Hoe bevalt een Chinchilla?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Re: Hoe bevalt een Chinchilla?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:38

Ik vind chinchilla's niet geschikt als typische huisdieren omdat het nachtdieren zijn. Mensen halen die dieren altijd helemaal uit hun ritme door ze overdag steeds te storen. Het zijn geen knuffeldiertjes hoewel ze er wel zo uit zien. Je mag ook wel een gigantisch huis hebben wil je deze diertjes goed kunnen huisvesten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:43

Mistery: Je hebt theoretisch gelijk maar als je dit topic goed zou hebben gelezen, zou je gemerkt hebben dat we hier allemaal volwassen mensen zijn met veel respect voor hun dieren. Het zijn inderdaad geen typische kinder-knuffeldiertjes, maar voor volwassen, werkende (of studerende) dierenliefhebbers zijn het heel leuke huisdieren. :j

edit: en over de huisvesting: zie foto's in dit topic!

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:14

fijn dat het nog zo goed met ze gaat suus! En leuke namen hebben ze gekregen!

Haha en de chins die ontsnapt zijn, hadden de boefjes niet overal aangeknaagt? De mijnen zetten namelijk hun tanden overal in!

Soesita, ben het helemaal met je eens.. Het zijn ook geen typische huisdieren.. Overdag zien wij ze ook niet, soms word er eentje wakker maar meestal liggen ze in hun huisje en 'savonds zit ik bij de kooi en springen ze op mn schoot en zijn super nieuwsgierig en wakker.. Het zijn idd leuke huisdieren voor iets oudere mensen en niet voor kinderen.. :j

heb trouwens mijn vader zover gekregen, er staan een zelfbouwkooi in zn werkhok! Kooi word zelfs iets groter dan hun huidige kooi en rondom helemaal dicht en van boven en voor van tralies gemaakt.. De binnenkant moeten we nog inrichten en maken en dan hebben ze een nieuwe kooi! En mn moeder wat minder bende in huis :))

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:31

Super car0linee! Maak je er een uit zo'n oude kast? dat zijn geweldige kooien inderdaad, en ze voorkomen een hoop rommel. :j

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:32

soesita schreef:
Mistery: Je hebt theoretisch gelijk maar als je dit topic goed zou hebben gelezen, zou je gemerkt hebben dat we hier allemaal volwassen mensen zijn met veel respect voor hun dieren. Het zijn inderdaad geen typische kinder-knuffeldiertjes, maar voor volwassen, werkende (of studerende) dierenliefhebbers zijn het heel leuke huisdieren. :j

heb inderdaad niet het hele topic gelezen, alleen op de beginpost gereageert :) Het leuke eraan zie ik nog steeds niet aangezien ze alleen 's nachts actief zijn.. tenminste.. zo zou het moeten. Vind ze wel extreem mooi en kan me ook heel goed voorstellen waarom mensen een chinchilla als huisdier willen. heb zelf helaas teveel ervaring met mensen die ze hebben omdat ze zo schattig zijn, dus ondertussen geloof ik niet meer dat er veel mensen zijn die deze beesten verzorgen zoals het zou moeten.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:51

ik wou het eerst wel uit een oude kast maken, maar mn vader zei dat hij hier nog trespa had liggen en dat kunnen ze niet doorknagen (keihard hout en raden ze ook aan voor chinchillakooien) dus hij heeft dat helemaal als buitenkant gebruikt..

denk dat ik de binnenkant zoiets wil gaan inrichten:
Afbeelding heb al zo'n lang touw gehaald :D
Alleen is onze kooi ietsjes kleiner, mn vader wou er niet nog een gigantische kast bij :) maar kan niet wachten tot ie klaar is :D

Mistery: het leuke overdag heb je ook niet aan de chinchilla's.. veel mensen die bij ons op bezoek komen vinden het maar raar dat ze onze huisdieren niet zien, want overdag slapen ze in hun huisje.. maar 's avonds rond etenstijd beginnen ze tot leven te komen en dan is het zo leuk om naar ze te kijken.. ze springen op en neer, klimmen tegen elkaar op en als ik naast de kooi op de grond zit komen ze bij mij op schoot en je kan heerlijk met simpele dingen met ze spelen (wc-rol aan een touwtje bijvoorbeeld, de mijne vinden het prachtig) en als we 's ochtends beneden komen, dan liggen ze voor pampus op de houten plankjes.. zit er weer een zware nacht op.. ik vind ze super ondanks dat het niet zulke knuffels zijn! :)
snap dat je daarom niet meer gelooft dat er veel mensen zijn die de dieren verzorgen zoals het zou moeten.. dieren zijn nou eenmaal makkelijk te krijgen zonder dat mensen er van te voren veel van hoeven te weten.. maar tot zover ik het hier merk zijn de mensen in dit topic aardig serieus over deze leuke beestjes.. :j

