Laika schreef:Maar natuurlijk wordt de hond op die manier gestraft voor zijn slechte gedrag. Ik ben namelijk niet van het negeren. Zeker niet bij iets wat echt niet door de beugel kan. Dus jij gaat een trekkende hond negeren, net zo lang tot hij uit zichzelf of gelokt misschien door een snoepje weer netjes bij je loopt? Weet de hond dan wel dat dat snoepje hem beloond voor het bij je lopen, of alsnog voor het trekken. Als je eerst het slechte straft, en dan het goede beloond krijg je dus dubbel resultaat.
Maar dat is mijn mening hoor, hoeft niet ieders mening te zijn
Je moet je wel even verdiepen in hoe het trainen met een clicker werkt. Je lokt de hond niet met een snoepje, zo werkt het helemaal niet. Je klikt en geeft iets lekkers, nádat de hond gedaan heeft wat je van hem vraagt. Je moet zijn aandacht vragen met je d.m.v. je stem. Je kan daar commando's voor aanleren. Wij hebben op de cursus 'kijk' geleerd, je hond moet je dan aankijken. Dan heb je zijn aandacht, dan klik je en dan komt de beloning. Dus zeker niet de beloning gebruiken als lokmiddel! Maar goed, ik kan hier niet drie cursussen even in één reactie in het kort uitleggen, zo makkelijk is dat nog niet

Een trekkende hond kan je wel negeren. Niet door gewoon door te lopen, maar door stil te blijven staan (zoals hierboven al eerder genoemd is) Het trekken levert hem dan totaal niks meer op, hij krijgt er dus geen beloning voor. Als je doorloopt, dan krijgt hij zijn beloning voor het trekken, hij komt namelijk vooruit en dat is zijn bedoeling. Als de hond in de ketting blijft hangen als je stilstaat (wat de meesten niet doen, ze zijn vaak verbaasd waarom er ineens stil gestaan wordt) dan kan je een stukje achteruit gaan lopen. Zodra de ketting dan weer slap hangt, dan ga je weer vooruit. De hond wordt dan juist beloond voor het niet trekken, hij mag namelijk vooruit als de ketting slap hangt en niet als de ketting strak is.
Dit vergt héél veel tijd en geduld en zoals ik al zei, hebben veel mensen dat helaas niet.
Dat je gedrag van een hond nooit mag bestraffen heb ik niet gezegd, maar dit gaat over het algemeen toch om een slipketting of een gewone halsband? Als je hond eten van het aanrecht jat en je betrapt hem op heterdaad, dan mag je hem uiteraard wel straffen. Maar een minuut later heeft al geen zin meer. Toch zie ik veel mensen die de hond naderhand bestraffen, want 'de hond weet echt nog wel wat hij een half uur geleden gedaan heeft hoor'