur van een zelfde dier genoeg zijn. Bij honden of paarden is dit te weinig specifiek, die geuren komen te veel voor. Zorg dat je direct bij de vermissing zaken waar de geur van de hond (of ander dier) aan zit zo luchtdicht mogelijk verpakt. Dit kan een halsband, speeltje, kleedje oid zijn. Dit kan in een schone glazen poten of in een goed dichtgeknope schone plastic zak. Zonder geurbron kan een speurhond niet speuren!! Dan kan hij hooguit alle honden in een bepaald gebied aanwijzen maar dat is vaak niet te doen.
* Neem geen honden mee waar de weggelopen hond van kan schrikken, die ook weg kunnen lopen of die de speurhond storen. Bij een reu die op de vrouwenjacht is kan een loopse teef wel helpen.
* Meld het altijd direct bij de eigenaar van het gebied! Zeker als het avond wordt. Jagers houden vaak rekening met loslopende honden als ze het weten. Anders kan een hond per ongelijk voor een ree/zwijn aan worden gezien en kan het tragisch aflopen.
* Meld het bij gebruikers van het bos. Is er een manege in de buurt, zorg dat ze op de hoogte zijn! Is er een fietsen verhuur bedrijf, camping, bungalowpark etc in de buurt grote kans dat er mensen vandaar uit t bos in gaan.
* Bedenk wat de gevaarlijke plekken in t gebied zijn en ga daar eerst kijken. Grote wegen, water, rand van een militair terrein etc.
* Het neerlegen van eten kan helpen maar ook juist averechts werken omdat er wild en andere dieren op afkomt.
* Leg nooit voer met een slaapmiddel neer. Je weet niet wie er van eet en waar deze inslaap valt. Half gedrogeerde honden kijken niet uit met oversteken!
* Leg de geur van de eigenaar/ van huis bij de plek van vermissing. Een jas, de eigen mand etc.
* De dierenbescherming heeft vangkooien afhankelijk van het gebied en de grote van de hond is dat een optie. Hondenschool Alert heeft een extreem grote vangkooi ( 200 x 50x 50 cm) maar mag deze niet overal zomaar gebruiken. Vraag altijd toestemming van de grondeigenaar. Het liefst schriftelijk al is het maar een akkoord achter op een envelopje.
* Om een angstige hond te vangen kan een deken, vangnet over de hond gooien helpen.
* Bij extreem angstige honden kan een dierenarts met een verdovingsgeweer de hond neerschieten. Echter hier zijn ook risico's aan verbonden en het is zeer kostbaar.
* In lastig begaanbaar gebied waar je snel doorheen wilt is het een optie om te paard te gaan.
* Heb je een waterrat kan het zijn dat het tijd was voor zijn bad... denk dan ook eens aan de vijvers uit de buurt. Ook het waterwild is natuurlijk leuk om je mee te vermaken.
* De plaatselijke padvinderij vereniging vind het vaak leuk om mee te zoeken. In geval er veel mankracht nodig is kan dit een optie zijn. Stel dan wel een leeftijdsgrens op.... Aan een stel schreeuwende kinderen van een jaar of 7 heb je waarschijnlijk meer last als hulp.
* Ook leden van plaatselijke hondenverenigingen willen vaak wel uitkijken naar je hond of misschien zelfs meehelpen zoeken.
* Heb je geen kaart van het gebied. Kan een gps-systeem van een tomtom ook uitkomst bieden. Of Google maps.
Lowara schreef:en toch.. denk ik wel degelijk dat dit soort acties effect hebben.
enkele maanden geleden is in omgeving Enschede de herdershond Deedee zo'n 2 weken zoekgeraakt.
( was de hond van vrienden van mij die een zwaar auto ongeluk hadden gehad, Deedee is de auto uitgeslingerd en is in blinde paniek weggerend toen)
j
e wilt niet weten hoeveel hulp er toen onderling is ingeschakeld, vreemden, nieuwsberichten, kranten etc.
en jawel.. dankzij deze opgezette speurttoch is Deedee toen uiteindeliji na 3 mislukte vangpogingen ( waarbij ze zelfs 1X is aangereden door een vrachtwagen) door omstanders gevangen en naar huis terug is gekomen.
De hond in kwestie was toen trouwens zo'n 45 kilometer van het auto ongeluk af qua plaats, dus honden kunnen ver lopen!
zeer goede actie, dus, en ik denk zeker dat dit effect zou kunnen hebben,kits de hond daar zeer kort nog gezien is
Wilawander schreef:Lowara schreef:en toch.. denk ik wel degelijk dat dit soort acties effect hebben.
enkele maanden geleden is in omgeving Enschede de herdershond Deedee zo'n 2 weken zoekgeraakt.
( was de hond van vrienden van mij die een zwaar auto ongeluk hadden gehad, Deedee is de auto uitgeslingerd en is in blinde paniek weggerend toen)
j
e wilt niet weten hoeveel hulp er toen onderling is ingeschakeld, vreemden, nieuwsberichten, kranten etc.
en jawel.. dankzij deze opgezette speurttoch is Deedee toen uiteindeliji na 3 mislukte vangpogingen ( waarbij ze zelfs 1X is aangereden door een vrachtwagen) door omstanders gevangen en naar huis terug is gekomen.
De hond in kwestie was toen trouwens zo'n 45 kilometer van het auto ongeluk af qua plaats, dus honden kunnen ver lopen!
zeer goede actie, dus, en ik denk zeker dat dit effect zou kunnen hebben,kits de hond daar zeer kort nog gezien is
Was dat een herder? die in Duitsland op de snelweg met een ongeluk uit de auto/caravan is gekomen?
sunny_l0ve schreef:tot nu toe ben ik een stille lezer geweest.
Wat ontzettend naar en geen idee om wat voor reden de zoektocht wordt afgeblazen maar er zal een goede reden voor zijn.
Ik hoop met heel mijn hart dat Beans uiteindelijk gevangen kan worden en weer herenigd worden met haar baasje. Dit is een ware nachtmerrie die niemand wil meemaken, ik wens de eigenaren veel sterkte en ik duim voor jullie mee.