probleem met jack russel .

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: probleem met jack russel .

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:01

Als ik jouw posten lees is het voor mij duidelijk dat die hond zich niet goed voelt en bescherming zoekt. Ruik regelmatig aan je hond hoor ik nog een kennis zeggen. Als een hond stikt dan is hij niet gezond.

Tja wat is medisch in order? Ik zou toch verder gaan kijken, bloedtesten, hormonen e.d.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:27

Inderdaad, medisch dingen echt uitsluiten. Hoe gedrag van een hond kan veranderen naar castratie weet ik eigenlijk niet.
Raad je aan om dit echt voor te leggen aan gedragspsycholoog. Een consult aan huis dan wel te verstaan.
Zelf heb ik er ook veel aan gehad met mijn Boomerhondje die angst uit het nest mee had genomen (later achtergekomen dat broertjes uit omgeving exact zelfde angst hebben..)

Optillen is een kwestie van hoger in roedel plaatsen. Ik denk zelf niet dat dat oplossing is. Ze moet wel de juiste rangorde blijven behouden.
Ook het troosten kan juist een bevestiging van haar angst zijn. Je bevestigt dan dat ze bang moet zijn.
Ik denk dat je het gedrag ook zoveel mogelijk moet negeren, hoe meer aandacht je geeft, hoe meer je dit gedrag beloont.

Advies 1: Medische problemen helemaal uitsluiten (misschien nog verder onderzoeken dan dat je in openingspost had geschreven)
Advies 2: Hondenpsycholoog raadplegen en vragen voor huis-aan-huis consult.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:31

Onze jongste dochter kon ook de hond niet uit laten,de hond wilde dan terug en rende ook terug.Dat was geen angst bij haar,we hebben wel door gezet en nu loopt ze gewoon met haar mee.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 12:26

Het gaat hier zeker de goede kant op .
Heb vele bruikbare tips gehad en we zijn goed aan de slag .
Op dit moment loopt mijn vriend eerst met nikey alleen .
Dit gaat nu redelijk en als ie weg wil rennen komt ze iig al weer terrug en word dan beloond .
daarna gaat ie met de andere 2 en als nikey dan wil mag ie weer mee .

Bij mij gaat ie zowiezo gewoon goed mee uit ik heb totaal geen probleem met de hond .
Ze ziet mijn vriend niet als baasje .
Mijn vriend kan best een mopperkont zijn en nikey wil op deze manier niet meer aangesproken worden ( groot gelijk heeft ie ) Dus voor mijn vriend ook een goede oefening . Bloos
En moet zeggen tot nu toe gaat het super .

Hond gaat maandag voor hormonen test naar de dierenarts dus uitslag laat nog even op zich wachten .

bedankt voor de reacties allemaal .

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:38

Fijn dat het zo de goede kant op gaat. Idd een goede oefening voor je vriend Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:47

Fijn dat het weer beter gaat. Als ze gaat zitten en niet meer verder wil, kan je ze beter niet aaien en optillen, gewoon proberen mee te nemen, want hoe meer aandacht ze krijgt voor dat niet mee willen lopen, des te vaker zal ze dat uiteindelijk gaan doen. En dan straks krijg je ze helemaal niet meer mee, ook als ze niet meer bang is voor je vriend.
Verder gaat het goed hoor.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:49

Als je een slibriempje om doet, dan kan ze toch niet los komen?? Maar dat lost het probleem natuurlijk niet op, dat loopt ze met tegenzin mee, of je moet haar trekken met het gevolg dat ze niks zal doen omdat ze bang is.

Ik heb ook een jackrussel en ik weet nu wel dat het hele gevoelige honden zijn. Als je 1 keer iets te boos bent geweest, dan onthouden ze dat een maand en moet je echt moeite doen om het weer goed te maken. Maar het is geen oplossoing door zelf mee te gaan lopen. Want dan krijgt ze elke keer haar zin en zal haar gedrag alleen maar erger worden. Je vriend kan proberen haar op een hele overdreven aardige maniet proberen aan te spreken. Meestal helpt dit wel en hij moet proberen om geen een keer met een zware stem te spreken. Als zei iets doet wat hij niet goed vind moet hij dat negeren! Maar het is denk ik toch de beste maniet om haar eerst weer even aan te lijnen zodat ze weer vetrouwen krijgt in je vriend, want als ze elke keer verrent zal ze nooit leren dat ze mee moet lopen en zal je vriend waarnschijnlijk weer zijn stem verheffen. Het heeft wel even tijd nodig om haar weer zo te krijgen dat ze er weer plezier in heeft, maar het is wel mogelijk, maar geen 1 keer boos worden want dan kelder je weer helemaal naar je begin positie.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:52

Doe er geen slipketting om, dat gaat echt de relatie niet verbeteren tussen vriend en hond, zal alleen maar minder worden.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:10

Je hebt al aardig wat bereikt, petje af! Haha!

ik heb ook een hond die het liefst alleen maar met mij uit wil.
Een belgische herder die totaal op mij gefocussed is. Een hele lieve hond maar het is lastig.
Met mijn hubbie wil ze ook liever niet uit.

Wij hebben het probleem voor een deel op kunnen lossen omdat ze gek is op balspel.
Dus door de bal mee te nemen krijgt hij haar ook mee naar buiten.
Gelukkig doet zij dan heeeeeeel snel haar plasje en schiet terug naar huis.

Tijdens een ziekenhuisopname ben ik dus 10 dagen niet thuis geweest. De hond wilde niet eten, niet naar buiten niks.... Man en kids hebben haar echt moeten paaien.
Toch is deze periode niet zonder effect geweest. Ze gaat makkelijker mee naar buiten, zonder dat ik mee hoef te gaan.

Ik denk dus dat de koekjes methode niet zo heel slecht is om haar in ieder geval mee naar buiten te krijgen.
Het optillen zou ik in eerste instantie ook door de vingers zien.

Mijn toenmalige vriendin heeft een hondenschool, van haar heb ik veel geleerd over dominantie en honden opvoeden, maar het is en blijft een lastige, ik heb ondanks kennis geen pasklare oplossing.

In ieder geval niet boos worden als je 's ochtends plasjes moet dweilen.
is verschrikkelijk vervelend (ik weet er echt alles van). Maar mopperen werkt gewoon averechts.
(meestal komt er dan zelfs nog een onderdanigheidsplas achteraan)

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:16

@ rockwitch : was ik ook zeker niet van plan .
het gaat kleine stapjes voorruit en we blijven er gewoon aan werken elke dag een stapje meer .
en zal heus nog wel keer stapje terug worden .
Maar we zien nu dat dit effect heeft dus gaan ermee door .

@ kaotictjinta : Hoe je jou hond beschrijft lijkt het net mijn jack .
Ook ik lig vaak in het ziekenhuis laatste tijd gaat het gelukkig beter .
Maar die periodes waren een heel voor de andere .
Maar uitgaan deed ze wel gewoon dat is eigenlijk nooit een probleem geweest.
Wel vond ze altijd dat ze naar mijn vriend niet hoefde te luisteren en kwam dan bij mij zitten . Bloos
Alleen nu is ze stuk verder gegaan dus aan ons om het op te lossen met haar .
En over die plasjes ben ik nog geen een keer boos geworden het is heel vervelend maar ken mijn beestjes goed genoeg om te weten dat er dan iets is en dat het geen opzet is .