Loslopende cavia's en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mhollander

Re: Loslopende cavia's en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:20

mijn caafjes kunnen ook onbeperkt groen eten maar daarnaast hebben ze hun brokjes en hooi.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:32

En over wat voor groen hebben we het dan?

Ik heb op school geleerd dat je van bepaalde dingen echt niet teveel moet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:39

Groen of groentes in het algemeen gewoon? Lachen Sommige zeggen dat je met sla moet uitkijken, zelf heb ik in mijn omgeving daar nog nooit van gehoord, ook bij de fokker van mijn cavia/s niet. Bij konijnen echter wel, die kunnen veel minder goed tegen al dat vocht en krijgen wel snel diarree van groentes als sla, of van gewassen en vervolgens niet goed gedroogde groentes.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:59

die van mijn kunnen de hele dag gras eten en blaadjes van de paardenbloem. Ze krijgen ook af en toe nog fruit (appels) en wortels en paprika e.d. erbij. Ze vinden het heerlijk. Ze hebben wel altijd hun hooi en brokjes ernaast bij. Heb ze ook nog nooit in diaree gezien. En dat zou echt opvallen want heb ze met langhaar er tussen zitten en sommige zijn licht van kleur.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:59

WildWings schreef:
moonfish13 schreef:
niet laten lopen iig.
die beestjes zijn het niet gewend om zoveel groen te eten, daar kunnen ze alleen al dood van gaan.
Normaal eet zo'n beestje hooi en brokjes wat droog is met evt wat groente, nu bestaat dat alleen uit groen.
Cavia's mogen ook niet teveel groen, vanwege het vocht, diarree bij cavia's kan dodelijk zijn.
Dat is niet een zeldzaam fenomeen bij cavia's dat ze dood gaan van diarree, daar zijn ze behoorlijk gevoelig voor.

Sorry, maar mijn cavia's kregen / cavia krijgt toch echt beperkt brok en verder onbeperkt groen en hooi, en ik ken veel cavia-eigenaren die dit zo doen. Asl je cavia 'eventueel wat groente' krijgt zou ik toch eens te rade gaan hoe goed dat is...

Ik hoop dat het vangen lukt, let wel op want zoals al gezegd... 't zijn stressgevoelige beestjes. Daarbij kunnen ze ook niet heel erg goed tegen tocht, ze kunnen gauw verkouden worden en longontsteking krijgen... ik denk dat ze toch echt gedumpt zijn inderdaad... erg he, dat mensen zoiets doen Scheve mond

ik vind je wel een beetje voorbarig wildwings, hoe weet jij wat die beesten gegeten hebben bij hun vorige eigenaar?
ik zie er veel die totaal geen verstand van die beesten hebben, daar sta je nog van te kijken onbegrijpelijk!
helaas zie ik het veel te vaak.
zelf heb ik 6 cavia's en die voer ik hetzelfde hoor, onbeperkt hooi en beperkt brok.
Groen krijgen ze bij mij eigenlijk onbeperkt, daarnaast krijgen ze vitamine c tabletjes, in caviakorrel zit nl te weinig vit.C.
toch kan je zeggen wat je wil, diarree is gevaarlijk voor cavia's en dan zo inneens naar 100% groenvoer is helemaal niét goed.

sterker nog, mijn konijn was weggelopen en ze is gestorven van het vele groen eten.
beest kreeg superveel groen van mij!
Dit is volgens de dierenbescherming de voornaamste doodsoorzaak, niet het platrijden hoor.
laat staan hoe dat is bij een cavia, die zijn er gevoeliger voor als konijnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:04

Konijnen zijn geen cavia's.
Het klopt dat konijnen geen onbeperkt groente mogen, maar wel gewoon gras hoor!!
De mijne loopt dag en nacht op gras (net zoals zoveel konijnen).

Cavia's zijn lopende GFTbakken, die eten alles en kunnen alles hebben en raken niet daarvan aan de diarree.
Zelfs sinaasappel en bananenschillen gaan erin. Dan hoef je ook geen aparte vitamine c meer te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:09

Dat klopt niet helemaal moonfish13, konijnen zijn gevoeliger voor diarree dan cavia's, niet andersom! Daarbij zeg jij "Normaal eet zo'n beestje hooi en brokjes wat droog is met evt wat groente, nu bestaat dat alleen uit groen.", hoe moet ik dan ruiken dat je eigenlijk bedoeld "bij sommige mensen krijgen ze minder groenvoer dan gangbaar is"?? Je zegt het een maar bedoeld het ander... lekker duidelijk op een forum Knipoog

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:16

Brainless schreef:
Cavia's zijn lopende GFTbakken, die eten alles en kunnen alles hebben en raken niet daarvan aan de diarree.
Zelfs sinaasappel en bananenschillen gaan erin. Dan hoef je ook geen aparte vitamine c meer te geven.

Is dat zo eten ze echt sinasappelschillen. Bananeschillen zou ik ze persoonlijk niet snel geven omdat die wel heel snel zwart worden en van die fruitvliegjes op af komen. Sinasappelschillen wil ik wel proberen. Snij dan gewoon een sinasappel door midden.

Heb trouwens op dit moment 8 caafjes. 4 Vrouwtjes en 4 mannetjes. Zitten wel apart maar door mijn konijnen waren de mannetjes bij de vrouwtjes in gekomen dus ik verwacht elk moment 4 nestjes. Gelukkig heb ik wel de ruimte en hoef ik ze dus niet kwijt. Heb 3 hokken van 1.5 meter bij 2 meter en daaraan zit ook nog weer een buiten hok van 1.5 bij 2 meter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:49

Bananenschillen hebben ze zo op hoor!!
Heeft echt geen tijd om bruin te worden.

Ik heb nog nooit het vlees van de sinaasappel gegeven omdat ik dat zelf opeet, maar je kunt het proberen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:51

ok wil ik dat van de bananen ook eens proberen. Heb net de laaste op gegeten en de schil weg gegooit.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:52

Brainless schreef:

Hoe durf je dit lopen te verkondigen zonder enige weet van zaken? Gestoord Verward

Lees je aub in voordat je dit soort dingen gaat preken, terwijl dit ABSOLUUT niet kan!!!! Cavia's kunnen ook makkelijk in de diarree raken en veel "natte" groente is dus absoluut niet goed. Geef een caaf een hele komkommer en hij gaat dood.
En caafs zijn vrij kieskeurig qua eten, dus lopen GFTbakken? Verward doet mij vermoeden dat je zelf geen cavia's hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:58

Haha ik heb heel lang cavia's gehad, deze zomer is helaas de laatste aangevallen door de kat van de buren.
Ik heb meer dan 20 jaar cavia's gehad, en allemaal zijn ze 6 jaar en ouder geworden. De oudste is bijna 9 geworden.

ps ik heb ook nooit geprobeerd of ze een hele komkommer aten, ik heb altijd (bijna) al mijn groente/fruit afval naar ze gedaan.
Uitgezonderd aardappelschillen natuurlijk.

http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html hier staat de hele lijst met wat ze lusten/mogen.