De walgelijke manier van honden fokken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:46

Sabin_e :j klopt helemaal wat jij zegt.
Ook je eerdere post, over dat het door een aantal engelse honden komt, is helaas waar. Wij hebben onze nieuwe pup bij een fokker vandaan die haar eigen 'lijnen' heeft waarbinnen ze fokt, en ze heeft in de 40 jaar dat ze fokt nog nooit een cavalier met syring gehad :) De moederhond van de pups is nu 7 jaar en nog steeds gezond, dat vind ik ook heel belangrijk trouwens, dat teven wat ouder zijn als ze hun eerste nest krijgen. Een cavalier kan bvb op haar 2e jaar een A gradatie hart hebben, maar op haar 5e kan dit al een C zijn. Ik ga ervan uit dat dit bij andere rassen ook zo is (met andere afwijkingen dan natuurlijk..)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:49

palinglcw schreef:
MamboBeach schreef:
palinglcw, en leg mij eens uit waarom ik een hond met papier zou moeten kopen?
Alle nestjes zonder papier, dat zijn dus allemaal broodfokkers?

een hond met papieren is over het algemeen gewoon beter voor het ras omdat ze gekeurd moeten worden en de raad van beheer een oogje in het zeil houdt;) vooral erop letten dat je ze met gezondheids verklaring koopt als de dieren arts die langskomt een slecht bijgevoel heeft dat het om broodfokkerij gaat heeft diegene al een probleem ;).
en in de meeste gevallen zijn honden zonder papier broodfok of gewoon mensen die echt maar wat aankloten ipv het ras echt tot stand houden want ieder mens met hersens zou tenslotte alleen fokken met een hond met papieren.

Ja, ik vind het echt gezwets van de bovenste plank, zie mijn eerdere verhaal en de verhalen die ik hier voorbij zie komen heb ik echt niet de indruk dat iedere doordachte fokker het beste en juiste met de honden voor heeft. Ik ken mensen die 'pretnestjes' hebben en heel goed voor de pups zijn. En de ouderhonden getest, kom op, dat geeft toch ook geen 100 procent zekerheid. Zouden ze eens bij mensen moeten doen. Nee, de mensen die zogenaamd op de juiste manier fokker maken er ook een zootje van, dat komt hier ook voorbij en dat willen sommige mensen verdoezelen en dat vind ik erg jammer.

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:55

MamboBeach schreef:

Ja, ik vind het echt gezwets van de bovenste plank, zie mijn eerdere verhaal en de verhalen die ik hier voorbij zie komen heb ik echt niet de indruk dat iedere doordachte fokker het beste en juiste met de honden voor heeft. Ik ken mensen die 'pretnestjes' hebben en heel goed voor de pups zijn. En de ouderhonden getest, kom op, dat geeft toch ook geen 100 procent zekerheid. Zouden ze eens bij mensen moeten doen. Nee, de mensen die zogenaamd op de juiste manier fokker maken er ook een zootje van, dat komt hier ook voorbij en dat willen sommige mensen verdoezelen en dat vind ik erg jammer.

lees me text en je zult zien dat ik zeg in de meeste gevallen... dat betekend dus niet volle 100% en 100%zekerheid ga je nooit krijgen maar het percentage goede honden komt meestal wel van honden met papieren en niet van mensen die zonder papieren fokken en sja als je vindt dat fokkers er een zooitje van maken moet je maar aankloppen bij de raad van beheer die gaan daarover :Y)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:06

Sabin_e, zou het dan niet nuttig zijn om alle cavaliers (waarvan de ouders bekend zijn) op te roepen om die test te doen ? Zodat er in 1 keer heel veel meer bekend kan worden over de aanwezigheid van syring in verschillende bloedlijnen ?

Aranel, ik zag in je profiel dat jouw Bijou er niet meer is, wat erg voor je. Als ik haar vergelijk met de mijne dan hebben ze wel allebei een hele andere kop. Ik heb helemaal geen verstand van shows of wat er gewenst is, mijn reu is gewoon gecastreerd, dus heb er ook nooit interesse in gehad. Maar ik ben benieuwd wat jij en Sabin_e vinden van hem tov wat jullie gezien hebben aan cavaliers.

