Met handen in het haar, Hond totaal omgeslagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Re: Met handen in het haar, Hond totaal omgeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 10:55

0maris0 schreef:
manishdra schreef:
Ik denk dat je oko een grote puber in huis hebt.

8 uur alleen is niet ideaal, maar zolang je hond daarnaast voldoende beweging en geestelijke afleiding krijgt, is het niet slecht.

Ook vind ik wel dat je niet je hond 8 uur in een bench kunt opsluiten, maar volgensmij kan jou hond gewoon in huis rondrennen?

Enkel nog aan een lijn laten lopen, de komende tijd. Ik heb een tijdje met een longeerlijn uitgelaten.

Je kunt haar ook een kong geven... die geven garantie dat het ding niet kapot te krijgen is Knipoog

Idd,
8 uur in een bench vind ik ook niks..
Wij hadden dr in de keuken, die we met een klapdeurtje hadden afgesloten zodat ze niet de woonkamer inkon

Bij ons kan ze in de woonkamer, grote hal, en keuken waar haar eten en drinken staat
De slaapkamer deuren, die van de wc en de douche zitten dicht.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:18

Volgensmij krijg je dan een nieuwe Vork Ik ken in ieder geval iemand met een herder die een nieuwe kreeg Knipoog

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:28

Ik denk ook dat het de puberteit is. Mijn jr is nu 10 maanden en probeert ons (mijn vriend en ik) uit te testen. Wegrennen, niet meer luisteren, koppige zijn dan normaal...
Probeer terug te gaan naar de basis. Nu in de puberteit moet jij duidelijk zijn anders word het nog erger als ze volwassen is.
Ik vind niet dat het uitmaakt als je een teef laat helpen. Ik doe het in ieder geval niet bij mijn hond, tenzij het medisch moet.
Een cursus gehoorzaamheid kun je veel doen.
Werken met beloningen (clicker bv, ben er zelf niet dol op, of dmv je stem, helpt bij mijn hond erg veel). Zou wel een cursus gaan doen want je moet het goed en concequent aanpakken. Anders wordt ze nog dwarser dan ze nu al is.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 11:34

manishdra schreef:
Volgensmij krijg je dan een nieuwe Vork Ik ken in ieder geval iemand met een herder die een nieuwe kreeg Knipoog

na 3 keer krijg je geen nieuwe meer Clown

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:44

PinkyBubble schreef:
manishdra schreef:

na 3 keer krijg je geen nieuwe meer Clown

was dat zo'n extreme-kong of een gewone? onze hond heeft zo'n extreme en dat lijkt me toch echt wel sterk...

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 11:49

Een kong XL voor extra sterke kaken Clown

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:53

Voorlopig gewoon niet meer loslaten... Ik heb zelf twee argentijnse doggen van 16 maanden, waarvan mijn teefje ook regelmatig (1x id 4/6weken) even kijkt wat er gebeurd als je niet direct luistert.. (weleenswaar niet zo vergaand als jouw hond doet hoor, zij kijkt me gewoon aan en komt dan niet of pakt eerst op haar gemak nog een stuk plastic ergens vandaan). Als zij niet (snel genoeg) luistert na max 2 keer roepen wordt ik eerst een keer boos en als ze dan daarna (verder in de wandeling) nog een keer niet luistert, gaat ze vast. Wie niet luisteren wil.... Volgens mij leggen ze die relatie prima (die troela van mij in ieder geval wel). Vork

Nou is dit natuurlijk anders dan bij jou, want mijn honden smeren hem niet. Maar toch de tip om de hond voorlopig gewoon even vast te houden. Gaia (mijn teefje) heeft een tijdje gehad dat ze in iedere vijfer/sloot/modderpoel sprong als ik even niet oplette (mijn honden lopen bijna altijd los) en toen heb ik haar gewoon 2 weken aan de lijn gehouden, hierna was het over. Het leek ook wel alsof ze het gewoon vergeten was ofzo, of de strijd opgegeven had. Clown
Dus wie weet, als je haar vasthoudt. (zoals anderen zeggen; hondencursus kan nooit kwaad en kan je band ook versterken, al heb ik zelf nooit cursussen gelopen en mijn honden luisteren goed, ookal zijn argentijnen zeer eigenzinnig. Maar wees sowieso consequent!)

Succes in ieder geval!

