Heb ik dat... konijnenjonkies...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Re: Heb ik dat... konijnenjonkies...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:20

Lees het topic nu pas, maar je hebt eigenlijk een kans van 99% dat moeder alweer zwanger is. Wat je dus moet gaan doen is, moeder groente opbouwen indien ze dit niet gewend is, zodra de jongen het nest uitkruipen zorgen dat ze groente ter beschikking hebben en leren veel groente te eten. Zodra het 2e nest is geboren de oudste jongen erbij weghalen, zorg dus dat je nog een hok hebt! Zorg dat moeders nu voldoende voeding krijgt, want het is zwaar voor haar.
Verder is het onzin dat moeder de jongen verstoot als je een jong aanraakt. Al mijn voedsters pak ik de jongen zo uit het nest, zonder mijn hand ergens doorheen te halen en nog nooit is maar 1 jong verstoten. Al lang achterhaalde informatie, maar voor je gevoel kan je altijd even je hand door de mest halen.
Jongen lijken er goed uit te zien, maar verhuizen moet je eigenlijk proberen altijd te vermijden.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:34

Ahhh dank je voor je info!
Verhuizen wilde ik ze eigenlijk liever niet... maar moest wel...
En ik hoop echt niet dat ze nu weer zwanger is...

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:12

Zie dat Faniek het al typte. Maar van de ong. 40 nestjes die wij thuis hebben gehad is er nog NOOIT eentje verstoten. Wij keken de eerste dagen voorzichtig even en na een week gingen we tellen en goed kijken. Sommige jonkies zijn inderdaad weglopers en dan is het aan de moeder om dat te regelen, waarschijnlijk heeft jou knijn dat niet gedaan omdat het nieuw voor haar is.
Verder heeft ze in principe niet veel meer aandacht nodig, gewoon zorgen dat ze altijd genoeg hooi heeft en wat biks erbij geven.
Na een week of 8 kunnen de jongen zich prima alleen redden. en let op! Konijnen zijn vroeg geslachtsrijp, dus ik zou ze bijtijds sexen mits je niet opnieuw een nestje wilt.

Als je een uitleg wilt om het sexen goed te kunnen doen moet je maar even een PB sturen Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:32

Oei vervelend ongelukje, ik hoop voor je dat ze toch geen tweede keer drachtig is. Anders veel succes er nog mee, en inderdaad heel goed in het oog houden dat je de mannetjes op tijd bij de vrouwtjes wegzijn.

Maar ik heb een vraagje aan de konijnenmensen. Hebben rammelaars dan ook tepels? Want toen ik een kind was, had ik ook konijntjes en zei een neef een keer dat het mannetjes waren. Alleen toen ik mijn konijnen beter bekeek, zag ik een rij tepels en toen was ik er altijd van overtuigd dat het vrouwtjes waren. Maar aangezien deze fout van geslacht vergissen blijkbaar wel vaker voorkomt, lijken de twee sexen toch meer op elkaar dan ik toen dacht?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:48

Mannetjes hebben inderdaad ook tepels, sommige wat beter te voelen dan de anderen dat echter wel Lachen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 17:19

Van de witte en de witzwarte gaan de oogjes open!!!!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:06

Mannen hebben toch ook tepels Clown

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 16:33

In middels hebben ze alle 3 de oogjes open!
Erg leuk... de witte blijft wel wat achter op de andere, die zijn al echt konijn aan t worden Tong uitsteken

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:42

Ik hoop dat je een plaatsje voor ze kunt vinden als het zover is. Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:08

Faniek schreef:
Mannetjes hebben inderdaad ook tepels, sommige wat beter te voelen dan de anderen dat echter wel Lachen

Dan was Mieke misschien toch Rambo Bloos! Huilen van het lachen .

