Wetgeving mbt exotische huisdieren, wat vinden bokkers daarv

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Re: Wetgeving mbt exotische huisdieren, wat vinden bokkers daarv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 08:03

Joyckuh ik ben het absoluut helemaal met je eens. maar... neem bijvoorbeeld een speciaalzaak in Rotterdam waar ik de naam niet van mag noemen... daar hebben ze al dat bijzondere spul gewoon in de winkel... daar kun je dus echt naar binnen lopen en meenemen wat je hebben wilt. De verkoper maakt het geen f... uit wat je ermee gaat doen. Het is dus niet zo dat iedere dierenspeciaalzaak exploitant het even goed met zijn 'verkoopwaar' voor heeft... sommige zien alleen maar dollartekens.

Nou is het natuurlijk zo dat de meeste Nederlanders wel even een paar keer nadenken voordat ze een serval à € 1200,- (je zat aardig in de buurt Haha! ) mee nemen, maar een eekhoorntje à € 15,- is snel verkocht

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:50

Eekhoorns hebben dan ook jammer genoeg geen CITES papieren... Iets wat ik erg jammer vind want dit zijn behalve als je grote hokken hebt (en dan praat ik dus echt van meters!) met voldoende schuilmogelijkheden etc, dit alles behalve huisdieren zijn.

Laat ik het zo zeggen, hier in Eindhoven zit ook een zaak (een ronduit slechte zaak naar mijn mening) die inderdaad stinkdieren, wasberen, eekhoorns etc verkoopt.
De helft van de dieren ziet er niet goed uit, ze zitten daar veel te klein, soms zonder voer of water etc. Al meerdere keren hebben we deze zaak bij de dierenbescherming op gegeven, maar er word niks gedaan, want er staan geen regels in de wet over dierenhuisvesting....

Wat niet wil zeggen dat de koper van deze dieren ze een slecht tehuis geeft natuurlijk!

Opzich is de prijs daar dan weer wel zo hoog dat het niet een dier is dat je meteen mee neemt en in een vogelkooitje stopt van 30x30 cm. Maar het is ook niet een winkel die je verteld hoe je deze ECHT moet huisvesten. En dat is jammer. En wat mij betreft is dat weer het punt waarvan ik zeg, dat je de wetten moet aanpassen. Als een winkel zijn dieren al niet verkoopt voor je zo'n hok hebt, heb je deze problemen ook niet.. Mensen weten dan waar ze aan toe zijn en als ze goed bij z'n verstand zijn, zorgen ze er voor dat ze aan deze eisen voldoen...

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 17:43

PRECIES! Ik heb zelf een eigen bedrijfje waarmee ik vaak temaken krijg met mensen die exotische dieren houden... op de een of andere manier krijg ik toch altijd weer mails met als titel dingen als 'ik wil een tijger in de achtertuin'. Meestal gaan die linea recta naar de trashcan, maar als je toch met die mensen aan de praat komt dan blijken ze in een rijtjeshuis te wonen met een achtertuin van hoogstens 20 m2 en hebben ze geen idee dat er iets bestaat als cites of GWWD... daar wordt ik ronduit kotsmisselijk van. Als dit soort mensen contact opnemen met de verkeerde winkel kan dat nog wel eens een probleem worden.

Nu is het natuurlijk zo dat een tijger niet is toegestaan, maar een serval kunnen ze dus zonder problemen kopen.

Ik wil niet dat de serval verboden wordt om te houden hoor, want ik ken genoeg mensen die ze prachtig huisvesten (in sommige gevallen kunnen dierentuinen er nog een puntje aan zuigen! denk aan wekelijks wisselende inrichting of zelfs compleet wisselen van hok om de dieren geïnteresseerd te houden, geen van deze dieren zie je de hele dag suf liggen dutten hoor! Die zijn druk met 'jagen'). Maar ik vind dus wel dat er meer regels moeten komen over het hoe en wat, zodat als de db o.i.d. ingeschakeld moet worden ze ook daadwerkelijk wat kunnen doen!!!
En ik vind trouwens ook dat er meer duidelijkheid moet komen wat de wetgeving betreft... soms weet zelfs de db niet hoe de vork in de steel zit...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:47

Ah dus jij verkoopt zelf Servals Haha! Lijkt me een leuke hobby/baan Lachen

Maar inderdaad, het probleem begint bij de winkel...
Waar wij meestal de dieren halen vertellen eerlijk hoe en waar je aan toe bent en ook wat dat geintje gaat kosten + eventuele onvoorziene kosten. Daar betaal je waarschijnlijk wat meer voor, maar je krijgt er gezonde dieren + veel informatie voor terug! En dan vind ik persoonlijk die paar euro's extra voor een dier meer dan waard... Ze zullen ook echt geen dier verkopen als ze weten dat je er geen goed tehuis voor hebt en dat vind ik alleen al een prettig idee. Dan weet ik dat die mensen het beste met hun dieren voor hebben en niet alleen aan de omzet denken Lachen

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 22:50

Ik verkoop geen servals Haha! ik verkoop praatjes Knipoog

Hahah neeh als mensen op zoek zijn naar iets ben ik bereid te helpen zoeken, maar voordat ik dat ga doen ga ik ze eerst uitvoerig screenen cq voorlichten (de meesten haken dan bij nader inzien toch maar af, maar dan weten ze tenminste waarom ik dat eerst doe, voordat ze er pas achter komen als het te laat is, en vervolgens een dier in huis hebben waar ze niet voor kunnen/ willen zorgen, en waar ook bijna geen goed tehuis voor te vinden is. Dan kan ik mijzelf tenminste recht in de spiegel aankijken.

Maar goed, dat is dus ook een beetje waarom ik deze discussie gestart ben, want in mijn werk kom je toch ook heel erg vaak critici tegen die je standpunt t.o.v. het houden van exoten niet kunnen of willen begrijpen, en helaas vaak ook mensen van het type dat de critici alleen maar sterken in hun standpunt (ik bedoel dat critici er vaak op mikken dat exoten in een opwelling gekocht worden vanwege de hiervoor al genoemde 'cool-factor', en vervolgens slechtverzorgd komen te zitten. En inderdaad zijn er helaas ook genoeg mensen die bij me aankloppen om zo'n 'cool katje' in huis te nemen... maar goed, gelukkig zijn er ook hier en daar mensen die echt serieus zijn en heel goed weten wat ze zich op de hals halen.)
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 26-08-08 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:53

Ah dan bewaar ik jou website adres voor later als ik groot ben Tong uitsteken

Ik weet nog wel een aantal dieren die later errug graag zou willen en waar zo goed als niet aan te komen is Tong uitsteken

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 22:54

Hahah nou als je later groot bent mag je me wel bellen dan, dan ga ik je even aan de tand voelen Knipoog

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:58

Is prima Haha! Dan eerst maar eens een boerderij zien te vinden die betaalbaar is met meer dan genoeg grond Clown

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 22:59

Haha! die zoek ik ook nogsteeds