konijn alleen, zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maanon_

Re: konijn alleen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 21:59

okeee, ja dat klopt wel dat is wel het nadeel als ze elkaar dus niet mogen...
ik weet niet maar hun ruimte is dan een buitenhok met 2 verdiepingen (zou hem morgen even opmeten) en een ren eraan vast waar ze dan vanuit het buitenhok in kunnen. maar s' nachts moeten ze door de steenmarters naar binnen en dan komen ze in 1 zo'n normaal binnenhok (alsnog vrij groot) maar zou het dus qwa ruimte kunnen? of zou ik nog een groter hok moeten kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:03

Voor 's nachts alleen kan dat makkelijk hoor een hok met 2 verdiepingen. Lachen

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 22:06

en overdag een ren erbij aan?
is het dan groot genoeg? of zou ik er nog een ren bij moeten kompen en die er ook aan moeten maken?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:08

Dat lijkt me ruim zat Ja

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 22:10

oke dan hoop ik dat mijn ouders het ook goed vinden. lijkt me erg leuk 2 van die huppelkonten Haha! moet die ander ook lief zijn haha Tong uitsteken verandert hun gedrag als er een ander konijn bij komt?

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:10

Je moest is weten hoe ontzettend gelukkig onze 2 konijnen met elkaar zijn! Knipoog

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 22:11

haha dat geloof ik graag, maar zijn ze dan ook nog gelukkig met mij? Knipoog

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:12

_nicolle_ schreef:
oke dan hoop ik dat mijn ouders het ook goed vinden. lijkt me erg leuk 2 van die huppelkonten Haha! moet die ander ook lief zijn haha Tong uitsteken verandert hun gedrag als er een ander konijn bij komt?

Je kan ze bij elkaar zetten vechten mag (moeten toch wel uitzoeken wie de baas is Knipoog ) maar als het begint te bloeden moet je ze uit elkaar halen en even raad plegen bij degene waar je ze vandaan hebt.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:13

Hoe ga je dat in de winter eigenlijk doen? Je konijnen 's nachts naar binnen en overdag naar buiten Clown Lijkt me temperatuurtechnisch niet zo heel verstandig *LOL* Óf buiten óf binnen.. Wel kunnen ze met twee elkaar lekker warm houden Haha!

Ik had een voedster en heb een gecastreerde ram uit de opvang gehaald. Hij is dan én al gecastreerd en je kan ze daar op onbekend terrein laten koppelen en zodoende vrij snel zeggen of het een relatie wordt of niet Haha!

En bot gezegd, ik vind het idd ook zielig één konijn. Dier verveeld zich gewoon helemaal te pletter! Hoeft niet de hele dag druk op zoek naar eten ed en dus weinig te doen! Sowieso ook met twee lekker bezighouden (zie bijvoorbeeld topic uit mijn onderschrift)

Kijk eens op http://www.bunnybin.nl en van daaruit naar andere opvangen *LOL*

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 22:16

haha nee ze gaat dan gewoon helemaal naar buiten Knipoog daarom leek mij nog een konijntje ook veel gezelliger.
maar heel erg bedankt voor je site, daar kan ik zeker wat mee, en je onderschrift ga ik ook een even bekijken haha Haha! maar verandert hun gedrag? dus bijvoorbeeld dat ze niet meer zo knuffelig zijn?

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:17

Mijn konijn zit ook alleen in een hok.
Mijn konijn vermaakt zich goed alleen en is ook gewoon vrolijk.
Een jaar of 2 geleden had ik er voor haar een cavia bij gekocht dit vond ze wel leuk maar alleen lijkt ze toch vrolijker Knipoog
Dus nee eigenlijk vind ik het niet zo zielig

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:17

Een konijn alleen is inderdaad zielig, en al helemaal als ze in een buitenhokje zitten. Nors opkijken Dan is het gewoon wachten tot ze sterven. In het wild leven ze in groepen, net als paarden.

Onze konijnen zitten altijd samen, soms ook met een cavia, dat is bij ons altijd heel goed gegaan Pling
Een tweede konijn kun je echt niet zomaar bij het eerste konijn zetten, dat wordt meestal knokken.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 22:19

aan die site heb ik best veel, en nee ze zit niet alleen in het buitenhok, ze loopt vaak in de ochtend los en in de avond, dus ook nu Tong uitsteken maar er eentje bij zou heel leuk zijn! Haha!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:24

Ik vind dat verkopers van konijnen eigenlijk geen konijnen alleen meer moeten (mogen) verkopen. Ik was 8 toen ik mijn konijntje kreeg, wist ik veel dat zo'n beesje ook vriendjes wil? Ze is wel 10 jaar geworden..