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:13

Fijn om te horen dat jij er zo over denkt caroline. Ik weet ook wel dat er mensen zijn die wel voor deze beestjes zorgen zoals het hoort en die er ook tijd en energie hebben ingestoken al vóór de aanschaf zodat ze wisten waar ze aan begonnen.
Ze zien er gewoon zo knuffelig uit dat mensen denken dat het ook knuffels zijn. Ik vind het geweldige beesten om naar te kijken en gelukkig zijn er hier ook mensen die het kijken en gewoon het zorgen voor alleen ook leuk vinden en er niet zo nodig mee willen knuffelen :D

En het is natuurlijk niet alleen met chinchilla's zo, er zijn nou eenmaal mensen die met elk dier omgaan alsof het een ding is en er zonder voorbereiding een aanschaffen. Gelukkig zijn er ook nog echte liefhebbers :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:34

soesita schreef:
Bij ons hebben ze al verschillende huisjes met gekleurde daken tot spaanders geknaagd. Het zal wel niet ideaal zijn maar dood gaan ze er blijkbaar ook niet van. Ik neem aan dat er normen zijn voor verfgebruik voor produkten voor dieren? Geen idee eigenlijk. Nu ja, ze eten het ook niet op, hé, ze knagen er alleen maar aan.

Ja dat is er zeker wel. :)
Ik ging er eigenlijk vanuit dat iemand anders m geverfd had. :o Dus ik dacht: dan wil je het risico niet nemen.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:15

mistery schreef:
soesita schreef:

heb inderdaad niet het hele topic gelezen, alleen op de beginpost gereageert :) Het leuke eraan zie ik nog steeds niet aangezien ze alleen 's nachts actief zijn.. tenminste.. zo zou het moeten. Vind ze wel extreem mooi en kan me ook heel goed voorstellen waarom mensen een chinchilla als huisdier willen. heb zelf helaas teveel ervaring met mensen die ze hebben omdat ze zo schattig zijn, dus ondertussen geloof ik niet meer dat er veel mensen zijn die deze beesten verzorgen zoals het zou moeten.

Ik snap je standpunt hoor. Ik heb een jonger zusje (11) dus hier komen regelmatig kinderen over de vloer en die vinden ze zo prachtig en rennen gelijk naar papa en mama want ze willen ook wel 'van die lieve muizen' en of ze ze alsjeblieft even vast mogen houden. Dan haal ik ze altijd gelijk maar uit de waan dat het schootdiertjes zijn waar je lekker mee kunt knuffelen.

Ik vind ze leuk om dezelfde reden als car0linee. Ze zijn zo prachtig in hoe ijverig ze aan een stukje hout kunnen knagen, een wc-rolletje helemaal aan snippers verscheuren, hoe ze een sprietje hooi in hun 'handjes' vast houden en helemaal op eten, hoe nieuwsgierig ze zijn, hoe ze met elkaar om gaan (helemaal op/onder/naast elkaar slapen), hoe nieuwsgierig ze zijn als ze m'n voetstappen horen.. ik kan er uren naar kijken!

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:02

ik heb zelf ook 6 chins alle 6 mannetjes, en alle 6 van een goede fokker en zijn in het bezit van een stamboom.

ik vind het echt súper leuke diertjes, ze zijn inderdaad 's nachts wakker (wat mijn vader ook merkt aangezien ze naast zijn slaapkamer staan :Y) )
en overdag liggen ze heerlijk te slapen op een hoopje!

bij mij staan ze lekker in een aparte kamer op de verdieping waar ook de slaapkamers zijn.
dus heerlijk rustig voor mijn mannetjes, en geen last van verstoring van hun rust overdag.

Ik laat ze dan ook altijd met rust, bahalve in de ochtend (6uur) voor ik naar het werk ga, dan kijk ik even of alles nog in orde is, en krijgen ze allemaal een lekkere appelpellet ;)
en in de avond, rond een uur of 8/9 ga ik ze verzorgen en even lekker laten spelen, dan staan ze allemaal al klaar voor de deurtjes voor hun portie aandacht. dan mogen ze op me klimmen en op mijn rug zitten etc.

