Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:16

Babsding schreef:
Pas nog meegemaakt...
Jingels keurig los aan de voet, lijn wel bij me.

Komt er een man aan, met een hond waar hij duidelijk moeite mee heeft.
Voor de duidelijkheid ; het gaat om een kruizing beagle-pitbull.
ik klik Jingels even vast, en op dat moment dat ik buk en echt KLIK, gaat het mis.
De man verliest de controle over de hond.
De hond komt recht op Jingels af, en ik ga er nog voorstaan, zodat ik hem evt weg kan schoppen.
Ik vind het zo erg dat dat moet, maar ik laat mijn hond niet opvreten!!!
Jingels is een Jack russel en vrij dominant, maar die kan nooit op tegen zo;n kruising.
Die man schreeuwen en schreeuwen, maar no response van de hond.

De hond blijft rondjes om ons heen draaien en die man gaat op afstand staan KIJKEN!!
Nadat ik naar hem schreeuw dat hij zn hond moet halen, of dat ik hem anders ophang met mijn riem, komt hij in actie..
Op het moment dat hij de hond wil grijpen, wordt hij zelf gebeten! en niet zo'n beetje ook, het bloed loopt uit 2 vingers.
Als reactie schopt hij z'n hond kei en keihard (om te janken gewoon echt)!
en die hond gaat ervandoor.

Ik heb jingels even bij de buurvrouw gebracht, die heeft haar gekalmeerd, en toen ben ik die man toch gaan helpen.
Liever had ik het niet gedaan, maar die hond kon wel onder de auto komen!!
Als ik buitenkom, is de hond aangebonden aan de boom naast mijn flat en de man nergens te bekennen.
Geen penning aan de halsband, niets, en ik durfde de hond ook niet te benaderen. Het schuim stond hem op de bek.
Ik heb de politie en dierenambu maar gebeld, en die hebben de hond opgehaald.
Ik wist niet meer wat ik moest, en voel me nu nog schuldig tegenover die hond...

wow heftig verhaal zeg!! :oo

wat een eikel van een eigenaar :(
als je hond zo gevaarlijk is en je wilt er van af, laat hem dan inslapen

maar aan een boom binden en ook nog eens jezelf het er gemakkelijk afmaken en tevens het risico lopen dat de hond een voorbijganger grijpt
echt ongelofelijk :n

jij hoeft je niet schuldig te voelen, je hebt goed gehandeld

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:22

mijn hondje is een keer gepakt door een jackrussel geen mensen niets er bij. Mijn moeder is wat bang.
En durfte dat beest niet van me hond te halen. Dus heeft ze hem er af geschopt.
Ik had hetzelfde gedaan of die hond in zijn nekvel mee gesleurd naar huis politie gebeld en kosten op de eigenaren willen verhalen.

Me hond was aardig gewond we hebben weken met hem lopen ploeteren met meidicijnen zalfjes en hechtingen.
De eigenaar van de jackrussel nooit gevonden. Kosten rezen voor ons de pan uit.

Als je geen hond kan opvoeden moet je er ook geen kopen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:25

Zo en zo heeft vreselijk schreeuwen tegen een hond die in aanval is helemaal geen zin. Dat werkt echt averechts en de hond zal zich enkelt gemotiveerd voelen om nog verder te gaan. Baasje schreeuwt hem immers van de zijlijn aan !
En met agressie wekt men agressie dus tsja..
Tuurlijk ik deel ook een schop , tik of trek zowat het nekvel van de aanvallende hond kapot als mijn hond gegrepen wordt. Maar erbij schreeuwen of nadien tegen de aanvallende hond gaan schreeuwen daar zie ik het nut van in. Ik probeer altijd zo rustig mogelijk te blijven.

En idd als de hond van gelijke grootte is zal ik echt niet ergens tussen springen maar een JR kan gewoon weg niet op tegen grotere honden.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:25

zo heeft er bij ons in de buurt ooit een rechtzaak plaatsgevonden:

Eigenaars hebben 2 mechelse herders die op eigen terrein achter gesloten omheining zitten en op een dag was er een eigenaar met een kleine hond, de kleine hond liep los en was onder de omheining geraakt van die mensen met die 2 mechelaars...