Van opzij
Afbeelding

Van voren (nat van de sneeuw)
Afbeelding

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:14

palinglcw schreef:
MamboBeach schreef:

lees me text en je zult zien dat ik zeg in de meeste gevallen... dat betekend dus niet volle 100% en 100%zekerheid ga je nooit krijgen maar het percentage goede honden komt meestal wel van honden met papieren en niet van mensen die zonder papieren fokken en sja als je vindt dat fokkers er een zooitje van maken moet je maar aankloppen bij de raad van beheer die gaan daarover :Y)

Nee hoor, ik klop daar echt niet aan want van mij hoeft die zooi allemaal niet! :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:33

Nado: Bijou was ook echt een teefje, op elk keuringsrapport stond ook iets van 'zeer vrouwelijk hoofdje'. Ze was sowieso nogal petite.
Van welke fokker komt jouw reu? :) Hij oogt echt groot trouwens, haha. Ik neem aan dat je bedoelde wat ik van hem vind als showhond/in welke mate hij aan de rasstandaard voldoet? :)

Ik vind hem mooi getekend op zijn kop, alleen jammer dat hij geen bruin heeft op de wangen. Op de eerste foto lijkt zijn vacht ook wat aan de korte kant voor een cavalier, maar daarentegen vind ik hem ook op de rest van zijn lichaam mooi getekend, mooie witte kraag heeft 'ie :j Hoe oud is hij?

Het zal ongetwijfeld een enorme knuffel zijn, ofniet? :D

Dit wordt mijn pup trouwens; http://i812.photobucket.com/albums/zz42 ... 1273328105 . Zij heeft wel wat bruin op haar wangen, dat is voor de show dan weer gewenst. Verder lijkt ze qua aftekeningen op het lichaam wel wat op de jouwe, veel zwart op het lichaam :j

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:22

@ Nado: Die reu van jou oogt inderdaad groot, ik zie dat die wat langere benen heeft. Dat heeft mijn Cavalier King Charles Buddy ook :j
Hij lijkt echt veel op mijn hond Buddy (ook tricolour en veel zwart op de rug).
**zoek zo ff een foto op.

@ Aranel: Ja jou Cavalier was inderdaad nogal petite. Ik vind dat mooi :)
En die pup die van jou wordt is ook mooi! Mijn voorkeur gaat toch stiekem uit naar tricolour Cavaliers (al vind ik Black and tan ook mooi) :D

Buddy komt van een fokker in Rijssen (Overijssel). De reu had wel papier, maar de teef niet. Het is niet officieel mijn hond trouwens, want mijn ouders hebben hem gevonden, werder verliefd, en hebben hem gekocht. Alleen nam ik hem altijd mee naar school en stage (studie Paraveterinair) en heb ik alle testen die je maar kan doen op een hond op 'm uitgevoerd :D (jaja, ik moest het toch leren en Buddy vond alles goed). Nu -omdat ik hem altijd bij me heb- is het eigenlijk meer mijn hond geworden. Een soort van 'gekregen van mijn ouders'.

Oke, hier wat foto's:

Afbeelding
Buddy en zijn beste maatje Mika (allebei pas geknipt).

Afbeelding
Buddy naast de andere hond van mijn ouders Rakker (Jack Russel X Boeren Fox)

In mijn profiel staan nog twee foto's, waar je Buddy's grootte kan vergelijken met mijn kat (Brits korthaar).

Eigenlijk kunnen we wel een Cavalier King Charles topic maken! (aangezien hier al 3 trotse baasjes zitten :D )
Anders gaan we in dit topic te veel offtopic..

Wat vinden jullie?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:40

:)) Prima hoor :D Altijd gezellig :Y)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:57

@Magda90
Je bent hier altijd welkom ;)
Alleen zal je er wel een stukje voor moeten rijden :+

Dan weer even ontopic.