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:38

wat leuk kleine konijntjes ik heb het ook een keer gehad woonde op een caming en die van mij was ontsnapt twee weken weg geweest uiteindelijk kunnen vangen paar weken later ging ik het hok verschonen en ja hoor daar lagen ze 4 die op mama leken en 1 een wild kleur dus denk op papa, maar het stomme was de dierenarts had gezegd dat het een mannetje was Tong uitsteken not maar goed toen ze oud genoeg waren heb ik ze na de dierenwinkel gebracht en die heeft ze weer verkocht.
maar ze waren wel erg schattig Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:42

CarinaR schreef:
Ohh wat baal ik...
Mijn konijn heeft jonkies... notabene van dr eigen broer... slik...
ze heeft er 4 gekregen, waarvan 1 dood.
Vanacht geboren, of vanmorgen, geen idee, had gister nog het hok schoongemaakt. EN toen lag er nog niets in...
Ik heb aan nijntje zelf helemaal niets gemerkt!

En ik maar denken dat ik 2 vrouwtjes had...
Mannetje gaat dus onder mes. en zit nu dus even bij de cavias in!

Ergens vind ik het ook best leuk hoor!
Maar zie ze maar is kwijt te raken...

Iemand tips, moet ik ze wegen of iets?

Je moet er helemaal niets aan doen, bij alles wat jij doet heb je kans dat de moeder ze niet meer wil.
Je zegt dat je een dag tevoren het hok schoon hebt gemaakt, heb je dan ook haar nest vernield?
Konijnen plukken zichzelf aan de buik helemaal kaal om een lekker nest te maken, dat doen ze vaak al dagen van te voren.

Je kunt wat extra zachte dingen in het hok leggen, wattenpluis, kleine lapjes stof ed. Gewoon in een andere hoek van het hok leggen, mama konijn komt ze zelf wel halen.

Ik snap alleen niet hoe het heeft kunnen gebeuren, dat je jongen krijgt ok, maar dan van broer en zus?
Heb je de veearts laten kijken of het mannetjes of vrouwtjes waren?
Bij konijnen is dat namelijk moeilijk te zien.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 18:26

Anneliesdj, even terug lezen... staat allemaal al vermeld Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:48

Ik hoop van harte dat ze het overleven, hoewel je je kunt afvragen hoe goed het voor de dieren zelf is. Inteelt wordt meestal hard afgestraft door moeder natuur.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 09:40

Anneliesdj, ik snap je reactie helemaal, maar dit nest was ECHT NIET de bedoeling, en vind je reactie erg jammer!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:17

Ach, babykonijntjes, wat leuk. Haha!
Niet aankomen, wij hebben ook konijnen thuis, die wel eens een nestje krijgen, ik voel dan wel eens. Het ligt aan de moeder, als de moeder je vertrouwd, doet ze de babykonijntjes niks. Maar pas ermee op Knipoog
Kwijtraken is geen probleem, via bokt, marktplaats, een folder ophangen bij de bibliotheek en je hebt zo reacties!
Veel plezier ermee! Haha! Haha!

edit: ik voel wel eens om te checken of ze nog allemaal leven.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:03

Inteelt vast best heel erg mee. Diverse fokkers doen ook wel is vader, dochter als je het maar niet meerdere generaties lang doet geeft dit vaak geen problemen. Het gebeurd helaas vaak broer en zus verkoop in winkels ipv 2 zusjes en al die jongen vrijwel nooit afwijkingen tenzij die konijntjes weer van een broodfokker vandaan komen waar al zoveel inteelt in zit.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 20:04

Gelukkig is dit niet het geval bij mij...
Het zijn dan wel broer en zus, maar hun ouders zijn vader: dwerg teddy, moeder; geen idee, lijkt op lotharinger.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 00:31

CarinaR schreef:
Anneliesdj, ik snap je reactie helemaal, maar dit nest was ECHT NIET de bedoeling, en vind je reactie erg jammer!

