Guppy's wie weet of het nou een jonge of een meisje is?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Guppy's wie weet of het nou een jonge of een meisje is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:09

Ik heb momenteel 3 vrouwen en een stuk of 5 baby's die allemaal zijn overgebleven uit een worp.
Meer hoef ik er ook echt niet over te houden want dan heb ik in notime de bak vol en je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:12

anneliesdj schreef:
Die 1cm vis per liter water gaat alleen op bij rustige vissen, guppen zijn nogal hyper dus neem rustig 2 liter of meer per cm vis. Guppen hebben veel zwemruimte nodig.

Voor de aanstaande mama is het wel fijn als je nog 1 of 2 vrouwtjes erbij neemt omdat de mannetjes nogal opdringerig kunnen zijn.
Zorg in elk geval voor veel verstopplekjes door veel planten, stenen, beeldjes enz.

Klopt hoor, maar in elk geval minimaal 1 liter Knipoog

Ik heb nu al een paar keer een nestje Blacky's (en zilveren ook trouwens) gehad, nog nooit iets in de pomp verdwenen (nou moet ik wel zeggen dat ik er met m'n neus bovenop zit hoor, dus ze krijgen nieteens de kans om opgegeten te worden of in de pomp te geraken).

Guppen fokken altijd en overal, dat is zo, dus ook in koud water, maar het zijn nou eenmaal tropische vissen dus horen ze in warm water Lachen

Denk trouwens dat ik zeer binnenkort ook weer een zooitje babies heb Vork

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:15

Kamertemperatuur is niet koud hoor. In een normale woonkamer is het zo'n 20 graden, watertemperatuur is dan ook 20 graden.

Pas als je de bak op de slaapkamer hebt staan en de hele dag een raam los hebt wordt het een ander verhaal.

Bovendien mogen ze tropisch zijn maar dat wil niet zeggen dat ze geen zomer en winter kennen dus in de winter een paar graden kouder is helemaal geen slecht idee.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:15

Pas wel op met guppy's, binnen 2 maanden heb je er 200. Huilen van het lachen

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:48

Okee,

Vandaag weer naar de dierenwinkel geweest voor nog wat informatie. Ze hebben mij verteld dat ik geen verwarming in mij bak hoef en dat guppy's prima tegen koudwater kunnen.

Ook heb ik spul voor in mijn bak gekregen (dat het water schoon houd)

Bedankt voor de reactie's

Waarom kan ik de guppy's niet alleen zetten zonder vader of moeder?
Bedankt!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:58

Iney schreef:
Bedankt!

Of ik kan niet lezen, maar waar heb je dat zien staan? Lachen

Ze overleven juist beter zonder ouders; anders worden ze opgevroten. Nou is dat op zich niet zo erg als je er veel hebt, maar ik had m'n eerste nestje het liefst op willen kweken... (Helaas zijn ze allemaal overleden omdat er iets mis was met/in het water)..

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:27

ik had 2 vrouwtjes en 1 mannetje.. daar kwamer 25 baby's uit.. daar zijn 12 van over gebleven en nu heb ik er nog 70 haha

ze fokken aan 1 stuk door daar is niet zoveel voor nodig.. alleen de verzorging die je bij alle dieren moet geven. Haha!

ps: ik heb een vrouwtje alleen in een bak gehad.. bleek het op den duur een mannetje te worden Tong uitsteken want eerst was hij gewoon geel en daarna werd hij rood (en het geslacht kwam erbij..) ben ik de enige die dat had.? of heeft iemand dit ook wel eens gehad.?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 18:55

Ilsiie schreef:
Iney schreef:
Bedankt!

Of ik kan niet lezen, maar waar heb je dat zien staan? Lachen

Ze overleven juist beter zonder ouders; anders worden ze opgevroten. Nou is dat op zich niet zo erg als je er veel hebt, maar ik had m'n eerste nestje het liefst op willen kweken... (Helaas zijn ze allemaal overleden omdat er iets mis was met/in het water)..

Uhh even lezen. Het kan zijn dat ik het verkeerd heb gelezen. Dat heb ik wel vaker.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:07

guppy's kunnen idd op koud water.. wist je dat ze ook wel van brak water houden(dus tussen zout/zoet in) Ik heb ook veel guppys gehad en 1 vrouwtje had elke x over de 100 jongen per x!!(was wel een hele grote) Dus 1 x paren x 5.. reken maar uit Knipoog en las dat je haar apart wou doen als ze ong nog 3 weken zwanger was.. dan kan je haar gelijk apart zetten als ze net bevallen is van de vorige werping, ze werpen namelijk om de 21/28 dagen.. Heb zelf ook toen met mijn guppy's bijgehouden en elk gupje hd ltijd har vaste aantal dagen.. wel grappig.. is leuk om bij te houden, dan kan je de bvalling ook zien!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:26

salsaentango schreef:
ik had 2 vrouwtjes en 1 mannetje.. daar kwamer 25 baby's uit.. daar zijn 12 van over gebleven en nu heb ik er nog 70 haha

ze fokken aan 1 stuk door daar is niet zoveel voor nodig.. alleen de verzorging die je bij alle dieren moet geven. Haha!

ps: ik heb een vrouwtje alleen in een bak gehad.. bleek het op den duur een mannetje te worden Tong uitsteken want eerst was hij gewoon geel en daarna werd hij rood (en het geslacht kwam erbij..) ben ik de enige die dat had.? of heeft iemand dit ook wel eens gehad.?