Gevolg: van die kleine hond bleef er 5 minuten niets meer over...

eigenaar van de kleine hondje klaagt de eigenaar van de mechelaars aan omdat hij 'gevaarlijke honden' houdt, uiteindelijk heeft de eigenaar van de mechelaars de rechtzaak wel gewonnen. De rechter had beslist dat de eigenaar van de kleine hond in fout was, de mechelaars zaten achter een deftige omheining en dat de kleine hond aan de lijn had moeten lopen.

Ik vind het heel spijtig voorval voor dat kleine hondje, maar dit is 100% fout van de eigenaar van dat kleine hondje, als je je hond niet onder controle kan houden, dan hoor je ze aan de lijn te houden.

mickydo

Re: Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:27

Zo daar ben je zuur van zeg, moet er niet aan denken dat mijn hond verscheurd zou worden door 2 andere honden. Maar idd de man van de herders heeft niets verkeerd gedaan , hij zorgt er immers prima voor dat zijn "gevaarlijke" honden achter een goede omheining zitten

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:39

Idd, dat is rot, maar ik hoop dat de eigenaar in kwestie nu wel begrepen heeft dat je niet zomaar je hond moeten laten rondlopen als je de hond niet onder controle kan houden, zelf al is die hond niet agressief.

Wat veel mensen niet beseffen is dat andere honden ook een gevaar kunnen zijn, zelf al is hun eigen hond niet agressief.
Mijn hond is niet agressief maar ik laat haar nooit zomaar naar een vreemde hond gaan, er kan altijd iets verkeerd gaan. Andere honden kunnen haar zoiezo al als een bedreiging zien, net omdat ze zo groot is...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:48

als eerste wilde ik zeggen dat het hondje waar TS het over had van mij ook een oplawaai had gekregen.. 8-)

Mijn herder is niet de makkelijkste met andere honden, met sommige kan hij door een deur met andere echt niet.. en als ik honden tegen kom, dan gaat hij altijd aan de lijn....en op sommige stukken laat ik hem niet los omdat ik dan niet ver genoeg vooruit kan kijken..

wij hebben hier een jack russel in de buurt die het bloed onder zijn poten vandaan haalt, hondje loopt ook altijd los, en valt ook echt mijn herder aan.. hij heeft zelfs een litteken op zijn kop zitten van die jack...het rare is dat mijn herder hem niets doen..hij slaat met zijn poten op het hondje :+ . alleen ik heb het hondje al meerdere malen een schop verkocht...

En stel dat mijn hond met een gevecht zou beginnen is het mijn hond die op zijn donder krijgt

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:06

Loody schreef:
als eerste wilde ik zeggen dat het hondje waar TS het over had van mij ook een oplawaai had gekregen.. 8-)

Mijn herder is niet de makkelijkste met andere honden, met sommige kan hij door een deur met andere echt niet.. en als ik honden tegen kom, dan gaat hij altijd aan de lijn....en op sommige stukken laat ik hem niet los omdat ik dan niet ver genoeg vooruit kan kijken..

wij hebben hier een jack russel in de buurt die het bloed onder zijn poten vandaan haalt, hondje loopt ook altijd los, en valt ook echt mijn herder aan.. hij heeft zelfs een litteken op zijn kop zitten van die jack...het rare is dat mijn herder hem niets doen..hij slaat met zijn poten op het hondje :+ . alleen ik heb het hondje al meerdere malen een schop verkocht...

En stel dat mijn hond met een gevecht zou beginnen is het mijn hond die op zijn donder krijgt

Zoiets is toch echt irritant?? En als jou herder die Jack eens gaat beethebben omdat hij er genoeg van heeft dat gaat de eigenaar jou waarschijnlijk nog de schuld geven, ergelijk is zoiets...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:10

dat moest er nog eens bijkomen, als de dag komt dat mijn herder dat doet, is de eigenaar al meerdere vele meerdere malen gewaarschuwd ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:20

yup hier in de flat is het ook zo een verschrikking!