Soms laat ik ze ook lekker door de kamer rennen, vinden ze echt súper leuk.. alleen ja ze knagen echt overal aan, dat vind mijn vader dan weer minder :')

bij mij zitten ze in zelfbouw kooien, van 80cm breed, 80 cm hoog en 60cm diep.
en ik moet zeggen dat ze het goed doen zo :D

heel vaak als mensen mij vragen of ik huisdieren heb en ik zeg chinchillas is het meteen ooh leuk, zo een zou ik ook wel willen!
dan steek ik meteen een heel verhaal af dat het stress gevoelige beestjes zijn en goede verzorging nodig hebben dat ze veel ruimte in nodig hebben en overdag slapen en in de nacht wakker zijn, geen knuffel diertjes zijn etc. en dan is het toch allemaal íéts te veel werk :+

Zo zie je inderdaad ook vaak genoeg mensen die chins kopen en dan weer verkopen omdat ze toch niet zo "schattig en knuffelig" zijn als in eerste instantie gedacht werd. En hoe die arme kleine beestjes er dan vaak uitzien ;(
de diertjes zijn dan de pineut door het onweten van de mens..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 02:13

Sorry sorry!
Lees morgen ff bij en zou kooi foto's plaatsen :j
Ze lopen elke avond nu los , zo'n uur of 3/4 .

En pas wanneer ze beiden ontwaken :D
We krijgen morgen te horen of het huis door gaat voor pa en mij.
En dan kan ik sparen voor een groooooooooooooote kooi.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:00

S_uus schreef:
Sorry sorry!
Lees morgen ff bij en zou kooi foto's plaatsen :j
Ze lopen elke avond nu los , zo'n uur of 3/4 .

En pas wanneer ze beiden ontwaken :D
We krijgen morgen te horen of het huis door gaat voor pa en mij.
En dan kan ik sparen voor een groooooooooooooote kooi.

Ow ja, foootoooooos! *\o/* *\o/* *\o/*

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 03:50

ik weet heel weinig van chinchilla's? zijn dat leuke huisdieren, als het nachtdieren zijn dan zijn ze voor mij wel geschikt! ;)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:50

Ja, chinchilla's zijn leuk en ja, het zijn nachtaktieve dieren.
Het zijn geen dieren die eenvoudig te houden zijn ondat ze heel gevoelig zijn. Ze kosten veel in aanschaf, duidelijk minder in onderhoud en ze worden best wel oud (20 jaar is niet zelden). Allemaal dingen die je moet weten alvorens chinchilla's te kopen.
Lees best dit topic eens helemaal door, dan weet je al een heleboel. :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 04:00

Ik denk, het is maar een gok:
Maar mijn chins hebben echt niet door dat ze eigenlijk alleen 's nachts horen te leven :+
Overdag hoor ik soms een paar x een geluid, kijk ik om, en ja hoor of Snowy of Snoopy springt vrolijk rond, eet wat of drinkt wat en kruipt weer in het huisje naast de ander. (Ja het huisje leeft nog steeds!)

Ik heb nu, 4 wilgentakken, behoorlijk grote en dikke gekocht :j
die heb ik van de hoek schuin naar de overkant door de tralies gedrukt, dus hebben ze nog meer om op te zitten en tevens te knabbelen.

Ik zorg altijd dat er genoeg van het beton blok in ligt, hooi genoeg is, en voor ik ga slapen krijgen ze een knabbel :j

Elke avond als ze beiden een paar uur wakker zijn mogen ze los, dat gaat er hard aan toe haha die huppelen alle kanten op.
Trap op en af, ben er de eerste keren bij gebleven maar ze redden zich heel goed, mede omdat er tapijt op de treden zit denk ik, dus niet echt uitglij mogelijkheden.

Tot ik op een gegeven moment boven eens ging kijken hoe het met ze was (op een 1 of andere manier vinden ze het boven leuker op de overloop) zit er 1tje toch boven op de kast (1meter of 1,20 hoog ongeveer) , ik dacht HOE maakt ze me dat nu? :oo

Dus ik haar terug op de grond gezet, naar beneden, woonkamer in.
Ik zeg tegen pa :"Zeg , ik wist dat ze graag hoog springen he, maar dit slaat alles, Snowy zit gewoon OP de handdoeken kast, die oude kast van mijn springpaard".
Snapte er echt niks van.

TOT de volgende dag ~~}>
Ik wou ze naar beneden sturen , de kooi in, dus ik wil er 1 pakken. de ander volgt dan naar beneden en springt uit zichzelf in de kooi.
En ik dacht dus , mooi Snowy zit tussen kast en muur (klein stukje ruimte over door de deurpost ) , dus ik bukken, met mijn hand ertussen en ja hoor, snowy loopt met haar poten langs de post, haar rrug tegen de kast aan, draait en kwartslag en ja op de kast beland :oo
Ongelofelijk haha, ik heb er wel een filmpje van!

Ik zou morgen als ik terug ben van mijn vorige stal de foto's van de kooi uploaden, ondertussen is er al weer wat veranderd natuurlijk qua wilgentakken dus en van alles weer verplaatst om het leuk te houden, de bestanden zijn vrij groot door mijn Canon, dus uploaden duurt ook even.

