Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:28

Laika schreef:
Maar natuurlijk wordt de hond op die manier gestraft voor zijn slechte gedrag. Ik ben namelijk niet van het negeren. Zeker niet bij iets wat echt niet door de beugel kan. Dus jij gaat een trekkende hond negeren, net zo lang tot hij uit zichzelf of gelokt misschien door een snoepje weer netjes bij je loopt? Weet de hond dan wel dat dat snoepje hem beloond voor het bij je lopen, of alsnog voor het trekken. Als je eerst het slechte straft, en dan het goede beloond krijg je dus dubbel resultaat.
Maar dat is mijn mening hoor, hoeft niet ieders mening te zijn

Je moet je wel even verdiepen in hoe het trainen met een clicker werkt. Je lokt de hond niet met een snoepje, zo werkt het helemaal niet. Je klikt en geeft iets lekkers, nádat de hond gedaan heeft wat je van hem vraagt. Je moet zijn aandacht vragen met je d.m.v. je stem. Je kan daar commando's voor aanleren. Wij hebben op de cursus 'kijk' geleerd, je hond moet je dan aankijken. Dan heb je zijn aandacht, dan klik je en dan komt de beloning. Dus zeker niet de beloning gebruiken als lokmiddel! Maar goed, ik kan hier niet drie cursussen even in één reactie in het kort uitleggen, zo makkelijk is dat nog niet ;)

Een trekkende hond kan je wel negeren. Niet door gewoon door te lopen, maar door stil te blijven staan (zoals hierboven al eerder genoemd is) Het trekken levert hem dan totaal niks meer op, hij krijgt er dus geen beloning voor. Als je doorloopt, dan krijgt hij zijn beloning voor het trekken, hij komt namelijk vooruit en dat is zijn bedoeling. Als de hond in de ketting blijft hangen als je stilstaat (wat de meesten niet doen, ze zijn vaak verbaasd waarom er ineens stil gestaan wordt) dan kan je een stukje achteruit gaan lopen. Zodra de ketting dan weer slap hangt, dan ga je weer vooruit. De hond wordt dan juist beloond voor het niet trekken, hij mag namelijk vooruit als de ketting slap hangt en niet als de ketting strak is.
Dit vergt héél veel tijd en geduld en zoals ik al zei, hebben veel mensen dat helaas niet.

Dat je gedrag van een hond nooit mag bestraffen heb ik niet gezegd, maar dit gaat over het algemeen toch om een slipketting of een gewone halsband? Als je hond eten van het aanrecht jat en je betrapt hem op heterdaad, dan mag je hem uiteraard wel straffen. Maar een minuut later heeft al geen zin meer. Toch zie ik veel mensen die de hond naderhand bestraffen, want 'de hond weet echt nog wel wat hij een half uur geleden gedaan heeft hoor' :n Yeah sure, ga op cursus zou ik zeggen!!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:29

ik ben niet voor de slipketting mn schoonouders hun hond heb er 1 en het geeft al geen effect meer.

ik ben zelf voor de volledige tuigjes :) mijn ervaring is met alle honden goot of klein goed :)

m1992

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:11

Ik ben tegen de slipketting. Dit omdat het zo vaak verkeerd gebruikt word. De slipketting moet namelijk een hondenbeet voorstellen. Een moederhond corrigeert haar pups door ze 1; over de snuit te pakken (Dus in de neus ''bijten'') en 2: door ze in de nek vast te grijpen, en direct weer los te laten.

Nummer 2 stelt dus de ketting voor, maar de meeste trekken dat ding steeds aan, dat is dus niet goed. 1 ruk voor dat de lijn strakstaat, zo hoort het. Niet steeds strakker laten trekken totdat de hond zichzelf wurgt. Vaak zie je ze ook nog verkeerd om de hals heen hangen, waardoor hij niet meer uit zichzelf los gaat, of te groot waardoor die niet makkelijk en snel genoeg los gaat (Hij moet nog maar net om de kop heen kunnen) En ik zie ze vaak strak staan als dat niet nodig is, bijvoorbeeld wanneer 2 honden elkaar begroeten, heel erg verkeerd!! Je corrigeert de hond dan voor het snuffelen aan een andere hond? Zo krijg je een hond bijvoorbeeld ook agressief naar andere honden. Oja, vaak word hij ook niet consequent gebruikt, iemand komt bijvoorbeeld een vriendin tegen, wil daar naar toe, de hond trekt naar die vriendin toe, maar de gene die de hond vastheeft wou daar eigenlijk ook wel naar toe, en corrigeert de hond dan niet voor het trekken, zo snapt een hond er niks meer van.