2 teckels die altijd loslopen , 2 swiffers die altijd loslopen en een parson jack die altijd los loopt

de teckels hebben gelukkig alleen een grote mond op afstand en komen niet in de buurt......de swiffers en parson rennen heel aggressief op mijn bolle af
geeft wel eens "leuke" effecten als ik al in de lift sta (aangelijnd en zeer kort uiteraard!) de lift gaat open op verdieping 5 en die beesten komen naar binnen rennen :7
moet mijn hond dan verplicht aan zijn tuig met zijn voorpoten in de lucht laten bengelen (en ja dat kost echt veel armkracht! met 55+ kg) anders heb ik een bloedbad
heb de mensen al meerdere keren gewaarschuwd en zelfs hun huid al volgescholden maar ze zijn echt eigenwijs :7
tegenwoordig ben ik ook al simpeler geworden......wie niet luisteren wil moet maar voelen....en over mijn eigen lijk dat ze mijn hond hiervan dan de schuld gaan geven

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:27

Ik ben sinds kort de baas van een 9 jarige Dwerg Pincher met een enorme grote bek O:) Ik weet inmiddels dat hij alleen blaft en niet bijt, het lijkt uit een soort angst voort te komen.

Ik corrigeer hem altijd als hij blaft, door een ophouding aan de riem te geven of hem in zijn nekvelletje te pakken, hoef ik nog niet eens te schreeuwen of hem pijn te doen, maar hij is dan wel even stil. Hij is echter al 9 en pas 1 maand bij mij, dus ik denk niet dat ik het er nog uit krijg, maar als ik het niet probeer dan lukt het zeker niet! :D

Het aparte is dat hij een grote mond heeft aan de riem, maar zodra hij los loopt en we komen honden tegen, dan is het prima en gaat hij er mee spelen. Dus ik weet niet wat het is aan de riem, maar zodra hij los is, is het pleitte..

Jammer dat hij bijna nergens los mag in Rotterdam.. :(:)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:31

Bijtincidenten: schrik en schade

Een bijtincident is op zichzelf al vervelend genoeg. Niet alleen het slachtoffer kan schade oplopen, ook voor de eigenaar van de bijtende hond kan een beet zo onverwacht zijn geweest dat er veel stress ontstaat. Voor zowel slachtoffer als eigenaar betekent het veel extra spanning om dan ook nog een weg te moeten zoeken in de papierwinkel eromheen. Daarom vindt u op deze webpagina nuttige informatie daarover. De informatie is opgesteld aan de hand van vragen die bij de eigenaar kunnen leven.

Een paar belangrijke zaken om te weten:

Als het gaat om koop/verkoop van een hond is de hond juridisch hetzelfde als een ding. Bijvoorbeeld een fiets, of een mp-3 speler. De regels die bij de koop en verkoop gelden, gelden ook bij honden.
Als het gaat om schade door honden, heeft de wet één belangrijke hoofdregel: de bezitter van een hond is aansprakelijk voor schade die door die hond wordt veroorzaakt. U bent als bezitter dus aansprakelijk voor bijtincidenten. De wetgever heeft daarbij bepaald dat het niet uitmaakt of u schuld had aan het incident, het enkele feit dat uw hond schade heeft veroorzaakt maakt u aansprakelijkBijtincidenten: schrik en schade

Een bijtincident is op zichzelf al vervelend genoeg. Niet alleen het slachtoffer kan schade oplopen, ook voor de eigenaar van de bijtende hond kan een beet zo onverwacht zijn geweest dat er veel stress ontstaat. Voor zowel slachtoffer als eigenaar betekent het veel extra spanning om dan ook nog een weg te moeten zoeken in de papierwinkel eromheen. Daarom vindt u op deze webpagina nuttige informatie daarover. De informatie is opgesteld aan de hand van vragen die bij de eigenaar kunnen leven.

en zou mij niet overkomen hoor dat mijn hond aan een lijn trekt of hangt,ik leer ik echt dat ze niet mogen trekken...wat voor gewicht ze dan ook hebben... :D

hoe meer ze hangen hoe meer ze gesteund worden door hun baas..nah nee,dat wil ik al helemaal niet hebben,dat ze zich lekker stoer voelen omdat ze aan een lijntje hangen en denken dat ik ze daarin steun :n
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 26-10-09 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:34

Nee, trekken aan de lijn vind ik ook niet goed. Deed hij ook in het begin, dat is er inmiddels ook wel af! :D Als hij blijft blaffen dan word de ruk aan de lijn ook steeds venijniger, net zo lang tot hij er mee stopt! :D

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:44

wat voor honden hebben julile dan als ik vragen mag?