Maar tot zo ver mijn update :)
Hoe is het met jullie en de chins?
Het spijt me dat ik even niks liet horen, heb gewoon een rot periode achter de rug, door de helft van deze periode hebben die beestjes me dus heen gesleept.
Vorige week wou ik de foto's en update al plaatsen maar toen kwam een vriend van me (23 jaar) om bij een ongeluk (black out) en gisteren crematie, dus had mijn hoofd er even niet naar staan sorry.

Paar x edit wegens verduidelijking van de zinnen.
Laatst bijgewerkt door S_uus op 06-03-11 04:11, in het totaal 3 keer bewerkt

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 04:03

Zidore schreef:
ik weet heel weinig van chinchilla's? zijn dat leuke huisdieren, als het nachtdieren zijn dan zijn ze voor mij wel geschikt! ;)

Zidore!
Absoluut want je bent net zo;n nachtmuts als ik haha.
Die dieren brengen je een absolute lach op je gezicht, ze zijn zo ontzettend leuk!
En indd wat Soesita al zegt, in dit topic kun je je heerlijk inlezen!
In aanschaf moet je misschien wat neertellen maar daarna (vind ik )zal het best meevallen :j

zeg ik waarvan het geld me niet op de rug groeit

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 14:56

Liggen die van jullie ook zo maf soms, helemaal lang uit met de pootjes ook uit huisje :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:56

Haha, ja hoor, ze kunnen hier ook behoorlijk maf liggen. :+

De onze hebben hun "vliegende schotel" een paar weken geleden gekregen. We hebben ze er nog nooit op bezig gezien (da's het nadeel als ze buiten zitten) maar er staan regelmatig pootafdrukjes op. :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 23:31

Haha die witte deed me echt schrikken een tijd terug.
Lag ze languit , op haar rug in die tunnel die ik heb.
Kopje hing iets eruit, ik dacht WTF!!!!!
Lag ze gewoon te zonnen die gek hahaha.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 18:28

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:33

Ik heb een hangmatje waar ze altijd in slapen, soms liggen ze alleen allebei met de staarten naar de buitenkant. dan komt er een staartje links uit de hangmat, en rechts ook een staartje. Net of het een tweestaartig dier is dat geen kop heeft. Erg grappig om te zien :+

Ben stiekem een beetje aan het rondkijken naar een nieuwe/grotere kooi. Mijn huidige kooi is op zich wel groot (hoog) en heeft verdiepingen, maar kan verder niks zelf verbouwen aan de kooi en ik wil toch iets van hoekplankjes, meer ruimte voor wilgentakken e.d.
Alleen kooien zijn zo duuuuur ;(

Ben benieuwd naar foto's van je chinnies Suus! :)

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:34

soesita schreef:
Haha, ja hoor, ze kunnen hier ook behoorlijk maf liggen. :+

De onze hebben hun "vliegende schotel" een paar weken geleden gekregen. We hebben ze er nog nooit op bezig gezien (da's het nadeel als ze buiten zitten) maar er staan regelmatig pootafdrukjes op. :D

Zo'n flying saucer?
Heb ooit ergens gelezen dat dat slecht/verslavend voor ze is.. maar hoe zit dat precies dan? Vind ze wel erg stoer namelijk :))

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 18:36

Foto's van de chins zelf heb ik al op photobucket, dus dat scheelt want hij upload nu van de kooi :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 18:37

Kooien zijn inderdaad duur.
Maar pa heeft voor me een enorm grote kast gekocht voor mijn klederen, dus wil eigenlijk kijken of iemand van mijn oude klerenkast een enorme kooi kan maken.
Maar of dit slim is met dat hout van de kast??

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:39

heb je ook een veulen suus? wat grappig! ik heb ook een veulen! :D

maar grote kooien of zelfbouwkooien via internet zijn idd superduur! mijn vader zei al dat ik nu een kooi van tegen de 500euro krijg.. alleen omdat dat hout (waar ze niet doorheen kunnen knagen) zo duur is! onbegrijpelijk dat het zo duur moet zijn.. zal binnenkort ook even een foto plaatsen van de vorderingen van mijn kooi! :D

mijn ukkies slapen ook op de gekste manieren.. en liggen idd ook in een hangmatje te slapen :P maar 's nachts vinden ze het ook nog wel een leuke uitdaging om hun hangmatje stuk te maken.. dus die moet ik elke keer weer repareren..

ben benieuwd naar foto's suus!

edit ik heb trouwens erg veel mazzel dat mijn vader al trespa (hardhout) in het hok had liggen.. dat is normaal niet te betalen.. , zie wel vaker dat mensen van een bestaande kast een kooi maken, kan prima zolang je er maar wel op let dat de kooi van binnen niet geschilderd is en het niet zacht hout is zodat ze er zomaar doorheen geknaagd zijn.. :)