Couperen van oren en staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:06

kynshiri schreef:
voila... uiteindelijk geeft het uiterlijk toch de doorslag,

HAd je zelf ook kunnen opzoeken hoor
gewoon even wikkenogwatte. :Z

Bovendien als je het topic gelezen had heb ik toch meerdere bokkers zien zeggen dat ze het mooi vonden staan. ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:30

ik heb eerder ook al gereageerd en het topic wel degelijk gelezen. mijn reactie was specifiek bedoeld tegen enkele posts van mensen die blijven volhouden dat er andere redenen zijn om staarten en oren te knippen dan esthetische.

ik ben niet achterlijk he, natuurlijk weet ik dat het voornamelijk om cosmetische redenen is...dat was het hele punt waar ik op wilde uitkomen ... (dat men niet moet doen alsof er oprecht andere redenen in het spel zijn)

Anoniem

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:32

En wat is er mis met een cosmetische reden? Waarom vind je het zo belangrijk dit te herhalen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:42

Oh afschuwelijk zeg die youtube filmpjes over het couperen, het is zeer pijnlijk zeg, logisch dat ze het doen bij puppys, die zijn nog weerloos anders wordt ie gegrepen hoor.

Ja die oren couperen geeft wel een stoerder en eng uiterlijk, maar ik vind het echt onzinnig, want ze zijn niet zo geboren en dus hoort het niet, punt uit.

Maar geef me liever gewoon de staarten en oren in natuurlijke staat, beter voor de honden ivm communicatie naar andere honden toe en staat natuurlijker en vriendelijker.

Maar gaat het om medische redenen, dan ...... wat moet dat moet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:44

ik vind het bij een dobberman ook veel mooier staan als ze gecoupeerd zijn :) en bij een boxer vind ik het ook mooier als de staart gecoupeerd is :) maakt mij dat dan onmenselijk ? Ik vind Boxers erg leuke honden maar ik vind die staart echt lelijk :) en dat is mijn mening. Maar ik vind het eigenlijk ook alleen echt bij deze 2 rassen mooi staan, bij andere hondenrassen vind ik het niet nodig. Mijn enige eis is dat het op een diervriendelijke manier gebeurd (en kom dan niet met "het is niet diervriendelijk, je snapt best wat ik bedoel). Daarbij heeft een gecoupeerd oor wel nut. Vooral bij waakhonden (zolang het wel op de juiste manier gedaan word en niet de helft van het oor weg is) omdat ze dan meer geluiden op kunnen vangen :) Althans, dat heb ik ooit mee gekregen (omdat de oren dan recht overeind staan en de oorschelp dus meer kans heeft om de geluidstrillingen op te vangen.

Correct me if im wrong :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:50

Ook viel het me op dat hondachtigen in de natuur noooooit hangoren hebben, maar altijd korte en of lange maar wel rechtopstaande oren hebben.

De flappen is er gewoon ingefokt.

Wij hadden vroeger hondje met hangoren, pffff een heel gedoe zeg altijd ontstoken oren en of te warme oren, dus ik neem liever een hondenras dat van nature al rechtopstaande oren hebben, maar dat neemt niet weg dat ik het couperen evengoed vind dat het niet zo hoort omdat ze zo zijn gefokt en ermee geboren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:05

lifaya schreef:
maakt mij dat dan onmenselijk ?

Nee ik vind van niet, je houd er alleen een andere gedachte op na.
Ik vind gecoupeerde dieren ook veel en veel mooier, ik vind het verschrikkelijk jammer dat het verboden is
sommige rassen zien dr echt niet meer uit.
Dat couperen, mits het netjes gebeurd gaf ze nog nét dat beetje extra.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:54

ik vind 'voor de mooi' totaal geen reden eerlijk gezegd omdat jij in de plaats van het dier beslist hoe het er moet uit zien omdat jij dat mooi vindt. als het zo geweldig stoort dat dat bepaalde ras hangoren heeft, kies dan een ander ras dat van nature opstaande oren heeft; voila, probleem opgelost...
net hetzelfde:
als jij een piercing wilt, dan doe je maar. het is tenslotte in jouw lichaam dat ie gaa, maar je zou een keer moeten afkomen met 'ik wil bij mn dochtertje alvast stretchers in der oorlellen doen, want ik vind opgerokken oorlellen mooi staan.' dan zou je nogal wat horen :=

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:12

kynshiri schreef:
ik vind 'voor de mooi' totaal geen reden eerlijk gezegd omdat jij in de plaats van het dier beslist hoe het er moet uit zien omdat jij dat mooi vindt. als het zo geweldig stoort dat dat bepaalde ras hangoren heeft, kies dan een ander ras dat van nature opstaande oren heeft; voila, probleem opgelost...
net hetzelfde:
als jij een piercing wilt, dan doe je maar. het is tenslotte in jouw lichaam dat ie gaa, maar je zou een keer moeten afkomen met 'ik wil bij mn dochtertje alvast stretchers in der oorlellen doen, want ik vind opgerokken oorlellen mooi staan.' dan zou je nogal wat horen :=

hahaha :D verder, ge hebt helemaal gelijk:p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:36

kynshiri schreef:
als het zo geweldig stoort dat dat bepaalde ras hangoren heeft, kies dan een ander ras dat van nature opstaande oren heeft; voila, probleem opgelost...