Mijn hond is een goed opgevoede hond, is sinds haar 6 weken bij ons en ik ben er ruim een jaar mee naar de hondenschool geweest, maar ze blijft een hond met eigenzinnig karakter (wat eigen is aan zowel mechelaar & pyrenese berghond) en dus af en toe wil haar karakter nog wel de overhand nemen en durft ze misschien nog wel even testen of ik haar nog wel zo goed onder controle heb. Ik moet zeggen dat ik nooit echt problemen met haar heb gehad en best wel een lieve en sociale hond is, maar ik ben wel altijd op mijn hoede, omdat ik weet dat ik nu eenmaal geen verderlicht hondje aan m'n zijde heb...
Het is een blijft en dier en heeft nog steeds z'n eigen karakter en temperament en dat moet ook zo blijven.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:46

kimmie261 schreef:
en zou mij niet overkomen hoor dat mijn hond aan een lijn trekt of hangt,ik leer ik echt dat ze niet mogen trekken...wat voor gewicht ze dan ook hebben... :D

hoe meer ze hangen hoe meer ze gesteund worden door hun baas..nah nee,dat wil ik al helemaal niet hebben,dat ze zich lekker stoer voelen omdat ze aan een lijntje hangen en denken dat ik ze daarin steun :n

Op een 1 of andere manier voel ik dat dit een reactie is op mijn laatste post, mocht dit niet zo zijn corrigeer mij dan

maar als je in een lift staat van 2 x 2 meter met 2 honden
waarvan 1 forse reu van 55 kg +
die opgefokt wordt omdat er 2 zeer aggressieve swiffertjes naar binnen rennen en hem in de poten grijpen
heb ik dan veel meer keus dan hem op dat moment in zijn tuig te hangen???? (en gelukkig niet een halsband)
met hangen een hond steunen ....nou in dit geval steun ik alleen maar het leven van de swiffers en mijn portomonnee!

en ga jij mijn reu maar eens vertellen dat hij dat niet mag doen als 2 swiffers hem hondsdol maken
nou ik kan trainen wat ik wil en goed opgevoed is hij zeker wel,maar dat ga je bij hem echt niet voor elkaar krijgen

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:50

tss. mijn hond trekt ook aan de riem en dan moet ik echt achterover hangen om hem te houden...dit doet hij alleen als hij echt uitgedaagt wordt door een andere hond...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:50

momenteel hondenbestand hier:4x rottweiler,1x dogo argentino,2x kruising dogo argentinox rottweiler (bandog)

maar deze laat ik niet meer uit,die lopen op eigen terrein,soms lopen we een klein rondje,maar das echt zelden,toen ik wel de honden uitliet,liep ik in mijn uppie,met 2x dogo argentino,1x rottweiler,2x de kruisingen :) en dat gewoon in rotterdam,3x per dag uitlaten...

ik doemaar wat,is gewoon algemene opmerking hoor,lees hier meer reacties over honden die in de riemen gaan hangen,maar dat gebeurd bij mij gewoon niet,echt daar wordt ik pislink om als ze dat wel doen,en wat voor gewicht de hond dan ook heeft,er wordt gewoon weg niet aan lijntjes gehangen,of er nu swiffers aankomen of niet... :D

daarnaast als een hond aan een lijn gaat hangen,voelt deze zich gesteund door zijn baas,en zal nóg agressiever of verdedigender reageren...alleen daarom mogen ze van mij vooral hun eigen boontjes doppen,zonder mijn steun....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:55

tja niet iedereen heeft een eigen terrein, kan ze wel op mijn balkon laten schijten maar daar word ik en de rest van de flat en de honden niet zo vrolijk van :+

ik word ook pislink om hangen
wordt ook zeker afgestraft

maar op het moment dat mijn hond aangevallen wordt ga ik hem niet straffen, dan heb ik alle zeilen nodig om te zorgen dat hij er niet 1 grijpt

en ja ik kan hem laten gaan (wat ik wel steeds meer voorneem maar nog niet doe) maar dan heb ik te maken met het feit wat jij in schuin typte: ik ben schuldig en kan gaan dokken

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:58

ja,das een heel groot probleem,en weet je tuurlijk als ik zou zien dat 1 van mijn honden een klein hondje zou grijpen,ja dan trek ik ook mijn hond weg,stom ,want daarmee maak je hem juist weer bozer...

