Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:25

Zijn de ouders van die pups echt HD vrij? STaat dat op papier? Zijn er foto's gemaakt????

Als ze echt helemaal 100% HD vrij zijn is het heel erg raar dat alle pups HD hebben

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:34

wyoming schreef:
Nou een kennis van mij fokt met Groenendaelers. Ze hadden eerst een teefje gekocht en zijn na ong 2 jaar opzoek gegaan naar een reu (pup) waar zij evt een nestje mee zouden kunnen gaan fokken. (ze bezitten dus beide honden) Beide honden zijn op de foto gezet en getest op HD, ED. Ze hebben beide een gedrags test ondergaan, en ze zijn beide op de show geweest omdat de teef eerst een Uitmuntend moest halen. De reu is ondertussen nederlands kampioen. Dat vind ik een verantwoord nest.

Dit is natuurlijk supper!! Helaas doet niet ieder fokker dit.

Ik zou nog mijn uitspraak van gisteren nog onderbouwen: dat rashonden over het algemeen minder gezond zijn dan kruisingen
http://www.nu.nl/wetenschap/1902336/ras ... igent.html
Quote:
AMSTERDAM - De mentale gezondheid van rashonden gaat snel achteruit, omdat er bij het moderne fokproces te veel op uiterlijk en een rustig karakter wordt geselecteerd. Dat hebben Zweedse wetenschappers vastgesteld
http://forum.dogtales.be/showthread.php?t=5704
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7569064.stm
http://www.dierz.nl/hond/article250988. ... erwachting
Quote hier uit:
Ziekten
Sommige raszuivere honden lopen meer kans bepaalde ziekten te krijgen omdat ze er genetisch aanleg voor hebben – soms zelfs meerdere tegelijk. Daarom hebben deze dieren een lagere levensverwachting. Over het alge­meen worden kruisingen als gezonder beschouwd dan rashonden. Dat komt door hun genetische variatie, omdat ze de genen van minstens twee soorten hebben. Maar vaak weet men niet welke genetische factoren doorgegeven zijn. In het beste geval erft een hond alle gunstige kenmerken van zijn voor­ouders, maar hij kan ook ziekten erven of die als drager doorgeven aan zijn nakomelingen.

http://www.vrolijkeviervoeters.be/phpBB ... ?f=19&t=89

Nogmaals ik ben niet tegen rassen en zeg ook niet dat ik nooit een rashond met zou nemen. Maar het feit is dat een rashond met stamboom niet per definitie beter is dan een kruising.

Ben er overigens ook niet voor dat iedereen voor de leuk maar loopt te kruisen, dan kan je beter eerst eens in het asiel gaan kijken. Dat is altijd nog goedkoper dan een hond met stamboom.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:46

blokje schreef:
Zijn de ouders van die pups echt HD vrij? STaat dat op papier? Zijn er foto's gemaakt????

Als ze echt helemaal 100% HD vrij zijn is het heel erg raar dat alle pups HD hebben

Ja beide HD vrij, hebben we op papier staan. Fotos weet ik niet, de vader vast wel want dat was echt zo'n gekeurde dekreu..
Er was een afspraak, met zijn allen naar duitsland voor Rontgenfoto's, niet doorgegaan dus want het was met het oog al zichtbaar dat het niet goed was.

Dus je kan nog zulke mooie papieren hebben, zekerheid heb je niet.
Dus ik ben voor fokken zonder stamboom, enkel met honden zonder zulke erge gebreken dus.. je moet wel weten waar je mee bezig bent en niet lukraak 2 honden kruisen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:56

Apart... Wel balen als je zo'n pup krijgt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:58

Daar snijd je dan ook een mooi discussiepunt aan:
Namelijk dat te veel op uiterlijk gefokt wordt! Ik hoef helemaal geen kampioen zus of beoordeling zo. Dit is meestal namelijk maar objectief (heb het niet zo op met juri-leden, en niemand kan objectief kijken; iedereen heeft zijn voorkeuren en dat is bijna niet meetbaar bij uiterlijk). Het is wel zo dat in de meeste hondenrassen je minimaal 2x ZG (zeer goed) moet hebben om te kunnen fokken, en dit snap ik wel, een hond moet wel een beetje in het plaatje passen.
Maar ik heb liever dat een hond veel diploma's heeft dat zijn werklust en gehoorzaamheid bewezen is (grotendeels objectief). En dat zijn broers en zussen, ouders en voorouders gezond zijn.

Ik ben niet bekend met veel stamboekreglementen. Maar ik weet dat bij het stamboek van de tjech (mijn hond dus) gekeken wordt naar inteeldpercentage (wordt automatisch berekend en wordt bijgehouden door enkele vrijwilligers) en wolfbloedpercentage (is bij dit ras van toepassing) als ik zie dat een ouder een hoog inteeldpercentage heeft en de andere ouder ook, neem ik er automatisch geen pup van. En daarom worden die ook bijna niet gefokt!

