Het is altjid moeilijk te bepalen wat je het beste kan doen.
Aan de ene kant is het natuurlijk super dat je een mandje en wat eten voor ze neerzet, voor het geval het zielige zwervers zijn. Maar aan de andere kant zit nu iemand in de buurt op zijn katten te wachten die blijkbaar een leuk en handig restaurant/huisje ergens anders hebben gevonden. Ik ben daarom ook niet echt er voor om aanloopertjes eten te geven, of ze moeten echt zichtbaar fel over been zijn en in een slechte conditie. Vaak zat verhalen van mensen die hun kat steeds vaker langere periodes misten, en die door een goedbedoelde buur verderop gewoon doodleuk gevoerd en binnen gelaten werden alsof het haar eigen katten waren.
Wij hebben ook verschillende aanlopers gehad, die hebben we nooit gevoerd, al kwamen ze wel stiekem binnen om te eten. Dan joegen we ze altidj weg. Heel sneu, maar nog sneuer als je katten bij je huis houdt terwijl iemand zijn katten mist.
Wat wij hebben gedaan een keer is een halsbandje om doen met een kokertje eraan met daarin een papiertje: "Van wie ben ik??? Bel .....". En niet ondertussen blijven voeren, want dan bleef hij helemaal plakken
Ook opgegeven aan de dierenbescherming, Amiv en wat papiertjes in de buurt opgehangen. Zonder resultaat overigens. Die kat is toen ooo bij ons gebleven (helaas niet lang, toen we hadden besloten dat hij mocht blijven en binnen mocht komen, is hij diezelfde nacht overleden aan een bloedprop).
Onze tweede aanloper hebben we ook proberen weg te houden met de gedachten; ga naar je baas. Maar toen die bleef hangen hebben we hem laten ophalen door de dierenbescherming. Hij bleek echter te wild voor een kooitje, is gechipt door de dierenbescherming en geholpen, opgenomen in het 'gevonden register' bij verschillende instanties, en daarna weer bij ons uitgezet. Hij woont nu ook al een aantal jaar bij ons, hij is nooit opgeeist verder.
Ik vind het belangrijk dat je zoveel mogelijk doet om een eventueel bezorgde baas terug te kunnen vinden. Katten die er zo uit zien als de fotos hierboven, hoef je niet bij te voeren, dan houdt je ze misschien alleen maar van hun baas weg. Hoe moeilijk het ook is. Er zit nu eenmaal twee kanten aan aanlopertjes... Je wilt je best doen omdat ze het mischien ECHT nodig hebben, maar je wilt ze ook niet vervreemden van hun mogelijke eigenaar verderop....