Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:56

Dit zal niet de eerste hond zijn die afgemaakt wordt omdat een baas alle signalen negeert en de hond honds reageert.
Ik denk dat in dit geval de baas voor 95% fout zat, en dat de hond alleen maar hond was.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:58

maar dan mag een hond nog steeds niet bijten.............

hoe wil je die hond ooit los laten lopen wetend dat die bijten kan..............

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:00

KiWiKo schreef:

hoe wil je die hond ooit los laten lopen wetend dat die bijten kan..............

Elke hond kan bijten. Die garantie heb je nooit. Bovendien moeten honden op veel plekken gewoon aan de lijn. Als eigenaar moet je beseffen wanneer je je hond in een onprettige/onveilige situatie brengt en dat zoveel mogelijk voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Nathalie02 op 26-03-10 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:00

Thats_Me schreef:
Nee, je kunt het dier niets kwalijk nemen. Het is in de meeste gevallen de mens die er voor gezorgd heeft dat het dier is zoals hij is. In de overige gevallen zit er vaak een medische reden achter waarom het dier zo reageerd.

kleine toevoeging: Een dier kiest er niet voor om bij mensen te zijn het is de mens die voor het dier kiest ;)

Je kunt een dier niets kwalijk nemen, akkoord. Maar hier lijkt het mij toch gedrag te zijn dat de HOND zichzelf heeft aangeleerd, en niet het baasje. De baasjes hebben hun best gedaan met de hond, maar het dier is nu eenmaal getraumatiseerd door de aanval van de cane corso, waardoor hij zichzelf aangeleerd heeft van zelf al preventief aan te vallen. Daar hebben de baasjes helemaal geen fout aan.

Medische redenen ? Ik vind dat er op bokt nogal dikwijls naar medische redenen wordt gegrepen, om slecht c.q. gevaarlijk gedrag van dieren te vergoelijken. En als een hond zoveel pijn heeft dat hij zijn baasje begint te grijpen, zou ik hem al ZEKER laten inslapen.

@Nathalie02 en Billy: vind jij dat een reden om te bijten ? In het nekvel gegrepen worden ? Al eens een roedel onder elkaar gezien ? Daar wordt er heel wat nekvel gegrepen. Als de roedelleider zegt aan een ondergeschikte dat hij moet blijven stilstaan, en de ondergeschikte doet het niet, dan zal hij ook gecorrigeerd worden. Dat geeft de ondergeschikte in geen geval het recht om te bijten. De ondergeschikte zal het trouwens wel uit zijn hoofd laten om te bijten of zelfs maar te grommen of te snauwen. Een roedelleider past zich NOOIT, in geen enkel geval, aan aan de ondergeschikten. Een baasje dient zich ook niet aan te passen aan de hond. Punt. Het blijft de bedoeling dat je als baasje roedelleider bent. Zoniet heb je een levensgroot probleem, en dat lijkt mij hier het geval te zijn. Deze hond reageerde inderdaad honds, en wel meer bepaald is het de hond die het baasje corrigeerde. Dat vind ik niet normaal. De baas zat hier niet fout, de hond kan niet fout zitten omdat het een hond is, maar de situatie is gevaarlijk en zal er niet op verbeteren. Wat moet je dan doen ? Wachten tot er echt een ernstig incident gebeurt ?
Er is trouwens een wezenlijk verschil tussen snauwen en "bijten en vasthouden", zoals in dit geval.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:01

Een roedel zal nooit in een onveilige situatie blijven. De alpha zorgt daar voor Het zijn meerdere factoren bij elkaar niet een afzonderlijk. Een hond kan ook niet zichzelf gedrag aanleren. Er is instinct en opvoeding. Als je als baasje roedelleider wilt zijn moet je dat ook zijn. En niet gedrag gaan vertonen waardoor de hond (die immers denkt als een hond) de leiding over kan nemen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Laatst bijgewerkt door Nathalie02 op 26-03-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:03

