Aanvulling op hondenvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

danielle1981

Re: Aanvulling op hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:18

Mijn pup krijgt Eukanuba puppybrokken en een eetlepel vlees erdoor voor de smaak.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:20

Mijn hond had ernstig overgewicht,en is nu 3 kilo kwijt door het eten van weinig brokjes.Een droge boterham zorgd er bij haar al voor dat ze aan komt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:24

Ja, barfen is zo eenvoudig nog niet. Ik heb het eventjes gedaan, maar ik vond het niet zo fris. En de juiste verhoudigen, dat is knap lastig. Bovendien lijkt het grotere risico op wormbesmetting, wat me logisch lijkt met rauw vlees, ook niet echt gezond, zowel voor de hond niet als voor de omgeving.

Af en toe rauwe of gedroogde pens en je komt ook al een eind. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:29

Mijn eigen hond krijgen prescriptoin voer van hills j/d ivm met spondulose en is sindsdien vrijwel pijn vrij. De andere twee krijgen carvom oid.

Daarnaast krijgen ze een keer hart, koeienpoot of wat ander vlees.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:31

Zoolgangster schreef:
Bovendien lijkt het grotere risico op wormbesmetting, wat me logisch lijkt met rauw vlees, ook niet echt gezond, zowel voor de hond niet als voor de omgeving.

In het vlees wat je geeft met BARFen zitten geen wormen hoor! Dat vlees voldoet altijd nog aan bepaalde eisen, waardoor het zelfs vaak voor menselijke consumptie nog geschikt is..

Daarbij, het maagzuur van hond en kat wordt vele malen sterker, waardoor het risico op besmetting juist kleiner wordt..

Het klopt inderdaad wel dat het voeren van een juist menu niet voor iedereen is weggelegd. Je moet het echt willen en er echt in geloven, anders doe je je huisdier juist tekort..

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:48

Mensen krijgen ook wormen en ongedierte binnen via het vlees hoor. Daarom mag je bijv. als zwangere vrouw geen biefstuk eten die niet helemaal door en door verhit is, geen filet american etc. Dus wormen kan je dier wel krijgen door rauw vlees, maar ook honden die op brok staan kunnen wormen hebben. Dus of regelmatig preventief ontwormen, of af en toe een ontlastingsmonster van je hond naar de dierenarts brengen om te checken of je hond ontwormd moet worden.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:33

marleen_usar schreef:
Mijn hond had ernstig overgewicht,en is nu 3 kilo kwijt door het eten van weinig brokjes.Een droge boterham zorgd er bij haar al voor dat ze aan komt.

Ja..... brood zijn koolhydraten he. Geef d'r een lap pens daar heeft ze veel meer aan en ze wordt er niet dik van ook.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:35

Zoolgangster schreef:
Ja, barfen is zo eenvoudig nog niet. Ik heb het eventjes gedaan, maar ik vond het niet zo fris. En de juiste verhoudigen, dat is knap lastig. Bovendien lijkt het grotere risico op wormbesmetting, wat me logisch lijkt met rauw vlees, ook niet echt gezond, zowel voor de hond niet als voor de omgeving.

Ja, dat was héél eventjes zeker? Je ingelezen had je nog niet eens;-). Maar die rauwe pens lijkt me een goed plan, kippenvleugel erbij en je bent stiekem al een heel eind. Per slot van rekening reken je voor jezelf toch ook niet uit wat je per dag binnen moet krijgen?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:15

Nee maar je moet in totaal wel een uitgebalanceerde voeding krijgen. Een keertje te veel of te weinig van iets is echt niet erg. Maar ik heb het idee dat sommige mensen het bij barfen te veel bij spiervlees houden (misschien omdat ze iets anders smerig vinden?) en als je dat maar blijft doen dan raken de verhoudingen op een gegeven moment wel scheef. In het wild eet een hond ook niet alleen biefstuk, maar juist ook de pens en organen. Maar ja, dat stinkt he Knipoog

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:36

Ellebel schreef:
Isa krijgt KVV (welk merk varieert) en soms een stuk pens, orgaanvlees oid. Barfen zou ik als ik jou was alleen doen als je je er echt in verdiept hebt. Ik zie de laatste tijd steeds meer dieren (zowel honden als katten) waarbij door de goedbedoelende eigenaar toch veel voerfouten worden gemaakt bij het barfen. Het is een heel gepuzzel om dat allemaal in de goede verhoudingen te geven. Ik weet wel dat het hip is en dat je tegenwoordig bijna bij elke aandoening te horen krijgt dat je hond door barfen op wonderbaarlijke wijze geneest, maar het is gewoon niet voor iedereen weggelegd.

dan bieden de diverse rauw fora toch uitkomst. kan ze zich volledig inlezen.
barfplaats of voernatuurlijk

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:42

Wat hebben mijn huisdieren het toch weer slecht..

