raar biggetje.....weet iemand wat het is?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:00

IndianLady schreef:
je kan ook gewoon lucht in het hart spuiten, gaat het varken ook van dood :Y)

Varkens worden toch meestal vergast?

Niet bij de boer :+

Overigens worden varkens in NL ook bij veel slachterijen geelektrocuteerd

Onali

Re: raar biggetje.....weet iemand wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:01

Ik bedoelde ook bij de slachter

:+

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:11

IndianLady schreef:

In het slachthuis wel ja... op het bedrijf niet.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:06

Heb inmiddels manlief gesproken,

Op het bedrijf waar hij werkt doet de eigenaar het met een schietmasker...dat is speciaal aangepast aan de varkenskop.

De eigenaar heeft daarin een cursus moeten volgen opdat hij het juist kan gebruiken.
De eigenaar mag het alleen gebruiken,de medewerkers niet.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:12

claud31 schreef:

Op het bedrijf waar hij werkt doet de eigenaar het met een schietmasker...dat is speciaal aangepast aan de varkenskop.

De eigenaar heeft daarin een cursus moeten volgen opdat hij het juist kan gebruiken.

Daarnaast dient degene het schietmasker te bewaren in een goed afgesloten kluis. Deze kluis dient vast aan bijvoorbeelde de vloer te zitten. Alleen als je aan die eisen voldoet krijg je een vergunning en mag je legaal gebruik maken van een schietmasker.

Het schietmasker word gebruikt voor grotere varkens die echt het beste af zijn dmv euthanesie. Het proces kun je vergelijken met de manier hoe paarden geslacht worden. Ze zijn direct weg en uit hun lijden verlost.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:16

Inderdaad ligt het schietmasker in de kluis

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:27

sweetheart schreef:
IndianLady schreef:

In het slachthuis wel ja... op het bedrijf niet.

het slachthuis waar ik ben geweest niet.. ze krijgen 2 pinnen in het hoofd, en een bij het hart. en dan krijgen ze een stroomschok.
voordat het beest ziet dat het geslacht is is het al dood..

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:57

claud31 schreef:

pres schreef:
Daarnaast dient degene het schietmasker te bewaren in een goed afgesloten kluis. Deze kluis dient vast aan bijvoorbeelde de vloer te zitten. Alleen als je aan die eisen voldoet krijg je een vergunning en mag je legaal gebruik maken van een schietmasker.

Het schietmasker word gebruikt voor grotere varkens die echt het beste af zijn dmv euthanesie. Het proces kun je vergelijken met de manier hoe paarden geslacht worden. Ze zijn direct weg en uit hun lijden verlost.

Okey dit wist ik niet. Weer wat geleerd. :) Bedankt voor de uitleg!

Jolandaa_ schreef:
het slachthuis waar ik ben geweest niet.. ze krijgen 2 pinnen in het hoofd, en een bij het hart. en dan krijgen ze een stroomschok.
voordat het beest ziet dat het geslacht is is het al dood..

Dat is inderdaad ook een methode. :j Er zijn veel methodes voor het op voorhand verdoven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:05

IndianLady schreef:

dan mag je een behoorlijke hoeveelheid lucht in pompen hoor. met een normale grote spuit kom je niet toe.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:10

varkens worden gewoon ingeslapen door middel van T16 (als ik het goed heb) wat in het hart word ingespoten...varken is in enkele seconden dood.

en idd moet je wel een licensie hebben om dat te doen maar denk wel dat de meeste boeren dat hebben.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:30

eehh... weet iemand intussen ook al wat voor aandoening het ongeluksvogeltje had? Of heb ik er overheen gelezen :D ?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:32

zijn 2 dingen waaraan wordt gedacht
congenitaal epitrichiaal zweetklier hamartoma of congenitaal papillomatose.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:48

zitake schreef:
zijn 2 dingen waaraan wordt gedacht
congenitaal epitrichiaal zweetklier hamartoma of congenitaal papillomatose.

Alsof de leken onder ons dan weten wat het diertje mankeerde :D

Heb je hiervan ook een ondertiteling?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:50

Het eerste is wat aangeboren tumoraals veronderstel ik, ken het zelf ook, maar gaat dus uit van zweetklieren, het tweede is ook aangeboren, papillomen of wratjes.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:52

Thanks! Dat begrijp ik tenminste iets beter. En met mij vele anderen ook verwacht ik ;)

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:59

ja idd. dank je Laika.
Kan die hier dan niet gewoon oud mee worden?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:07

inowa schreef:
varkens worden gewoon ingeslapen door middel van T16 (als ik het goed heb) wat in het hart word ingespoten...varken is in enkele seconden dood.

en idd moet je wel een licensie hebben om dat te doen maar denk wel dat de meeste boeren dat hebben.