(wel knap die kong trouwens Tong uitsteken )

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 11:56

BibicheB schreef:
Voorlopig gewoon niet meer loslaten... Ik heb zelf twee argentijnse doggen van 16 maanden, waarvan mijn teefje ook regelmatig (1x id 4/6weken) even kijkt wat er gebeurd als je niet direct luistert.. (weleenswaar niet zo vergaand als jouw hond doet hoor, zij kijkt me gewoon aan en komt dan niet of pakt eerst op haar gemak nog een stuk plastic ergens vandaan). Als zij niet (snel genoeg) luistert na max 2 keer roepen wordt ik eerst een keer boos en als ze dan daarna (verder in de wandeling) nog een keer niet luistert, gaat ze vast. Wie niet luisteren wil.... Volgens mij leggen ze die relatie prima (die troela van mij in ieder geval wel). Vork

Nou is dit natuurlijk anders dan bij jou, want mijn honden smeren hem niet. Maar toch de tip om de hond voorlopig gewoon even vast te houden. Gaia (mijn teefje) heeft een tijdje gehad dat ze in iedere vijfer/sloot/modderpoel sprong als ik even niet oplette (mijn honden lopen bijna altijd los) en toen heb ik haar gewoon 2 weken aan de lijn gehouden, hierna was het over. Het leek ook wel alsof ze het gewoon vergeten was ofzo, of de strijd opgegeven had. Clown
Dus wie weet, als je haar vasthoudt. (zoals anderen zeggen; hondencursus kan nooit kwaad en kan je band ook versterken, al heb ik zelf nooit cursussen gelopen en mijn honden luisteren goed, ookal zijn argentijnen zeer eigenzinnig. Maar wees sowieso consequent!)

Succes in ieder geval!

(wel knap die kong trouwens Tong uitsteken )

Jaja madam is een echte kraker Vork Met een beetje moeite krijg z ealles kapot.
Over t algemeen zit die van mij ook vast nu, durf haar echt niet meer los te laten, maar ik heb zon gevoel dat dit niet gaat helpen.
Ook vreet ze alles op wat ze tegen komt buite, resultaat als je het een keer niet doorheb, wantz eweet dondersgoed was LOS betekend, is een hond met buikpijn die avond. Niet erg fijn dus.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:58

Dat heeft mijn pup ook gehad. Alles ging in die mond van haar buiten. Ze heeft het zichzelf ineens afgeleerd en doet het nu niet meer.
Maar vooral het koppig ik-hoor-niet-wat-je-zegt oostindisch doof zijn....

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:18

Ik denk ook dat je hond een beetje aan het puberen is!

Jij en/of je vriend doen vaak toch lange wandelingen met haar, dus ik zou proberen om tijdens die wandelingen ook een half uurtje te werken met haar.
Er zit Herder in haar, en dat zijn ook absoluut honden die graag werken voor hun baas.

Als ze het commando 'blijven' kent, kan je bv het oproepen doen. Je neemt haar aan de lange lijn, laat haar blijven zitten en je gaat een aantal meter weg. Als ze dan netjes blijft zitten kan je haar oproepen. Belonen kan dan met je stem, een speeltje of een koekje eventueel.
Als ze in de fout gaat door weg te rennen ipv naar je toe te komen, kan je (of je vriend) altijd corrigeren met de lange lijn.

En zo kan je wel meerdere oefeningen doen of aanleren. 'Houdingen' bv, dat ze naast je aan de lijn de commando's zitten, liggen en staan doet.
Of apporteren, korte volgoefeningen zodat ze echt op jou fefixeerd moet zijn. Voorlopig zou ik haar ook niet meer volledig vrij laten, ze moet eerst leren dat ze ten allen tijde (ook tijdens het vrije speeluurtje) op jou moet letten en er niet vandoor gaan.

Het gedrag dat ze vertoont in huis, zoals 'bang' in de gang gaan liggen bv, zou ik ook geen specifieke aandacht aan schenken. Ik denk dat zij hiermee aandacht zoekt aangezien ze helemaal geen reden heeft om bang te zijn. Honden gaan op een bepaalde leeftijd bijna allemaal dingen uitproberen om de baasjes te testen. Dus zo'n gedrag gewoon negeren.

Verder is het goed dat ze als jullie weg zijn spulletjes heeft om zich mee te amuseren. Zo'n Kong zijn echt geweldige dingen.
Je hebt ook Kongs waar je een soort van eetbare pasta (met vleessmaak) in kan spuiten. Die krijgt je hond niet stuk, en ze kan er uren plezier aan hebben. Het 8 uren alleen zijn hoeft geen probleem te vormen, zeker niet als je moeder tijdens haar pauze even langskomt. Mijn herder en JRT's zijn ook erg energiek, maar kunnen prima braaf thuisblijven als ik uit werken ben.

Veel succes ermee!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:31

Nickytje schreef:
Ik denk ook dat je hond een beetje aan het puberen is!

Jij en/of je vriend doen vaak toch lange wandelingen met haar, dus ik zou proberen om tijdens die wandelingen ook een half uurtje te werken met haar.
Er zit Herder in haar, en dat zijn ook absoluut honden die graag werken voor hun baas.

Als ze het commando 'blijven' kent, kan je bv het oproepen doen. Je neemt haar aan de lange lijn, laat haar blijven zitten en je gaat een aantal meter weg. Als ze dan netjes blijft zitten kan je haar oproepen. Belonen kan dan met je stem, een speeltje of een koekje eventueel.
Als ze in de fout gaat door weg te rennen ipv naar je toe te komen, kan je (of je vriend) altijd corrigeren met de lange lijn.