Dit laatste heb ik nog nooit gehoord.
Het is in het begin wel moeilijk te zien.
Maar mannetjes krijgen een grotere staart en blijven van lichaam kleiner.
ook de kleuren zijn bij mannetjes feller

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:51

hij was al 'volwassen' grote.. en hij was eerst geel (ook verkocht als vrouwtje) en toen werd hij rood/oranje.. vond het niet erg hoor haha kleurtje werd mooier haha

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:10

anneliesdj schreef:
Die 1cm vis per liter water gaat alleen op bij rustige vissen, guppen zijn nogal hyper dus neem rustig 2 liter of meer per cm vis. Guppen hebben veel zwemruimte nodig.

Voor de aanstaande mama is het wel fijn als je nog 1 of 2 vrouwtjes erbij neemt omdat de mannetjes nogal opdringerig kunnen zijn.
Zorg in elk geval voor veel verstopplekjes door veel planten, stenen, beeldjes enz.

Nee hoor, de regel 1 cm vis per liter water geldt wel gewoon voor de hoeveelheid vissen in een aquarium.
De regel die geldt voor de hoeveelheid zwemruimte is de lengte van de vis x 10, dat zou de lengte van het aquarium moeten zijn.
Deze regel geldt ook voor drukke vissen. Voor rustige soorten willen ze dit nog wel eens terug brengen naar 7 tot 8x de lengte

In het geval de guppy zou je dan dus maximum lengte van het vrouwtje moeten nemen, dat is 6 cm, zou dus neer komen op 60 cm
Meestal kom je dan uit op een rekord 60 van juwel, hier zit 54 liter in. Je zou dan dus volgens al deze sommetjes 7 vrouwelijke guppy's en 3 mannelijke guppy's kunnen houden in een aquarium van dit formaat.

Salsaentango: het is van de zwaarddrager in ieder geval wel bekend dat vrouwtjes kunnen veranderen in mannetjes. Deze familie's liggen niet zo heel ver uit elkaar en dus zou het inderdaad kunnen dat ook vrouwelijk guppen van geslacht kunnen veranderen. Ik heb dit namelijk wel vaker gehoord Lachen

Iney: Guppen kunnen inderdaad op koudwater overleven, zolang het boven de 18 graden blijft. Maar zoals ik al schrijf, overleven! het beste voor de guppen is een temperatuur van +22 graden. Echter is dit een lange discussie aangezien veel mensen nog steeds van mening zijn dat koudwater makkelijk kan vanwege hun grote aanpassingsvermogen.... Goed is in ieder geval een heel ander woord... Maar goed, zoals de meesten denken, het is ''maar'' een vis Rolleyes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 00:03

Wat je zegt over de lengte van de vis x 10 klopt over het algemeen aardig ja maar 1cm vis per liter water is echt onzin. Je zou het evt kunnen gebruiken samen met een andere regel maar alleen redeneren dat je 1 liter per cm vis nodig hebt is dom.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 00:11

Wij hadden een warm water aquarium, met 3 guppy's, 2 vrouwtjes en 1 mannetje voor we het wisten zat ons aquarium vol met guppy's! Wij hebben uiteindelijk alle gups weggegeven en het aquarium weg gedaan Clown

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:46

anneliesdj schreef:
Wat je zegt over de lengte van de vis x 10 klopt over het algemeen aardig ja maar 1cm vis per liter water is echt onzin. Je zou het evt kunnen gebruiken samen met een andere regel maar alleen redeneren dat je 1 liter per cm vis nodig hebt is dom.

Had je het tegen mij Verward

Zo ja, ik heb een hele rekensom gemaakt die naar mijnes inziens gewoon klopt en rekening houd met het welzijn van de vis.
Als jij dat niet vind zou ik graag een duidelijkere reactie willen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:45

1 liter per cm vis? Uitgaande van een maanvis van 10cm, die moet dan in 10 liter water?? 33,3cmx33,3cm? Of misschien 100cmx1x1??

Zoiets is per vis verschillend, de regel van 'lengte vis x 10' is wel goed voor de lengte van het aquarium maar voor de inhoud en hoogte moet je echt wat anders gaan verzinnen.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:32

klopt wel hoor die aantal liter per cm vis.. Alleen moet je bij bepaalde soorten, zoals maanvissen en discusvissen dat ze erg groot kunnen worden. het is niet zo zoals veel mensen denken dat vissen klein blijven als ze in een kleine bak blijven Gestoord

en idd bij jonge guppy's is het geslacht niet vastgesteld. Ze worden allemaal als "vrouw" geboren..volgens mij had ik in een oud aquariumblad gelezen dat het aan de temp lag hoeveel mannen en hoeveel vrouwen er kwamen.. net als bij krokodillen

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:36

anneliesdj schreef:
1 liter per cm vis? Uitgaande van een maanvis van 10cm, die moet dan in 10 liter water?? 33,3cmx33,3cm? Of misschien 100cmx1x1??

Zoiets is per vis verschillend, de regel van 'lengte vis x 10' is wel goed voor de lengte van het aquarium maar voor de inhoud en hoogte moet je echt wat anders gaan verzinnen.

Rolleyes lees dan ook mijn post eens goed door en lees dan dat het ook nodig is om minimaal 10x de lengte van de vis te nemen en dus een aquarium van dat formaat aan te schaffen Rolleyes

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:38

Oh god, niet deze soort he. Die heb ik ook. Huilen van het lachen

Ik wens je veel succes want over een tijdje heb je 100.000.000 guppies! haha.