Mijn reactie kun je jammer vinden maar is wel waarheid.
Ik snap dat het niet de bedoeling was maar ik ben er nog niet achter of je een prof hebt laten kijken of het beide mannetjes of vrouwtjes waren.
Je kunt wel zeggen dat inteelt pas in 2e of 3e generatie nare gevolgen heeft maar dat is echt niet zo, dat jij dode jongen had zegt wel genoeg.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 01:19

Een vervelend, maar lief ongelukje. Wat een dotjes zeg Lovers

(en nee, ik hoef niet Haha! ).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 01:27

anneliesdj schreef:
CarinaR schreef:

Ik snap dat het niet de bedoeling was maar ik ben er nog niet achter of je een prof hebt laten kijken of het beide mannetjes of vrouwtjes waren.
Je kunt wel zeggen dat inteelt pas in 2e of 3e generatie nare gevolgen heeft maar dat is echt niet zo, dat jij dode jongen had zegt wel genoeg.

Dode jongen komt wel vaker voor, ook in gewone nestjes.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 02:01

Veel sterkte met de beebs. En ook met de volgende als ze weer zwanger is Haha!
Ik las hier boven ergens dat weglopers wel vaker voorkomen en dat de moeder die dan terug moet halen naar het nest. In dit geval gebeurde dat dus niet omdat het voor moeders nog erg nieuw is.
Nu heb ik, een niet konijnen kenner, een vraag. Het zal voor de kenners vast wel erg dom klinken maar, daar moet ik dan maar mee leven Haha!
Als je zo'n wegloper hebt en moeders reageert hier niet op de juiste manier op, kan je dan geen kruik met een zelfgebouwd nestje aan de andere kant van dat hok neer leggen? Zodat je dus niet zelf 180 keer per dag dat beestje hoeft te versjouwen maar het wel warm blijft. Ik snap ook wel dat er geen melk is bij die kruik maar dan kan je toch met een flesje geven? In de hoop dat moeders uiteindelijk wel zo slim wordt om haar jong terug te halen of op een andere plek te gaan voeden.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 02:36

ik had een aantal jaar geleden iets dergelijks meegemaakt, geef ze zo min mogelijk groenvoer en gras, takken enz, aangezien er dan gasvorming in hun maagjes ontstaat waardoor ze overlijden. en voor de rest, alles goed schoonhouden, geen rare dingen voeren ofzo, maar dat spreekt voor zich.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 02:39

en, voordat een konijn last krijgt van inteelt ben je al een heel eind verder hoor!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:30

anneliesdj schreef:
CarinaR schreef:

Ik fok al jaren en heb menig ervaring uitgedeeld met fokkers. De eerste generatie geeft echt geen problemen. Dode jongen kan altijd gebeuren! Ook bij niet inteelt dat heeft er niks mee te maken.
Daarnaast gebeurd het harstikke vaak dat een winkel iets als bijv. 2 vrouwtjes verkoopt en ze per ongeluk met een oepsnest zitten. En ja, dat is voor mensen die het niet weten heel moeilijk te zien.

Verder moet je een wegloper altijd terug leggen. Moeders leggen ze juist niet terug! Of ze gooien ze uit het nest als er wat mis is, of het jong loopt zelf, maar moeders kunnen niet als kittens hun jong optillen en terug leggen. Die jongen moet jij zelf dus terug leggen, maar het kan zijn dat moeder ze verstoten heeft met een reden.

@ Olivaatje
Dat is absoluut niet waar, deze jongen moeten juist VEEL groenvoer krijgen! Biks is slecht dat ontregeld de hele darmen. Ik gaf eerst meer biks, stuk minder groen en alle jongen gingen dood, dikke buikenziekte een heftige reacties op biks door de darmen. Tegenwoordig krijgen ze een emmer vol met gras en heb nooit meer dode jongen of jongen aan de diarree.
Je moet alleen geen groentes geven die gasgevoelig zijn: Brocolli, sla etc. Maar gras, wilgentakken, andijvie, witlof etc. allemaal harstikke goeie groentes en dat hebben deze jongen zeker nodig, omdat ze waarschijnlijk met 4,5 week bij de moeder weg moeten ivm het volgende nestje.
Ik heb al jaren ervaring met konijnen zowel met fokken als opvangen en groentes en gras zijn alleen maar goed. Dit zal menig fokker bevestigen.