Nummer 1; Dit is het snuitbandje. Jammere hieraan is dat je iedere keer corrigeert, iedere keer heel dominant bent, nooit loslaat, zo ziet een hond dat. Want hij zit er altijd, en er zit altijd wel een lichte druk op. Verder is deze ook nog gevaarlijk want hij kan zijn hals ernstig beschadigen, dit kan trouwens ook met de slipketting.
Verder is het snuitbandje niet te vergelijken met een halster voor paarden, Voor een paard betekend dit volgens de natuur namelijk niets, voor een hond wel.

Ik ga dus zeker voor een gewone halsband, consequent en geduldig zijn werkt het beste. Verder zorgen dat je in alles aangeeft dat je de baas bent, niets uit de hand geven als jij zelf aan het eten bent, altijd als eerst de deur door, wachten voordat hij aan het eten mag beginnen. Zorgen dat de hond voor jou uit de weg gaat als jij er langs wilt.

Als de hond trekt ga ik gewoon direct stilstaan, en blijf net zolang wachten tot de hond me aankijkt en naar mij toe komt. Dan beloon ik met m,n stem en loop ik weer verder, staat de lijn dan weer strak, direct hetzelfde doen. Duurt soms lang, je staat soms meer stil dan dat je loopt, maar bij een consequente uitvoering werkt het altijd.
De aandachtsoefening is ook handig, hond aan een langere lijn achter je aan leren lopen, door steeds de andere kant op te gaan als de hond wilt, hij naar rechts, jij naar links, zo gaat je hond jou ook volgen.

Ergens las ik hier; Hij heeft een prikband, maar heeft dat ook echt nodig. Zeker niet. Een roedelleider gebruikt immers ook geen prikbanden!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:22

Toen wij onze hond kregen was hij 9. Bij zijn vorige eigenaar gebruikten ze altijd een slipketting met het uitlaten, omdat hij heel erg trok aan de lijn. Het is een kruising die zo'n 25 kg weegt en behoorlijk sterk is.
Omdat ik een slipketting niks vind ben ik hem gaan trainen. Heel simpel, zodra hij loopt te trekken stop ik. We lopen pas verder als hij zèlf weer een stap in mijn richting zet en dus op die manier de druk van de lijn haalt. Dus hij corrigeerd zichzelf op die manier.
Het heeft een paar weken geduurd, maar nu kunnen we hem uitlaten met een tuigje aan en hij blijft netjes naast me lopen zonder aan de lijn te hangen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:25

leren hurrta tuig, helemaal top en het schuift niet. Vorige hond altijd slipketting, nu nog spijt van.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:25

manex schreef:
Toen wij onze hond kregen was hij 9. Bij zijn vorige eigenaar gebruikten ze altijd een slipketting met het uitlaten, omdat hij heel erg trok aan de lijn. Het is een kruising die zo'n 25 kg weegt en behoorlijk sterk is.
Omdat ik een slipketting niks vind ben ik hem gaan trainen. Heel simpel, zodra hij loopt te trekken stop ik. We lopen pas verder als hij zèlf weer een stap in mijn richting zet en dus op die manier de druk van de lijn haalt. Dus hij corrigeerd zichzelf op die manier.
Het heeft een paar weken geduurd, maar nu kunnen we hem uitlaten met een tuigje aan en hij blijft netjes naast me lopen zonder aan de lijn te hangen.

Super! :D Goed dat jullie de moeite hebben genomen om het op een normale manier op te lossen! +:)+

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:28

Mexx schreef:
Laika schreef:
Maar natuurlijk wordt de hond op die manier gestraft voor zijn slechte gedrag. Ik ben namelijk niet van het negeren. Zeker niet bij iets wat echt niet door de beugel kan. Dus jij gaat een trekkende hond negeren, net zo lang tot hij uit zichzelf of gelokt misschien door een snoepje weer netjes bij je loopt? Weet de hond dan wel dat dat snoepje hem beloond voor het bij je lopen, of alsnog voor het trekken. Als je eerst het slechte straft, en dan het goede beloond krijg je dus dubbel resultaat.
Maar dat is mijn mening hoor, hoeft niet ieders mening te zijn

