Nickytje schreef:Ik denk ook dat je hond een beetje aan het puberen is!
Jij en/of je vriend doen vaak toch lange wandelingen met haar, dus ik zou proberen om tijdens die wandelingen ook een half uurtje te werken met haar.
Er zit Herder in haar, en dat zijn ook absoluut honden die graag werken voor hun baas.
Als ze het commando 'blijven' kent, kan je bv het oproepen doen. Je neemt haar aan de lange lijn, laat haar blijven zitten en je gaat een aantal meter weg. Als ze dan netjes blijft zitten kan je haar oproepen. Belonen kan dan met je stem, een speeltje of een koekje eventueel.
Als ze in de fout gaat door weg te rennen ipv naar je toe te komen, kan je (of je vriend) altijd corrigeren met de lange lijn.
En zo kan je wel meerdere oefeningen doen of aanleren. 'Houdingen' bv, dat ze naast je aan de lijn de commando's zitten, liggen en staan doet.
Of apporteren, korte volgoefeningen zodat ze echt op jou fefixeerd moet zijn. Voorlopig zou ik haar ook niet meer volledig vrij laten, ze moet eerst leren dat ze ten allen tijde (ook tijdens het vrije speeluurtje) op jou moet letten en er niet vandoor gaan.
Het gedrag dat ze vertoont in huis, zoals 'bang' in de gang gaan liggen bv, zou ik ook geen specifieke aandacht aan schenken. Ik denk dat zij hiermee aandacht zoekt aangezien ze helemaal geen reden heeft om bang te zijn. Honden gaan op een bepaalde leeftijd bijna allemaal dingen uitproberen om de baasjes te testen. Dus zo'n gedrag gewoon negeren.
Verder is het goed dat ze als jullie weg zijn spulletjes heeft om zich mee te amuseren. Zo'n Kong zijn echt geweldige dingen.
Je hebt ook Kongs waar je een soort van eetbare pasta (met vleessmaak) in kan spuiten. Die krijgt je hond niet stuk, en ze kan er uren plezier aan hebben. Het 8 uren alleen zijn hoeft geen probleem te vormen, zeker niet als je moeder tijdens haar pauze even langskomt. Mijn herder en JRT's zijn ook erg energiek, maar kunnen prima braaf thuisblijven als ik uit werken ben.
Veel succes ermee!
Hier heb ik wat aan. Ze kent al best veel, want ze is meester slim! Ze kent zit, blijf (nog niet zo geweldig maar leert het wel al), liggen, rollen, poot, high 5, en zingen
Maar zodra ze voelt dat ze wat losser is, of helemaal los schiet ze er gewoon keihard vandoor, ziet hoort en ruikt ze niets het is net een hele andere hond!
Ik ga vanavond mijn longeerlijn mee naar huis nemen, (gezien ik toch met dubbele lijnen longeer) En dan kijken of dat wat is, Kunnen we het beste dan samen doen? Of alleen?
(de kongs die je kan vull emet pasta zijn juist degene die ze kapot heb gebeten, ik heb er in veschillende maten gehad, nu heb ik een rode en die blijft tot nu toe nog leven omdat ze met haar andere speelbal bezig was die nu ook agort is).
Apporteren doet ze niet, je gooit te stok en weg is ze, Wil je haar roepen rent ze knoeithard naast je heen en je heb geen kans de stok terug te krijgen, tot je een andere stok op het veld pakt dan laat ze die vallen en word ze helemaal wild, Springt tege je aan, hapt, etc. Als ik dan heel streng zit zeg dan gaat ze wel zitte, daarna hetzelfde liedje weer, Als z ewel terug komt en de stok neerlegt word ze uiteraard beloond en doen we het nog eens, maar dan gaat het weer van voor af aan. Ze is echt HEEL snel afgeleid, en dan bedoel ik ook HEEL snel.
Zodra er een andere hond komt, hop, weg is ze, ook aan de riem, ze is gigantish sterk, heeft al een lijn kapot getrokken, een ketting, haar leren bandje, en mijn arm.