Nou zo eenvoudig werk dat niet hoor ;)
Ik kies een hond uit nav uiterlijk, karakter, gezondheid en voorouders, zo simpel is dat niet op te lossen.
Voor mij is een hond geen meubelstukje.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:08

voor mij ook niet. ik kies inderdaad ook omwille van het karakter en of hij geschikt is voor wat ik van een hond verlang, maar ofwel neem ik dan genoegen met dat hij misschien niet 100% uiterlijk is wat ik wil, of ik stelt andere eisen bij, maar ik ga de hond niet bijstellen om aan mijn voorwaarden te voldoen 8)7
de engelsen zeggen : 'A good Horse is never the wrong Colour' en dat vind ik met honden net zo. mijn pincher waakt prima en is heel aanhankelijk, ook MET hangoren en naar de eerste twee was ik in het bijzonder op zoek.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:01

Chiqa schreef:
lifaya schreef:

Ik vind gecoupeerde dieren ook veel en veel mooier, ik vind het verschrikkelijk jammer dat het verboden is

Dus jij vind het jammer dat het verboden is, omdat het sommige honden lelijk maakt?
Dat de staart en oren dé belangrijkste lichaamsdelen van een hond zijn om mee te comminuceren maakt niks meer uit?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:39

Chiqa schreef:
lifaya schreef:

Helemaal mee eens :j :)

ik vind dit bijvoorbeeld echt lelijk en te ver gaan, heeft geen nut voor de hond en maakt er absoluut niet mooier op:
http://www.dierz.nl/multimedia/dynamic/ ... 90137b.jpg
http://top-poll.com/wp-content/uploads/ ... itbull.jpg (ik weet dat ze dit doen zodat de oren niet afgescheurd worden tijdens gevechten, maar dit vind ik dus echt lelijk, zag dat er zulke foto's ook aan het begin van het topic waren geplaatst :) )

Maar dit vind ik wel weer mooi :) en niet omdat het eng eruit ziet of macht uit straalt, maar ik vind dat de hond dan opeens een stuk intelligenter uit ziet :) smaaks gebonden natuurlijk, maar ik vind dat :D
http://dobermanpuppiesblog.com/files/Zee45.jpg

Een staart is niet noodzakelijk voor een hond :) het kan inderdaad heel goed bijdragen aan communicatie. De hond van mijn oom heeft helemaal géén staart meer, geen eens een stompje. Voordat iedereen gaat zeggen dat het dierenmishandeling is, deze hond heeft zijn staart gebroken toen hij iets lekkers op de grond zag liggen en een auto tegen hem aan reed waardoor zijn staart tot op zijn rug dubbel klapte... De hond leid er helemaal niet onder :) (heeft 6 jaar mét staart geleefd)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:47

Het hoort volgens sommige mensen bij het ras, maar dat is helemaal niet zo.
Staan de oren van nature, en is de staart van nature zo kort? nee, dus het hoort helemaal niet ;)
Natuurlijk, een Dobermann Pincher met gecouperde oren en staart ziet er stoerder uit, maar waarom??

Ik heb er eerlijk gezegd niet zo'n mening over.
Aan de andere kant, vind ik Pitbulls met die oren gecoupeerd en afgesneden echt PRACHTIG!
En zullen ze na zo'n ingreep er echt zoveel last van hebben? meestal zijn ze nog puppy en vergeten ze dit snel, of zeg ik nou iets heel doms :+
geen ervaring met couperen dusja :Y) Mijn Chihuahua pupjes krijgen vanzelf wel opstaande oortjes :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:01

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:12

dieren wordengeboren en ik vind dat je daar af moet blijven, de natuur is mooi genoeg mensen bemoeien zich overal mee zelfs metr hoe je geboren word als dier walgelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:14

Gecoupeerde dieren vind ik persoonlijk onnodig. Het gaat vaak puur voor het uitzicht van de mens. Dus om wat de mens dan maar weer leuk vind, wat het dier er aan heeft tegenwoordig, doet er niet zoveel toe.

Als baas kun je de oren prima schoonhouden, dus die reden kun je van tafel vegen.
Sommige honden slaan hun staart kapot misschien, naar mening is het dan alsnog vroeg genoeg om de staart er af te halen.

Ik vind het net zoiets als een keffertje in een tasje of jasje, maar dan erger. Het is puur voor de lol van de mens tegenwoordig, niet voor die van het dier. Om medische redenen en voor hygiene, hoeft het tegenwoordig niet meer.