Nathalie02 schreef:
KiWiKo schreef:

Elke hond kan bijten. Die garantie heb je nooit. Bovendien moeten honden op veel plekken gewoon aan de lijn. Als eigenaar moet je beseffen wanneer je je hond in een onprettige/onveilige situatie brengt en dat zoveel mogelijk voorkomen.

ik voor eenv voel me verantwoordelijk voor mijn honden................
en ja als dat betekend inslapen.......... dan is dat zo

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:04

Nathalie02 schreef:
Een roedel zal nooit in een onveilige situatie blijven. Het zijn meerdere factoren bij elkaar niet een afzonderlijk.

correctie : een roedel zal nooit in een situatie blijven die als onveilig aanzien wordt door de roedelleider. Het is hij (of zij in de meeste gevallen), die de beslissingen neemt, en geen ondergeschikte.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:05

Dat is je eigen keuze. Ik vind het wreed om een dier in te laten slapen omdat ik zelf niet consequent ben en niet inschat wat bedreigend is voor de hond.

Sevke: Ik had het al aangepast. ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:06

Ik niet. Zelfs als de hond de situatie als bedreigend ervaart, dient hij nog zijn baas voldoende te vertrouwen om niet te gaan aanvallen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:06

Kim, het spijt me wel, maar de eigenaar heeft de situatie uit de hand laten lopen.
Toen hij zag dat de honden gingen fixeren had hij weg moeten lopen en niet dom staan kletsen tot de honden zoveel spanning opgebouwd hadden dat het wel tot een confrontatie moest komen.
Daarbij is het dan nog stommer om een hond die bol staat van de spanning ineens bij zn halsband te grijpen, de hond wilde nl eigenlijk die andere hond grijpen, maar snauwde ip daarvan naar de baas.
Dat heet redirecte agressie:

Omgerichte- of redirectie-agressie.
Redirectie agressie is agressie gericht naar iemand of iets waarvoor het eigenlijk niet is bestemd. Het is eigenlijk ergens op afreageren, net zoals mensen wel eens naar iemand snauwen omdat ze slecht gehumeurd zijn.
Deze vorm van agressie komt vaak voor na een correctie of omdat er een onzekere situatie voor de hond is. Redirectie agressie is door de regel gericht op een lager geplaatste individu dan de hond zelf, ook gebeurt het vaak dat de hond zich afreageert op voorwerpen, het bijten in de riem is daar een goed voorbeeld van. Men kan dit gedrag proberen te voorkomen door duidelijk leiding aan de hond te geven.

Mag jij mij vertellen dat jij daar een hond voor af wilt laten maken....

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:07

@nathalie :D
Ik was te snel. En nu ben ik het met je post 200% eens.
Laatst bijgewerkt door sevke op 26-03-10 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:07

sevke schreef:
Ik niet. Zelfs als de hond de situatie als bedreigend ervaart, dient hij nog zijn baas voldoende te vertrouwen om niet te gaan aanvallen.

Moet de eigenaar daar wel reden toe geven. Je hebt gewoon die verantwoordelijkheid, het is een dier geen machine.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:08

KiWiKo schreef:
ik voor eenv voel me verantwoordelijk voor mijn honden................
en ja als dat betekend inslapen.......... dan is dat zo

Als jij een hond laat inslapen omdatjij een situatie verkeerd inschat, moet je je diep schamen....

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:09

Nathalie : Weeral eens. Maar feit is dat de situatie hier ontspoord is, en IK zie het niet goed komen met deze baasjes en deze hond.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:09

Bijten = Bijten

En als hij nou een 2e keer dit doet (om wat voor reden dan ook)?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:10

Zonnetje81 schreef:
Bijten = Bijten

Bijten is niet bijten....als je dat denkt, snap je geen bal van honden

Nathalie02

sevke schreef:
Nathalie : Weeral eens. Maar feit is dat de situatie hier ontspoord is, en IK zie het niet goed komen met deze baasjes en deze hond.