Je moet je wel even verdiepen in hoe het trainen met een clicker werkt. Je lokt de hond niet met een snoepje, zo werkt het helemaal niet. Je klikt en geeft iets lekkers, nádat de hond gedaan heeft wat je van hem vraagt. Je moet zijn aandacht vragen met je d.m.v. je stem. Je kan daar commando's voor aanleren. Wij hebben op de cursus 'kijk' geleerd, je hond moet je dan aankijken. Dan heb je zijn aandacht, dan klik je en dan komt de beloning. Dus zeker niet de beloning gebruiken als lokmiddel! Maar goed, ik kan hier niet drie cursussen even in één reactie in het kort uitleggen, zo makkelijk is dat nog niet ;)

Ik begrijp heel goed hoe het met een clicker werkt. Maar ik vind het zo'n omweg. Ik roep mijn hond bij zijn naam. Hond kijkt mij aan, dus ik heb de aandacht. (Hond ziet aan mijn gezichtsuitdrukking alleen al dat ik hem op dat moment al braaf vind.) Ik geef het commando wat ik wil, hond doet dit en dan zeg ik dus "braaf!" Komt toch op hetzelfde neer? Alle honden die ik heb/ heb gehad vonden het blijkbaar genoeg om braaf en lief gevonden te worden. Maar blijkbaar heb ik dus bijzondere honden ;) En ja, dat is eigenlijk wel zo :+:

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:00

Het is ook de bedoeling dat je uiteindelijk de clicker en de beloning achterwege laat. Het is niet zo dat jij toevallig bijzondere honden hebt hoor, die van ons vind het ook al super om lief gevonden te worden ;-) Maar met een clicker leert het gewoon sneller, onze hond vond het echt geweldig! Tegenwoordig gebruiken we de clicker en de beloning die dan volgt niet meer, maar zo hebben we hem wel alles aangeleerd.

Maar hoe vind je de manier om het trekken af te leren dan? Want daar reageer je niet op. De manier die ik beschrijf werkt heel goed, mits je altijd consequent blijft en veel geduld hebt. Maar jij bestraft het trekken liever met een flinke ruk aan de slipketting begrijp ik? Tja, daarin verschillen we dan van mening. Jij doet dat liever met straffen en ik met belonen ;-)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:01

Ik snap niet waarom sommige mensen zo fel tegen een slipketting zijn omdat het verkeerd gebruikt kan worden.
Alles kan verkeerd gebruikt worden, zelf een gewone halsband kan schade aanrichten bij verkeerd gebruik!

Mijn halfcheck werkt geweldig, als er een correctie nodig is (lees: mijn hond vliegt ergens op af en die is dan echt te sterk voor mij) hoef ik maar een zeer kort rukje van nog geen 2 tellen te geven en madame weet zich weer te gedragen.
Halti etc heb ik ook naar gekeken en werd mij door de dierenarts ten zeerste af geraden! Omdat je daarmee ook bij goed gebruik nekletsels kunt krijgen. Ik begrijp daarvan dan weer niet dat dit door enkele mensen de hemel wordt ingeprezen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:17

Mexx schreef:
Het is ook de bedoeling dat je uiteindelijk de clicker en de beloning achterwege laat. Het is niet zo dat jij toevallig bijzondere honden hebt hoor, die van ons vind het ook al super om lief gevonden te worden ;-) Maar met een clicker leert het gewoon sneller, onze hond vond het echt geweldig! Tegenwoordig gebruiken we de clicker en de beloning die dan volgt niet meer, maar zo hebben we hem wel alles aangeleerd.

Maar hoe vind je de manier om het trekken af te leren dan? Want daar reageer je niet op. De manier die ik beschrijf werkt heel goed, mits je altijd consequent blijft en veel geduld hebt. Maar jij bestraft het trekken liever met een flinke ruk aan de slipketting begrijp ik? Tja, daarin verschillen we dan van mening. Jij doet dat liever met straffen en ik met belonen ;-)

Zowiezo geen flinke ruk, maar een rukje, hond loopt weer naast en is "braaf" zie hier gelijk de beloning. En nee daar ga ik niet voor stilstaan. Misschien als ik een constante trekhond heb wel, want ook ik blijf niet constant rukjes geven. Ook tussentijds een braaf laten horen werkt heel goed overigens.
Ook is het nog eens zo, dat er tussen het strak staan van de lijn, het echte trekken dus, en het niet meer naast lopen ook nog ruimte zit. In die ruimte corrigeer ik dus al. Loopt hij weer netjes naast is hij natuurlijk weer heel braaf. En ja, om constante aandacht te houden, lekker veel bochtjes lopen.