Ik vind het een beetje kortzichtig gezegd dat als iemand goed voor zijn pups is, ongeacht ras of kruising dat deze personen geen broodfokker kunnen zijn.
Op dit moment kan ik een aantal kennels opnoemen die met en zonder stamboom fokken, om alleen maar onder de regels van de RvB uit te komen. Deze mensen zijn goed voor hun honden en het is er ook schoon, maar dit neigt toch wel naar broodfok???

Een teef mag max. 5 nesten voortbrengen in haar levensjaren, waarvan 2 in 24 maanden mits er 10 maanden tussen de dekkingen zit. Maar deze mensen stoppen elk half jaar hun teef vol. En daarnaast gebruiken ze steeds dezelfde dekreu. Voor het ene nest wordt een stamboom aangevraagd en voor het volgende nest niet.

En bij die zogenaamde "pretnestjes" gebeurd er ook van alles, maar ook dat zullen de mensen je niet vertellen.
Ik zie en hoor het toch regelmatig bij mij in de Dierenspeciaalzaak.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:17

Ik ga die docenmentere kijken in delen denk ik.
*getver net heel verhaal getypt alles weg*

Ik ben het helemaal met je eens. Jammer genoeg heb ik 1 van de door jou genoemde (kapot) gefokte hondjes gehad.
Een (Cavalier) King Charles Spaniel, hij is overleden aan een hersen tumor. Toen wij hem kochten wisten wij niets van het ras.
En haalde hem bij een hobby fokker hij had op latere leeftijd: een hernia, Tumor in hersenen (dat is zijn dood geworden), traanbuizen waar geen vocht door kwam, een slecht (echt beroerd) hart, kleine aanvallen waardoor hij lucht naar binnen trok en niet uitbliez. Dood eng.

Nu wouden mijn vriend en ik graag gaan fokken met honden.
Liefst dog achtige of herders. Duitse herder stond wel vooraan. Alleen zijn die dieren zo lelijk zo onwijs laag gefokt. Echt ontzettend zielig. Een echte mooie werklijn heb ik zo 1, 2, 3 via internet niet gevonden. Dat willen we zeker weten wel hebben.

Maar nu heb ik zo opeens een 2 jarig doco canario, dier heeft geen papieren.
Wel show paps en show mams. Al is ze echt een werkhond.
Lekker gezond, zit goed in der vel. Helemaal blij mee :D

MamboBeach

Re: De walgelijke manier van honden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:24

Kamatz, dus alle mensen die een pretnest of iets dergelijks hebben zijn broodfokkers en de mensen die fokken met stambomen niet zeker? Denk eens even heel goed na!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:26

*tranen in der ogen als je dat cavalier filmpje zien*

;( die boxer :S

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:38

Er zijn mensen die zeggen: "ja, maar het is een documentaire over engelse fokkers. Dus geldt het niet voor Nederlandse fokkers." Maar dan zeg ik: Als er bijvoorbeeld op Cruft's een hond van een bepaald ras kampioen wordt, dan kun je er zeker van zijn, dat dat in Nederland gevolgen heeft. Zo werd de Westie bijna uit het niets, jaren terug in Nl bijzonder populair...nadat er eentje in Engeland wereldkampioen was geworden. Zelfs op hondenvoerverpakkingen kwam een Westie te staan... En NL fokkers gaan naar Engeland om mooie honden uit dat land te halen om hun eigen kennel te "verbeteren". Zo werkt dat. Daarom is het zo belangrijk wat er in Engeland gebeurt, het heeft beslist invloed op de fokkerij in ons land, en de rest van de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:42

Omdat het ras uit Engeland kómt, de DH komt daar helemaal niet vandaan. Ken geen Duitse Herder fokker die zijn honden uit Engeland haalt :n
Je redenering gaat een klein beetje mank ;)

Overigens heb je weer een leuk onderschrift, maar die over je dochter was leuker :))

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:43

@ Zoolgangster er zijn ook Nederlanders die de show Cruft's lopen met hun honden. Zullen er niet veel zijn maar me moeder kent iemand die voor jaren terug met haar Schotse terrier daar een show heeft gelopen en voor (geloof) 2 jaar geleden is er een serie op NL2 geweest daar volgden ze 4 mensen die uitgekozen waren om naar Crufts te gaan. Ook met een Schotse terrier, moet ik even diep nadenken welke honden het nog meer waren.