En zo kan je wel meerdere oefeningen doen of aanleren. 'Houdingen' bv, dat ze naast je aan de lijn de commando's zitten, liggen en staan doet.
Of apporteren, korte volgoefeningen zodat ze echt op jou fefixeerd moet zijn. Voorlopig zou ik haar ook niet meer volledig vrij laten, ze moet eerst leren dat ze ten allen tijde (ook tijdens het vrije speeluurtje) op jou moet letten en er niet vandoor gaan.

Het gedrag dat ze vertoont in huis, zoals 'bang' in de gang gaan liggen bv, zou ik ook geen specifieke aandacht aan schenken. Ik denk dat zij hiermee aandacht zoekt aangezien ze helemaal geen reden heeft om bang te zijn. Honden gaan op een bepaalde leeftijd bijna allemaal dingen uitproberen om de baasjes te testen. Dus zo'n gedrag gewoon negeren.

Verder is het goed dat ze als jullie weg zijn spulletjes heeft om zich mee te amuseren. Zo'n Kong zijn echt geweldige dingen.
Je hebt ook Kongs waar je een soort van eetbare pasta (met vleessmaak) in kan spuiten. Die krijgt je hond niet stuk, en ze kan er uren plezier aan hebben. Het 8 uren alleen zijn hoeft geen probleem te vormen, zeker niet als je moeder tijdens haar pauze even langskomt. Mijn herder en JRT's zijn ook erg energiek, maar kunnen prima braaf thuisblijven als ik uit werken ben.

Veel succes ermee!

Hier heb ik wat aan. Ze kent al best veel, want ze is meester slim! Ze kent zit, blijf (nog niet zo geweldig maar leert het wel al), liggen, rollen, poot, high 5, en zingen Haha!
Maar zodra ze voelt dat ze wat losser is, of helemaal los schiet ze er gewoon keihard vandoor, ziet hoort en ruikt ze niets het is net een hele andere hond!
Ik ga vanavond mijn longeerlijn mee naar huis nemen, (gezien ik toch met dubbele lijnen longeer) En dan kijken of dat wat is, Kunnen we het beste dan samen doen? Of alleen?
(de kongs die je kan vull emet pasta zijn juist degene die ze kapot heb gebeten, ik heb er in veschillende maten gehad, nu heb ik een rode en die blijft tot nu toe nog leven omdat ze met haar andere speelbal bezig was die nu ook agort is).
Apporteren doet ze niet, je gooit te stok en weg is ze, Wil je haar roepen rent ze knoeithard naast je heen en je heb geen kans de stok terug te krijgen, tot je een andere stok op het veld pakt dan laat ze die vallen en word ze helemaal wild, Springt tege je aan, hapt, etc. Als ik dan heel streng zit zeg dan gaat ze wel zitte, daarna hetzelfde liedje weer, Als z ewel terug komt en de stok neerlegt word ze uiteraard beloond en doen we het nog eens, maar dan gaat het weer van voor af aan. Ze is echt HEEL snel afgeleid, en dan bedoel ik ook HEEL snel.
Zodra er een andere hond komt, hop, weg is ze, ook aan de riem, ze is gigantish sterk, heeft al een lijn kapot getrokken, een ketting, haar leren bandje, en mijn arm.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:36

Ik heb zo het vermoeden dat je een puber op je dak hebt, een puber die afkomstig is van twee actieve werkrassen, waar enkel veel mee gewandeld wordt. Je puber heeft mentaal veel meer uitdagingen nodig. Lange wandelingen zijn heel goed voor fysieke energie kwijt te kunnen, maar in dat kleine puberkopje gaat waarschijnlijk zoveel tekeer, dat hondlief dingen begint te verzinnen om zichzelf die mentale uitdaging te geven.

Geef hem uitdagingen, geef hem dingen die hij superleuk vind en waar hij mentaal hélemaal in kan opgaan, je zal zien dat zijn puberperiode al heel wat minder moeilijk zal worden. Ik denk dan bv aan cursus gehoorzaamheid, behendigheid, flyball, speuren, doggydance,... Ga naar een goede en veelzijdige hondenschool in de buurt en informeer je eens. Ik heb zo een licht vermoeden dat jij je hond volledig gaat zien openbloeien door dat soort activiteiten. Alleen, zonder hulp of begeleiding van een hondenschool, is het heel moeilijk om je hond dingen op een juiste manier aan te leren (ik zie net je post hierboven ook, apporteren lukt niet, blijven is nog niet bevestigd,.. dat zijn basisbeginselen, die heel makkelijk te leren zijn, zeker aan zo een slimme hond. Maar zonder die juiste begeleiding, zijn dat vaak heel moeilijke dingen om te leren). Een slimme hond als die van jou moet veel meer uitgedaagd worden...

