Hier een border eigenaar
Borders zijn fantastische honden, MAAR je hebt echt veel tijd voor ze nodig!!
Ze moeten elke dag hun enorme grote hoeveelheid fysieke en mentale energie kwijt.
Dit wil zeggen dat ze met alleen een dagelijkse wandeling echt niet genoeg hebben.
Je zult wss moeten aansluiten bij een hondenschool (voor elke hond), maar ook een andere hobby moeten zoeken:
flybal (echte bordersport), doggy dance, agility, schapendrijven (echte, echte bordersport), ...
Als je niet zorgt dat ze een "job" hebben zullen ze wss zelf iets zoeken:
iedereen en alles bij elkaar willen drijven met de nodige agressie als ze niet doen wat ze willen, ...
Maar als je zorgt dat ze voldoende werk hebben (mentaal en fysiek) dan zijn het echt prachthonden:
gehoorzaam tot en met (echte will to please), aanhankelijk, mits goede sociaalisatie heel vriendelijk tegen alles en iedereen, altijd goedgeluimd, lekker actief, heerlijk om lange wandelingen mee te maken of samen te spelen, ...
Gwn prachthonden, maar zeker geen gemakkelijke honden dus enkel als eerste hond geschikt mits profesionele begeleiding (liefst borderkenners, want het zijn "specialekes")
Ik weet nog de eerste keer dat ik naar de hondeschool/flybalclub ging dat er tegen mij gezegd werd (waren daar allemaal border-eigenaars): "je hebt honden en je hebt borders"
Toen snapte ik het niet echt, maar nu echt wel!! Het kunnen echt zo'n prachtbeesten zijn.
Maar persoonlijk zou ik meer voor een berner sennen gaan of een golden retriever, flatcoat retriever, sint-bernard, ...
of een mechelaar ook zeer gehoorzaam en mits goede sociaalisatie heel vriendelijk tegen alles en iedereen