Dus dat is onzin, de fokster van mijn moeders Schot die heeft onlangs nog een goede Schotse teef uit het buitenland gehaald. Weet niet meer waar maar dat kan ik nog wel vragen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:48

MamboBeach schreef:
Kamatz, dus alle mensen die een pretnest of iets dergelijks hebben zijn broodfokkers en de mensen die fokken met stambomen niet zeker? Denk eens even heel goed na!

Nee je leest het niet goed!!!!
Je schreef zelf dat je mensen kent die weleens een pretnestje hebben gehad en heel erg goed zijn voor hun honden. Ik heb nergens gezegd dat iedereen die zonder papier fokt een broodfokker is!
Ik heb alleen gezegd dat men ook een broodfokker kan zijn, ondanks dat ze goed zijn voor hun honden. Daarnaast gaf ik een voorbeeld van iemand die fokt via de rasvereniging, maar daarnaast zijn eigen regeltjes erop nahoud. Puur uit winstbelag....en dat is een broodfokker!

Broodfokkers zijn voor mij mensen die er een slaatje uit proberen te slaan.
Maar je moet geen dingen verkeerd interpreteren die ik niet geschreven heb. Maar wat ik al eerder zei is dat overal het koren van het kaf gescheiden moet worden. Zowel bij papieren als zonder.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:52

Daarnaast zijn we nog steeds beter om het ras te verbeteren en niet om te vermeerderen, want dat kan iedere boerenl*l!

En waar blijft de fokker van zo'n door jouw genoemd pretnest als er problemen opduiken als: HD, ED, DM, Epilepsie, Voedselallergie, PL, Spondylose, Dwerggroei, PRA, Hernia, Etc etc???

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:01

kamatz schreef:
Daarnaast zijn we nog steeds beter om het ras te verbeteren en niet om te vermeerderen, want dat kan iedere boerenl*l!

En waar blijft de fokker van zo'n door jouw genoemd pretnest als er problemen opduiken als: HD, ED, DM, Epilepsie, Voedselallergie, PL, Spondylose, Dwerggroei, PRA, Hernia, Etc etc???

Thuis?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:22

Sabin_e schreef:
De Nederlandse Boxer club heeft ons trouwens heel positief bedankt, en één van onze groepsleden mocht er een officiele stage lopen waarbij ze zelfs onze theorie in de praktijk kon brengen door te bepalen met welke lijnen er gefokt werd.

Dit lijkt me stug, want de nederlandse boxer club heeft totaal geen inspraak in de keuze voor ouderdieren ;). Ik ben desalniettemin geïnteresseerd in jullie stuk en zou het graag ontvangen. Ik pb je mijn emailadres even.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:57

eva1969 schreef:
Sabin_e schreef:
De Nederlandse Boxer club heeft ons trouwens heel positief bedankt, en één van onze groepsleden mocht er een officiele stage lopen waarbij ze zelfs onze theorie in de praktijk kon brengen door te bepalen met welke lijnen er gefokt werd.

Dit lijkt me stug, want de nederlandse boxer club heeft totaal geen inspraak in de keuze voor ouderdieren ;). Ik ben desalniettemin geïnteresseerd in jullie stuk en zou het graag ontvangen. Ik pb je mijn emailadres even.
Die vriendin van me mocht stagelopen bij een fokker -uiteraard gerelateerd aan de Nederlandse Boxer club (ze liep niet stage bij de Nederlandse Boxer club zelf, misschien dat je dat anders begreep uit mijn bericht. *ik zie dat ik het ook niet helemaal duidelijk heb beschreven* ). En bij deze fokker kon zij meebepalen in het fokken - enkel wat betreft HD.

Je hebt PB ;)