In principe gebeurt namelijk hetzelfde he... hond loopt te trekken, jij stopt, de lijn waaraan hij zit uiteraard ook, dus hij krijgt op dat moment toch een rukje aan zijn lijn.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:23

Bijzonder onderwerp op bokt. ;) Had ik ditzelfde topic geopend met daarin Pelhambit versus Trens, dan weet ik nu al wat de uitkomst geweest zou zijn....
Wonderbaarlijk genoeg kan ik mijn paard (arabier van toch ruim vierhonderd kilo) makkelijk houden aan een halster, maar hebben veel mensen moeite met een hond van ongeveer 50 kilo.

Moet je dit dan gaan oplossen met een werktuig dat puur jouw kracht als mens (op een venijnige wijze) vergroot, of is er ergens in de opvoeding iets mis gegaan?? :+ :+

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:26

mariettek schreef:
Bijzonder onderwerp op bokt. ;) Had ik ditzelfde topic geopend met daarin Pelhambit versus Trens, dan weet ik nu al wat de uitkomst geweest zou zijn....
Wonderbaarlijk genoeg kan ik mijn paard (arabier van toch ruim vierhonderd kilo) makkelijk houden aan een halster, maar hebben veel mensen moeite met een hond van ongeveer 50 kilo.

Moet je dit dan gaan oplossen met een werktuig dat puur jouw kracht als mens (op een venijnige wijze) vergroot, of is er ergens in de opvoeding iets mis gegaan?? :+ :+

En niet iedereen heeft zijn/haar hond vanaf pup af aan :)
En als je dan een hond hebt die flink trekt moet je ergens beginnen, en trainen met een hond die je over straat heen sleurt is geen optie :)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:29

Dit is een eindeloze discussie die al vaak gevoerd is. Persoonlijk ben ik erg gebaat bij de slipketting. Ik ben niet zo heel groot, en heb 2st bernards. Ik heb al mijn honden zo opgevoed.
Ieder middel moet goed gebruikt worden, anders kan je ook met een gewone halsband je hond verpesten.
En het ligt ook erg aan de hond, kwa manier van opvoeden.
M'n ene St. Bernard kon rustig wat strenger aangepakt worden, de ander moet heel rustig en heel veel beloningen hebben. Die is wat onzekerder.
Ik denk dat je voor jezelf moet proberen wat je het fijnste vind om mee te werken, en evt. een cursus volgen hoe je deze middelen moet gebruiken.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:58

mariettek schreef:

Daar heb je een heel goed punt! Heel veel mensen roepen, met een gewone halsband kan ik mijn hond niet houden. Een paard van 600 kilo (ik heb een Fries dus iets zwaarder dan jouw arabier ;-) ) kan ik toch ook houden? En niet met een hengstenketting, maar gewoon aan een halster! Idd een kwestie van goed opvoeden.

@Nijn, je kan een hond ook HERopvoeden. Wij hebben (zoals je hebt kunnen lezen) onze hond ook niet van pup af aan. Toch hebben we geen slipketting gebruikt, maar zijn we op cursus gegaan.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:00

Mexx bij mij lag het wat anders, kon niet op cursus, en laat me niet over straat sleuren :)
Dat wil verder niet zeggen dat de hond niet heropgevoed wordt, maar karakter en achtergrond maken het er niet makkelijk op :)

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:09

Wildgirl schreef:
Dé grote vraag....
'Vroeger' hadden wij altijd herders met standaard een slipketting.
Als klein meisje nooit bij stil gestaan waaróm dat was.
Nu ik 'groot' ben :D en zelf een hond heb die erg sterk kan zijn vroeg ik me af wat het beste is.
Ik gebruik over het algemeen tijdens wandelingen zijn halsband en met het fietsen krijgt hij een snuitje om.
Toch merk ik soms met correcties niet het gewenste resultaat te hebben en sta ik dus open voor wat anders.

Jullie meningen gevraagd:
Wat gebruik je zelf en vooral, waarom?
Wat voor hond je hebt is wellicht ook wel handig om te weten.

Groetjes Manon

Als klein meisje liet ik ook vaak onze hond uit. hier praten we over 8/9jaar geleden ik was toen 11 jaar.
onze hond was 18 jaar en lieten we nog uit met een slipketting.
Nooit over nagedacht waarom eindelijk.