Er wordt ook veel geschoemeld met röntgen uitslagen! Er zijn zat dubieuze fokkers die hun mooie reu of teef niet aan de kant zetten omdat hun ellebogen of heupen zo slecht zijn! Of gewoon fokken met een hond met epilepsie of noem het maar op! Maar daarvoor is orientatie zo belangrijk! Ik wist al vrij snel hoe enkelen over anderen dachten en wat de "roddels" waren. En welke nesten en fokkers aangeraden werden, met de nodige onderbouwing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:48

suus_elviera schreef:
nee als ik het maar snap

En waar blijven die HD uitslagen van die heupen nu waar al meerdere malen om gevraagd is?
Ben ik wel nieuwsgierig naar namelijk

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:52

Tja,, haar honden bezitten volgens mij niet meer dan het paspoortje gegeven door de dierenarts ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:53

Nou ze beweerd anders in het begin van dit topic dat haar honden getest zijn op HD.
Komt vervolgens met een standaard keurraportje dat elke pup bij zn geboorte meekrijgt.
Dus ben dan wel benieuwd hoe ik zoiets zien moet.
Dus wacht even rustig de uitslagen af, ik hoop gewoon dat dit in orde is.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:59

Hd kan pas gecontroleerd worden als een hond 1 jaar oud is, dus kan absoluut niet als pup. En je kan het al helemaalniet van buiten bekijken.

Wij doen HD en Ed onderzoeken op mijn werk. De röntgenfoto's die wij maken moeten aan bepaalde eisen voldoen (wat er precies op moet staan)
Deze foto's worden naar de raad van beheer gestuurd. Die beoordelen de foto's. Als ze de foto's beoordeeld zijn word er een certificaat naar de eigenaren van de hond gestuurd, door de raad van beheer.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:04

stamboomloos fokken voor 1 keer prima.. maar dan wel alle 2 de honden getest en onderzocht

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:04

Tegen. Tenzij het een kruising met een kruising die ook 'doorgekruisd' zijn betreft. :+

Mijn gaat het vooral om de erfelijke ziektes, bij een stamboomloze 'ras' hond kun je niet checken of de ouders vrij zijn bevonden van erfelijke aandoeningen.

Ik vind ook dat honden op een show een U moeten halen voordat ermee gefokt mag worden. Als je ziet welke honden op shows nog een ZG halen... :=

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:14

Dan komt onze hond uit een vreemd nest, want de rontgen onderzoeken zijn geannuleerd omdat het al zodanig duidelijk was dat de pups HD positief waren.. Hij is nu 6, dus is al 5 jaar geleden, maar ze blazen zo'n onderzoek heus niet zomaar af!

Waarom kan je HD niet van buitenaf zien?

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:16

bij lizzy op het raport staat
eindbeoordeling
hd A

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:17

leuke discussie dit... :D

voor mij heeft een stamboom echt geen enkele waarde,ik fok niet en ik loop geen shows...

dus papiertjes verdwijnen hier in een la en komen daar niet meer uit...

daarnaast heb ik nu 7 honden ,en hiervoor 3 stamboom honden gehad,van de 7 die ik nu heb zijn er 3 met stamboom en 4 zonder...

de 3 die we eerst hadden zijn 3 honden doodgegaan aan juist ja,erfelijke gebreken,en de labrador had een beste stamboom,gefokt volgens de regels van de labradorclub,vader kampioen der kampioenen,ojee wat een stamboom,die was beter als de hele hond zelf..

mijn eerste dogo,zat een stamboom bij,echt alleen maar kampioen na kampioen,hij mocht 4 jaar oud worden....

mijn eerste rottweiler met stamboom,spondylose en licht HD

nu 2 dogo's met stamboom,1 hele bange hond,een hondje van een topfokker,met een karakter die om te schieten is,maar goed,ze heeft dan alleen een kapotte knieband gehad,dat kan gebeuren,verder wel gezond,

andere dogo,licht HD en schildklier problemen...

1 rottweiler met stamboom is vandaag 12 geworden,en is gister een hartprobleem bij geconstateerd..

2 rottweilers zonder stamboom,1 van 12,mankeerd echt niets of nooit wat,1 van 5 ,eigenlijk nog geen problemen mee gehad.,is als puppie uit het asiel gehaald,weten amper een achtergrond, niets...

2 kruisingen,dogoXrottweiler 1 hond knieband problemen,de ander heeft echt nooit wat...

tja balans is toch wel dat de stamboomhonden meer gezondheids problemen hebben als de stamboomloze ,tot nog toe...

en ja ik ben dus iemand die bij een gelegenheidsnestje een hondje gaat halen,kan mij dat stomme papier schelen,alsof dat werkelijk gezondheid garandeerd :n

je hebt geluk of dikke pech,en dat is niet papier afhankelijk,het is en blijft een levend wezen,ook is het echt niet waar dat stamboomhonden nooooooit in asiels zitten of op marktplaats staan,liefde voor een dier is niet "papier afhankelijk"...zowel vraag ik me echt af of je wel een dier verdiend!