(ik vind trouwens acht uur per dag alleen ook wel acceptabel, zeker als de hond dat van jongsaf gewend is, moet dat geen probleem zijn)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:36

Heb alleen je eigen post gelezen; ze komt waarschijnlijk in de pubertijd, vanaf 1 jaar gaan ze meer uittesten en kijken wat er mag en kan. Verder heeft ze waarschijnlijk veel energie. Een looplijn kopen die lang en kort kan (zo'n uittrekding) en met behulp van die lijn aan de slag; evt naar les om gehoorzaamheid te trainen. Jachthonden zijn speels en energiek en vanaf een jaar of één worden ze eerst wat baldadiger, energieker. Nu moet je dus eerst weer het goede gedrag bevestigen, terugkrijgen en haar voorlopig echt niet los laten maar wel aan een lange lijn zodat je toch altijd over haar kan beschikken en ze wel de ruimte heeft en het gevoel heeft dat ze los is. Zo kan je het van jou weglopen en terugroepen oefenen zonder dat ze ECHT weg kan. Ik heb vroeger een duitse staande draadhaar gehad en die piepte er regelmatig even tussen uit; net als je de riem losmaakte en hij normaal altijd de garage inliep de weg overschieten en inderdaad bijna onder een auto komen. Deed ie anders noooit..
Dus nu alert zijn, aanlijnen géén risico's nemen. Heel eerlijk, fair en duidelijk zijn en zelfvertrouwen geven maar wel begrenzen en duidelijkheid geven, wat mag er wel en wat mag er niet. Complete vrijheid (los!) is voor een jonge (halve jacht)hond die in de pubertijd komt te veel vrijheid. Jachthonden ruiken dingen op vele vele meters afstand waar ze "eventjes" naar toe moeten en ze vergeten zichzelf en jou helemaal als ze eenmaal bezig zijn met rennen, spelen en snuffelen.
Dus dit is niet persé iets wat je fout hebt gedaan, maar het los laten van een éénjarige hond, die meer energie krijgt, meer "zelf" wil uitzoeken en van alles ruikt + pubertijd, vraagt nu om meer begeleiding, strengheid en controle (met de uitrolbare uitlaatlijn) zodat je ongelukken voor haar maar ook voor auto's en fietsers uit de buurt!! voorkomt. Succes!

Jachthonden zijn echt heel erg snel afgeleid!! ; er is zoveel leuks om te zien, te RUIKEN en te volgen!DAAR worden ze letterlijk wild van! Apporteren en echt afgeven dat doen ze ook pas echt goed als ze net weer iets ouder zijn; nu is de logica van iets leuks (MIJN speledingetje) nog niet helemaal bevestigd zeg maar. Dat komt allemaal wel, en kan je in huis met een bal uitoefenen, zodat ze wel aanleert om dingen af te geven als dat moet. Lees net je laatste post dus heb dit laatste stukje nog even bijgetypt.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:43

fargo schreef:
Heb alleen je eigen post gelezen; ze komt waarschijnlijk in de pubertijd, vanaf 1 jaar gaan ze meer uittesten en kijken wat er mag en kan. Verder heeft ze waarschijnlijk veel energie. Een looplijn kopen die lang en kort kan (zo'n uittrekding) en met behulp van die lijn aan de slag; evt naar les om gehoorzaamheid te trainen. Jachthonden zijn speels en energiek en vanaf een jaar of één worden ze eerst wat baldadiger, energieker. Nu moet je dus eerst weer het goede gedrag bevestigen, terugkrijgen en haar voorlopig echt niet los laten maar wel aan een lange lijn zodat je toch altijd over haar kan beschikken en ze wel de ruimte heeft en het gevoel heeft dat ze los is. Zo kan je het van jou weglopen en terugroepen oefenen zonder dat ze ECHT weg kan. Ik heb vroeger een duitse staande draadhaar gehad en die piepte er regelmatig even tussen uit; net als je de riem losmaakte en hij normaal altijd de garage inliep de weg overschieten en inderdaad bijna onder een auto komen. Deed ie anders noooit..
Dus nu alert zijn, aanlijnen géén risico's nemen. Heel eerlijk, fair en duidelijk zijn en zelfvertrouwen geven maar wel begrenzen en duidelijkheid geven, wat mag er wel en wat mag er niet. Complete vrijheid (los!) is voor een jonge (halve jacht)hond die in de pubertijd komt te veel vrijheid. Jachthonden ruiken dingen op vele vele meters afstand waar ze "eventjes" naar toe moeten en ze vergeten zichzelf en jou helemaal als ze eenmaal bezig zijn met rennen, spelen en snuffelen.
Dus dit is niet persé iets wat je fout hebt gedaan, maar het los laten van een éénjarige hond, die meer energie krijgt, meer "zelf" wil uitzoeken en van alles ruikt + pubertijd, vraagt nu om meer begeleiding, strengheid en controle (met de uitrolbare uitlaatlijn) zodat je ongelukken voor haar maar ook voor auto's en fietsers uit de buurt!! voorkomt. Succes!