Gewoon brokken.... saai...

hond..
af en toe.. vooral van de benedenbuurvrouw.. Haha!
honde koekjes in alle mogelijke vormen en maten..
en op mijn vorige werk.. van de klanten.. koekjes..
en bij mijn vader.. van mijn vader koekjes..
En heeeeelll soms ben ik aardig..
Gelukkig kan zijn slanke lijn.. en sportieve leven..het hebben..
Ohhh en hij pleegt een moord voor TD (Hill's)grote hond brokken..
Die gebruikte ik nog wel eens als koekje..
(niet als voer.. zijn tandjes ook prima)

kat..
Echt pech.. alleen katte brokken.. en de brokken die ze jat.. van de hond.. Vork
(die echt.. tig keer zo groot is, maar dan zielig kijkend naar me toe loopt..
en dan moet ik de kat uit de voerbak.. sleuren.. zo lieeeffffff!!!)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:48

Mijn hond krijgt 2x per dag Royal Canin Giant Adult brokken...
en that's it. Daar doet hij het erg goed op!
Ben erg te spreken over de brokken van RC, als mijn hond straks oud genoeg is gaat ie over op de speciale Duitse Doggen voeding van Royal Canin.
Eens in de zoveel tijd krijgt ie een kluif om op te knabbelen en als een broodje over is een broodje. Dan doe ik dat bij zijn brokken... naar zijn eten krijgt hij namelijk nooit wat te eten uit de hand.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:07

Ellebel schreef:
Nee maar je moet in totaal wel een uitgebalanceerde voeding krijgen. Een keertje te veel of te weinig van iets is echt niet erg. Maar ik heb het idee dat sommige mensen het bij barfen te veel bij spiervlees houden (misschien omdat ze iets anders smerig vinden?) en als je dat maar blijft doen dan raken de verhoudingen op een gegeven moment wel scheef. In het wild eet een hond ook niet alleen biefstuk, maar juist ook de pens en organen. Maar ja, dat stinkt he Knipoog

Waar baseer je dat op dan? De gemiddelde versvoerder die niet zo zeker is van zichzelf voert er KVV bij en als er iets vol met orgaan zit........ Daarnaast is spiervlees veel duurder.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:31

Op de honden die bij mij in de praktijk komen. En dat zijn er best veel Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:38

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:01

Ellebel schreef:
Mensen krijgen ook wormen en ongedierte binnen via het vlees hoor. Daarom mag je bijv. als zwangere vrouw geen biefstuk eten die niet helemaal door en door verhit is, geen filet american etc. Dus wormen kan je dier wel krijgen door rauw vlees, maar ook honden die op brok staan kunnen wormen hebben. Dus of regelmatig preventief ontwormen, of af en toe een ontlastingsmonster van je hond naar de dierenarts brengen om te checken of je hond ontwormd moet worden.

dat zwangeren geen biefstuk of ander rauw iets mogen eten heeft niets te maken met wormen maar met lesteria bakterie. dit is een parasiet die bij zwangere voor een gevaarlijk soort voedselvergiftiging kan zorgen. honden en gezonde mensen hebben hier geen last van. door een hond vlees te voeren, wordt de zuurgraad in de maag hoger en dit dood de wormen. je hebt dus minder snel last van besmettingen. wormen krijgen ze eerder via andere dieren/uitwerpselen dan van voer.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:08

Mijn hondje krijgt hypoallergeen brokken van royal canin gemengd met blikvoer en kluiven. Maar ze eet heel slecht en moet eigenlijk bijgevoerd worden. Maar dan moet ze wel willen eten.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:10

Wel eens vers geprobeerd, de meeste honden vinden dat heerlijk.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:15

Ja geprobeert maar ze zit je aan te kijken of je haar wil vergiftigen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:19

Citaat:
heeft niets te maken met wormen
Je haalt twee dingen door elkaar. Vlees kan zijn besmet met toxoplasmose om precies te zijn. Listeria is een bacterie die onder andere in rauwmelkse razen voor kan komen en daarom mogen zwangeren dit ook niet (je zou het er toch bijna om laten Haha! )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:19

Maar toxoplasmose is volgens mij geen worm en dus niet te bestrijden met ontwormingsmiddel.. Toxoplasmose komt voor bij veel huiskatten (die vooral brokvoeding krijgen) maar ook bij bijvoorbeeld biologisch gehouden vleeskoeien. Heeft dus niks te maken met het voeren van rauw vlees aan huisdieren, wat alsnog maakt dat je eerder gemaakte opmerking niet zo nuttig was.. Feit blijft tevens dat het maagzuur van versetende carnivoren vele malen sterker is, waardoor er veel minder kans is op een vervelende besmetting met bijvoorbeeld wormen of salmonella..