Worden ze trouwens nog wel toegelaten op nederlandse keuringen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:16

franka75 schreef:
dieren wordengeboren en ik vind dat je daar af moet blijven, de natuur is mooi genoeg mensen bemoeien zich overal mee zelfs metr hoe je geboren word als dier walgelijk.

dan hadden we eigenlijk beter bij "de wolf" kunnen blijven gezien de mens de rest zelf zo gefokt heeft en eigenlijk niets natuurlijks meer aan is toch? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:19

lifaya schreef:
franka75 schreef:

dan hadden we eigenlijk beter bij "de wolf" kunnen blijven gezien de mens de rest zelf zo gefokt heeft en eigenlijk niets natuurlijks meer aan is toch? :+

Nee, je kunt beter nog verder gaan met het verknippen. Sommige honden zijn medisch al zover gefokt dat het zielig is. ;(

We hadden beter bij de wolf kunnen blijven, tja, daar kunnen we tegenwoordig niet zoveel meer mee he. Maar daarom hoef je niet nog onnodig verder te gaan toch?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:21

Mindim schreef:
Nee, je kunt beter nog verder gaan met het verknippen. Sommige honden zijn medisch al zover gefokt dat het zielig is. ;(

We hadden beter bij de wolf kunnen blijven, tja, daar kunnen we tegenwoordig niet zoveel meer mee he.

Om maar bij de Engelse Bulldog te beginnen...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:23

Ik vind vooral de Engelse Bulldog een voorbeeld van verkeerd door blijven fokken. Ik heb zelf ook veeeeeel liever dat men bij de wolf was gebleven. Helaas is dat niet zo makkelijk, dat snap ik :+ Ik vind de Saarloze Wolfhond dus wel een prachtvoorbeeld van een hondenras die nog wel natuurlijk is en waar je ook niets meer aan hoeft te veranderen. Hij is trouw, sterk en heeft genoeg karakter (al zou dat niet geschikt zijn voor iedereen)

maar ik dwaal een beetje af :) :o

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:24

Leslie90 dat schoot me inderdaad meteen te binnen :') Ik wéét waarom die honden zo zijn gefokt maar ze worden hedendaags absoluut niet meer voor dat doeleinde gebruikt (stierenvechten, ingedeukte neus zodat ze kunnen doorademen als ze de stier bijten) en het word steeds erger. Die honden kunnen niet eens natuurlijk worden geboren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:27

lifaya schreef:
Ik vind vooral de Engelse Bulldog een voorbeeld van verkeerd door blijven fokken. Ik heb zelf ook veeeeeel liever dat men bij de wolf was gebleven. Helaas is dat niet zo makkelijk, dat snap ik :+ Ik vind de Saarloze Wolfhond dus wel een prachtvoorbeeld van een hondenras die nog wel natuurlijk is en waar je ook niets meer aan hoeft te veranderen. Hij is trouw, sterk en heeft genoeg karakter (al zou dat niet geschikt zijn voor iedereen)

maar ik dwaal een beetje af :) :o

Maar in principe heeft het niets met couperen te maken.
Om maar even bij de wolf te blijven, het zou toch zonde zijn wanneer zijn staart en oren werden gecoupeerd voor cosmetische of esthetische redenen.

Een labrador mag zijn staart behouden, maar bij een boxer moet ie er af. Wat is het verschil tussen de staarten, een boxer heeft ook een dikke staart hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:28

lifaya schreef:
Leslie90 dat schoot me inderdaad meteen te binnen :') Ik wéét waarom die honden zo zijn gefokt maar ze worden hedendaags absoluut niet meer voor dat doeleinde gebruikt (stierenvechten, ingedeukte neus zodat ze kunnen doorademen als ze de stier bijten) en het word steeds erger. Die honden kunnen niet eens natuurlijk worden geboren!

De bulldog kan ook amper normaal lopen. Ik vind het een ras dat veel te ver is doorgefokt.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:34

Mindim schreef:
lifaya schreef:

De bulldog kan ook amper normaal lopen. Ik vind het een ras dat veel te ver is doorgefokt.

Dat is ook niet het enige.. Inderdaad, ze kunnen niet normaal goed ademen, lopen, kunnen niet tegen hitte etc. Kunnen niet natuurlijk dekken en bevallen en ga zo maar door. Mijn Oma heeft een Engelse Bull, en het is echt heel zielig. Naast dat hij dankzij doorfokken verpest is, is hij ook nog eens verpest qua opvoeding maar dat terzijde :+ Hij heeft stamboom en kostte 1500, en heeft nu het 5 dubbele gekost aan dierenarts kosten en operaties.. Als die Bull het eens mocht vertellen wat hij zou willen na alle pijn, jeuk en ellende en alle aankomende ellende.

Maarja, we dwalen een beetje af :P