Jachthonden zijn echt heel erg snel afgeleid!! ; er is zoveel leuks om te zien, te RUIKEN en te volgen!DAAR worden ze letterlijk wild van! Apporteren en echt afgeven dat doen ze ook pas echt goed als ze net weer iets ouder zijn; nu is de logica van iets leuks (MIJN speledingetje) nog niet helemaal bevestigd zeg maar. Dat komt allemaal wel, en kan je in huis met een bal uitoefenen, zodat ze wel aanleert om dingen af te geven als dat moet. Lees net je laatste post dus heb dit laatste stukje nog even bijgetypt.

Oke sja dat is effe wat anders. Thuis doe ik dikwijls zoekspelletjes en wat ik al eerder zei, "hindernisje"springen (buiten vind ze daar geen bal aan) maar binnen gaat ze echt uit r dak en kan ze over die stok heencrossen anderhalf uur lang, en nog is ze niet verveeld.
Ze heeft nu meerdere kong speeltjes thuis leggen, eentje in de vorm van een bot , en een rond ding met mint smaak en uitsteekseltjes voor haar gebit.
Over de lange lijn, ik weet niet of ik haar kan houden als ze knoerthard wegrent, en dan ineens zon klap op die lijn krijg.. Ben zelf al niet zo groot.
Hier in hellevoet heb ik alleen Martin gaus hondeschol gevonden, die vind ik niet zo tof.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:59

PinkyBubble zei:

Hier heb ik wat aan. Ze kent al best veel, want ze is meester slim! Ze kent zit, blijf (nog niet zo geweldig maar leert het wel al), liggen, rollen, poot, high 5, en zingen Haha!
Maar zodra ze voelt dat ze wat losser is, of helemaal los schiet ze er gewoon keihard vandoor, ziet hoort en ruikt ze niets het is net een hele andere hond!
Ik ga vanavond mijn longeerlijn mee naar huis nemen, (gezien ik toch met dubbele lijnen longeer) En dan kijken of dat wat is, Kunnen we het beste dan samen doen? Of alleen?
(de kongs die je kan vull emet pasta zijn juist degene die ze kapot heb gebeten, ik heb er in veschillende maten gehad, nu heb ik een rode en die blijft tot nu toe nog leven omdat ze met haar andere speelbal bezig was die nu ook agort is).
Apporteren doet ze niet, je gooit te stok en weg is ze, Wil je haar roepen rent ze knoeithard naast je heen en je heb geen kans de stok terug te krijgen, tot je een andere stok op het veld pakt dan laat ze die vallen en word ze helemaal wild, Springt tege je aan, hapt, etc. Als ik dan heel streng zit zeg dan gaat ze wel zitte, daarna hetzelfde liedje weer, Als z ewel terug komt en de stok neerlegt word ze uiteraard beloond en doen we het nog eens, maar dan gaat het weer van voor af aan. Ze is echt HEEL snel afgeleid, en dan bedoel ik ook HEEL snel.
Zodra er een andere hond komt, hop, weg is ze, ook aan de riem, ze is gigantish sterk, heeft al een lijn kapot getrokken, een ketting, haar leren bandje, en mijn arm.

Dat 'blijven' kan je ook makkelijk aanleren. Telkens een paar passen weggaan, belonen en dan weer terug bij haar gaan staan. Zo stilaan opbouwen.
Als je het oproepen zou doen, zou ik het eerst wel proberen met je vriend in de buurt. Nagelbijten / Gniffelen Als ze aan de lange lijn is en toch beslist om ervan door te gaan, kan hij nog altijd ingrijpen als je haar niet meer houd. Het liggen, rollen, high 5, ... Dat kan je allemaal al integreren in je wandeling.
Je kan met haar een eindje rustig wandelen aan de lijn en dan las je (als is het maar 10 minuten) een trainingsmoment in. Zo moet ze echt haar aandacht bij jou houden. Tijdens de training kan je bv altijd een worstje of iets anders in je hand houden waar ze echt dol op is. Zo kan je haar het woordje 'opletten' ook leren.

Het trekken naar een andere hond: Ik weet (en alvast sorry hiervoor) dat niet iedereen deze methode optimaal gaat vinden omdat de hond dan wel een rukje krijgt. Als je tijdens de wandeling een andere hond tegenkomt en jou hond wil ernaar toe trekken, echt abrupt omdraaien en flink doorstappen. Je hond verder echt negeren, maar stug doorstappen in de andere richting. Als ze braaf terug naast je loopt (belonen dan), kan je nogmaals proberen om richting andere hond te gaan (is ze nog steeds flink, belonen!) Wil ze weer trekken naar de andere hond, omdraaien, kleine ruk en wegstappen. Kan eventueel ook weer met behulp van 'de worst', maar de worstentruc is niet altijd interessanter dan een andere hond.