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:08

Rosita schreef:
Zoolgangster schreef:

Ja, dat was héél eventjes zeker? Je ingelezen had je nog niet eens;-). Maar die rauwe pens lijkt me een goed plan, kippenvleugel erbij en je bent stiekem al een heel eind. Per slot van rekening reken je voor jezelf toch ook niet uit wat je per dag binnen moet krijgen?

en omdat ik ook niet iedere dag met een weegschaaltje in de weer ben, heb ik voor mijn 12 honden week menu's. dus aan de eind van de week is het in verhouding.
4 dagen een KVV en 3 dagen barf. ik voer KVV bij puur uit tijdgebrek. heb ik meer tijd dan staan ze volledig op eigen rauw samengesteld voer.
en dat doe ik zo al sinds 1996, heb geen honden met gebitsproblemen, geen moeilijke eters, en nooit een hond ziek ik wijt dit aan de goede voeding.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:15

in tegenstelling wat jullie hier dus allemaal opschrijven is "ik geef mijn hond alleen vers vlees daar is ie op gemaakt" niet correct een hond is geen volledige carnivoor en heeft dus toch naast vlees ook wat groente nodig en nee hij eet deze niet in de natuur maar eet deze wel de maag inhoud van een beest op om zo aan deze plantaardige voedsel ingredienten te kopen. pens is ook geen aanrader ze kunnen er enorm van gaan stinken en worden er vaak toch allergisch voor en dan ben je nog verder van huis.

bij een hond hoe saai het ook is zijn gewone complete droge brok voeren dus genoeg, als het maar een beetje een kwaliteits voer is een kluif is goed voor de tanden en zodat de hond wat te doen heeft maar altijd met mate.................

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:28

Mjay schreef:
in tegenstelling wat jullie hier dus allemaal opschrijven is "ik geef mijn hond alleen vers vlees daar is ie op gemaakt" niet correct een hond is geen volledige carnivoor en heeft dus toch naast vlees ook wat groente nodig en nee hij eet deze niet in de natuur maar eet deze wel de maag inhoud van een beest op om zo aan deze plantaardige voedsel ingredienten te kopen. pens is ook geen aanrader ze kunnen er enorm van gaan stinken en worden er vaak toch allergisch voor en dan ben je nog verder van huis.

bij een hond hoe saai het ook is zijn gewone complete droge brok voeren dus genoeg, als het maar een beetje een kwaliteits voer is een kluif is goed voor de tanden en zodat de hond wat te doen heeft maar altijd met mate.................

er bestaan geen kwaliteits brokken, het is allemaal doodgekookte op een geperste steriele zooi.
je kan er van maken wat je wil maar het spijsverterings stelsel van een hond is toch echt dat van een vlees eter. dat is in onze evolutie niet veranderd.
dat er een paar slimme commerciele pieten droog voer voor honden en katten bedacht hebben wil nog niet zeggen dat het goed is.
ik vergelijk brokken met de mc donalds, voor 1 keer niet erg maar niet om er dagelijks te gaan eten.

en daarbij een echte rauw voerder geeft ook hele prooidieren, zoals een heel konijn, hele kip of eend.
in pricipe heeft een hond dus geen groenten nodig, vind je het wel leuk om dit te geven kan je groenten pureren en door het vlees mengen.
er zijn ook KVV merken die groenten door het vlees doen.
als het allemaal zo slecht zou zijn dan had ik dat na 12 jaar toch zeker wel een keer gemerkt Rolleyes

ik ken collega fokkers die al meer dan 40 jaar zo voeren die zijn in die commercie gelukkig niet meegegaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:53

Mijn hond krijgt gewoon brokken met daarnaast 3-4x per week (droge) rijst en/of macaroni.
Daarnaast geregeld groente, fruit en vlees/pens. Dit is geen moeten, ik houd hem wat voor en als hij het hebben wil eet hij het op. Ik ga dus niet pureren en door zijn brokken mengen ofzo.