Om verwarring te voorkomen wordt T16 natuurlijk alleen gebruikt voor varkens die niet voor de slacht bestemd zijn.
T16 wordt ook voor kleine huisdieren wel gebruikt door dierenartsen. Nooit rechtstreeks in het hart (is erg pijnlijk bij gezond/actief dier), staat ook in bijsluiter dat het altijd voorafgegaan moet zijn aan sedatie (verdoving) vooraf. Voor varkens zal dit niet opgaan denk ik :-(.

Krijg wel sterk de indruk dat varkenvlees niet meest vriendelijk geproduceerde vlees is.
Begint mij erg tegen te staan! Vooral na het lezen van andere dieronvriendelijk methodes die wel toegepast worden.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:36

Vlinder32 schreef:
Om verwarring te voorkomen wordt T16 natuurlijk alleen gebruikt voor varkens die niet voor de slacht bestemd zijn.
T16 wordt ook voor kleine huisdieren wel gebruikt door dierenartsen. Nooit rechtstreeks in het hart (is erg pijnlijk bij gezond/actief dier), staat ook in bijsluiter dat het altijd voorafgegaan moet zijn aan sedatie (verdoving) vooraf. Voor varkens zal dit niet opgaan denk ik :-(.

Krijg wel sterk de indruk dat varkenvlees niet meest vriendelijk geproduceerde vlees is.
Begint mij erg tegen te staan! Vooral na het lezen van andere dieronvriendelijk methodes die wel toegepast worden.

Dat laatste vind ik toch weer erg jammer om te lezen.
Boeren inversteren enorm veel in dierwelzijn, milieu en innovatie.
Ik vraag me dan ook echt af wat je met dieronvriendelijk bedoeld.
Als je dit biggetje had laten leven was het ten opzichte van de rest van de toom sterk achtergebeleven in de groei en ontwikkeling met alle gevolgen van dien.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:58

nee ik heb het niet over dit biggetje, maar al die berichten over hoe het doden ook wel wordt gedaan. Tegen de muur aan slaan, kop over de rand en spuit in hart, met schoonmaakmiddel of lucht, ophangen. Brrrrr
Hoop toch echt dat dit aangedikte verhalen zijn of hele grote uitzonderingen. Diervriendelijk is wat mij betreft Biologisch vlees/scharrelvlees en dieren die eerst verdoofd zijn voor ze gedood worden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:12

wat ik zo jammer vind is dat ze in de varkenshouderij alles moeten,ook al wil de boer iets niet doen het staat in de wet.

er zijn echt zoveel wetten en er is echt zoveel tegen hun wil in opgelegd dat het heel moeilijk word om overal rekening mee te moeten houden.

je hebt geen vrijheid in iets...niets mag..

voorbeeldje: het verdoofd castreren...
consument wil het graag...
tuurlijk handig werken....maar geeft dubbel zoveel stress aan het big.

normaal castreren als volgt

biggetje pakken en vasthouden is stressfactor 1
snijden voelen ze niet eens omdat het mesje zo verschrikkelijk scherp is...achteraf voelt het wat pijnlijk dus stressfactor 2.
biggetje rent naar de zeug en gaat aan het uier drinken...alles alweer vergeten

verdoofd castreren..

-biggetje pakken en in de koker van het apparaat leggen...stressfactor 1
- duurt 40 seconden voor het biggetje verdoofd is dus 40 seconde stress voor big..stressfactor 2
-snel snijden(heb je maar 14 seconden voor)
-big word wakker en is gedesorienteerd....stressfactor 3
-big krijgt ineens pijn..stressfactor 4
-big ligt in het hok maar ligt te spartelen want de verdoving is nog niet uitgewerkt...big wil overeind maar kan niet en snapt niet waarom niet....stressfactor 5.

merk zelf met verdooft castreren dat er wel eens biggen in een lichte shock raken en sommigen lopen helemaal blauw aan...hyperventileren.
ze zijn langer van slag dan normaal.

normaal castreren snijd je het big en zet je hem terug en big gaat naar de zeug en gaat drinken..

dus als je mij zou vragen wat ik liever heb dan zou ik niet voor verdoofd castreren kiezen

ik hoop overigens wel dat die nieuwe wet van helemaal niet castreren erdoor komt(of was die er al?)
nog makkelijker en scheelt ook veel werk en stress voor het big