Wat ik met mijn hond doe (mss kan je daar ook dingen uithalen):
Ik wandel met hem aangelijnd naar een veld zo'n km hier vandaan. Tijdens de wandeling mag hij gerust wat snuffelen, maar hij moet nu ook niet aan de lijn gaan trekken. Daar aangekomen doe ik eerst een paar korte volgoefeningen, met veel wendingen, omkeren, zodat hij onder appèl staat.
Daarna doe ik een aantal oefeningen: Oproepen, houdingen, onderbreking, ... Uiteraard altijd met uitbundige beloningen!
Als de 'training' gedaan is mag hij vrij... Hij loopt wel een meter of 20 weg, maar ik heb het geluk dat hij op het eerste woord terug naast mij staat.
Mijn hond reageert als een bezetene op het woordje 'hier', omdat hij dat associeert met het meest geweldige ding op aarde 'beloning van z'n baasje' Nagelbijten / Gniffelen

Een hond opleiden is niet altijd rozengeur en maneschijn, maar je komt echt een heel eind met eerlijk en consequent te werken. En absoluut ook door ELK goed ding te belonen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:27

Ik heb een prive lesgeefster ingeschakeld Haha! hahaha, die komt morgen middag even langs Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:30

Als ze ook zo sterk is (soms eigenlijk te sterk voor jou) dan zeker je vriend meenemen tijdens het oefenen! Er zijn ook riemen die min of meer aansnoerend werken, die hebben wij tijdens de opvoeding van mijn hond indertijd (ik was 10 en hij een grote gezonde energieke jachthond) ook een tijd gebruikt. Zo'n aansnoerriem heb je in allerlei varianten; echt met pinnen erin en maar ook een met meer een aantrek effect van een band zelf. Door aan zo'n riem een rukje te geven houd je ze alert voor ze die onwijze SPRINT gaan nemen die je niet houdt, eigenlijk moet je dat moment al voor zijn. Net als een paard dat er bijna vandoor gaat; dan geef je ook een ophouding om te zorgen dat ie dat niet gaat doen. Zorg dat je alert bent als je samen buiten bent zodat je haar voor kan leren zijn, dan gaat de lol er ook een beetje af en leert ze dat ze echt niet zomaar weg mag en kan rennen.

Ik ben ook niet zo gek van cursussen; heb het met Duitse staande en met Airedale zelf gedaan, maar goed zo'n puppy cursus is ook een heerlijke speelgelegenheid voor zo'n hond. Fietsen ook aan de lijn doen en niet los. Zoals ook anderen zeggen, een aantal weken heel consequent aan de slag zal al heel wat uitmaken want ze is slim en snugger zat. En inderdaad goed gedrag altijd belonen, NAAR DE BAAS TOEGAAN en komen moet interessant zijn en leuk!
Ah een privé instructeur; kan niet beter (net als privé les op paard!)

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 13:35

fargo schreef:
Als ze ook zo sterk is (soms eigenlijk te sterk voor jou) dan zeker je vriend meenemen tijdens het oefenen! Er zijn ook riemen die min of meer aansnoerend werken, die hebben wij tijdens de opvoeding van mijn hond indertijd (ik was 10 en hij een grote gezonde energieke jachthond) ook een tijd gebruikt. Zo'n aansnoerriem heb je in allerlei varianten; echt met pinnen erin en maar ook een met meer een aantrek effect van een band zelf. Door aan zo'n riem een rukje te geven houd je ze alert voor ze die onwijze SPRINT gaan nemen die je niet houdt, eigenlijk moet je dat moment al voor zijn. Net als een paard dat er bijna vandoor gaat; dan geef je ook een ophouding om te zorgen dat ie dat niet gaat doen. Zorg dat je alert bent als je samen buiten bent zodat je haar voor kan leren zijn, dan gaat de lol er ook een beetje af en leert ze dat ze echt niet zomaar weg mag en kan rennen.

Ik ben ook niet zo gek van cursussen; heb het met Duitse staande en met Airedale zelf gedaan, maar goed zo'n puppy cursus is ook een heerlijke speelgelegenheid voor zo'n hond. Fietsen ook aan de lijn doen en niet los. Zoals ook anderen zeggen, een aantal weken heel consequent aan de slag zal al heel wat uitmaken want ze is slim en snugger zat. En inderdaad goed gedrag altijd belonen, NAAR DE BAAS TOEGAAN en komen moet interessant zijn en leuk!
Ah een privé instructeur; kan niet beter (net als privé les op paard!)

hahaha, ja een vriendin van mij hier op bokt ff gebelt Lachen die helpt op een hondenschool hier in omgeving, ze komt morgen even kijken en tips geven enzo, en dan heb ik haar net gesmst dat ik volgende week wel met haa rmeewil voor de behendigheid training eens te proberen, denk dat er een hele wereld voor me hond opengaat en voor mij niet te vergeten Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:46

Is eventueel een dagopvang geen probleem als een uitlaatservice niet kan? Dan kunnen ze hun ei lekker kwijt en heerlijk uitrazen als je een goede opvang hebt.

je hond is gewoon lekker aan het puberen. Uiteindelijk gaat dat over en tot die tijd moet je een lange adem hebben. De tips daarvoor zijn al gegeven. kan zijn dat de kat misschien de hond pest als jullie er niet zijn dat ze daarom wat feller erop reageert?