Nu ben ik ook groot en laat ik onze hond uit aan een normale halsband, of tuigje.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:14

Nijn schreef:
Mexx bij mij lag het wat anders, kon niet op cursus, en laat me niet over straat sleuren :)
Dat wil verder niet zeggen dat de hond niet heropgevoed wordt, maar karakter en achtergrond maken het er niet makkelijk op :)

Waarom kon je niet op cursus dan?

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:20

Vind ik ook een symptoombestrijder eigenlijk.

Mexx schreef:
mariettek schreef:

Daar heb je een heel goed punt! Heel veel mensen roepen, met een gewone halsband kan ik mijn hond niet houden. Een paard van 600 kilo (ik heb een Fries dus iets zwaarder dan jouw arabier ;-) ) kan ik toch ook houden? En niet met een hengstenketting, maar gewoon aan een halster! Idd een kwestie van goed opvoeden.

@Nijn, je kan een hond ook HERopvoeden. Wij hebben (zoals je hebt kunnen lezen) onze hond ook niet van pup af aan. Toch hebben we geen slipketting gebruikt, maar zijn we op cursus gegaan.
Ik hou er ook niks aan met een halsband, en ik houd een paard ook niet, met een halster. Daarom leer ik ze om niet te trekken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:28

Mexx schreef:

Beetje jammer om die vergelijking paard/hond dr weer bij te halen, net zoiets als appelen en peren :P

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:32

Waaroom een vreemde vergelijking Chiqa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:35

Nou ik mag toch hopen dat jij een paard niet vergelijkt met een hond, of laat jij ook 4 keer per dag je paard uit in het parkje, gooi he stokken en mag hij savonds in de bench slapen?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:46

@chiqa ik zie het al voor me :D

ik laat cadiz inmiddels een aantal dagen uit aan de slipketting en heb van te voren me goed ingelezen en laten voorlichten over het gebruik.
Ik ben aangenaam verrast over de werking, geen trekkende hond meer waar je het commando 5437 keer moet herhalen.
Cadiz heeft zijn aandacht beter bij mij, is rustiger bij andere honden,loop ZONDER commando naast en dat terwijl ik de slip 1 hooguit 2 keer per wandeling van 20 minuten gebruik.(meestal bij andere honden die we tegenkomen).
Ook naast de fiets is het ideaal, met snuitje bleef hij trekken en steeds stil gaan staan met de fiets is niet handig, nu gaat het op wat schoonheidsfoutjes na perfect.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:10

Paarden zijn vluchtdieren en honden roofdieren, daar zit een vreselijk groot verschil in!!

En hier had iemand het erover dat mijn hond geen prikband nodig heeft? Ik loop zelf liever geen letsel op en de hond op deze manier ook niet. Het gaat hier ook om een Duitse herder reu van ca.45 kg die geheel verkeerd is opgevoed (als mensen baby) en soms nog wel eens agressief wil reageren en een teef die haar grenzen niet kent. Allebei heel erg dominant.

Nogmaals, honden zijn geen paarden. Als jij buiten rijdt en je paard ziet een ander paard, springt hij daar dan gelijk op af om te spelen zoals veel honden doen? Het is maar een voorbeeld, maar honden hebben een hele andere natuur dan paarden en daarnaast verschillen honden (net als paarden) onder elkaar ook nog eens heel erg. Het ene ras is makkelijker hanteerbaar dan het andere net als elke individuele hond. Naar mijn mening is de slipketting gewoon echt een universeel middel, duidelijker voor je hond dan een halsband en veiliger dan bijvoorbeeld een halti of zo'n raar harnas.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:13

Slipketting is voor de eigenaar die
oneerlijk, hard, voor zijn hond is en direct resultaat wil zien.
Die een hond wil die niet meer trekt omdat hij "vermijdingsgedrag" laat zien ipv dat hij het zo leuk vind om baasje te volgen.
Ik weet dat veel mensen zeggen dat ze de slip nauwelijks gebruiken om te corrigeren, mijn vraag is dan waarom ze 'm niet aflaten?
Je hond wordt 9 van de 10 x kaal in zijn nek door veel te zachte correcties (want uiteindelijk vinden we het zielig!).

Alle andere manieren zijn vele malen beter, eerlijker en zachter en komen een goede relatie tussen baas en hond
alleen maar ten goede.