Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:08

phara het gaat er niet om waar de kat was.
Het gaat erom dat de hond de kat greep en daarmee is de eigenaar van de hond aansprakelijk.
Als er een vreemde man op jou terijn komt mag je hem ook niet afschieten ookal is het jou terein.

Nee magda mijn katten zitten binnen.
Dat was een voorbeeld

Diablo ik spreek je nog wel als je hond een kat grijpt en die eigenaar houdt van zijn kat, eens zien hoe dat af gaat lopen namelijk jou hond jou schuld jij draait er voor op.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:09

Janine1990 schreef:
Okee Diablo, maar nu draaien we het even om.......
Een van jouw katten ontsnapt en wordt gegrepen door een hond van de buren (doet er even niet toe of je wel of geen buren hebt, neem de situatie even aan). Je ziet wat er gebeurd en je kat is ernstig gewond... Wat doe je????

Eigen schuld (als het mijn kat was). Ik ben bekend met de consequenties als de kat buiten zou lopen en ik zou daarom dus nooit de eigenaar er voor op laten draaien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:09

nou daar zou ik niet al te zeker van zijn moontje :)

zou ik zeker niet al te zeker van zijn....... kan nog wel eens rauw op je dak komen vallen

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:10

Jackies zijn van nature jagers, maar als ze geleerd wordt om achter katten aan te gaan dan weten ze ook niet beter.
Deze waren onopgevoed en naar katten opgejut.
Dankzij ons geduld, onze wijze katten en de enorme intelligentie van een Jack waren ze snel kattenliefhebbers.

Diablo, je hebt het aan je eindzin over kwaliteit en kwantiteit.
De wijze van uitspraak gaat mij iets te ver.

Maar inderdaad lopen de katten dergelijke gevaren voor dit soort denkende mensen en daarom hou ik ze uit de vele ervaring wijzer geworden binnen.
Ik vind mensen die zo praten over andermans dieren grof.
Je mag je eigen mening hebben, maar je hebt het niet alleen over de eigenaar, maar ook over de lijdensweg van een poezelige wezentje wat door de mens gecreeerde hond gepakt wordt.

Diablo

Janine1990 schreef:
Een van jouw katten ontsnapt en wordt gegrepen door een hond van de buren (doet er even niet toe of je wel of geen buren hebt, neem de situatie even aan). Je ziet wat er gebeurd en je kat is ernstig gewond... Wat doe je????

Dan ga ik met mijn kat naar de da en zorg dat hij medische hulp krijgt. Maar dan geef ik niet mijn buren de schuld, die kunnen er toch niets aan doen dat ik mijn kat laat ontsnappen?

magda_90

Moontje1991 schreef:
Nee magda mijn katten zitten binnen.
Dat was een voorbeeld

Ik reageer ook op het voorbeeld :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:11

Janine1990 schreef:

Mezelf vervloeken dat die kat is kunnen ontsnappen..

Moontje: Daar zou ik niet te snel mee zijn.... Als jouw kat in mijn goed afgezette tuin komt zou dat wel eens kunnen tegen vallen..

Moggsy: mijn jacks zijn niet naar katten opgejut, als we ze terug roepen komen ze ook terug maar als je niet thuis bent valt er niet veel terug te roepen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:11

magda_90 schreef:
Doet me denken aan het verhaal van de inbreker die nogal ruw gepakt is door een hond, waardoor de inbreker gemakkelijk opgepakt is door de politie.

Niet helemaal hiermee te vergelijken maar toch, honden bewaken hun terrein en kan dus tot dit soort acties leiden.

Maar verder durf je het niet te vertellen?
Namelijk de hond beging een misdaad door de inbreker te pakken en was daarmee fout!
Dus de eigenaren van de hond draaien er voor op, inbreker krijgt een schade vergoeding.

DUs als ik volgende week weer aan het werk ben als postbode
En die hond op dat eene huis gaat weer door het lint, opent de deur en grijpt me dan is dat mijn schuld want ik was in die mensen hun tuin?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:12

Diablo schreef:
Janine1990 schreef:

Dan ga ik met mijn kat naar de da en zorg dat hij medische hulp krijgt. Maar dan geef ik niet mijn buren de schuld, die kunnen er toch niets aan doen dat ik mijn kat laat ontsnappen?

Dat jij je kat hebt laten ontsnappen is als ik me niet vergis onrechtmatige daad.. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:12

Moggsy schreef:
Je mag je eigen mening hebben, maar je hebt het niet alleen over de eigenaar, maar ook over de lijdensweg van een poezelige wezentje wat door de mens gecreeerde hond gepakt wordt.