daarnaast heeft een vriendin pyreneese berghonden gefokt,alles en dan ook alles via de rasvereninging...teef binnenste buiten moeten laten keren,shows lopen en uiteindelijk goedkeuring om puppies te fokken,met 1 aangewezen reu van die rasvereninging...ze had zelf een heel andere reu op het oog,maar nee dat mocht niet...

puppies geboren,allemaal een nieuw huis,en bijna allemaal patellaluxatie op 4 maanden leeftijd,blijkt de reu (juist ja,die aangewezen was als DE reu voor de teef) patella vererft...

en jij als koper ,denkt een hondje te kopen via een rasvereninging gefokt met de doelstellingen van die vereninging en dus een gezond hondje te kopen... :+

fout dus...

en laten we nu eerlijk zijn,ook fokkers gaat het om de centen,en dan mag het omdat er een papiertje bij zit??

en kruisingen,geweldig!!! ja hoor,een mooie en leuke kruising,hartstikke toppie,leuk toch,anders zou het wel erg saai worden,als iedereen alleen maar met rashonden zouden moeten rondlopen...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 03-02-09 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:17

HD ontwikkeld zich en het is niet zichtbaar van buitenaf, bij sommige grote rassen kun je wel een vermoeden hebben als je ze aanraakt bij de heupen, dat ze dit niet accepteren (grommen e.d.) maar wil je uitsluitsel dan moet je toch echt naar de DA ermee, op de foto.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:18

das toch goed??
de dieren arts zij toen van wel hij zij ziet er goed uit is normaal

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:19

Bij Hd wordt de kop en de kom van de heup aangetast. Om dit goed te zien heb je een röntgenfoto nodig.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:20

suus_elviera schreef:
das toch goed??
de dieren arts zij toen van wel hij zij ziet er goed uit is normaal

er zijn honden waar ze pas op de röntgen foto zien dat ze HD hebben. Omdat de spieren rondom de heup de kop en de kom nog bij elkaar houden, maar de rest is al weg gevreten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:21

suus_elviera schreef:
bij lizzy op het raport staat
eindbeoordeling
hd A

Dat is idd een mooie uitslag en hoe is dit getest als ik vragen mag?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:23

nou janet,ik moet zeggen,ik zat eens bij een DA om mijn honden te laten enten,en daar zat ook een bruine labrador van 6 maanden oud...en echt..lopen kon je het niet eens meer noemen,beest lag zowat met zijn achterhand op de grond als ie liep,had even met die mensen zitten praten,ja was HD zeer ernstig,en ze hoopten toch nog iets voor het hondje uiteindelijk te kunnen doen,ze hadden het hondje met stamboom bij een fokker vandaan,en hadden dit juist willen voorkomen door een hondje met stamboom te kopen...

denk zelf niet dat ie heel oud is geworden,beestje kon eigenlijk niet meer lopen,zo zielig...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:24

@ suus_elviera als fokker wil je een gezond nestje, ik neem aan dat jij dat ook zou willen mocht je je hond laten dekken, wil je het goed doen laat je door de DA uitsluiten dat je hond drager is van erfelijke aandoeningen. Als je dit vertikt moet je je hond ook niet laten dekken.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:25

Hd heeft erfelijke factoren, maar hoeft soms helemaal niet erfelijk zijn. Fokkers proberen juist de erfelijke factoren eruit te fokken.

Als je een hondje met stamboom koopt hoeft nog niet te betekennen dat de ouders op HD zijn getest. Dus vraag altijd naar test resultaten.
Ook van erfelijksonderzoeken die ieder jaar moeten gebeuren.

Zoals al eerder in het topic is gezegd. Je heb goede en slechte fokkers. Ga niet zomaar op de eerste de beste af.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:29

hij deed voelen enz en ja ik snap niet alles wat hij gedaan heeft in mijn ogen zat hij aan mijn hond ;)
voor al bij de heup zeg maar en ze ging op de foto
dat vond ik erg eng want dan moet ze slapen en ben dan altijd bang dat ze niet meer wakker worden
en toen liet ij mij de fotos zien was wel apart
met hele uitleg waar ik niet veel van snapte en roen zoon papiertje me en daar op staat
eindbeoordeling
hd A
toen was ze een bijna 1 jaar oud

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:32

ik wil mijn lizzy zo goerd mogelijk onder zocht hebebn nu weet ik dat van dat hd dat dat goed is
maar welke onder zoeken zou ik nog meer moeten doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:34

kimmie261 schreef:
ja was HD zeer ernstig,en ze hoopten toch nog iets voor het hondje uiteindelijk te kunnen doen,ze hadden het hondje met stamboom bij een fokker vandaan,en hadden dit juist willen voorkomen door een hondje met stamboom te kopen...

Jij heb blijkbaar niet veel kaas gegeten van de oorzaken van HD ;) Gezien je oordeel.
Beetje erg simpel namelijk om dit op een stamboom af te schuiven, je dr in verdiepen is heel interessant en kan jou hond (Als je die heb of ooit gaat krijgen) mss voorkomen dat het HD krijgt.

Suus; waarom heb je heupfoto's laten magen als ik vragen mag?