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:16

interessant om te lezen inowa. geeft ook eens andere kijk op het castreren. toch denk ik dan, ze zullen het toch uitgebreid onderzocht hebben en kiezen voor meeste dierenwelzijn? waarom castreren ze varkens, vanwege agressief gedrag? hoe wordt dat straks dan voorkomen?

het is overigens T61 ....
http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NZSOOOL1AL2c.php
als je bij T61 net naast hart komt, kom je in de longen. T61 is erg prikkend/bijtend, dus kan erg pijnlijk zijn zonder verdoving vooraf.

ook interessant overigens
http://www.boerderij.nl/upload/1076648_ ... ineren.pdf
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 05-01-10 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:25

Vlinder32 schreef:
waarom castreren ze varkens, vanwege agressief gedrag?
Nee, het vlees van ongesneden Beren zou een vieze smaak hebben. Anderen beweren weer dat dit maar bij een enkeling het geval is.

correct me if i'm wrong, maar dat is wat ik er van begrepen heb.

Eet zelf geen varkensvlees, dus zal het verschil nooit proeven.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:28

nog nooit van gehoord dat dit de reden was. ook weer wat geleerd ;-)

nog even dit over T61

Citaat:
T61 van Intervet (Akzo Nobel)

T61 is een veel gebruikt middel om varkens, runderen en paarden te euthanaseren, maar ook kleinere huisdieren. T61 heeft als werkzame stoffen Mebezonium en Tetracain. Het preparaat behoort eerst het centrale zenuwstelsel lam te leggen wat leidt tot een diepe bewusteloosheid. Daarna stopt het de hartfunctie en ten slotte verlamt het de overige spieren. Althans, dat is wat de leverancier aangeeft.
In het buitenland is in 2004 grote weerstand gekomen tegen het gebruik van T61. Meer dan 100 gekwalificeerde diermedici waaronder kliniekartsen, professoren op universiteiten en chirurgen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben hun gezamenlijke bevindingen naar buiten gebracht. Het belangrijkste tegenargument was dat de leverancier beweerde dat het T61 middel ook een narcosewerking had. Dat is niet zo gek, want ogenschijnlijk valt je paard neer en reageert genarcotiseerd. Dat blijkt niet waar te zijn. Er zijn geen narcosewerkende stoffen in het middel aangetroffen en door de verlammende werking lijkt het middel visueel snel narcotiserend te werken. Hierdoor wordt minimaal aanbevolen om vooraf een narcose middel toe te dienen. Nerveuze paarden die bijvoorbeeld ook sterk reageren op de DA kunnen vooraf ook in muesli een versuffings- of kalmeringsmiddel (bijvoorbeeld Sedalin of Domosan) krijgen, waarna de echte narcose en het T61. Let goed op dat de werkingstijd van het narcosemiddel goed wordt aangehouden (dit kan enkele minuten duren). Te snel toedienen van het T61 verminderd het effect van het narcosemiddel. Ook het bedrijf Intervet dat het product T61 op de markt brengt adviseert na toediening van Domosan eerst nog een inductie anesthesie (verdoving) toe te dienen met een combinatie van midazolam (niet geregistreerd in Nederland) en ketamine voor het toedienen van T61.
Het gebruik van T61 blijft echter discutabel, omdat velen denken dat zelfs dan het paard enkele minuten flink kan lijden, maar dit niet meer kan uiten omdat alles is lam gelegd. Om die reden vinden vele buitenlandse artsen dat het middel verboden moet worden en alleen nog maar mag worden toegepast als het paard al in diepe slaap is gebracht. T61 wordt veel toegepast omdat het een relatief goedkoop middel is en snel werkt. De dosering bij paarden moet zijn 4-6 ml per 50 kg lichaamsgewicht, een te lage dosering zal het sterven vertragen en het lijden vergroten.
Frappant blijft dat binnen Nederland niemand bezig is met bezwaren tegen T61 terwijl in het buitenland diverse dierenorganisaties en artsorganisatie actief voorlichting geven en proberen de wet te laten aanpassen.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 05-01-10 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:29

vlees van beren stinkt heel erg..

er is nu een soort entstof gemaakt waar beren 2 x mee gespoten worden zodat het vlees niet gaat stinken

berenvlees zou ook een iets andere smaak hebben.

het zal je verbazen maar wanneer beren gewoon met elkaar opgroeien in een groep dan zal er weinig agressief gedrag zijn..
wel is het zo dat ze minder hard groeien dan borgjes.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:29

het vlees kan idd zo'n typische berengeur hebben. vandaar het castreren. En ik dacht mij te herinneren uit een cursus veeteelt ;) dat er ook meer winst is op een gecastreerde big dan op een niet gecastreerde big.