Ik vind het groffer dat kattenliefhouders als ware eisen dat niet-kattenhouders zich zouden moeten aanpassen aan de kattenhouders!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:13

ik zie dit als hetzelfde als een paard ontsnapt uit een weiland en een automobilist rijd het dier dood.......

automobilist is nooit schuldig......... om gewoon dit ook maar door te trekken naar paard :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:13

Ok stel... -:)
mijn grote hond zit gezellig in de tuin van een kluif te genieten. :Y)

Buurman kieperd zijn yorkie moedwillig over de schutting "ga jij maar even buiten spelen" zo mijn tuin in, naast mijn eten de hond.
Deze schrikt, en uit reactie geeft mijn hond een knauw, de york wordt doodgebeten.

Imo is een kat in andermans tuin laten niet anders dan dit scenario? >;)
Is het dan nog steeds 100% mijn schuld?

Dacht het niet... ook niet volgens het NL rechtsysteem.
Ik ben aansprakelijk voor de schade die mijn hond aan derden aanricht... behalve als het gevaar niet door mijn toedoen af te wenden of te voorkomen is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:14

nee moontje, ik denk dat je een beetje een kromme kijk hebt op dingen :)

Moggsy

In Raamsdonksveer (Brabant) was een man die het zat was dat een vreemde kat steeds bij hem binnen kwam en zijn behoefte in zijn huis deed.
Hij heeft de kat gevangen en op een buitendijk afgeschoten met hagel en vervolgens in het water gegooid.
Het dier was op dat moment nog niet dood.
Deze man wist niet van wie de kat was, maar hij hoorde wel in de wijk thuis.

En zulke types zijn ziek.

Moontje1991

KiWiKo schreef:

zou ik zeker niet al te zeker van zijn....... kan nog wel eens rauw op je dak komen vallen

Dus jij vindt het oke als jou hond anderen dieren en mensen uitmoord?
Als mijn kat in jou tuin komt en jou hond grijpt hem mag ik zelfs beslissen of jou hond moet worden afgemaakt of niet.
En dat weet ik uit ervaring aangezien de kat van mijn ouders is gegrepen door een hond in de tuin van de mensen die goed was afgezet.
Mijn ouders waaren niet zo gemeen om te zeggen laaten af maken maar wel een dikke schadevergoeding en een muilkorf

Janine1990

magda_90 schreef:
Moggsy schreef:

Ik vind het groffer dat kattenliefhouders als ware eisen dat niet-kattenhouders zich zouden moeten aanpassen aan de kattenhouders!

Dat heb ik nog nergens zwart op wit gezien in dit topic...............

Als het je niet aanstaat dat iemand kat langs komt waaien, kan je dat gewoon zeggen tegen een katteneigenaar. Wie weet kan dat al een hele hoop oplossen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:15

magda: Dat ben ik geheel met je eens!
Thuis staat een 2 meter omheining.. Maar die verrekte katten kunnen er alsnog over... IMO doe ik alles wat nodig is om mijn honden veilig binnen te houden, verwachten katteneigenaren dat ik er nog draad overheen span zodat zij geen verantwoording hoeven op te nemen voor HUN katten?

Moontje; als je dat zou proberen dan was je nog niet uitgeprocest. Ik ga mijn hond echt niet laten af maken voor een of andere clown die die kat niet binnen wil houden. Er niet genoeg om geeft om er zn verantwoording voor op te nemen maar dan wel gaat janken als er wat gebeurt... Echt, dan wil je niet aan mijn deur komen staan... :x Alleen al het idee dat iemand zijn kat zonder nadenken aan zulke gevaren bloot stelt zou me al woest maken op de eigenaar, wat voor hypocriet ben je dan als je dan aan iemands deur gaat staan janken? Ik ga eens opzoeken hoe het echt zit met die wetgeving omtrend katten.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-01-10 21:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:15

Moggsy schreef:
Jackies zijn van nature jagers, maar als ze geleerd wordt om achter katten aan te gaan dan weten ze ook niet beter.
Deze waren onopgevoed en naar katten opgejut.
Dankzij ons geduld, onze wijze katten en de enorme intelligentie van een Jack waren ze snel kattenliefhebbers.

Diablo, je hebt het aan je eindzin over kwaliteit en kwantiteit.
De wijze van uitspraak gaat mij iets te ver.