tis gewoon echt een moeilijke situatie,en snap dan ook die mensen niet van die kleine hondjes,nemen geen enkele verantwoordelijkheid,en als het dan mis gaat bij zo'n grote hond,dan staan ze te janken en dan wordt je aangeklaagd...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:01

juistem!! en ik heb echt zoiets van: over mijn lijk!

en je weet zelf hoe veroordelend zoveel mensen kunnen reageren op het ras hond
en daar heb ik dan tevens ook nog eens mee te maken ;(
hier in de flat word er flink over [***] gesproken
en lopen mensen met een grote boog om mij heen

afgelopen zomer was dan ook een mooi moment! het was erg druk voor de deur
ik kom de flat uitlopen met beide en een klein meisje rent op dmmon af,pakt zijn kop en geeft hem een dikke zoen! :D
[***] gaf haar een grote lebber en kwispelde

vanaf dat moment is het gelukkig wel iets minder geworden :D

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:02

Ik heb een probleem hond, maar als er eentje op ons af komt stormen, begin ik te schreeuwen dat hij niet voor niks met muilkorf loopt! En als hij gebeten wordt ik deze er ook wel even af wil halen...
:D

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:03

Ik heb zelf een grote jackrussel en een klein terrierachtighondje. Het zijn twee reutjes en ik heb ze niet van kleins af aan. Ze trekken erg aan de riem en blaffen erg hard naar andere honden tijdens het uitlaten. Ik heb zelf reuma en heb erg pijnlijke polsen. Een ruk geven ze niets om en is voor mij ook niet altijd haalbaar. Streng toespreken was eerst geen succes, maar nu steeds meer verbetering.
Vorig jaar kwam ik een man tegen met een labrador en chihuahua. De labrador was echt zo'n ouwe lobbes. Liep lekker mee met de eigenaar en keek niet op. Laat staan blaffen, maar die chihuahua daagde mijn hondjes uit. Mijn hondjes begonnen met blaffen en grommen. De jack russel trok zo hard aan mijn polsen, dat ik hem gewoon niet meer hield. Dus ik dacht ik geef hem maar een schop. Wordt die vent vet kwaad en zegt het is geen voetbal! Ik heb er niet op gereageerd en ben snel verder gelopen.
Maar wat had ik anders moeten doen? De jack maar laten trekken, ik kon hem echt niet meer houden. Dus dan had ik hem los gelaten, ik had tranen in mijn ogen van de pijn. Dan had hij die chihuahua gegrepen en weet echt niet hoe het dan afgelopen zou zijn. Het is ook nooit goed...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:03

vroeger liep ik met de kinderwagen en mn hondje netjes aan de lijn te wandelen.
En plots kwamen er zo'n 4 honden op ons afgestuift en meteen te spektakelen.Alles vloog om de kinderwagen en mn hond en mij.
Eigenaar kwam heel rustig aangelopen en riep geneens de honden terug,zoooo asociaal!!!!
Tot ik het zat was en heb ze allemaal inclusief eigenaar een penalty verkocht!
Man echt ik dacht dat ik dood ging hihi wat een gedoe.
Ik haaaaat het als een loslopende hond op mn aangelijnde hond af komt want je weet nooit waartoe die andere hond in staat is.
Heeft me heel wat zweet gekost toendertijd pfff

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:04

ps nu loop ik met schoenen met stalen neuzen!!!
Niet voor de honden maar voor de eigenaren!!!

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:09

Nou bij mij kunnen ze ook meestal wel een rot schop krijgen.
Maar mijn hond staat hier in de buurt als zeer lief bekend, tot dat hij een hond tegen zich in krijgt.
Dan trekt hij zijn scheur wel los, ik moet er wel bij zeggen mijn hond loopt hier altijd aangelijnd.
Maar wordt ie aangevallen dan laat ik de lijn vallen, en als het een klein hondje is trek ik hem er wel vanaf.
Maar ik heb zelf een bouvier en als er een hond van die grote op hem af komt die te sterk is dan kan hij een schop krijgen maar eraf trekken zal ik niet snel doen.
En buiten dat om loop ik altijd met een schepje aangezien wij hier onze hondenpoep moeten opruimen.
Dus daar zou ik hem eventueel nog mee kunnen weren door dat ding in zijn bek te douwen ofzo.

Groetjes Natasja