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 22:28

ik ben ook blij dat ik die site heb gekregen, haar voeding was goed, alleen die contacten moeten nog.
ik laat mijn moeder het ook helemaal lezen, of ze nou wil of niet, ik vind het gewoon zielig hoe mijn konijn er nu bij zit. ik bedoel dit overleeft ze best nog wel even, maar er zo snel mogelijk eentje bij kan geen kwijt.
oh als ik dat kussengevecht zie, wat enorm schattig!
ik ga nu slapen lees het morgen allemaal wel weer Haha! kan ik er nog een nachtje over slapen en het idee aan mijn ouders voor leggen hoop dat ze het goed vinden

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:29

Hoi hoi, ik heb dus inderdaad ook een konijn alleen en heb heel veel getwijfeld aan een tweede erbij. Ik vind het ook zielig eigenlijk, een konijn alleen. Alleen heb ik een heel dominant vrouwtje, dus zat te twijfelen hoe. Toen ben ik de "voor-" en "nadelen" van een tweede konijn gaan opschrijven en heb het niet gedaan. Eén: ze is ZEER dominant, naar alles, naar ons (ook al is ze heel lief hoor), naar de katten, naar alles. Ik zou niet weten hoe ik het andere konijn zou laten eten zonder dat Daisy een moord begaat Lachen Twee: ze knaagt bijna niet en loopt eigenlijk de hele dag los rond. Wat is het risico dat dat straks niet meer kan. Dus nu heeft ze een ijsbeer knuffel, overal in het huis stukken karton verstopt en overal op het laminaat in hoekjes tapijt. Het is niet ideaal, maar het is niet anders. Ze heeft gelukkig vrij veel contact met ijsbeer en de katten. Ik had bedacht dat ik ze dan samen buiten kon doen, maar toen ik haar de keuze gaf binnen of buiten te zitten (heel klein tuintje met kattenluik), kwam ze elke avond bij ons zitten...ik weet eerlijk gezegd niet wat ze liever wil.

Als ik/wij ooit groter ga/an wonen, dan wil ik het toch wel proberen in een grotere omgeving met twee konijntjes, maar voor nu even niet...met voer en knabbels etc probeer ik haar zoveel mogelijk te struinen te geven, maar verder is het even niet anders..

Maar als het ook maar een beetje kan, gewoon doen hoor- en via de opvang kan je vaak wel iets regelen met omwisselen als het eerste konijntje niet goed met die van jou gaat, da's wel een voordeel.

Succes ermee Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:45

Even terug komen op het verhaal van Diane65. Dit is al waarom ik zei gecastreerde ram en voedster. Soms gaat 2 voedsters, maar dat ligt aan het karakter, ik heb wel 5 voedsters bijelkaar en dat gaat prima. Laat ik het nog sterker vertellen die 5 voedsters zitten in een ruime ren en 2 hebben daar een nest groot gebracht en ook dat gaat prima. Het geval is alleen dat het zeer rustige konijnen van karakter zijn, ze zijn door de pubertijd heen. Probleem wanneer men 2 voedsters aanschaft, ze zijn jong, komen tegelijk in de pubertijd BANG tussen 6 maand en een jaar is het knokken, knokken. Niet altijd, maar het risico is aanwezig. Mijn advies: Lekker naar een opvang, konijntje mee, mocht het na een tijd of wat dan ook nog niet klikken mag er altijd een konijn terug, maar meestal gecastreerde ram en voedster gaat altijd goed.
Ik doe hier ook bijna alles per 2 weg en dan wel ram + voedster en ik heb van koppel man + vrouw nog geen negatieve verhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:08

amorlover1 schreef:
Mijn konijn zit ook alleen in een hok.
Mijn konijn vermaakt zich goed alleen en is ook gewoon vrolijk.
Een jaar of 2 geleden had ik er voor haar een cavia bij gekocht dit vond ze wel leuk maar alleen lijkt ze toch vrolijker Knipoog
Dus nee eigenlijk vind ik het niet zo zielig

Een cavia is geen soortgenoot he. Een cavia gaat in die zin goed samen met een konijn omdat ze elkaar accepteren. Maar ze spreken elkaars lichaamstaal niet dus dan is het konijn nog alleen. Dan kun je nog beter een knuffel in het hok leggen dan een cavia erbij. Zoek maar is rond op het internet.