Maar inderdaad lopen de katten dergelijke gevaren voor dit soort denkende mensen en daarom hou ik ze uit de vele ervaring wijzer geworden binnen.

De zin van kwaliteit en kwantiteit is hier eerder gebruikt door iemand die vond dat een kat buiten moest kunnen zijn, ook al konden er dan van allerlei enge dingen met het dier gebeuren. Het spijt me als jij dat verkeerd opvat, maar als je vindt dat je kat buiten moet kunnen komen, terwijl je weet welke risico's het dier loopt, moet je niet zielig gaan doen als dat ook daadwerkelijk gebeurt. Die lijdensweg he, waar je het over hebt.....heb jij wel eens een kat gezien die half platgereden was en nog leefde? Ik wel.... Die is blootgesteld aan dit gevaar door zijn baasje....en dan durven de eigenaren nog te zeggen: ach ja, maar hij heeft toch een goed leven buiten gehad?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:16

Moontje1991 schreef:
magda_90 schreef:
Doet me denken aan het verhaal van de inbreker die nogal ruw gepakt is door een hond, waardoor de inbreker gemakkelijk opgepakt is door de politie.

Niet helemaal hiermee te vergelijken maar toch, honden bewaken hun terrein en kan dus tot dit soort acties leiden.

Durf? Ik ken het verhaal verder niet meer zo goed. En ik vind een postbode nogal een wezenlijk verschil uitmaken met een inbreker, gezien een postbode een terugkerend persoon is met goede bedoelingen. Een hond (mijn hond iig) vangt die intenties op. Als jij als postbode binnenkomt met de intentie en nu zullen wie die hond een schop geven, dan pakt ie je (wederom ander verhaal maar toch even genoemd).

Moontje1991

KiWiKo schreef:
nee moontje, ik denk dat je een beetje een kromme kijk hebt op dingen :)

Nee dat heb ik niet als jij of je hond een inbreker aanvalt dan ben jij schuldiger dan de inbreker.
Natuurlijk is het krom want jij of je hond bechermt het huis maar volgens de wet mag dat niet volgens de wet moet je de inbreker zijn gang laten gaan.

c_alsemgeest

Moontje1991 schreef:
KiWiKo schreef:

Dus jij vindt het oke als jou hond anderen dieren en mensen uitmoord?
Als mijn kat in jou tuin komt en jou hond grijpt hem mag ik zelfs beslissen of jou hond moet worden afgemaakt of niet.
En dat weet ik uit ervaring aangezien de kat van mijn ouders is gegrepen door een hond in de tuin van de mensen die goed was afgezet.
Mijn ouders waaren niet zo gemeen om te zeggen laaten af maken maar wel een dikke schadevergoeding en een muilkorf

Wat een onzin... omdat jullie het onnodig vinden om de kat in jullie eigen tuin te houden, ondanks dat je de risico's kan weten. Moet die hond maar gemuilkorfd worden.
Ik vind het nogal krom.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:17

nee hoor......... zeker niet als je waarschuwingsborden hebt hangen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:18

Die van mij zou niet met een muilkorf gaan rondlopen en die schadevergoeding zou ik ook tegen in beroep gaan :D

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:18

magda_90 schreef:
Moontje1991 schreef:

Durf? Ik ken het verhaal verder niet meer zo goed. En ik vind een postbode nogal een wezenlijk verschil uitmaken met een inbreker, gezien een postbode een terugkerend persoon is met goede bedoelingen. Een hond (mijn hond iig) vangt die intenties op. Als jij als postbode binnenkomt met de intentie en nu zullen wie die hond een schop geven, dan pakt ie je (wederom ander verhaal maar toch even genoemd).

Nou die hond echt niet hoor die heeft me al 2 keer gegrepen. (of hij dacht jammie postbode)
De eerste keer wist ik van niks en ging ik gewoon vrolijk de post in de briefenbus gooien de 2de keer dacht ik dat hij er niet was.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:19

Nee natuurlijk niet, als de buurman zijn York zelf opoffert is de buurman de verkeerde partij.
Ik hoop dat een dergelijke buurman geen hondje neemt.

Diablo is duidelijk anti kat.

Als je de hond een bevel tot aanvallen geef dan gebruik je je hond als wapen.
Komt iemand ongevraagd binnen en weet dat er honden zijn dan neemt hij een risico.
Pakt de hond de postbode met goede bedoelingen in je tuin, maar geen afgezette tuin, dan ben je als hondeneigenaar fout.
Hang je waarschuwingsborden af dan ben je wettelijk gedekt.