Je bezorgdheid om de situatie die nu is ontstaan deel ik. Ik vind het alleen echt belachelijk dat er door veel mensen wordt gezegd dat het dier dan maar afgemaakt moet worden.

KiWiKo

hoezoe nathalie??
je neemt de verantwoording over een idier of je neemt hem niet............

@ billy............. of de eigenaar wel of niet de schuldige is aan deze is niet aan de orde.............. feit is dat de hond het makkelijk niet nalaat om te bijen..............

nu is het een volwassen vent.............. morgen een klien kind!

dus TS moet het dier muilkorven EN altijd aan de lijn houden.............

en dan is de volgende vraag........... wil je dat voor je hond
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 26-03-10 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:11

Billy schreef:
Zonnetje81 schreef:
Bijten = Bijten

Bijten is niet bijten....als je dat denkt, snap je geen bal van honden

Nou de verwondingen zijn er toch niet anders om wel?? Die vriend had wel kweet niet wat kunnen krijgen want blijkbaar heeft hij behoorlijk door gebeten en niet een 'beetje gepakt'.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:12

Nathalie02 schreef:
sevke schreef:

Je bezorgdheid om de situatie die nu is ontstaan deel ik. Ik vind het alleen echt belachelijk dat er door veel mensen wordt gezegd dat het dier dan maar afgemaakt moet worden.

Daar ben ik het alweer mee eens. Maar ik zie weinig alternatieven. Diegene die deze hond in huis neemt, zal moeten weten waar hij mee bezig is. Hopelijk wordt er zo iemand gevonden.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:13

KiWiko: Die verantwoordelijkheid had al veel eerder genomen moeten worden. Nu wordt de hond gestraft door een fout van zijn baas.

Sevke: Mijn mams ving vroeger getraumatiseerde pittbulls op, niet de makkelijkste honden. Met veel liefde, training en heropvoeding zijn deze dieren succesvol geplaatst. Het is dus gewoon mogelijk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:15

KiWiKo schreef:
hoezoe nathalie??
je neemt de verantwoording over een idier of je neemt hem niet............

@ billy............. of de eigenaar wel of niet de schuldige is aan deze is niet aan de orde.............. feit is dat de hond het makkelijk niet nalaat om te bijen..............

nu is het een volwassen vent.............. morgen een klien kind!

dus TS moet het dier muilkorven EN altijd aan de lijn houden.............

en dan is de volgende vraag........... wil je dat voor je hond

Deze hond heeft niet zomaar gebeten, deze hond heeft vanuit een bepaalde situatie gebeten. Dit is een fout van de eigenaar.
Als ik mijn hond in deze situatie zou brengen, zou ik mezelf voor de kop slaan.
Deze baas is ten eerste geen baas over de hond, ten tweede heeft hij geen moer verstand van hondengedrag. Dat maakt de situatie gevaarlijk. In de handen van iemand die wel een hond kan opvoeden en lezen wed ik dat deze hond geen problemen geeft.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:17

Lastig om zo te beoordelen. In 1e instantie zeg ik bijten is fout. Maar waarom beet ie? Een hond van vrienden van ons beet ook vanuit 't niets, bijv. als je em mee trok aan z'n halsband. Later bleek dat ie ongelofelijke pijn had aan z'n gewrichten en hebben ze em in moeten laten slapen. Dat maakt de situatie niet minder gevaarlijk, maar verklaart wel een hoop.

Dus ik zou zeggen....uitzoeken waarom. Geen respect? Pijn? Agressief?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:18

@ bi;lly ben ik het ook helemaal mee eens............. echter zo is is de situatie wel zoals die is................ spijtig voor de hond

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:19

billy maar als de eigenaren nu niet in staat zijn om leiding te kunnen geven ?
niet iedereen is van nature een leider
niet iedereen kun je dat leren maar ondertussen zitten we wel met een hond die een behoorlijk verkeerde opvoeding gehad heeft

neem jij hem?