borderjay schreef:Ik zie wel erg vaak gebeuren dat een "goede showhond" met een MATIG voor zijn aanlegtest toch gebruikt wordt voor de fokkerij....bovendien is er vaak een duidelijk verschil tussen het exterieur van een "show"lijn en een werk lijn.....show lijnen zijn net bijzet tafeltjes,vierkant met korte pootjes...
Ik heb zelfs eens op You-tube een filmpje gezien van schapen die achter een border collie aan renden,hond was doodsbang...filmpje was grappig bedoeld,maar ik kon er wel om janken!
Er zijn ook honden uit werklijnen die totaal geen aanleg hebben (ik heb er zelf gezien, die kéék niet eens naar de schapen). Dat die dan worden ingezet voor de fok is jammer. Maar ik vind het minstens zo jammer dat er met honden gefokt wordt die dan misschien wel heel goed kunnen drijven maar zo asociaal als de pest zijn.
Een vriend van mij heeft een border uit zogenaamde "showlijn". Papa loopt heel hoog in obedience, mama vindt schapendrijven prachtig. Prachtig hondje met veel werklust, drijven zit er zeker in maar ze kan op het strand ook heerlijk met andere honden spelen en is super sociaal. Zo zie ik een border graag, wel werklust en de aanleg om te drijven, maar ook een leven buiten het werken hebben.
In zogenaamde werklijnen wordt dan vaak alleen maar gekeken naar het werkvermogen. Ik zit daar niet op te wachten, een border is meer dan werkvermogen en talent om te drijven voor mij.