Loslaten zou ik ook even niet doen en een lange lijn of longeerlijn gebruiken. Een ding verbaasd me wel altijd. Dat je een trekkende hond niet houdt maar een paard wel. Clown Ik hoor dat van meer mensen. Wij hebben 3 herders gehad die wel eens met zijn 3en achter een kat aanwilden maar nog nooit heb ik er een laten schieten. En ik ben niet de grootst een zwaarste. je ziet het vaak wel al aankomen dat ze gaan rennen. Zet je dan schrap en zorg dat je de lijn al aan het inhengelen bent voor ze op snelheid liggen. Of zet desnoods je voet erop of loop richting een paaltje waar je de lijn omheen draait.

Verder is het veel laten bewegen en bezig houden met spannende dingen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:25

Heeej es, haha we zullen eens kijken wat we van jou monster kunnen maken.
Nee hoor ze gaat zich heus wel gedragen, maar ze moet gewoon even wat meer te doen krijgen, en het is ook heel leuk om alle basisdingen er even goed in te krijgen, dus we gaan daarvoor morgen even aan het werk.
Als je vriend met haar gaat fietsen, mag ze niet galopperen, alleen laten lopen in een drafje, dat is veel beter voor haar gewrichten.
Je zegt net op msn dat je al zoekspelletjes hebt gedaan, dat is hardstikke goed, want ze moet geestelijk ook flink gestimuleerd blijven. Dus dat soort dingen zijn superleuk voor zo'n hond. En zeker als je deze 2 rassen door elkaar hebt, tja dan heb je een actieve, superintelligent dier in huis.
We gaan morgen even wat dingen verzinnen om met haar te doen, en dan heb ik er alle vertrouwen in dat dat goed komt.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 08:57

karuna schreef:
Is eventueel een dagopvang geen probleem als een uitlaatservice niet kan? Dan kunnen ze hun ei lekker kwijt en heerlijk uitrazen als je een goede opvang hebt.

je hond is gewoon lekker aan het puberen. Uiteindelijk gaat dat over en tot die tijd moet je een lange adem hebben. De tips daarvoor zijn al gegeven. kan zijn dat de kat misschien de hond pest als jullie er niet zijn dat ze daarom wat feller erop reageert?

Loslaten zou ik ook even niet doen en een lange lijn of longeerlijn gebruiken. Een ding verbaasd me wel altijd. Dat je een trekkende hond niet houdt maar een paard wel. Clown Ik hoor dat van meer mensen. Wij hebben 3 herders gehad die wel eens met zijn 3en achter een kat aanwilden maar nog nooit heb ik er een laten schieten. En ik ben niet de grootst een zwaarste. je ziet het vaak wel al aankomen dat ze gaan rennen. Zet je dan schrap en zorg dat je de lijn al aan het inhengelen bent voor ze op snelheid liggen. Of zet desnoods je voet erop of loop richting een paaltje waar je de lijn omheen draait.

Verder is het veel laten bewegen en bezig houden met spannende dingen.

mijn paard is opgevoed Clown mijn hond duidelijk niet

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:24

Hallo,

Ik heb even al jouw teksten doorgenomen.
Er vielen mij wat dingen op. Dat je geen cursus hebt gedaan, maakt niet uit. Doen wij ook niet. Tuurlijk ze leren er een hoop van maar dat kun je thuis ook.
Verder het verhaal dat ze angstig is als jullie aan het praten zijn.. Praten jullie dan met stemverhef? Gaat het tussen jullie wel goed? Dit zijn namelijk dingen die heel goed met haar gedrag te maken kunnen hebben.
Op de een of andere manier heeft ze iets gevonden wat leuker is dat het welbekende veldje en jullie. Daarom leg ik ook de link naar jullie relatie..
Wat mij ook opvalt is dat ze nu ze een jaar is ook alles kapot maakt. Aan de ene kant zou je zeggen verveling, maar daar geloof ik niet zo in. Meer als ik iets kapot maak krijg ik aandacht ook al vind je het niet leuk. Ik vind het ook niet leuk maar dat slopen geeft me een kick van adrealine.
Als honden 1 jaar oud zijn hebben ze vaak dat ze alles gaan uitproberen wat je niet had gewild. Hebben wij ook met onze labrador meegemaakt. Al die tijd super braaf en zodra hij het jaar passeerde niet meer te houden in geen enkel opzicht. Niks werkte. Nou wel dus. Negeren,negeren en nog is negeren en alleen positieve aandacht geven!
Met andere honden bij ons ook een super drama. Eenmaal flink geoefend met naast, weglopen, op laten leten op ons liep ik zonder moeite langs een hond. Aangezien het voor ons soms geen doen was om dit bij iedere uitlaat beurt te doen hebben we het gedeeltelijk voor lief genomen.
Fietsen is heel goed om dat te doen met haar. daar kunnen ze goed hun energie kwijt. doet ze dit netjes probeer haar dan is los te laten. Ze zijn dan toch al iets moe van het fietsen. Belonen met heel je lichaam en stem hoe goed ze wel niet is en hoe braaf en als ze het de volgende keer weer zo doet dat het weer mag.
Stel ze loopt weg en komt na een tijdje terug ga met je rug naar haar toe staan. Vraag haar bij je laat haar zitten en beloon haar uitbundig!
Wat betreft de tijd dat ze thuis zit. geen zorgen om maken. Al super fijn dat je moeder haar tussendoor nog uitlaat! Ik zou ook nooit aan een honden uitlaatservice beginnen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:48