Nicolle, het gedrag verandert niet van de konijnen, behalve wanneer je ze binnen met zijn tweeen door de kamer laat lopen, dan zullen ze veel actiever zijn en hoger springen Haha!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:58

Daarom verkoop ik dus ook niet meer 2 konijnen van het zelfde geslacht aan 1 koper. Als ze dat perse toch willen, zoeken ze maar iemand anders. Ik bied ze zelfs aan om de jonge ram bij mijn eigen dierenarts te laten castreren omdat die maar 25 euro rekent. Ik heb al gehoord van bedragen van minimaal 50 euro! Maar ook dat vindt men al gauw te duur. Ik hou dan sowieso liever de dieren bij me want als ze zelfs die castratiekosten al te duur vinden, vrees ik al met grote vreze voor de rest van het onderhoud van de konijnen. En daar zijn ze mij dus wel te dierbaar voor, al hou ik ze allemaal apart Knipoog).
Ik ben dus heel erg kritisch aan wie ik mijn dieren verkoop. Ik steek er heel veel tijd, aandacht en liefde in, ent ze tegen myx en vhd en als dan mensen mij de indruk geven dat alles boven het hoognodige te veel is, blijven ze lekker zitten waar ze zitten.
Ze zijn niet anders gewend, vertonen geen gestoord gedrag, krijgen regelmatig een wilgentak in het hok of een leeg rolletje vann het wcpapier met hooi. Kortom, een beetje stimulans is er ook. En ik heb de hokken zo neergezet dat ze ook naar elkaar kunnen kijken.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:03

Ik heb jaren lang dezelfde konijn gehad. Eerst hadden we er twee, stonden naast elkaar in andere hokken, maar een ging er dood. Op een gegeven moment kon mijn konijn zijn kooi niet meer uit, hij werd vals en dan kreeg je hem er niet meer terug in. Nog geprobeerd om een ren te maken, maar die kon hij slopen, ook sloeg het weer snel weer om. Ik ging naar school, ik werkte, en mijn konijn zat er maar. Dus ja, ik vind het zielig, en ik neem nooit geen dier meer alleen. Geen kat, geen hond, geen kakkerlak..niets alleen.

Veel mensen zeggen ja maar ik ben meer dan de helft van de dag thuis bij mijn konijn (of vogel, of..) maar dat is niet hetzelfde. Ik zou me er niet meer goed bij voelen, ik voel mij er zowiezo niet meer goed bij om een dier in een kooitje te stoppen..dus ik begin er niet meer aan. Het is ieder voor zich, maar kun je dan niet beter gewoon olifantjes of stuiterballen gaan sparen?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:30

_nicolle_ schreef:
haha dat geloof ik graag, maar zijn ze dan ook nog gelukkig met mij? Knipoog

Dit is wat veel mensen weerhoud om 2 dieren te nemen.
Het kan inderdaad zijn dat ze je misschien niet meer zal wassen, of je iets minder opzoekt. Maar geloof me, als jij je 2 konijntjes elkaar ziet wassen, bij elkaar ziet liggen, elkaar echt ziet verzorgen, maakt je dat ook niks meer uit!
Het kan ook zo zijn, dat jouw konijn het andere konijn zelfs leert om tam naar jouw te worden. Dit was met mijn ratten en nu ook met mijn konijnen zo.
Een konijn in zijn eentje is echt minder gelukkig dan een konijn met en vriendje!
Maar ik zou als ik jouw was voor een gecastreerde ram gaan en genoeg tijd nemen voor het koppelen van je 2 konijnen.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 17:12

morgen gaat ze kennis maken met een vrouwtjes konijn, zou dat goed gaan?
hoop het wel, zou wel leuk zijn, dat andere konijn is ook een heel leuk konijn Lachen hoop dat ze het een beetje kunnen vinden met elkaar, anders gaat het konijntje weer terug naar het baasje

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:40

De kans is 50% dat het goed gaat, maar persoonlijk zou ik gewoon voor een gecastreerde ram gaan. Veel meer kans van slagen en hulp bij een goeie opvang. Mocht het dan ooit nog is mis gaan kun je tenminste nog een kant op, anders zitten er weer 2 konijnen alleen.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:43

ik zou idd kiezen voor een exram erbij.
ga eens naar een opvang, daar worden ze voor je gekoppelt en kan je konijn zelf iemand uitzoeken.

vrouwtjes samen gaat meestalNIETHéél erg goed/uitzonderingen.
exram gaat eigelijk altijd goed!

edit: ik zie dat je morgen kennis laat maken aan een vrouwtje: veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:44

ik heb ook een konijn alleen Ja we hadden er 2, eentje is overleden door een hartstilstand nadat het onweer in de tuin is ingeslagen, we willen geen nieuwe/andere konijnen meer, dus hij zit nu alleen, in een héél groot hok, met een trappetje en een nachthok, nemen we er weer 1 bij omdat het zielig is, dan blijven we bezig..