heel goed dat er een hondentrainer langs komt.
Je lijkt behoorlijke dominantieproblemen te hebben met je hond nu ze in de puberteit komt. Dat ze je omver kan trekken aan de riem en niet te houden is, kan best gevaarlijk zijn (auto´s, kinderen). Keihard aanpakken en flinke ruk geven aan die riem! Ze hoort helemaal niet aan de riem te trekken, zelfs niet een klein beetje. En niet meer los laten voor je haar weer onder controle hebt.

Ze is echt niet bang (hooguit onzeker omdat haar plaats in de rangorde niet duidelijk is) en dat ze lang thuis zit hoeft ook geen probleem te zijn. Mentaal uitdagen moet misschien wel maar dat is echt niet de oorzaak van deze problemen. Het is echt een probleem in de machtsverhoudingen. Ze is aan het kijken of ze de baas kan worden in huis en dat moet je direct de kop indrukken.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:46

lautje76 schreef:
Je lijkt behoorlijke dominantieproblemen te hebben met je hond nu ze in de puberteit komt. Dat ze je omver kan trekken aan de riem en niet te houden is, kan best gevaarlijk zijn (auto´s, kinderen). Keihard aanpakken en flinke ruk geven aan die riem! Ze hoort helemaal niet aan de riem te trekken, zelfs niet een klein beetje. En niet meer los laten voor je haar weer onder controle hebt.

Ze is echt niet bang (hooguit onzeker omdat haar plaats in de rangorde niet duidelijk is) en dat ze lang thuis zit hoeft ook geen probleem te zijn. Mentaal uitdagen moet misschien wel maar dat is echt niet de oorzaak van deze problemen. Het is echt een probleem in de machtsverhoudingen. Ze is aan het kijken of ze de baas kan worden in huis en dat moet je direct de kop indrukken.

Ik ben het niet helemaal met je eens om eerlijk te zijn. Vooral die opmerking van keihard aanpakken en een flinke ruk aan de riem?? Los je hier het probleem mee op? nee absoluut niet. En je hond niet meer loslaten tot hij luisterd?? hmm zo kan hij het natuurlijk ook niet leren he! Dit is niet de oplossing. sterker nog denk dat het afrechts gaat werken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:26

arnjojo schreef:
lautje76 schreef:

Ik ben het niet helemaal met je eens om eerlijk te zijn. Vooral die opmerking van keihard aanpakken en een flinke ruk aan de riem?? Los je hier het probleem mee op? nee absoluut niet. En je hond niet meer loslaten tot hij luisterd?? hmm zo kan hij het natuurlijk ook niet leren he! Dit is niet de oplossing. sterker nog denk dat het afrechts gaat werken.

als de hond aan de riem trekt, flinke ruk terug. Dat is de enige manier en dat lost wel degelijk het probleem van het trekken op. Dan weet hij wat wel en niet mag en dat is het probleem hier. Wat zou jij doen dan? Lekker laten trekken?

De hond niet loslaten tot hij onder controle staat lijkt me logisch puur vanuit veiligheid gezien. Het is toevallig een teef maar je zou toch niet willen dat een reu losloopt, totaal niet onder controle van zijn baas en jouw kleine hondje gaat bevechten? Of dat de hond losrent en onder een auto komt? Of op bange kinderen afdendert?

De hond zoekt de grenzen op van wie de baas is. Het enige dat je daartegen kan doen is laten zien dat jij de baas bent. Daar zijn allerlei truukjes voor, een harde ruk aan de riem bij trekken maar ook bijvoorbeeld de hond nooit voor jou uit de deur door laten lopen naar binnen. De leider gaat altijd voor. Ook nooit de hond op bed laten liggen bijvoorbeeld. De leider ligt altijd hoger dan de ondergeschikte. Dat is basis roedelgedrag.